Kiinnostaako muita mammoja sarjamurhaajat? Olenko mä
ihan oikeasti jotenkin pimeä, kun saatuani lapset päikkäreille ja tehtyäni kotihommat, päivän kohokohta (av-palstan lisäksi toki) on lueskella netistä kaikenmaailman hulluja murhajuttuja, mitä sairaampi, sen "parempi" :(. Oon yrittänyt päästä eroon tästä taipumuksestani koska se jotenkin häiritsee minua, miehellenikään en kehtaa kertoa missä mittakaavassa mä niitä juttuja luen (se lähinnä naureskelee tyyliin "on sulla tylsää"), ystäville en kehtaisi edes tunnustaa.
Olen yli 30v, akateeminen kahden pikkulapsen varsin lainkuuliainen ja "kiltti" äiti, ikinä en ole edes parkkisakkoa saanut. Muistan että jo "pienenä" luin salaa Alibia ja katsoin Poliisi-TV:tä vanhemmilta salaa.
:(
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 11:59"]
Jaksan ihmetellä murhaajien glorifioimista tälläkin palstalla. Itse ymmärrän monia sarja- ja muita murhaajia. Ihan tavallisia ihmisiä loppujen lopuksi, mutta pienellä twistillä. Tietty joku Dahmer tai Bundy ovat aika erityisiä tyyppejä, mutta suurin osa on loppujen lopuksi sellaisia, että pienellä perehtymisellä heidän toimintaansa ymmärtää melko helposti.
Omia suosikkejani ovat juuri sellaiset sarjamurhaajat, jotka tavallaan kostavat itselleen tehtyjä vääryyksiä muille ihmisille. Näiden kohdalla väkivallan rakentuminen toimintamalliksi on helppo nähdä ja ymmärtää. Toisaalta myös kermapersemurhaajat, jotka ovat mieluumminkin pilalle hemmoteltuja kuin kärsineitä, ovat järkeenkäyviä hahmoja.
nro. 22, jonka mielestä murhafantasiointi nukkumaanmennessä ei ole yhtään sen pahempaa kuin murhien tuijottaminen televisiosta. Jälkimmäistä en itse harrasta.
[/quote]
Tässä ketjussa ei kyllä ollut missään vaiheessa mistään murhaajien glorifioimisesta kyse todellakaan, onkohan sulla nyt termit ihan hallussa?
Yt, ap
[/quote]
Kyllä se on ihan selvästi glorifiointia kun sarjamurhaajista puhutaan niin kuin he olisivat jotain mitä tavallisen ihmisen on mahdotonta ymmärtää. Jotain selittämättömän pahoja ja inhottavia. Minusta tuollainen asenne on kummallinen. Ihmisiä he ovat siinä kuin muutkin, eivätkä mitään ihmeellistä.
Glorifioida: kunnioittaa, ylistää.
Enpä ihan näin sanoisi että täällä tehdään.
Sarjamurhaajilla on hyvin usein muuta väestöä korkeampi äo. Sen sanominen esimerkiksi ei ole heidän kunnioittamista.
On monia tekoja joita tavallisen ihmisen on mahdotonta ymmärtää, silti se ei kunnioita ketään.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 09:26"]
Hyi! Minusta tuollainen piirre ihmisessä on inhottava. Sussa on jotakin pielessä jos tuollaisesta tykkäät. Normaalia ihmistä pelottaa ja inhottaa kaikenlainen väkivalta ja raakuus ja pahuus.
[/quote]
Anteeksi, että sanon mutta minusta juuri sinunlaisissa ihmisissä on jotain pahasti vialla. Tunsin kerran yhden henkilön jolla oli tuo sama suhtautumistapa. Kavahti kaikkea mikä vaan vähänkin haiskahti "pahuudelle". Tykkäsi eläimistä, kaikenlaisesta söpöstä, kukkasista, vammaisista, Jumalasta, jne. Mielenkiintoista tässä henkilössä oli se, että hänellä ei ollut minkäänlaista kykyä asettua toisen asemaan. Kaiken hän punnitsi vain omasta näkökulmastaan "Mitä minä siitä hyödyn?". Pelottavinta oli kuitenkin se, että tämä henkilö ei mitenkään hävennyt tätä itsekkyyttään. Yleensä ihmiset, jotka käyttäytyvät itsekkäästi, sentään yrittävät piilottaa itsekkäät motiivinsa tai jotenkin keksiä niille oikeutuksen. Lapsena pahoinpidelty kännitappaja saattaa selitellä tekojaan huonolla lapsuudellaan ja se tekee hänestä jotenkin inhimillisemmän. Tällä minun tutulleni puhdas oma napa ensin -ajattelu niin luonnollista ettei hän edes ymmärtänyt olevansa jotenkin poikkeava.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:20"]
Toisaalta myös kermapersemurhaajat, jotka ovat mieluumminkin pilalle hemmoteltuja kuin kärsineitä, ovat järkeenkäyviä hahmoja.
nro. 22, jonka mielestä murhafantasiointi nukkumaanmennessä ei ole yhtään sen pahempaa kuin murhien tuijottaminen televisiosta. Jälkimmäistä en itse harrasta.
[/quote]
Mitä mieltä oot niistä ukrainalaisteineistä, jotka huvikseen rääkkäsivät ja murhasivat ja pistivät vielä videot nettiin?
[/quote]
Aikansa lapsia, ja jotain vaille jääneitä. Minusta siinä jutussa oli mielenkiintoista se, että he aloittivat eläimillä ja siirtyivät sitten ihmisiin. Koko murhaprojekti oli kuin metsästystä. Lihansyöjänä on sanottava, että eläinten kärsimystä väheksytään suotta - sarjamurhaajakin tietää, että kyllä eläinkin kärsii.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 11:57"]
Esim. tuolla mainitsemallani Dahmerilla oli (tiettävästi) varsin onnellinen lapsuus, eli ei löydy ns. helppoa selitystä hänen toimilleen sieltäkään.
[/quote]
Näin aina väitetään mutta toisaalta sitten taas Wikipedia tietää kertoa että:
"Hänen vanhempansa erosivat äidin mielenterveyshäiriöiden vuoksi ja äiti muuttikin mitään sanomatta pois nuoremman veljen, Davidin, kanssa."
Onko nyt taas "onnelliseksi lapsuudeksi" määritelty se ettei ole mitään törkeää hyväksikäyttöä tai hakkaamista tai alkoholismia. Riittää että on keskiluokkainen perhe jolla on itsellään se käsitys että asiat ovat ok (kun jollain lailla sairaassa perheessä ei paremmasta tiedetä).
Mua kiinnostaa sarjamurhaajissa just tää garbage in - garbage out -periaate, koska se ei petä koskaan. Yhdistettynää tietty psykopatian piirteiden kaltaiseen synnynnäiseen alttiuteen.
45, no joo. Ei tuo nyt kuitenkaan sellainen tragedia ollut, jolla vois selittää sitä, mitä myöhemmin tapahtui. Itse epäilen ennemmin, että homoseksuaalisuus, jota Dahmer ei itsessään hyväksynyt, oli suurempi yllyke.
Se, että sarjamurhaajista ylipäätään puhutaan niin paljon, on glorifiointia itsessään. Aika harvoin esim. hammaslääkäreistä tai järjestelmäsuunnittelijoista puhutaan ihaillen ja ihmetellen, vaikka tekevät ihan yhtä lailla ufohommia ns. tavallisen ihmisen näkökantista katsottuna. Siankasvattaja ja teurastaja tekee jopa työkseen ihan samaa, mutta hänen raakuudestaan ei ole kukaan kiinnostunut.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:20"]
Toisaalta myös kermapersemurhaajat, jotka ovat mieluumminkin pilalle hemmoteltuja kuin kärsineitä, ovat järkeenkäyviä hahmoja.
[/quote]
Mitä mieltä oot niistä ukrainalaisteineistä, jotka huvikseen rääkkäsivät ja murhasivat ja pistivät vielä videot nettiin?
[/quote]
Aikansa lapsia, ja jotain vaille jääneitä. Minusta siinä jutussa oli mielenkiintoista se, että he aloittivat eläimillä ja siirtyivät sitten ihmisiin. Koko murhaprojekti oli kuin metsästystä. Lihansyöjänä on sanottava, että eläinten kärsimystä väheksytään suotta - sarjamurhaajakin tietää, että kyllä eläinkin kärsii.
[/quote]
No en sanoisi,että tuo oli mitenkään "mielenkiintoista". Ihan ymmärrettävää luuserien touhuksi. Muutenkinhan nuo valikoivat uhreikseen itseään "heikompia" - ensin eläimiä, sitten vanhuksia, lapsia, raskaana olevan naisen.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:34"]
Se, että sarjamurhaajista ylipäätään puhutaan niin paljon, on glorifiointia itsessään. Aika harvoin esim. hammaslääkäreistä tai järjestelmäsuunnittelijoista puhutaan ihaillen ja ihmetellen, vaikka tekevät ihan yhtä lailla ufohommia ns. tavallisen ihmisen näkökantista katsottuna. Siankasvattaja ja teurastaja tekee jopa työkseen ihan samaa, mutta hänen raakuudestaan ei ole kukaan kiinnostunut.
[/quote]
Teurastaja tappaa eläimen lakisääteisin keinoin, sarjamurhaaja tappaan IHMISIÄ. Oliskos siinä eroa?
Kyllä täällä päin lääkäreitä ihaillaan. En silti näe tässä ketjussa mitään ihannointia.
[/quote]
Samaa mieltä.
45, no joo. Ei tuo nyt kuitenkaan sellainen tragedia ollut, jolla vois selittää sitä, mitä myöhemmin tapahtui. Itse epäilen ennemmin, että homoseksuaalisuus, jota Dahmer ei itsessään hyväksynyt, oli suurempi yllyke.
[/quote]
En minäkään sitä tragediaa tarkoittanut vaan kohtaa äidin mielenterveyshäiriöt.
Media nostattaa kyllä tapauksia esille. Se on usein kadonneiden tapauksissa epäreilua että kun kaunis, rikas tyttö katoaa, siitä on joka otsikoissa, mutta jos tavallisesta perheestä oleva ihan tavallisen näköinen ihminen katoaa, ketään ei tunnu kiinnostavan. Se on sydäntäsärkevää.
Niin eli tämä ketju aloituksesta lähtien on glorifiointia? Mistä asiasta sitten saa puhua ilman että se on kunnioittamista ja ylistämistä?
Ei kiinnosta. Väkivalta on mielestäni kuvottavaa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:41"]
[/quote]
En minäkään sitä tragediaa tarkoittanut vaan kohtaa äidin mielenterveyshäiriöt.
[/quote]
ok, ymmärsin väärin
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:43"]
Niin eli tämä ketju aloituksesta lähtien on glorifiointia? Mistä asiasta sitten saa puhua ilman että se on kunnioittamista ja ylistämistä?
[/quote]
Jos tämä ketju koskisi Cheekiä tai Beyoncea, mitä itse vastaisit?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:44"]
Ei kiinnosta. Väkivalta on mielestäni kuvottavaa.
[/quote]
Niin minustakin. Silti massamurhaajat kiinnostaa. Ymmärrätkö eron?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:23"]
Sarjamurhaajilla on hyvin usein muuta väestöä korkeampi äo. Sen sanominen esimerkiksi ei ole heidän kunnioittamista.
[/quote]
Tämä ei ole yhtään mielenkiintoista. Jos, siis jos, sarjamurhaajilla on korkeampi äo niin se todennäköisesti johtuu vain siitä, että ne vähä-älyiset sarjamurhaajat jäävät kiinni jo heti ensimmäisestä murhasta.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:23"]
[/quote]
Tämä ei ole yhtään mielenkiintoista. Jos, siis jos, sarjamurhaajilla on korkeampi äo niin se todennäköisesti johtuu vain siitä, että ne vähä-älyiset sarjamurhaajat jäävät kiinni jo heti ensimmäisestä murhasta.
[/quote]
Jolloin se ei ole sarjamurhaaja. ;)
[/quote]