Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko ns. "hyvistä piireistä"?

Vierailija
14.01.2014 |

Tämähän on jokaisen subjektiivinen kokemus. Koetko olevasi ns. hyvistä piireistä? Miten perustelet itsellesi tätä ajatusta?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, ihan perussivistyneistä vanhemmista olen siinnyt.

Vierailija
2/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen olevani hyvin tavallisista piireitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen herrasväkeä enkä mitään rahvasta.

Vierailija
4/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Ilmenee mm. siten, että olen tarpeeksi sivistynyt ja koulutettu jotta osaan olla käyttämättä ns. ja lainausmerkkejä samassa sanassa.

Vierailija
5/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aatelissukua, mutta en tee siitä numeroa, olen suosiolla vaihtanut sukunimenikin nuorena mieheni nimeen etten herätä huomiota millään tavalla. En halua olla riippuvainen suvun paremmasta maineesta ja sukulaissuhteista vaan saavuttaa jotain omillani. Elämme lisäksi 2010-lukua joten tuollaisella jämähtäneellä arvolla ja kyseisillä ns. paremmistopiireillä ei mielestäni ole enää mitään väliä. Olen havainnut että osa porukasta jotenkin vapautunut sellaisesta "arvomaailmarasitteesta" henkisesti, mutta sitten on niitä wannabeitä jotka ihannoivat sitä ja tekisivät melkein mitä tahansa päästäkseen sellaisiin piireihin, voin sanoa ettei se elämää helpota eikä avaa automaattisia rahahanoja.

Vierailija
6/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväpiirini koostuu koulutetuista, älykkäistä ja menestyneistä ihmisistä, joten en mielestäni liiku aivan niissä huonoimmissa piireissä. Tunnen ihmisiä useilla eri taustoilla. Mielestäni se on rikkautta!

Vierailija
7/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahhah mitä roskaväkeä ap, ei osaa edes kirjoittaa! Nauran sulle :DDDDDDDDDDDDD

Vierailija
8/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, isäni on rehtori ja äitini on opettaja. Olen aina ollut todellinen perhetyttö ja isäni luovutti minut haikein mielin miehelleni.

Vierailija
9/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi huokaus.. Ja taas mennään. Yhteiskuntaluokka/asema -hullu Se jaksaa tehtailla näitä aloituksia... Milloin vanhan rahan rikas -kyselyä, milloin wt;ta eri muodoissaan, ja nyt paremmat piirit vuorossa. Missään muualla kun av:lla ei jakseta enää näistä jauhaa. Get over it, psykotouhua.

Vierailija
10/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylpeä juuristani, vaikka en tule varsinaisesti hyvistä piireistä jos niillä käsitetään piirit, joilla on valtaa, rahaa, tai koulutustaustaa.

Mutta kuitenkin, sukulaiset ovat hienoja ahkeria kunnollisia ihmisiä. Herkkiä, taiteellisia. Isäni puoli on sosiaalisia ihmisiä, jotka pitävät huolen toinen toisestaan ja soittelevat ja pitävät yhteyttä. Äitini puolella ollaan oikeastaan päinvastaisia mutta sieltä taas tulee kädentaidot, ahkeruus ja estetiikan taju.

Kyllä paljon huonompia ja pahempiakin ihmisiä on olemassa kuin minun "piirini".

Vierailija
11/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akateemisten vanhempien lapsi ja lapsuudenperheeni oli keskiluokkainen perhe. Ei sen erikoisempaa, mutta minulle oli tärkeää se vanhempieni kannustavuus kouluttautumiseen ja kulttuurisivistyksen periminen. Katsoin kymmenvuotiaana mm. Kaurismäen ja Chaplinin elokuvia ja muita vanhoja klassikkoja.

Vierailija
12/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 23:41"]

Voi huokaus.. Ja taas mennään. Yhteiskuntaluokka/asema -hullu Se jaksaa tehtailla näitä aloituksia... Milloin vanhan rahan rikas -kyselyä, milloin wt;ta eri muodoissaan, ja nyt paremmat piirit vuorossa. Missään muualla kun av:lla ei jakseta enää näistä jauhaa. Get over it, psykotouhua.

[/quote]

Miksi sinua häiritsee se, että ihmiset keskustelevat tästä tärkeästä aiheesta?

Vierailija
13/57 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, päin vastoin! Isäni on vain ammattikoulun käynyt elämäntaparikollinen, äitini taas on suorittanut pelkän peruskoulun. Kuitenkin hyvin älykäs ja taiteellinen nainen. Joka tapauksessa en aio jatkaa tätä perintöä.

Vierailija
14/57 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja isäni on vähän kuin sukunsa musta lammas eikä mikään vuoden isä, mutta ei se saa minua häntä häpeämään, ei lapselta kysytä mihin haluaa syntyä ja äitini on sitäkin parempi ihminen ja on isällänikin on hyvät puolensa. Mm. terävä äly.

11

Vierailija
15/57 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 22:55"]

Tämähän on jokaisen subjektiivinen kokemus. Koetko olevasi ns. hyvistä piireistä? Miten perustelet itsellesi tätä ajatusta?

[/quote]

Koen ja perustelen sillä että olen kulttuurikodin kasvatti.

Vanhemmilla ja isovanhemmilla on akateeminen koulutus.

Kotona opittiin käytöstavat. Lapsuus oli kansainvälinen eikä kukaan läipiiristä ole rasistinen. Ooppera on yhtä tuttua kuin hevimusiikki enkä vierasta balettia, kuvataiteita tai teatteria.

Vierailija
16/57 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Taidan olla ihan ehtaa wt-porukkaa vanhempiani myöten, samoin mieheni. Eikä se haittaa minua pätkääkään :) Elämä on katsos paljon helpompaa kun kukaan ei kuitenkaan odota meiltä mitään ihmeellistä! Voin rauhassa iskeä mokkaruutuja kahvipöytään ja laahustaa kauppaan kulahtaneissa Adidaksen verkkareissa eikä kukaan hämmästy. Tätini mies ehkä, hän on paremmista piireistä ja ei anna tätini unohtaa tätä ikinä. Sydämen sivistystä aion opettaa lapsilleni ja toivon kovasti, että he eivät tule katsomaan ketään alaspäin huolimatta siitä, kuinka hyvin he elämässään menestyvät. Vaikka eipä siitä taida pelkoa olla, reppanat ovat valkoista roskaa jo ties monennessa polvessa :D

Vierailija
17/57 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Erittäin hyvistä piireistä.

Vierailija
18/57 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovinpa nämä yhteiskuntaluokkaa koskevat keskustelut tuntuvat joitain ärsyttävän. Ihmettelen miksi. Tosiasia kun on, että Suomessakin ON yhteiskuntaluokkia, vaikka pohjoismainen hyvinvointivaltio ja tasa-arvoihanne on osan väestöstä saanut kuvittelemaan muuta.

Kyse EI kumminkaan ole ihmisarvosta, vaikka nämä ärsyyntyneet niin tuntuvat ajattelevan. Miettikää asiaa hetki hiukan akateemisemmalta näkövinkkeliltä! Jokaisella ihmisellä - siis aivan jokaisella, teilläkin, jos pysähdytte sitä rehellisesti miettimään - on joku käsitys omasta asemasta yhteiskunnassa. Olenko työläinen (vs. kapitalisti, marxilainen luokkajako), mikä on koulutusasteeni verrattuna muihin, entä varallisuuteni. Miten ilmaisen sosiaalista ryhmääni kulutuksella ja elämäntavoillani (bourdieuläinen luokka)?

Minusta nämä jutut ovat mielenkiintoisia ja kuvaavat kulttuurisia ja historiallisia muutoksia. Esim BBC:n luokkakyselyssä yhtenä tekijänä nousi vahvasti esiin etninen jako, mikä kertoo karua kieltä siitä, miten voimakas maahanmuutto on muokannut brittiläistä yhteiskuntaa, eikä henkinen ilmasto ole pysynyt tosiasiallisen rakennemuutoksen perässä. Vaikka yhä suurempi osa Britannian kansalaisista on jonkinasteisesti ulkomaalaistaustaisia, ihanteena pidetään peribrittiläisiä sukujuuria, asuinympäristöä jne. Tämä nyt vain yhtenä esimerkkinä siitä, miten ihmisten määritelmät omasta luokka-asemasta kuvastavat ko. kulttuurin ja aikakauden arvostuksia.

Saa toki olla näistä eri mieltä. Eikä kaikkien tarvitse olla näistä kiinnostunut. Mutta osoittaa sivistyksen puutetta mollata aihepiiriä vain siksi, ettei itse ymmärrä ko. keskustelua.

Eli minusta ap:n kysymys on hyvä. En koe itse kuuluvani eliittiin, perheeni oli keskiluokkainen, valkokaulustyöläinen. Sivistystä ja korkeakulttuuria arvostettiin, mutta ennen sotia syntyneet vanhempani eivät ole akateemisia, itse ja mieheni olemme. Koulutusaste ja työn asiantuntijuus ja johtaja-asema ovat minusta eliittiin liittyviä tekijöitä kaikkein vahvimmin.

(ei ap, YTM)

Vierailija
19/57 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta varallisuus määrittää yhteiskuntaluokan, vanhempani olivat keskiluokkaa, itse vähäosainen. Jos joku olisi ollut vaikkapa vankilassa 30 vuotta ja sitten voittaa lotossa 10 miljoonaa niin hänestä tulee silloin eliittiä.

Vierailija
20/57 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen lapsuuteni perheeni olevan alempaa keskiluokkaa. Silti perheessäni opeteltiin kauniit käytöstavat ja toisten kunnioittaminen. Koen olevani hyvin monessa asiassa paljon sivistyneempi, parempikäytöksisempi ja avarakatseisempi kuin monet mieheni ääliöjuristi-lääkäri-ekonomiystävät, jotka eivät ymmärrä muunlaisesta elämäntyylistä mitään, kuin omastaan, jossa paiskitaan töitä 90h/vko. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi