Wannabe Kuinka purjehtijaksi tullaan
Norpan purjehdusblogi on minusta aivan mahtavan ihana, lemppari! Mutta katsokaapa My field of diamonds. Huh, kylmät väreet meni minulla... Tyynyt, jouluhiminöinti, tuoreet kukat, ponivalosarja, MK:n kassi, Converset, Tiffanyn lahjapaketti, Madeleinen fanitus ja vaikka mitä... Hui.
Kommentit (95)
Ja Henry Lloydin raitamekkoa löytyy, samoin paljettipaitaa ja tupsupipoa. Pointtini on, että tottakai blogeissa kiertävät samat tuotteet ja ideoita saadaan puolin ja toisin. Mutta minulle tulee epämukava olo tästä, tuo Diamond-bloggaaja on vienyt kaikki ne jutut, jotka ovat Norpan blogin sielu.
En ole mistään blogista koskaan aiemmin vauhkonnut tällä palstalla. Mutta nyt on pakko. Se Norpan purjehdusblogi kun on itse asiassa minulle henkilökohtaisesti eniten myötähäpeää aiheuttava blogi koko suomalaisessa blogimaailmassa. Kuvat ovat kivoja, ja bloggaja kirjoittaa hyvää kieltä, joten tässä suhteessa toki ammattimaisesti tehty. Mutta aiheen käsittelytapa on sellainen, että en ole pystynyt käymään sivulla kuin satunnaisesti, vaikka mieheni kanssa purjehdinkin, ja siitä nautinkin.
Norpan edustama naistyyppi on varmasti kaikille purjehtijoille tuttu vierasvenesatamista. Kyseessä on nuori nainen, jonka mies sattuu olemaan pidemmän linjan purjehtija, luultavasti aloittanut perhepurjehduksista isän (ja äidin) kanssa aikanaan, ja joka alkaa kulkea veneellä miehen mukana. Tässä ei sinänsä ole mitään pahaa, itsekin olen tällä tavalla veneeseen joutunut. Mutta kun se juttu otetaan niin tosissaan, nostetaan heti harrastuksesta elämäntavaksi! Yhden purjehdusretken jälkeen ostetaan todella kalliit harrastereleet ja -vehkeet, kirjottaudutaan saaristolaivurikurssille ja luetaan kaikki alan perusteokset. Aletaan suunnitella vastaostetun, sisätiloiltaan suhteellisen rajoitetun retkiveneen sisustamista joillain Gantin tyynyillä. Olen ollut sisällä kavereiden Avance 24:ssa, ja voin sanoa, että perheen äiti, joka on tottumaton purjehtija, mutta tottunut eränkävijä, oli varustanut veneen vähän erilaisilla prioriteeteillä kuin Norppa. Koko vapaa-ajan vaatevarasto ja kodin sisustuskin muutetaan sellaiseksi, että kaikki varmasti huomaisivat heti kyseessä olevan "merellisen" henkilön. Yhtään ei oteta huomioon, että ehkäpä se purjehtiminen ei sitten olekkaan oma juttu. Tämäkin on ihan mahdollista, itse . Mutta heti alusta saakka ollaan niin purjehtijaa, niin purjehtijaa, että jopa aiheesta yhden retken (!) jälkeen aloitetun blogin nimeksi pistetään Kuinka purjehtijaksi tullaan vähän siihen malliin kuin oltaisiin valmentautumassa olympiaregataa tai maailmanympäripurjehdusta varten. Itse olen nyt ollut purjeveneessä seitsemän kesää (yksi jäänyt väliin, koska olin turhan viimeisilläni raskaana), ja minun blogini nimi olisi edelleen varmaan Haluaisin olla edes hyvä gasti. Muutaman kerran sankokaupalla vettä naamaani vastatuulessa luoviessamme Ahvenanmerta ylittäessämme saatuani ja ukkosmyrskyssä salaman iskua mastoon pelänneenä minulla ei ole mitään aspiraatioita ylittää Atlanttia tai edes Pohjanmerta, ja tulla siis jonkinlaista kredibiliteettiä purjehdusseurapiireissä omaavaksi henkilöksi.
Toki vähän mietin, että olisiko meininki muuttunut, kun Norppa saa taakseen enemmän purjehduksia, ja huomannut, ettei Gant-tyynyjä ostelemalla todellakaan tulla purjehtijoiksi. Mutta ei, kävin tämän innoittamana katsomassa blogia, ja jopa varsinaisesta "purjehdustarinasta" löytyi tällainen kohta:
Oli kylmää ja minulla oli UGGit jalassa.Kun olimme palaamassa veneelle, totesin, että koska laituri oli korkea ja Båt matala, veneeseen olisi hankala mennä. (Opinkappale: Minun olisi pitänyt pyytää miestä laittamaan keulatikkaat ja varmistamaan.) Aloin kuitenkin äheltää yksin ja niinhän siinä kävi, että jalkani lipesi kosteassa.
Kyllä, olen minäkin H-veneeseen pyrkiessäni molskahtanut pariinkin otteeseen, koska etäisyyksien hahmottamiskykyni on vähän häiriintynyt hajataittoisuuden vuoksi, ja voimakas sivutuuli painanut venettä väärään suuntaan, mutta en hyvänen aika sentään mitkään Uggit jalassa! Ja nämä tosiaan ovat hassuja tarinoita kerrottavaksi perhepiirissä, piireissä nyt ei pidetä pelkkää veneeltä rantaan nousua minään sellaisena juttuna, josta purjehdustaronoidaan.
Ikävintä tässä tietysti on se, että Norpan poikaystävän purjehduskaverit varmasti lukevat tätä blogia ja v***uilevat kaverille asiasta minkä kerkiävät. Naisille toki ollaan näissä piireissä kohteliaita. Mutta kyllä kaverin uskottavuus on niin pahasti katkolla, ettei muotiblogaajien naisistaan kuvia räpsimään joutuvien poikaystävien osa ole mitään tähän verrattuna. Muotiblogaajien miesten kaverit kun eivät yleisesti varmaan mitenkään niin hirveän kiinnostuneita niistä laukuista ole, että pystyisivät tajuamaan, kuinka *nolo* se Damier Azul Neverfull on fashionistojen keskuudessa.
Joo, tuota vuodatusta varten olisit voinut aloittaa oman ketjun. Minä taas tykkään Norpan blogista valtavasti. Sen sijaan tuo toinen blogi oli minusta outo. Mitä mieltä muut olette?
Luin Norpan uusimman postauksen, jossa viitattiin sen tarkemmin palstaa mainitsematta johonkin dissaavaan nettikeskusteluun. No jopa oli taas yllätys, että jäljet johtivat tänne av:lle...
Koko Norpan blogi on sekin kopsaavaa materiaalia tietynlaisesta elämäntyylistä jota kyseinen tyyppi ei sitten kuitenkaan elä. Mä en pidä pahana sitä että ei ole huippupurjehtija ja tykkää enemmän sisustaa venettä kuin olla tosissaan mutta Kuinka purjehtijaksi tullaan-blogi on täynnä wannabeeta itsessään, ei voi sanoa että joku muu blogi on kuinka purjehtijaksi tullaan-blogin wannabe. Näitä tämän tyylilajin wannabe-naisia löytyy varsinkin Helsingin alueelta tooodella paljon. Päämääränä löytää rikas mies (tai pitää sellainen jo löydetty) ja leikkiä joko purjehtijaa, tenniksenpelaajaa tai mitä näitä kaikki "hienostoharrastuksia" nyt onkaan:)
Mun mielestä postaus jossa Norppa paljasti että hänen miehensä oli vuosien yhdessäolon jälkeen ollut huolissaan onko Norppa sairas kun iho oli niin kalpea ja Norppa oli joutunut myöntämään ettei hänen ihonsa ole oikeasti terveen brunan värinen vaan väri oli kotoisin hyvin ylläpidetystä auringonotosta ja muusta ihon rusketustason ylläpitämisestä. Siinä juuri näkee kuinka feikistä ihmisestä on kyse.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 13:44"]
Mun mielestä postaus jossa Norppa paljasti että hänen miehensä oli vuosien yhdessäolon jälkeen ollut huolissaan onko Norppa sairas kun iho oli niin kalpea ja Norppa oli joutunut myöntämään ettei hänen ihonsa ole oikeasti terveen brunan värinen vaan väri oli kotoisin hyvin ylläpidetystä auringonotosta ja muusta ihon rusketustason ylläpitämisestä. Siinä juuri näkee kuinka feikistä ihmisestä on kyse.
[/quote]
Siis wtf?! Jos naisen luonnostaan kalpea iho ruskettuu auringossa, tai jos hän (*GASP*) käyttää itseruskettavaa voidetta, kyse on feikistä ihmisestä?!
Ei uskoisi, että blogia kirjoittaa yli kolmikymppinen nainen. Sen verran lapsellisia ovat jutut pikkunäppärän ironisesti kirjoitettuna. Samaa väsynyttä lähiökämppää, merkkityynyjä, koiraa ja kahvikuppia läppärin kanssa kuvataan nykyään melkein "puoliammattilaisena", kun hallitsee valokuvauksenkin niin hyvin. Tyyppi yrittää jalansijaa viestinnän ammattilaisena, mutta jos rekrytoija katsoo millainen substanssi on tässä blogissa niin voi olla vaikeaa löytää töitä. Eiköhän lentoemännän homma riitä tälle daamille, niin voi bloggailla vähän lisää New Yorkin tuliaisia. Purjehduksella ei tämän teennäisen pelleilyn kanssa ole mitään tekemistä.
On pelottavaa,kuinka tavaroiden ostaminen ja merkeillä kehuskelu voi nousta ihmisen elämäntehtäväksi. merkki huonosta itsetunnostako? ehkä elämä vielä kyykyttää totakin ikiteiniä niin menee arvot kohdilleen
Norpan postauksissa on usein itseironiaa, ilmeisesti tuntematon käsite AV:lla?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 13:49"]
[/quote]
Siis wtf?! Jos naisen luonnostaan kalpea iho ruskettuu auringossa, tai jos hän (*GASP*) käyttää itseruskettavaa voidetta, kyse on feikistä ihmisestä?!
[/quote]
Niin siis hänen miehensä oli ollut siinä uskossa että kyse on luonnollisesta ihonväristä eikä Norppa ollut oikaissut asiaa ennenkuin vasta kun oli pakko kun mies luuli että hän on vakavasti sairas. Ihan samaan kategoriaan menee "luonnonblondien" kanssa. Monelle miehelle selviää vasta vuosien jälkeen ettei vaimo olekaan aito blondi vaikka niin on väittänyt vuosikausia:) Olen itse sen ikäinen ja sellaisissa piireissä pyörinyt että siellä on näitä Norppia tusina kymmenessä. Vasta monen vuoden yhdessäolon jälkeen miehille on selvinnyt ettei vaimokkeessa olekaan niitä luonnollisesti ihailtavia piirteitä ulkonäössä. Joillekin miehille se on oikeasti sellainen juttu ettëivät usko enää mihinkään mitä nainen itsestään väittää.
Tykkään sen blogista, hauskasti kirjoittaa. Mut mä en oikeesti voi kuvitella häntä viestintähommiin. Ehkä just ja just johonkin Menaisiin toimittajaksi tai Henry Lloudin tiedottajaksi. En vois ajatellakaan et hän olis jossain liitossa, kolmannella sektorilla tai valtiolla hommissa. Hymyilyttää jo kun se selittäis kahvihuoneessa ostaneensa satasen tuoksukynttilän :)
joo, maksaa satasen tuoksukynttilästä SIKSI että siinä lukee jotain kyljessä. HALOO!
Koko Norpan blogi on sekin kopsaavaa materiaalia tietynlaisesta elämäntyylistä jota kyseinen tyyppi ei sitten kuitenkaan elä. Mä en pidä pahana sitä että ei ole huippupurjehtija ja tykkää enemmän sisustaa venettä kuin olla tosissaan mutta Kuinka purjehtijaksi tullaan-blogi on täynnä wannabeeta itsessään, ei voi sanoa että joku muu blogi on kuinka purjehtijaksi tullaan-blogin wannabe. Näitä tämän tyylilajin wannabe-naisia löytyy varsinkin Helsingin alueelta tooodella paljon. Päämääränä löytää rikas mies (tai pitää sellainen jo löydetty) ja leikkiä joko purjehtijaa, tenniksenpelaajaa tai mitä näitä kaikki "hienostoharrastuksia" nyt onkaan:)
[/quote]
ironia ja sarkasmi ovat sinulle täysin vieraita? Luetko kaikkia tekstejä aina kuin "piru raamattua"?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:16"]En ole mistään blogista koskaan aiemmin vauhkonnut tällä palstalla. Mutta nyt on pakko. Se Norpan purjehdusblogi kun on itse asiassa minulle henkilökohtaisesti eniten myötähäpeää aiheuttava blogi koko suomalaisessa blogimaailmassa. Kuvat ovat kivoja, ja bloggaja kirjoittaa hyvää kieltä, joten tässä suhteessa toki ammattimaisesti tehty. Mutta aiheen käsittelytapa on sellainen, että en ole pystynyt käymään sivulla kuin satunnaisesti, vaikka mieheni kanssa purjehdinkin, ja siitä nautinkin.
Norpan edustama naistyyppi on varmasti kaikille purjehtijoille tuttu vierasvenesatamista. Kyseessä on nuori nainen, jonka mies sattuu olemaan pidemmän linjan purjehtija, luultavasti aloittanut perhepurjehduksista isän (ja äidin) kanssa aikanaan, ja joka alkaa kulkea veneellä miehen mukana. Tässä ei sinänsä ole mitään pahaa, itsekin olen tällä tavalla veneeseen joutunut. Mutta kun se juttu otetaan niin tosissaan, nostetaan heti harrastuksesta elämäntavaksi! Yhden purjehdusretken jälkeen ostetaan todella kalliit harrastereleet ja -vehkeet, kirjottaudutaan saaristolaivurikurssille ja luetaan kaikki alan perusteokset. Aletaan suunnitella vastaostetun, sisätiloiltaan suhteellisen rajoitetun retkiveneen sisustamista joillain Gantin tyynyillä. Olen ollut sisällä kavereiden Avance 24:ssa, ja voin sanoa, että perheen äiti, joka on tottumaton purjehtija, mutta tottunut eränkävijä, oli varustanut veneen vähän erilaisilla prioriteeteillä kuin Norppa. Koko vapaa-ajan vaatevarasto ja kodin sisustuskin muutetaan sellaiseksi, että kaikki varmasti huomaisivat heti kyseessä olevan "merellisen" henkilön. Yhtään ei oteta huomioon, että ehkäpä se purjehtiminen ei sitten olekkaan oma juttu. Tämäkin on ihan mahdollista, itse . Mutta heti alusta saakka ollaan niin purjehtijaa, niin purjehtijaa, että jopa aiheesta yhden retken (!) jälkeen aloitetun blogin nimeksi pistetään Kuinka purjehtijaksi tullaan vähän siihen malliin kuin oltaisiin valmentautumassa olympiaregataa tai maailmanympäripurjehdusta varten. Itse olen nyt ollut purjeveneessä seitsemän kesää (yksi jäänyt väliin, koska olin turhan viimeisilläni raskaana), ja minun blogini nimi olisi edelleen varmaan Haluaisin olla edes hyvä gasti. Muutaman kerran sankokaupalla vettä naamaani vastatuulessa luoviessamme Ahvenanmerta ylittäessämme saatuani ja ukkosmyrskyssä salaman iskua mastoon pelänneenä minulla ei ole mitään aspiraatioita ylittää Atlanttia tai edes Pohjanmerta, ja tulla siis jonkinlaista kredibiliteettiä purjehdusseurapiireissä omaavaksi henkilöksi.
Toki vähän mietin, että olisiko meininki muuttunut, kun Norppa saa taakseen enemmän purjehduksia, ja huomannut, ettei Gant-tyynyjä ostelemalla todellakaan tulla purjehtijoiksi. Mutta ei, kävin tämän innoittamana katsomassa blogia, ja jopa varsinaisesta "purjehdustarinasta" löytyi tällainen kohta:
Oli kylmää ja minulla oli UGGit jalassa.Kun olimme palaamassa veneelle, totesin, että koska laituri oli korkea ja Båt matala, veneeseen olisi hankala mennä. (Opinkappale: Minun olisi pitänyt pyytää miestä laittamaan keulatikkaat ja varmistamaan.) Aloin kuitenkin äheltää yksin ja niinhän siinä kävi, että jalkani lipesi kosteassa.
Kyllä, olen minäkin H-veneeseen pyrkiessäni molskahtanut pariinkin otteeseen, koska etäisyyksien hahmottamiskykyni on vähän häiriintynyt hajataittoisuuden vuoksi, ja voimakas sivutuuli painanut venettä väärään suuntaan, mutta en hyvänen aika sentään mitkään Uggit jalassa! Ja nämä tosiaan ovat hassuja tarinoita kerrottavaksi perhepiirissä, piireissä nyt ei pidetä pelkkää veneeltä rantaan nousua minään sellaisena juttuna, josta purjehdustaronoidaan.
Ikävintä tässä tietysti on se, että Norpan poikaystävän purjehduskaverit varmasti lukevat tätä blogia ja v***uilevat kaverille asiasta minkä kerkiävät. Naisille toki ollaan näissä piireissä kohteliaita. Mutta kyllä kaverin uskottavuus on niin pahasti katkolla, ettei muotiblogaajien naisistaan kuvia räpsimään joutuvien poikaystävien osa ole mitään tähän verrattuna. Muotiblogaajien miesten kaverit kun eivät yleisesti varmaan mitenkään niin hirveän kiinnostuneita niistä laukuista ole, että pystyisivät tajuamaan, kuinka *nolo* se Damier Azul Neverfull on fashionistojen keskuudessa.
[/quote]
Tämä teksti oli musta jotenkin pelottava. Vähän kuin kirjoittaja olisi pidättänyt kakkaa vähän liian pitkään ja sitten kun pääsee vihdoin istunnolle, persus repeää.
olen lukenut Norpan blogia jo pitkään ja mielestäni se on yksi parhaista ns. lifestyle-blogeista. Arvostan blogin asiallista kepeyttä, itseironiaa, hyvin kirjoitettuja tekstejä.
Tätä ketjua lukiessani vasta tajuan, kuinka monelta menee tekstien itseironia ja sarkasmi täysin yli hilseen. Ei kaikista blogeista tarvitse pitää, mutta jos ihminen ei edes ymmärrä lukemansa tekstin tyylilajia niin se on jo aika pelottavaa! Tällöin kun voi olettaa, ettei se ihminen ymmärrä muidenkaan lukemiensa tekstien tarkoitusta.. Yksinkertaisuuden huipentuma :(
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 13:49"]
[/quote]
[/quote] Niin tässähän oli pointtina se, että aiemmin rouva oli enemmän työreissuilla auringon alla, joten kevyt kesäpäivetys pysyi ympäri vuoden. Se ei tee hänestä feikkiä.
Mulle tulee mieleen tuosta Norpan dissaajasta joku, joka on jostakin syystä kateellinen. Hanki vaan oma elämä, anna Norpan elää omaansa ja kirjoittaa siitä siten, kun haluaa.
Ap:lle:
en ole katsonut mainitsemaasi kopioblogia, mutta kaikki nämä Norpan suosimat merkit, oli ne sitren sisustusta, koruja tai vaatteita ovat maailman tavallisimpia merkkejä. Toki laadukkaita ja vähän kalliimpia, mutta silti todella tavistuotteita. Varsinkin lentoemännälle, kuten Norppa. En tunne lentoemäntää, jolla EI olisi jotain Tiffanyn HOPEAkorua (vähintäänkin feikkinä, joita lentoemännät käyttävät todella paljon). Korsin laukun saa satasella Jenkkiläisestä outletista, Uggit alle sen. Norpan sisustushan on kopio kaikista Riviera Maison-tyyliä rakastavien kodista, siinä ei ole mitään omintakeista.
norpalla on kivoja kuvia ja kirjoittaa kivadti, mutta blogi ei ole millään tavalla ainutlaatuinen tai erikoinen, näitä starbucksuggrivieramaisontiffany-blogeja on 13 tusinassa!
Luulin oikeasti että tuo my field of diamonds blogi on joku vitsi. Naurettavan huonoja kuvia, jostain tiffanyn rasiasta oli kymmenen kuvaa ja sieltä paljastuikin vain pienet korvikset. Ja nuo kynttilä asetelmat, voi luoja...
Lisään vielä Niken lenkkarit ja juoksuharrastuksen, raitapaidat, heikot hortonomintaidot, Starbucksin kahvin ja tyynyjen järjestelemisen...