Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ulkosuomalaiset kirjoittavat AINA ilman ääkkösiä?

Vierailija
14.01.2014 |

Kaikkiin tietokoneisiin läppäreistä älypuhelimiin ja pöytäkoneista tabletteihin saa myös ääkköset. Ne saa myös niin, että sen nykyisen kotimaan erikoiskirjaimet (esim. ð, æ, þ) säilyvät.

Esimerkiksi Yhdysvalloista palstailevat ulkomammat osaavat nykyään kirjoittaa vain, että "Elama taalla on hammastyttavan alyntonta ja meilla on hyva possis".

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Lumia-puhelimissa voit vaihtaa näppäimistön kielen vaikka kesken sanan: asetuksista ensin valitset käyttämäsi kielet ja sen jälkeen sinulla on tekstiä kirjoittaessasi kaikki nämä kielet valittavanasi yhden näppäimen takaa näppäimistöllä. Ja kieli vaihtuu samantien myös ennakoivassa kirjoituksessa.

Vierailija
2/51 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tän ketjun pointti on? Ap yrittää osoittaa, että ulkosuomalaiset ei olekaan ulkosuomalaisia? jotenkin saan myös vaikutelman, että hänestä ulkosuomalaiset luulee olevansa parempia kuin suomensuomalaiset. Että nyt se paremmuus on näytetty vääräksi, todistettu koska ääkköset välillä vilahtaa.

Mun känny muuten itse korjaa mun "virheitä", eli suomen sanoja, ja siksi tulee väliin vääriä kirjaimia, vaikka asetuksista laittaisi suomenkielisen näppäimistön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, itse käytän copy/pastea. Ei mene kauaa oppia kirjoittamaan ä:t ja ö:t painamalla ctrl/v. Yleensä kopion vain ä:n ja vältän käyttämästä sanoja joissa on ö. Peace of cake.

Vierailija
4/51 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän! Ja provoilen muissakin kuin ulkosuomalaisten ketjuissa, ettepä voi tietää, että olen ulkosuomalainen, hähhähhää!

Vierailija
5/51 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no me ostettiin ulkomailta kone, jossa ei todellakaan ole helposti kaytettavissa skandinaaviset merkit. 

Vierailija
6/51 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provot on uskottavampia kun "ulkosuomalainen" ei käytä äöå.

Vierailija
7/51 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kun ei aina viitsi, jaksa, ehdi hakea niità skandikirjaimia.
Ettà hàhhàhàà, nàin se kày noeammin!

Vierailija
8/51 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän helvetin takia ihmisten pitäisi alkaa muuttamaan muutaman kommentin takia esim. työkoneensa näppäimistön asetuksia ja palauttamaan ne takaisin kommenttien kirjoittamisen jälkeen, kun jatkaa töitänsä?

Itse istun Saksassa ja teen töitä saksalaisella koneella, jossa ä:t ja ö:t on, mutta osaan kyllä lukea tekstiä ilman ääkkösiäkin.

Vierailija
9/51 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skippaa elaka vaivaudu lukemaan jos on liian vaikeeta. Itse en jaksa etsia eika oo aikaa syynata mista ne saa t; ulkosuomalainen 44v

Vierailija
10/51 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim mulla on ranskalainen nappis, josta aakkoset saa toki "rakentamalla" yksitellen, mutta koska kirjoitan tyokseni silla paivat pitkat 10-sormijarjestelmalla, en viitsi rueta pelkastaan jotain niinkin merkityksetonta kuin AV:ta varten rakentelemaan jokaista kirjainta erikseen, saati muutella asetuksia kun en ole yli 20 vuoteen suomeksi juuri muuten kuin AV:lle kirjoitellut. Eli siis silkkaa laiskuuttani ja viitsimattomyyttani, toki se olisi mahdollista.

Vierailija
11/51 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:34"]

Haa, kerro miten uk näppikseen (ei läppärin) saa ä:n, samoin uk puhelimesta?? Mulla on töissä sellaiset enkä ole vielä löytänyt ä:tä kummastakaan. Ei tule samoin kuin meidän kotimaisissa puhelimissa että painaa a:ta pitkään jolloin tulee ä (tosi hankalaa kun pitää joka kerta erikseen painella... helpompi laittaa a tai o tilalle) Mutta jos sulla on vinkki niin mielellään korjaan laitteeni asianmukaisiksi niin otan mielelläni vastaan!

[/quote]

Helpompi nimenomaan. Terve.

Vierailija
12/51 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut puhelimet tukee sitä että painaa "a":ta pitkään ja saat erikoisnäppäinten valikon sieltä...mulla ainakin Kindlestä löytyy ja täältä ostetusta puhelimesta... läppäri on ostettu Suomesta ;) 

Vierailija
13/51 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kymmensormijärjestelmää USA: n näppäimistöä käyttäen. Ruudun yläreunasta voin vaihtaa Macilla Suomi-näppiksen yhdellä klikkauksella, mutta kirjoittaminen on tosiaan hidasta kun kaikki väli- ja erikoismerkit eri paikoilla mihin olen tottunut...

Vierailija
14/51 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:27"]

Kaikkiin tietokoneisiin läppäreistä älypuhelimiin ja pöytäkoneista tabletteihin saa myös ääkköset. Ne saa myös niin, että sen nykyisen kotimaan erikoiskirjaimet (esim. ð, æ, þ) säilyvät.

Esimerkiksi Yhdysvalloista palstailevat ulkomammat osaavat nykyään kirjoittaa vain, että "Elama taalla on hammastyttavan alyntonta ja meilla on hyva possis".

[/quote] Noh, ehka kaikista simppeli selitys talle on se, etta konetta kaytetaan MYOS Amerikassa....oho....ja jos otan suomalaiset kirjaimet taas kayttoon tassa suomalaisessa lapparissani, menetan ' ja " ja : ja ; merkit. Niita vahan tarttis muuhunkin kirjoitteluun....ei se vauva palsta nyt niin hirveen tarkee oo..:))

Vierailija
15/51 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei piä paikkaansa!

Vierailija
16/51 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:34"]

Haa, kerro miten uk näppikseen (ei läppärin) saa ä:n, samoin uk puhelimesta?? Mulla on töissä sellaiset enkä ole vielä löytänyt ä:tä kummastakaan. Ei tule samoin kuin meidän kotimaisissa puhelimissa että painaa a:ta pitkään jolloin tulee ä (tosi hankalaa kun pitää joka kerta erikseen painella... helpompi laittaa a tai o tilalle) Mutta jos sulla on vinkki niin mielellään korjaan laitteeni asianmukaisiksi niin otan mielelläni vastaan!

[/quote]

Asetuksista, asetuksista. Joka ikisessä puhelimessa ja tietolaitteessa on ne kaikki valmiina. Aasialaisia tai venäläisiä kirjaimia ei ole, ne pitää erikseen tilata ja laittaa, jos laitetta ei ole ostettu sieltä. 

[/quote]

Omaan puhelimeeni saa ainakin venäläiset kirjaimet, ihan asetuksista siis :) ja yhdellä napin painalluksella voin vaihtaa joko venäläisiin tai omiin kirjaimiin.

Vierailija
17/51 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:56"]

Itse ainakin ulkomailla asuessani käytin ASCII-yhdistelmiä....

ä = Alt + 134

Ä = Alt + 142

ö = Alt + 148

Ö = Alt + 153

... eli Alt pohjaan ja näppäilet numeroyhdistelmän näppäimistön oikeassa reunassa olevilla numeronäppäimillä! Nuo neljä numeroa oppii kyllä muistamaan nopeasti.

No joo... läppäreissähän tuota "numpädiä" ei ole mutta "asentamalla" koneelle kaksi eri "Input Language" asetusta... toinen esim UK ja toinen Suomi hoituu homma helposti...

[/quote]

Noilla mennään täälläkin. Pienet aakkoset muistan, mutta nuo isot unohtuu. Sen vuoksi en koskaan aloita lausetta ö:llä tai ä:llä, etten "paljastu".

Vastauksia saa ihan eri lailla tällä palstalla, jos kertoo asuinmaansa.

USA

Vierailija
18/51 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:27"]

[/quote] Mika on "possis"? Olen itse sellainen vanha uuvatti etta en osaa vaihtaa kielta, en edes loyda sydamia ja muita merkkeja jotka talla koneella pitaisi voida tehda, joskus kylla onnistuu synonyymeilla kirjoittaminen niin etta ei tarvitse paljastaa asuvansa ylkomailla ;).

Vaihtoehtona tietysti on kirjoittaa englanniksi jos se sopisi paremmin naille kielenvaalijoille.

Vierailija
19/51 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 15:18"]Laiskoja ovat, ulkomaan ketkut. En lue ulkomailla asuvien aloittamia viestiketjuja, jos eivät saa edes otsikkoon ääkkösiä, tuskin olen paljon menettänyt.

[/quote]

No eipa sinun lukemisellasi tai mielipiteellasi niin valia olisikaan, oletan, kun olet kerran niin laiska, ettet viitsi ajatella asiayhteytta ymmartaaksesi mita toinen kirjoittaa. ;)

Vierailija
20/51 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eraassa USAn ylipistossa tehtiin tutkimusta jonka mukaan useimmat ihmiset ymmartavat kielta vaikka kaikki vokaalit jatettaisiin pois, esim "tht" = that. FYI, tekstaillessahan on jo menty paljon pidemmalle if u r wth it.

Jos jollekin on vaikeata ymmartaa ulkosuomalaisten kirjoituksia niin silloin onkin paras jattaa ne lukematta ettei saa paansarkya ja tarvitse Buranaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme