Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotityöt kun toinen käy töissä

Jussi
16.10.2020 |

Mitä teidän mielestä kuuluu toisen tehdä kotona kun toinen käy töissä ???
Mun mielestä siihen kuuluu siivoilua ,roskien vientiä, pyykin pesua, nurmikon leikkuuta ja yleensäkkin normaalia kotitöitä.
Muijan mielestä riittää kun siivoo vaan omat jälkensä. Illat ja yöt näpytellään nettiä ja tehdään päivityksiä facepookkiin ja whatsäppiin. nukutaan puoleen päivään. Sitten katotaan illat telkkarii.
Sitten ihmetellään kun äijää vituttaa

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kulut jaetaan? Jos ansiosidonnaisella maksaa puolet yhteisistä kuluista, niin myös kotityöt pitää jakaa puoliksi. Aika on rahaan verrattavissa oleva hyödyke.

Vierailija
2/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää asunto puhtaana, ihan yleisesti siisteys. Imurointi, lakanoiden vaihto, joskus ehkä ikkunat pestä, pihan suistuminen, tiskit, saunan pesu? .. vaikka vaihtaa asunnossa järjestystä. Käydä kaupassa, tehdä ruoka valmiiksi..

näitä minä tein kun olin sairaslomalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen on kotona kotihoidontuella, silloin hänen työnsä on hoitaa lapsia. Muuten kotityöt jakautuvat kuten normaalistikin. Työajan ulkopuolella kaikki kotityöt ovat yhteisiä.

Vierailija
4/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen muu kuuluu kun omien jälkien siisteys. Jos kulut laitetaan tasan, tuonpitää tulla ihan itsestään selvänä asiana. Mutta jos asiaton toisin.. kumpikaan ei jousta/ ymmärrä toisen näkökulmaa ei tuo kyllä kanna pitkälle..

Vierailija
5/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän siitä, miksi se toinen on kotona? Saikulla, hoitovapaalla, työttömänä, lomalla...? No aloittajan puoliso tuskin ainakaan on hoitovapaalla, jos voi nukkua puoleen päivään.

Vierailija
6/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsia?

Miten kulut jaetaan?

Miten mahdollisen omaisuuden karttuminen jakautuu?

7/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimavarojen mukaan. Kun lapset oli pieniä, olin ensin minä kotona lasten kanssa ja myöhemmin oli lasten isä kotona kotihoidontuella. Lapsissa on niin paljon työtä päivän mittaan, että meillä työssäkäyvä osallistui työpäivän jälkeen myös kotitöihin ja ulkoili illalla lasten kanssa.

Perhe-elämä ei suju, jos on täysin erilaiset siisteyskäsitykset. Silloin on neuvoteltava ja oltava valmis kompromisseihin, jos haluaa että suhde jatkuu. Meillä ei tule enää ongelmia mistään ja nurmikonleikkuusta on luovuttu jo parikymmentä vuotta sitten. Päätettiin yhdessä, että tämä piha on hyönteisten, lintujen, siilien, sisiliskojen ja sammakoiden suojelualue.

Vierailija
8/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Jussi ei vastaa noihin kulujen jakamisiin?

Vierailija
9/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän riippuu ihan jokaisen pariskunnan tilanteesta ja miten työt on jaettu. Mun mies teki kotona ollessaan suurimman osan kotitöistä, mutta kyllä minäkin pesin pyykkiä tai leikkasin nurmikon jos tuli tarve. Enkä todellakaan odottanut että hän siivoaisi minun jälkeni. 

Vierailija
10/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat palkan työstäsi. Työttömyys ei tee vaimostasi kotiorjaasi.

Vierailija
11/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla ns. nykyaikainen mies tämä Jussi: Asutaan miehen omistamassa asunnossa, jossa vaimo maksaa vuokraa miehelle. Vaimo maksaa myös puolet sähköstä, vedestä, kotivakuutuksesta yms. Vaimo käy kaupassa, ja ostaa ruoan, josta mies syö 3/4 ja nainen 1/4. Mies maksaa ruoasta kuitenkin vain puolet. Koska vaimo on kotona, niin hän tekee tietenkin kaikki kotityöt. Niiden tekemisestä ei mies tietenkään maksa mitään. jos kuvioon tulee lapsia, niin yhä vaimo maksaa vähintään puolet yhteisistä kuluista. lapsen kulut maksaa vaimo tietenkin kokonaan, koska käy muutenkin kaupassa. lapsilisää ei vaimo tietenkään saa itselleen, vaan sillä maksetaan esim. miehen harrastuksia: kalastusvälineitä yms. Tätä perustellaan sillä, että ottaahan mies 1-2 kertaa vuosien aikana lapsetkin mukaan harrastamaan...

Vierailija
12/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pieniä lapsia tai vauva, niin heidän kanssa voi helposti mennä päiviä, ettei ehdi siivota. Silloin molempien pitää osallistua, koska lastenhoitokin on työtä, osin vaativampaa kuin muut työt.

Jos on sairaslomalla, vaikka pidemmälläkin, niin silloin keskitytään toipumiseen.

Mutta jos on vaan työttömänä tai lapset on jo koulussa tms , niin silloin on aikaa ottaa enemmän vastuuta kotitöistä ja minusta se on reilua. Rahalla ei ole kotityö asiassa merkitystä, vaan vapaa-ajalla, jos toinen on kokonaan kotona, ehtii tehdä enemmän. Jos taas molemmat kokopäivätöissä pitäisi jakaa puoliksi.

Meillä mies on töissä ja minä työttömänä. Mies ja lapsi siivoaa omat jälkensä = astiat koneeseen, pyyhkii pöydän/imuroi jos jotain kaatuu, pistää tavarat paikoilleen. Minä olen vastuussa kaikesta muista kotitöistä, mitä nyt joskus laitetaan ruokaa yhdessä ja lapsella on muutama viikkorahahomma. Mies ja lapsi tekee edelleen pihahommat =nurmikko, lumenluonti, koska minä "teen väärin", niin tehkööt itse.

Vierailija
13/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole lapsia ja kumpikin teemme kotitöitä oli töissä tai ei, ei ole ollut ikinä riitaa, tykkäämme asua siistissä ympäristössäkin. Kenenkään ei pidä kotona elää kuin hotellissa, mutta kotona olevalla mahdollisuus tietenkin tehdä enemmän kun meilläkin ollaan välillä lomautettuna tai lomilla. Omakotitalossa tekemistä riittää kummallekkin. 

Vierailija
14/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sotkuista teillä on? Meillä kahden aikuisen taloudessa siivoan päivässä joku 15-20min. Silloin kun on lapsi, niin voi olla 10min lisää, lähinnä lapselle nalkuttamista, että siivoaa omat sotkunsa. Tähän päälle pyykinpesu ja ruuanlaitto. Kai siihen kuka tahansa työtön pystyy? eri asia jos pieniä lapsia tai sairaslomalla.

En todellakaan siivoaisi jos mies jättäisi kaiken kuin p a skan p e rseestään pitkin poikin ja minun siivottavaksi, mutta onneksi hän on sellaisen normaalin siisteyskäsityksen omaava, että mennessään siivoaa omat jälkensä. Lapselle saa joskus nalkuttaa, mutta pikkuhiljaa hänkin oppii.

Vierailija
15/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan muistan sellaisia talouksia jossa oli sovittu että rouva hoitaa yksin kodin kenties lapsetkin ja mies keskittyy johonkin taiteelliseen uraansa. Tietty sitten palkkiokin oli sovittu eikä niistä puhuttu mutta monet naiset olivat tyytyväisiä. Tätini eli tällaisessa suhteessa ja oli super onnellinen. 

Vierailija
16/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies olisi kotona ilman muita velvollisuuksia ja itse töissä, niin tottakai oletan, että hoitaisi sillä välin kohtuullisesti kotihommia.

Vierailija
17/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä nukutaan yöt eikä päivitetä yksityiselämäämme someen. Aamulla herätään arkisin viideltä ja viikonloppuisin nukutaan vähän pidempään. Ei mene aikaa yhtään turhanpäiväiseen sometteluun. Ei harrasteta tuommoisia naamakirjoja whätsejä yms. Niihinkö nykyään ihmisten aika menee. Ei ihme sitten että kotitöistä riidellään ja koko huusholli ihan sekaisin ja likainen kuten tuttuni kauhistelee aina käydessään kylässä kolmekymppisten perheessä. Someen päivitetään matkan ja kaikki reisut ja maalataan kavereille täydellisen ihanaa elämää. 

Vierailija
18/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee AINA puolet kotitöistä.

Vierailija
19/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mies tulee kotiin, illalinen on valmiina

Rouva on meikattu ja pukeutunut hyvin

Koti on puhdas ja siisti

Vierailija
20/72 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon työtön, ja jos olis tyttöystävä joka käy töis ja asuttas yhes, nii tottakai mie hoitasin kaikki kotityöt. Luulisi ny järki kertovan, et jos toinen o työtön, nii hän tekee kaikki kotityöt! Olisiha se kiva toiselle, ku tulisi puhtaaseen kotiin ja ruoka olisi valmiina. Aina sillon tällön myös kynttilöitä. :) Tuos ei oo mitää järkee, et toine tekee 8 tuntii töitä, ja toine roikkuu jossaki Facebookissa. Kyl toista pitäs kunnioittaa. Etenki ku ollaan suhteessa! M25

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme