Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja kyselee leirikoulurahojen perään

Vierailija
14.01.2014 |

Me ei aiota maksaa kuukausittain kerättävää summaa luokan tilille, koska ko. lapsi ei halua mennä leirikouluun. Nyt opettaja laittaa viestiä että muistakaa maksaa kuukausittain summa tilille ja että he keillä on maksamatta syksyiset maksut, niin pikaisesti siirrettävä rahat tilille.

Ei kai tuo nyt mitenkään "pakollista" ole maksaa? Vaikka summa on suht pieni, niin en halua maksaa tyhjästä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se opettaja/mahd. vanhempien leirikoulupuuharyhmä ollut tyhmä kun ei heti alkuunsa selvittänyt kirjallisesti ketkä sinne leirikouluun on lähdössä ja ketkä ei. Eikö tuo tehdä heti alkuunsa, jotta tiedetään monelleko pitää järkätä leiripaikat, muonat, montako valvojaa jne. Ihan kirjallinen sitova ilmoittautuminen heti alkuunsa, jotta osallistujien määrä on selvä ja voidaan alkaa kerätä leirikassaa sekä pyytää tarjouksia majoituksista ym. Vai sokkonako niitä tarjouksia pyydellään?

Vai oikeestiko teillä keräillään vaan rahaa tietämättä osallistujien määrää ym?

Vierailija
42/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan ole yhtään mitään työryhmää, eikä ole mitään kirjallista sopimusta asiasta. Luulen, että lastamme ei kiinnosta myöskään lähteä sinne, joten taidan ottaa asian puheeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:13"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:12"]

Kyllä täytyy maksaa, jos reissuun lähtee.

Sen sijaan ap on varsin tyhmä: tottakai ope kyselee rahojen perään koska on käsityksessä että muksusi on lähdössä mukaan. Kuka idiootti ei ilmoita opelle jo ekaa leirikoulua koskevan viestin yhteydessä ettei muksu lähde mukaan??? Miten se ope voisi tietää ettei lähde mukaan jos et ole ilmoittanut?? Tällaiset vanhemmat saavat aina open silmissä hieman vajaan kuvan. Eka ope luulee ettei viitsi raha-asioita hoitaa. Sitten luulee ettei rahaa olekaa muutamaa hassua kymppiä tai satasta kun viime metreillä ilmoitetaan ettei oleaan tulossa mukaan.

[/quote]

Lain mukaan EI TARVITSE MAKSAA.

[/quote]

ei ole lakia joka sanoo pitää osallistua. Jos koululla on tarjota jotain muuta, silloin oppilas laitetaa toiseen luokkaan. Lakikirjassa ei ole mitään sellaista että pitää osallistua.

Vierailija
44/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun  ystävä kertoi hänen lapsen luokalla on yks reppana, jolla on aina vaatteet likaiset ja nälkä, vanhemmat juoppoja jne. Homman tekee oudoksi se että asuvat ns paremmalla alueella, eli luultavasti jommalla kummalla on jotain varoja, sillä koti on omistusasunto ja yksikään täysjärkinen vuokranantaja ei tälläiselle pariskunnalle asuntoa vuokralle antaisi.

Tää mamma on kova mesoamaan ja lapsi häpeää äitiään tosi paljon. Joku jännä luokassa on, hieno homma, ettei lasta kiusata vanhempien takia vaan asiasta ei puhuta ja jos joku meinaa kiusata, heti muut oppilaat puolustaa.

Täälläkin on leirikoulu nyt keväällä ja yhdessä sitten oppilaiden vanhempien porukka, joka leirikoulua hoitaa päätti että kaikki pääsee mukaan. Jokainen siinä ryhmässä tietää tytön vanhemmat ja tietää ettei siitä osoitteesta rahaa tule.

Jos sinä, hyvä ap, olet se juoppo, jonka mieskin on juoppo, joka käyt vähintään kerran viikossa huutelemassa ihan typeriä tyttäresi koulun portilla, onneksi olkoon, sinun ei tarvitse maksaa leirikoulusta yhtään mitään ja pääset tyttärestäsi eroon viikoksi.

Vierailija
45/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:01"]

1. Maksamiseen ei ole mitään pakkoa vaikka jos kyseessä on peruskoulu kuten luultavasti on. Kaikilla on sama oikeus osallistua maksoi tai ei.

2. Leirikoulusta poisjäänti on siinä mielessä ongelmallista että leirikoulu on osa opetusta joten siitä täytyy erikseen pyytää vapautusta, joko omalta opettajalta (alle 3pv) tai rehtorilta jos koko viikon kestosta.

3. En ole varma onko koululla velvollisuus järjestää "opetusta" koululle tällaisissa tapauksissa mutta todennäköisesti lapsellesi joku paikka pitää osoittaa leirikoulun ajaksi jossa voi osallistua koulutyöskentelyyn.

[/quote]

Kohtaan kaksi korjaus. Perusopetus on maassamme maksutonta, joten opetusohjelmaan kuuluvasta leirikoulusta ei saa lain mukaan kerätä rahaa keneltäkään. Maksullisesta leirikoulusta, joka ei voi maksullisuutensa vuoksi kuulua opetusohjelmaan, pois jäävällä ei ole mitään oppivelvollisuutta tuona aikana, jonka leirikoulu kestää. Näin ollen myöskään koulun ei tarvitse mitään paikkaa osoittaa.

[/quote]

Kirjoitat tässä vähän ristiriitaisesti, mutta korjataan nyt

1. Alkuperäisessä kommentissa todettiin että pitää olla maksutonta joten ketään ei voi velvoittaa maksamaan mutta osallistua saa

2. Ottaa kantaa siihen että ap:n lapsi ei halunnut osallistua leirikouluun ja jos ei halua osallistua koulutyöskentelyyn mistä leirikoulussa on kyse pitää sitä varten anoa lomaa

3. Jos ei osallistu lerikouluun on koululla velvollisuus osoittaa joku paikka koulunkäyntiä varten (esim se rinnakkaisluokka)

Vierailija
46/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:15"]

Opettajana näistä asioista (muiden opettajien kanssa) tapellut vastaa:

1. Aivan oikein: kaikkien pitää saada osallistua, jos jotkakin järjestetään koulun normaalina työaikana. Se ei saa maksaa mitään.

2. Opettaja ei saa osallistua rahan keruuseen millään tavalla. Vanhemmat saavat kerätä rahaa (yhteiseen pottiin) mutta opettaja ei saa olla tämän asian kanssa tekemisissä.

3. Jos oppilas ei halua mennä leirikouluun ja hänellä on jokin syy (syyksi riittää esim. että somalivanhemmat eivät halua että tytär on yötä pois kotoa), koulun on pakko järjestää hänelle opetussuunnitelman mukaista toimintaa (koululla).

Näistä saa aina tapella. En tajua, miksi ei yksinkertaisesti voida noudattaa lakea, asetuksia ja sääntöjä. Aina on niitä, jotka syyttävät toisia nipottajiksi.

Olen itse sitä mieltä, että koulua on syytä pitää koulussa ja retket ym. hoidettakoon vapaa-ajalla. Sitä varten on viikonloput ja lomat. Vanhemmat on hyvät ja järjestää. Esim. leirikoulua voi hyvin pitää kesälomalla, kun vanhemmilla on muutenkin kuulemma vaikea järjestää lapsilleen hoitoa. Joku opettaja tai muu aikuinen lähtee kyllä asiallisella palkkiolla tätä leirikoulua valvomaan.

Opettajan näkökulmasta sanon vielä, että suurin osa kunnista ei maksa opettajalle mitään ylimääräistä siitä, että hän on jopa viikon leirikouluajan töissä 24 tuntia vuorokaudessa. Opettajan pitäisi vain olla iloinen, kun saa olla leirikoulussa lasten kanssa. Minkä muut ammatin edustajalta vaaditaan tällaista? Joskus matkat maksetaan, mutta usein vanhemat odottavat, että opettaja maksaa itse matkansa jne.

[/quote]

Miksi pitää olla joku somalisyy, jos ei halua lähteä. Mielestäni ei tarvitse olla mikään HYVÄ SYY, vaan syy on se, että ei halua lähteä. Itse (kts aiempi vastaus) en halunnut lähteä, koska luokkani oli täynnä idiottityperyksiä ja mieluummin opiskelin sen viikon. Toiseksi, matkustelimme sen verran jo muutenkin, että joku leirikoulu ei ollut minulle mikään elämys.

'Nyt vanhempana sama tilanne on lapsilla. Onneksi vain yhden luokan opettaja on innostunut leirikoulusta. Muut ovat kieltäytyneet. Lapseni ei ole kiinnostunut lähtemään leirikouluun ja syytä minun ei tarvitse mielestäni opettajalle alkaa erikseen kertomaan. Hän ei ole kiinnostunut lähtemään luokkalaistensa kanssa hotelliin, kaupungille, museoihin yms. mitä on tarjolla. Hän käy mieluummin ne valittujen kavereidensa kanssa.

Luulisi edelleen opettajille olevan helpompi, kun ei ole halukkaita leirikouluun. On valvottavia vähemmän. Omituista, jos opettajat lähtevät tälle linjalle, että tiukataan syytä siihen, miksi ei lähde.

Oppilas voi aivan hyvin (kuten minäkin tein) harrastaa rinnakkaisluokassa omaehtoista opiskelua.

[/quote]

Joku tolkku näissä pitää olla, siksi syytä kysytään. Peruskoulun leirikoulun pitäisi ainakin olla opetussuunnitelman mukaista toimintaa, siksi vanhemmilta pitäisi jonkinlainen perustelu tulla siihen, miksi mukaan ei (ilmaiseksikaan) lähde, jos sellainen on tarjolla.

Jos lähdetään sille linjalle, että mitään ei tarvitse (edes) perustella, kohta meillä on tusinoittain oppilaita, jotka eivät osallistu mihin milloinkin. "Välitunti ei innosta minua." "Kotitalous ei sovi eettiseen vakaumukseeni. (=sovinismi)" "Liikunta rasittaa." "Äidinkieli on tylsää. Osaan jo kaiken." "Englanti ei ole minulle kyllin haastavaa."

Jos ilmainen peruskoulu ja muutama kysymys silloin tällöin ei nappaa, laittakaa lapsenne yksityisiin kouluihin tai ottakaa kotiopetukseen.

Vierailija
47/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon työssäkäyvä ihminen. En halua maksaa (tyhjästä) koska laitan joka pennin syrjään mitä vain liikenee koska oon jäämässä ä-lomalle ensi syksynä. Oon alkanut säästämään sitä varten. Niinkuin täälläkin aina toitotetaan sitä miten erilaisiin elämäntilanteisiin pitää olla varautunut, niin sitä nyt teen.

Lapsi ei halua osallistua koska kärsii koulussa selektiivisestä mutismista ja on koulussa todella ahdistunut. Ei halua olla mutistina 24h leirikoulussa enkä siihen painosta. Saa hoitoa mutismiin ja pikkuhiljaa alkaa apu löytymään.

Mitään hyvää selitystä mulla ei ole tuohon miksi en ilmoittanut opettajalle. Jostain kumman syystä sivuutin silloin syksyllä koko asian sen jälkeen kun juttelin siitä lapsen kanssa. Tottakai olisi pitänyt ilmoittaa ja äsken laitoin viestiä opettajalle.

Ja en muuten juonut kaljaa edes ennen odotusaikaa. Aika typeriä johtopäätöksiä taas heitellään ajattelematta. Ap

Vierailija
48/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:01"]

1. Maksamiseen ei ole mitään pakkoa vaikka jos kyseessä on peruskoulu kuten luultavasti on. Kaikilla on sama oikeus osallistua maksoi tai ei.

2. Leirikoulusta poisjäänti on siinä mielessä ongelmallista että leirikoulu on osa opetusta joten siitä täytyy erikseen pyytää vapautusta, joko omalta opettajalta (alle 3pv) tai rehtorilta jos koko viikon kestosta.

3. En ole varma onko koululla velvollisuus järjestää "opetusta" koululle tällaisissa tapauksissa mutta todennäköisesti lapsellesi joku paikka pitää osoittaa leirikoulun ajaksi jossa voi osallistua koulutyöskentelyyn.

[/quote]

Kohtaan kaksi korjaus. Perusopetus on maassamme maksutonta, joten opetusohjelmaan kuuluvasta leirikoulusta ei saa lain mukaan kerätä rahaa keneltäkään. Maksullisesta leirikoulusta, joka ei voi maksullisuutensa vuoksi kuulua opetusohjelmaan, pois jäävällä ei ole mitään oppivelvollisuutta tuona aikana, jonka leirikoulu kestää. Näin ollen myöskään koulun ei tarvitse mitään paikkaa osoittaa.

[/quote]

Mitenkäs se, että koulu rikkoo sääntöjä (vaatii maksua leirikoulusta) poistaa kenenkään lakisääteisen oppivelvollisuuden???

Vierailija
49/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:15"]

Opettajana näistä asioista (muiden opettajien kanssa) tapellut vastaa:

1. Aivan oikein: kaikkien pitää saada osallistua, jos jotkakin järjestetään koulun normaalina työaikana. Se ei saa maksaa mitään.

2. Opettaja ei saa osallistua rahan keruuseen millään tavalla. Vanhemmat saavat kerätä rahaa (yhteiseen pottiin) mutta opettaja ei saa olla tämän asian kanssa tekemisissä.

3. Jos oppilas ei halua mennä leirikouluun ja hänellä on jokin syy (syyksi riittää esim. että somalivanhemmat eivät halua että tytär on yötä pois kotoa), koulun on pakko järjestää hänelle opetussuunnitelman mukaista toimintaa (koululla).

Näistä saa aina tapella. En tajua, miksi ei yksinkertaisesti voida noudattaa lakea, asetuksia ja sääntöjä. Aina on niitä, jotka syyttävät toisia nipottajiksi.

Olen itse sitä mieltä, että koulua on syytä pitää koulussa ja retket ym. hoidettakoon vapaa-ajalla. Sitä varten on viikonloput ja lomat. Vanhemmat on hyvät ja järjestää. Esim. leirikoulua voi hyvin pitää kesälomalla, kun vanhemmilla on muutenkin kuulemma vaikea järjestää lapsilleen hoitoa. Joku opettaja tai muu aikuinen lähtee kyllä asiallisella palkkiolla tätä leirikoulua valvomaan.

Opettajan näkökulmasta sanon vielä, että suurin osa kunnista ei maksa opettajalle mitään ylimääräistä siitä, että hän on jopa viikon leirikouluajan töissä 24 tuntia vuorokaudessa. Opettajan pitäisi vain olla iloinen, kun saa olla leirikoulussa lasten kanssa. Minkä muut ammatin edustajalta vaaditaan tällaista? Joskus matkat maksetaan, mutta usein vanhemat odottavat, että opettaja maksaa itse matkansa jne.

[/quote]

Miksi pitää olla joku somalisyy, jos ei halua lähteä. Mielestäni ei tarvitse olla mikään HYVÄ SYY, vaan syy on se, että ei halua lähteä. Itse (kts aiempi vastaus) en halunnut lähteä, koska luokkani oli täynnä idiottityperyksiä ja mieluummin opiskelin sen viikon. Toiseksi, matkustelimme sen verran jo muutenkin, että joku leirikoulu ei ollut minulle mikään elämys.

'Nyt vanhempana sama tilanne on lapsilla. Onneksi vain yhden luokan opettaja on innostunut leirikoulusta. Muut ovat kieltäytyneet. Lapseni ei ole kiinnostunut lähtemään leirikouluun ja syytä minun ei tarvitse mielestäni opettajalle alkaa erikseen kertomaan. Hän ei ole kiinnostunut lähtemään luokkalaistensa kanssa hotelliin, kaupungille, museoihin yms. mitä on tarjolla. Hän käy mieluummin ne valittujen kavereidensa kanssa.

Luulisi edelleen opettajille olevan helpompi, kun ei ole halukkaita leirikouluun. On valvottavia vähemmän. Omituista, jos opettajat lähtevät tälle linjalle, että tiukataan syytä siihen, miksi ei lähde.

Oppilas voi aivan hyvin (kuten minäkin tein) harrastaa rinnakkaisluokassa omaehtoista opiskelua.

[/quote]

Joku tolkku näissä pitää olla, siksi syytä kysytään. Peruskoulun leirikoulun pitäisi ainakin olla opetussuunnitelman mukaista toimintaa, siksi vanhemmilta pitäisi jonkinlainen perustelu tulla siihen, miksi mukaan ei (ilmaiseksikaan) lähde, jos sellainen on tarjolla.

Jos lähdetään sille linjalle, että mitään ei tarvitse (edes) perustella, kohta meillä on tusinoittain oppilaita, jotka eivät osallistu mihin milloinkin. "Välitunti ei innosta minua." "Kotitalous ei sovi eettiseen vakaumukseeni. (=sovinismi)" "Liikunta rasittaa." "Äidinkieli on tylsää. Osaan jo kaiken." "Englanti ei ole minulle kyllin haastavaa."

Jos ilmainen peruskoulu ja muutama kysymys silloin tällöin ei nappaa, laittakaa lapsenne yksityisiin kouluihin tai ottakaa kotiopetukseen.

[/quote]

Höpö höp. en ole nähnyt yhtään virallista opetussuunnitelmaa, missä on leirikoulu. Silloin sen koulu kustantaa.

Retket museoihin, yms. ovat kyllä pakollista koulupäivää. Mutta leirikoulut, joihin vanhemmat kerää rahaa ja joihin on opettajan lisäksi lähdettävä valvojaksi joku vanhemmista, ovat ihan vapaaehtoista toimintaa ja niihin riittää ilmoitus, että meiltä ei osallistuta keruuseen, eikä leirikouluun.

Vierailija
50/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä tätä opettajien vimmaa ja intoa järjestää leirikouluja. Koulu on opiskelua varten ja muutenkin on esim. yläasteella jo tekemistä, kun nostetaan numeroita, jotta pääsee hyvään lukioon. Siihen pitää sitten vanhempien tuhrata vapaa-aikaa ja leipoa pullaa, jonka toinen vanhempi ostaa. Tai maksaa kerran kuussa tilille, jotain ihmeen reissua varten.

Opettajat voisivat lopettaa koko leirikoulut. Saavatko he siitä jotain itselleen, vai mikä vimma heillä on näitä järjestää.

Vierailija
51/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä tätä opettajien vimmaa ja intoa järjestää leirikouluja. Koulu on opiskelua varten ja muutenkin on esim. yläasteella jo tekemistä, kun nostetaan numeroita, jotta pääsee hyvään lukioon. Siihen pitää sitten vanhempien tuhrata vapaa-aikaa ja leipoa pullaa, jonka toinen vanhempi ostaa. Tai maksaa kerran kuussa tilille, jotain ihmeen reissua varten.

Opettajat voisivat lopettaa koko leirikoulut. Saavatko he siitä jotain itselleen, vai mikä vimma heillä on näitä järjestää.

Vierailija
52/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:05"]

No minkähän takia lapsi ei halua leirikouluun, yleensä se on ollut hieno porukkaa yhteen hitsaava kokemus kaikille..? Eikö oo tullut harjoiteltua yön yli poissaoloa kotoa? Olis korkea aika....

Meidän lapsen luokalta yksi ei tahtoisi lähte, syynä on todennäköisesti se, ettei saa kessutella vapaasti. (oikeasti, 6. luokkalainen polttaa tupakkaa vanhempien salliessa tämän..)

[/quote]

kamalia paikkoja leirikoulut ja samoin kesäleirit. Älkää kiusatko lapsianne, antakaa heidän olla kokematta näitä kauhuja ihan oikeasti.

Vierailija
53/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni luokalla yksi äideistä lähti mukaan valvojaksi ja oli siellä sitten antanut pillua (mies)opelle. Että voi kai sen maksaa noinkin.

Vierailija
54/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:50"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:05"]

No minkähän takia lapsi ei halua leirikouluun, yleensä se on ollut hieno porukkaa yhteen hitsaava kokemus kaikille..? Eikö oo tullut harjoiteltua yön yli poissaoloa kotoa? Olis korkea aika....

Meidän lapsen luokalta yksi ei tahtoisi lähte, syynä on todennäköisesti se, ettei saa kessutella vapaasti. (oikeasti, 6. luokkalainen polttaa tupakkaa vanhempien salliessa tämän..)

[/quote]

kamalia paikkoja leirikoulut ja samoin kesäleirit. Älkää kiusatko lapsianne, antakaa heidän olla kokematta näitä kauhuja ihan oikeasti.

[/quote]Kiusatko? Ainakin mun lapset on nauttineet. Siis missä mielessä kamalia paikkoja, voitko vähän avata tota?

Vierailija
55/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:13"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:12"]

Kyllä täytyy maksaa, jos reissuun lähtee.

Sen sijaan ap on varsin tyhmä: tottakai ope kyselee rahojen perään koska on käsityksessä että muksusi on lähdössä mukaan. Kuka idiootti ei ilmoita opelle jo ekaa leirikoulua koskevan viestin yhteydessä ettei muksu lähde mukaan??? Miten se ope voisi tietää ettei lähde mukaan jos et ole ilmoittanut?? Tällaiset vanhemmat saavat aina open silmissä hieman vajaan kuvan. Eka ope luulee ettei viitsi raha-asioita hoitaa. Sitten luulee ettei rahaa olekaa muutamaa hassua kymppiä tai satasta kun viime metreillä ilmoitetaan ettei oleaan tulossa mukaan.

[/quote]

Lain mukaan EI TARVITSE MAKSAA.

[/quote]

Laki ei ole moraalin kanssa yhtenevä. Eipä tarvitse ihmetellä miksi vapaamatkustajien määrä yhteiskunnassa kasvaa, kun mammat opettavat jo lapsensa siihen, ettei tarvitse osallistua rahankeruuseen, mutta matkalle on päästävä, koska LAKI sanoo niin. Mitä sanoo mamman oikeustaju ja moraali?

Vierailija
56/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:51"]

Tyttäreni luokalla yksi äideistä lähti mukaan valvojaksi ja oli siellä sitten antanut pillua (mies)opelle. Että voi kai sen maksaa noinkin.

[/quote]

Ja tämmöinen asia tuli sitten ihan yleiseen tietoon. Vähän epäilen.

Vierailija
57/57 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:51"]

[/quote]

Ja tämmöinen asia tuli sitten ihan yleiseen tietoon. Vähän epäilen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi