Oletko ns. "hyvistä piireistä"?
Tämähän on jokaisen subjektiivinen kokemus. Koetko olevasi ns. hyvistä piireistä? Miten perustelet itsellesi tätä ajatusta?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 23:41"]
Voi huokaus.. Ja taas mennään. Yhteiskuntaluokka/asema -hullu Se jaksaa tehtailla näitä aloituksia... Milloin vanhan rahan rikas -kyselyä, milloin wt;ta eri muodoissaan, ja nyt paremmat piirit vuorossa. Missään muualla kun av:lla ei jakseta enää näistä jauhaa. Get over it, psykotouhua.
[/quote]
Miksi sinua häiritsee se, että ihmiset keskustelevat tästä tärkeästä aiheesta?
[/quote]
Minua häiritsee se, että ihmiset keskustelevat tästä aiheesta joka EI ole tärkeä. Oikeasti tärkeät asiat jäävät keskustelematta tämmöisen pseudoaiheen takia.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:26"]
Voi huokaus.. Ja taas mennään. Yhteiskuntaluokka/asema -hullu Se jaksaa tehtailla näitä aloituksia... Milloin vanhan rahan rikas -kyselyä, milloin wt;ta eri muodoissaan, ja nyt paremmat piirit vuorossa. Missään muualla kun av:lla ei jakseta enää näistä jauhaa. Get over it, psykotouhua.
[/quote]
[/quote]
Minua häiritsee se, että ihmiset keskustelevat tästä aiheesta joka EI ole tärkeä. Oikeasti tärkeät asiat jäävät keskustelematta tämmöisen pseudoaiheen takia.
[/quote]
sun kandee lukea toi kommentti nro 19. Olen sen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, on tyhmää teilata keskustelunaiheita pelkästään siksi, ettet ymmärrä niitä.
En koe olevani mistään piireistä, mutta epäilemättä taustassani on sellaista kulttuuria, joka sitä on. Isäni oli diplomaatin lapsi ja suurlähettilään lapsenlapsi, mutta itse ammatiltaan ei seurannut sitä polkua. Isoäitini lapsuudenkodissa puhuttiin ruotsia vaikka he olivat ihan suomalaisia, eivät suomenruotsalaisia ja isäni kodissa oli palvelusväkeä. Äitini oli ihan tavallisesta perheestä. Eli mielestäni ymmärrän monenlaista olemista, tavallista ja parempien piirien "sisältä käsin".
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ai AV:llä? Huutonaurua!
Olen valmistunut sekä Helsingin kauppakorkeasta, että oikeustieteellisestä, ystäväpiirini koostuu eli menestyneistä yrittäjistä, yritysten johtotehtävissä työskentelevistä, ns. vanhan rahan perijöistä ym. henkilöistä, jotka Suomen mittakaavassa kuuluvat tämän maan eliittiin. Olen naimisissa kaltaiseni henkilön kanssa, jolla raha ja status on myös kulkenut suvussa jo useamman sukupolven ajan.
Tätä av-palstaa seuraan huumorimielellä, useimmat kirjoitukset ovat niin kaukana omasta maailmasta, että jaksan tosi harvoin kommentoida mitään.
piiri pieni pyörii lapset siinä hyörii .......
tääl on nyt joku jolla on tosi huono itsetunto kun tällaisia aloituksia tulee joka päivälle
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:35"]
Olen valmistunut sekä Helsingin kauppakorkeasta, että oikeustieteellisestä, ystäväpiirini koostuu eli menestyneistä yrittäjistä, yritysten johtotehtävissä työskentelevistä, ns. vanhan rahan perijöistä ym. henkilöistä, jotka Suomen mittakaavassa kuuluvat tämän maan eliittiin. Olen naimisissa kaltaiseni henkilön kanssa, jolla raha ja status on myös kulkenut suvussa jo useamman sukupolven ajan.
Tätä av-palstaa seuraan huumorimielellä, useimmat kirjoitukset ovat niin kaukana omasta maailmasta, että jaksan tosi harvoin kommentoida mitään.
[/quote]
Et kertonut, millaisista piireistä itse olet ;)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:37"]
tääl on nyt joku jolla on tosi huono itsetunto kun tällaisia aloituksia tulee joka päivälle
[/quote]
Ja muissa AV:n aloituksissa tällaista ongelmaa ei ole?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:37"]
[/quote]
Ja muissa AV:n aloituksissa tällaista ongelmaa ei ole?
