Kuka hullu haluaa asua kerrostalossa??
Sehän on kuin asuisi yli sadan ihmisen kanssa kimppakämpässä. Täytyy varoa elämistään ettei naapurit häiriinny ja toisin päin vituttaa kun toiset ei tajua sääntöjä ja sitten liimaillaan lappuja hissiin ja rapukäytäviin. Asuin ensi asunnossa kolmekerroksisessa kerrostalossa jossa naapurissa asui uteliaat ja kärttyisät vanhukset ja yläpuolella asui 24/7 paneva uros, joka ilta kuului perseelle läpsimistä ja naisen (joka kerta eri) riehakasta huutoa ja huokailua kun sänky hakkasi seinään. Sitten asuin seitsenkerroksisessa jossa yhdellä perheellä oli aina riitoja ja ne vietiin keskellä yöllä rappukäytävään, jossa heiteltiin tavaroita ja huudettiin ja raivottiin. Yksi pariskunta piti bileitä maanantaista torstaihin aamuyöhön asti, jolloin sai nauttia ihanasta basson jumputuksesta eikä nukkumisesta tullut yhtään mitään. Yläpuolella asui mamu-mies venäläisnaisen kanssa, ja heidän lasta ulkoilutettiin juoksuttamalla ympäri kämppää aamu seitsemästä kahteentoista yöhön.
Miksi siis asua kerrostalossa?? Onko olemassa edes kerrostaloja joissa rauha säilyy ja saa itse elää ja toisten älämöinti ei häiritse? Itse muutin rivitaloon, jossa seinät ovat niin paksut etten ole kuullut naapureideni ääniä kertaakaan. Luksusta. Ja joo tiedän, omakotitalossa ei tarvitse miettiä tätä ollenkaan, mutta kun varat ei riitä ostamaan omaa saati vuokraamaan sellaista.
Kommentit (52)
Jaa pari syytä tässä:
- sijainti keskustassa
- aivan uusi talo, jossa mm. ilmastointi
- äänieristys niin hyvä, ettei rapusta, naapurista tai ulkoa kuulu mitään
- merenranta ihan vieressä
- palvelut ihan vieressä
- hyvä kokoinen
- kaikki uusinta uutta ja laadukasta
- 20 neliön terassi vastaa pihaa
- ei remontti- tai ylläpitohuolia, huoltoyhtiö hoitaa hyvin
- edullinen vastike
- saa myytyä hyvin myöhemmin, jos hluakin muuttaa muualle
- täysin esteeton eli jos sattuu jotain ja joutuu vaikka pyörätuoliin, ei tarvi muuttaa
- hyvät naapurit
Ap, jaan kanssasi saman kohtalon (varissuo, seitsemänkerroksinen) joten iso peukalo täältä! Kokemusta kerrakseen!
Minä. Omakotitaloon ei ole varaa ja rivitalossa kerrostaloa vähemmän yksityisyyttä.
Ehkä olen hullu, kuka tietää
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 11:55"]
Ap, jaan kanssasi saman kohtalon (varissuo, seitsemänkerroksinen) joten iso peukalo täältä! Kokemusta kerrakseen!
[/quote]
Juu tää ehkä juuri muokkasi ajatukseni niin negatiivisiksi kerrostaloista. Sen verran oli kamalaa etten sen perusteella enää ikinä halua muuttaa kerrostaloon. Mutta kiva että muilla niin ruusuiset kokemukset! :)
Ap
Meillä on kerrostalossa se oma pihakin. Halpaa lystiä ei ole, entinen rivari oli halvempi kuin tämä kerrostaloasunto, vaikka tämä on pienempi. Mutta kun sijainti on loistava ja talo on ihan uusi, niin ei haittaa maksaa. Eikä kuulu naapureista mitään, äänieristys on loistava. Omistustalo, aika rauhallista porukkaa tässä asuu.
Samoja syitä täälläkin. Jos ostaisin oman niin sitten sekin olisi kerrostaloasunto koska:
-En tykkää tai halua tehdä seuraavia: lumityöt, piha-puutarhatyöt tai muut tee-se-itse remonttityöt
- Asun erittäin hyvällä sijainnilla. En voisi sietää asua jossain tuppukylässä josta pääsee kauppaan tai muihin palveluihin vain autolla. Itselläni kaikki palvelut on 500 metrin päässä ja kuitenkin luonto-ja kävelyreittejä on ihan kotiovelta lähtien runsaasti kun toiseen suuntaan lähtee.
-Enemmän sosiaalisuutta ja lapsilla mahdollisuus pihakavereihin
-Halvempi asuminen niin rahaa jää myös elämiseen
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:48"]
Esim tässä ihan kiva kerrostaloluukku
http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8186263
[/quote]
Melko mukava mutta ei niillä kehyskuntien omakotitalotyypeillä tyyliin Järvenpää, Klaukkala, Kirkkonummi olis ikinä varaa tuollaiseen... Ja sitten aletaan selitellä että en mistään nimestä haluaisi tuonne....
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 12:48"]
Esim tässä ihan kiva kerrostaloluukku
http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8186263
[/quote]
Voi luoja miten ihana! Aivan täydellinen minulle. Pliis antakaa joku mulle puolitoistamillinen!
Muutama huomio:
-Kerrostalossa asuvilla on usein kesämökki/vene tmv. paikka jossa saa omaa rauhaa jos sitä kaipaa.
-Kerrostalossa asuvilla on yleensä palvelut lähempänä.
-Kerrostalossa ja omakotitalossa asuvilla on usein erilainen luonteenlaatu: ensin mainitut elävät isommalla "reviirillä" ja jälkimmäiset pienemmällä. Siinä missä kerrostalossa asuva nimenomaan haluaa mennä esim. julkiselle uimarannalle viettämään päivää lasten kanssa, omakotitalossa asuva haluaa lojua omalla pihalla lasten polskiessa ammeessaa tai pihan uima-altaassa. Kyse on ehkä siitä että nauttiiko ns. muiden ihmisten seurasta vai haluaako vetäytyä omaan rauhaansa.
-Kerrostaloja on erilaisia, osa on ns. ongelmatapausten asuttamia, mutta suurin osa kerrostaloista on ihan tavallisten ihmisten tavallisia koteja. Minä en ole koskaan kokenut mitään haittaa naapureista, tosin en ole koskaan asunutkaan missään ns. "huonolla alueella".
-Monen elämäntilanne on sellainen, että kerrostaloasunto on oikeastaan ainoa vaihtoehto. Esim. itse olen joka vuosi 2-3kk vuodesta ulkomailla, en voisi jättää omakotitaloa "huolettomin mielin" tyhjilleen reissujeni ajaksi.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:28"]
No tää seitsenkerroksinen olikin Turun Varissuolla -.- joten slummiahan se aikalailla on.... En asunutkaan siellä kuin 9kk kun hermo meni. Mutta kolmekerroksinen oli vanha kaunis rakennus lähellä keskustaa, joten olisin luullut sen olevan hieman tasokkaampi.
Ap
[/quote]
Ehkä turkulaiset sitten vain ovat tuollaisia. :-P
No oikeasti, eivät ole. Paljon on tullut kerrostaloasuttua Turussa itse, ja lähipiirissä asutaan siellä kerrostalossa edelleenkin. Kokemusta on kerrostaloasumisesta keskustasta, yliopiston/keskussairaalan lähistöltä, Martista ja jopa Yo-kylästä. Ainoastaan asuessani Yo-kylän itäpuolella peruskorjaukseen menneessä talossa, jonne oli viimeiseksi lukukaudeksi ennen korjausta majoitettu Erasmus-vaihtareita, oli niin isoja järjestysongelmia, että jouduin tekemään valituksen. Jopa Yo-kylän länsipuolella, jonne muutin taloon, oli todella rauhallista, mitä nyt joskus perjantai-iltaisin kovaa soitettu musiikki häiritsi, itse kun tein viikonlopputöitä.
Oikeastaan muualtakaan ei ole huonoja kokemuksia kerrostaloasumisesta. Nykyisen, ison asuintalon hississä ilmoitellaan bileistä harva se viikko, mutta koskaan ei omaan asuuntomme ole kuulunut mitään, täällä on hyvä äänieristys. Eräässä kerrostalossa, jossa vierailin niin usein, että sitä voisi melkein sanoa asumiseksi, pitkään asunnon omistaneiden naapurien lapsilla oli murrosikä, ja asunnosta kuului noin vuoden ajan kovaa soitettua musiikkia. Naapurit ymmärsivät, useimmat olivat kasvattaneet lapsensa talossa itsekin, varmaan joka perheessä oli ollut haastavia kausia.
Pahimmat kokemukseni ovatkin itse asiassa pientalosta, jossa asuimme vuokralla silloisen poikaystävän kanssa. Toisessa huoneistossa asui vuokranantajan sukulaisia, jotka tämän seikan turvin jattelivat, että heillä oli oikeus pitää millaista tahansa metakkaa minä tahansa vuorokaudenaikana. Tämän takia en olisi edelleenkään kovin halukas muuttamaan rivitaloon, jotekin tuntuu, että rivitaloasumista suosivat ihmiset, jotka oikeasti ajattelevat siellä voitavan toimia aivan kuten omakotitalossa, koska heillä on esim. se oma piha.
Minä haluan asua kerrostalossa. En jaksa kolata lunta enkä hoitaa nurmikkoa enkä istutella pensaita. Kerrostaloelämässä auttaa, kun tuntee naapurinsa, ihan muissakin merkeissä kun valituksen. Tutulle on helpompi sanoa eikä tuttu kehtaa niin melutakaan kun tietää minun kuulevan.
Viihdyn hyvin, helppoa elämää.