[/quote]
Wt porukka ei ollenkaa huomaa, että kaikki ulkonäköön liittyvät aloitukset näyttävät meistä, joita ei sellaiset asiat hetkauta, vain alhaisen ulkonäköön liittyvän itsetunnon noston kalasteluilta.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:35"]
[/quote]
Et kertonut, millaisista piireistä itse olet ;)
[/quote]
Tuossa viimeisessä lauseessahan se tuli. Ollaan miehen kanssa piireistä, joissa rahaa on liikkunut jo pitkään. Vanhemmillani on menestyvä perheyritys, jonka perusti aikoinaan isoisäni isä.
Minusta raha ja yrittäjyys ei ole ainoita luokkatekijöitä, olennaista on kodin sivistystausta ja se, missä määrin harrastaa kulttuuria ja tuntee asiantuntijaroolissa olevia, taiteilijoita, poliittikkoja yms. vaikuttajia. Toisin sanoen kulttuuripääoma on olennainen tekijä, ei pelkkä omaisuuden määrä.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 11:02"]
Minusta raha ja yrittäjyys ei ole ainoita luokkatekijöitä, olennaista on kodin sivistystausta ja se, missä määrin harrastaa kulttuuria ja tuntee asiantuntijaroolissa olevia, taiteilijoita, poliittikkoja yms. vaikuttajia. Toisin sanoen kulttuuripääoma on olennainen tekijä, ei pelkkä omaisuuden määrä.
[/quote]
Totta. Tapailin miestä, jonka isä oli luonut mittavan omaisuuden romukauppiaana, mutta paremmiksi piireiksi en heitä laskisi. Mukavia ihmisiä kylläkin.
Mun mielestäni käytös on ainoa sivistyksen mittari. Miten puhuu muille ja miten muita ihmisiä kohtelee. Sillä ei ole mitään merkitystä vaikka rahaa olisi kuin roskaa ja tohtorin arvo jos ei osaa kohdella muita kunnioittavasti ja ystävällisesti.
No kyllä raha usein (ei tietenkään aina) mahdollistaa sen, että pystyy harrastamaan esimerkiksi taidetta, kulttuuria jne. ja miten on aikaa ja resursseja toimia esimerkiksi poliitikassa tai muuten vaikutusvaltaisissa tehtävissä. Esimerkiksi omat vanhempani toimivat aktiivisesti muutamassa tunnetussa säätiössä ja etujärjestössä, keräävät taidetta ja tuntevat poliitikkoja ym. yhteiskunnan eliittiä. En usko että näin olisi, jos olisivat ihan persaukisia taviksia...
t.26
Hei vaan, olen siinä mielessä paremmista piireistä, että minulla oli mielestäni hyvä lapsuus. Paljon leikkiä, vanhemmat pitivät hyvää huolta enkä saanut kaikkea mitä halusin, hyvä kasvatus ja olen onnellinen siitä.
Tavallinen duunariäpärä olen, mutta tehnyt ns. klassresan eli hankkinut ylemmän yliopistotutkinnon. Niissä paremmissa piireissä en tosin ole koskaan viihtynyt. Monet ovat turhan tärkeitä ja korostavat paremmuuttaan, joten karttelen niitä piirejä. Aidompia ihmisiä olen tavannut duunaripiireissä. Sorry vaan kaikki korkeasti koulutetut.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 11:19"]
No kyllä raha usein (ei tietenkään aina) mahdollistaa sen, että pystyy harrastamaan esimerkiksi taidetta, kulttuuria jne. ja miten on aikaa ja resursseja toimia esimerkiksi poliitikassa tai muuten vaikutusvaltaisissa tehtävissä. Esimerkiksi omat vanhempani toimivat aktiivisesti muutamassa tunnetussa säätiössä ja etujärjestössä, keräävät taidetta ja tuntevat poliitikkoja ym. yhteiskunnan eliittiä. En usko että näin olisi, jos olisivat ihan persaukisia taviksia...
t.26
[/quote]
jaa, minä taas olen kulttuurisesti täyttä eliittiä, samaten valtaosa ystävistäni, eli kaikki olemme luovan alan ja asiantuntija-ammatin haltijoita, akateemisia ja yhteiskunnallisesti vaikuttavia. Tulotaso on silti keskiverto, jopa alhainen. Ei se estä kulttuuriharrastuksia, vaatii vain priorisointia. Esim me ansaitsemme miehen kanssa viitisen tonnia netto ja asumme vaatimattomassa lähiöneliössä, mutta käytämme rahaa kulttuuriin ja matkustamiseen hulppean asunnon sijasta.
Eli kulttuurin alalla ja asiantuntija-ammateissa tulotaso voi olla hyvinkin vaatimaton. Iso osa yliopistotutkijoista ja taiteilijoista ansaitsee hyvinkin vaatimattomasti.
Minkä sinun pitäisi kyllä kaiken järjen mukaan tietää.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 11:19"]
t.26
[/quote]
jaa, minä taas olen kulttuurisesti täyttä eliittiä, samaten valtaosa ystävistäni, eli kaikki olemme luovan alan ja asiantuntija-ammatin haltijoita, akateemisia ja yhteiskunnallisesti vaikuttavia. Tulotaso on silti keskiverto, jopa alhainen. Ei se estä kulttuuriharrastuksia, vaatii vain priorisointia. Esim me ansaitsemme miehen kanssa viitisen tonnia netto ja asumme vaatimattomassa lähiöneliössä, mutta käytämme rahaa kulttuuriin ja matkustamiseen hulppean asunnon sijasta.
Eli kulttuurin alalla ja asiantuntija-ammateissa tulotaso voi olla hyvinkin vaatimaton. Iso osa yliopistotutkijoista ja taiteilijoista ansaitsee hyvinkin vaatimattomasti.
Minkä sinun pitäisi kyllä kaiken järjen mukaan tietää.
[/quote]
Tässä ketjussa kyseltiin olenko ns. hyvistä piireistä ja joku totesi että raha ei takaa ns. hyviä harrastuksia. Toin vain omalta osaltani esille sen, että meidän perheen tapauksessa raha on mahdollistanut laajamittaisemman osallistumisen esim. taiteen ja kulttuurin tukemiseen ja poliittiseen ym. osallistumiseen, kuin mihin meillä muutoin olisi mahdollisuus.
Eli puhutaan nyt pikkasen eri asiasta kuin siitä, paljonko taiteilijat ja tutkijat itse tienaavat...
t. 26
MInä olen mielestäni "hyvistä piireistä".
Tämän perustelen sillä, että en ole koskaan joutunut kuuntelemaan kotonani ilkeää nimittelyä tai haukkumista, mikä palstan mukaan on varsin tavallista, mutta omasta mielestäni pöyristyttävää. Väkivaltaan olen törmännyt ainoastaan kolmen vuoden ajan peruskoulun yläasteella - kaikkien jakama avainkokemus ja kosketus "heikompaan ainekseen". En ole eläissäni edes nähnyt rähinäviinan juojia, eikä piireissämme tarvitse kenenkään selitellä juomistaan tai juomattomuuttaan. Minua on aina kannustettu ja tuettu mitä tahansa olenkin halunnut yrittää ja siitä syystä olen sekä uskaltanut yrittää että usein menestynyt yrityksissäni. Minulta ei siitä huolimatta ole koskaan vaadittu mitään. Olen saanut olla minä. Kun sain lapsia, heitä on kohdeltu samoin. Olen saanut elää 40-vuotisen elämäni rehellisten, ahkerien, lojaalien ja mukavien ihmisten kanssa ja voinut siksi olla sellainen itsekin. Tiedän olevani kultalusikka suussa syntynyt onnekas paskiainen.
MInä en välttämättä yhdistä tätä asiaa luokkakysymykseen. Omaa yhteiskuntaluokkaani on tosi vaikea määritellä (vanhempani olivat köyhiä, minulla on mieheni kanssa miljoonaomaisuus; vanhempani lukivat ylioppilaiksi iltalukiossa kun olin jo teini, isäni ammattia en edes tiedä (jotenkin se liittyy ulkomaankauppaan) ja äitini on taitelija; minä olen tohtori, mieheni on lukion kesken jättänyt duunari, joka myöhemmin luki amktutkinnon, muttei kokenut sen tutkinnon töitä mielenkiintoisiksi ja palasi duunariksi; minä luen korkeakirjallisuutta ja kioskiroskaa, kuuntelen Straussia ja Eminemiä, ja harrastan virkkausta kotisohvalla ja korkeakoulttuuritapahtumia. Määrittele sinä, jos määrittey on sinulle tärkeää - minulle tärkeää on vain se, että saan tehdä, sitä mikä minusta on kivaa. Ja onneksi saan. Siinäkin tiedän olevani onnekas.)