Paavi abortista: "kertakäyttökulttuuuria, ihminen heitetään pois tarpeettomana"
Paavi Franciscus käytti tähän asti jyrkimmän puheenvuoronsa abortista maanantaina, kun hän kuvasi raskauden keskeytyksiä "hirvittäviksi".
"On hirvittävää edes ajatella, että on lapsia, abortin uhreja, jotka eivät koskaan näe päivänvaloa", paavi sanoi vuosittaisessa puheessaan Vatikaanissa toimiville ulkomaisille suurlähettiläille.
Roomalaiskatolisen kirkon vanhoillisimmat piirit ovat syyttäneet paavia siitä, ettei hän ole tuominnut aborttia riittävän jyrkästi. Hänen edeltäjänsä käyttivät usein kiihkeitä puheenvuoroja raskauden keskeytyksiä vastaan.
Abortti on paavi Franciscuksen mukaan osa "kertakäyttökulttuuria".
"Valitettavasti pois ei heitetä vain ruokaa ja tavaroita, vaan usein myös ihmisiä, joita pidetään tarpeettomina", paavi sanoi puheessaan.
Paavi Franciscus sanoi viime syyskuussa julkaistussa haastattelussaan, että roomalaiskatolisen kirkon tulisi pyrkiä eroon pakkomielteenomaisista opetuksistaan liittyen aborttiin, ehkäisyyn ja homoseksuaalisuuteen. Hänen tulkittiin kannattavan armoa tuomitsemisen sijaan.
Haastattelu huolestutti kirkon konservatiiveja muun muassa Yhdysvalloissa.
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:16"]
Niin se paavikin antoi sitten periksi. Nopeasti kitkettiin ensimmäiset kriittiset omat ajatukset ja myönnyttiin konservatiivien edessä. Luulisi ettei tuossa iässä tarvitsisi enää nöyristellä, mut ilmeisesti tarvitsee.
Katolinen kirkko voisi ensin käsitellä pedofiliasotkunsa ja alkaa sitten vasta esiintyä lasten ystävänä.
[/quote]
Paavi ei antanut periksi vaan on aina vastustanut aborttia. Lisäksi nykyinen paavi on todella paljon parempi kuin aiemmat. Pedofiilitapaukset tulivat ilmi ennen hänen valintaansa. Nykyinen paavi yrittää tosissaan myöskin kitkeä korruptiota Vatikaanista.
Itsekin ajattelen, että kertakäyttökulttuuri yltää ihmisiin asti. Aina ensin on minä, minä ja minä. Sen jälkeen tulevat sukulaiset ja tuttavat ja sen jälkeen jossain kaukana muut ihmiset. Yleisin lause av:llakin tuntuu olevan "miksi minun pitäisi...?".
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 15:19"]
Abortti koskee naisen oikeutta määrätä omasta kehostaan, ja sen vuoksi se on hihhuleille niin iso pakkomielle, vaikka abortista ei raamatussa mainita halaistua sanaa.
Raamatusta sen sijaan löytyy pätkä, jossa Jeesus käskee rikkaan miehen antamaan koko omaisuutensa pois ja seuraamaan häntä. Lopuksi hän tokaisee: "helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." En kuitenkaan ole koskaan, ikinä, kuullut Paavin tai muidenkaan rikkauksien keskellä elävien kristittyjen siteeraavan kyseistä kohtaa. Homoista ja aborteista sen sijaan jaksetaan vaahdota.
[/quote]
Raamattu sanoo kristallinkirkkaasti: Älä tapa. Voidaan tulkita koskevan myös syntymättömiä lapsia. Raamattu myöskin sanoo:
"Sinä olet luonut minut sisintäni myöten,
äitini kohdussa olet minut punonut.
Minä olen ihme, suuri ihme,
ja kiitän sinua siitä.
Ihmeellisiä ovat sinun tekosi,
minä tiedän sen.
Minä olen saanut hahmoni näkymättömissä,
muotoni kuin syvällä maan alla,
mutta sinulta ei pieninkään luuni ole salassa.
Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani,
sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu.
Ennen kuin olin elänyt päivääkään,
olivat kaikki päiväni jo luodut."
Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Ai se, että paavi on katolinen?
Mä haluaisin vain tietäö että mitö ihmettä niille kaikille ei-toivotuille lapsille tehtäisiin jos ne olisi pakko synnyttää. Suomessa vuosittain abortoidaan noin 10 000 lasta, niin miettikää kun nämä kaikki syntyisivät. Ei niitä adoptiolapsia haluavia vanhempia ole mitään kymmeniätuhansia. Orpokodit suomeenkin pystyyn vai?
Ja toinen kysymys, jos abortti kiellettäisiin miten voitaisiin vahtia, että raskaana olevat naiset lopettaisivat esim. tupakanpolton tai viinanjuonnin. Tai muuten noudattamaan terveitä elintapoja.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:38"]
Mä haluaisin vain tietäö että mitö ihmettä niille kaikille ei-toivotuille lapsille tehtäisiin jos ne olisi pakko synnyttää. Suomessa vuosittain abortoidaan noin 10 000 lasta, niin miettikää kun nämä kaikki syntyisivät. Ei niitä adoptiolapsia haluavia vanhempia ole mitään kymmeniätuhansia. Orpokodit suomeenkin pystyyn vai?
Ja toinen kysymys, jos abortti kiellettäisiin miten voitaisiin vahtia, että raskaana olevat naiset lopettaisivat esim. tupakanpolton tai viinanjuonnin. Tai muuten noudattamaan terveitä elintapoja.
[/quote]
No voitaisiin vaikka EHKÄISTÄ ne ei toivotut....
Samaa mielta paavin kanssa. Toivottavasti vaan katolinen kirkko hyväksyisi ehkäisyn ja seksivalistuksen niin ei-toivottuja raskauksia olisi vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:38"]
[/quote]
[/quote]
Mikään ehkäisy ei ole 100% varma. Ja on kohtuutonta edes kuvitella että seksin harrastaminen lopetettaisiin huvitarkoituksessa ja sitä harrastettaisiin vain sillon kun lapsia halutaan.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:44"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:38"]
[/quote]
[/quote]
Mikään ehkäisy ei ole 100% varma. Ja on kohtuutonta edes kuvitella että seksin harrastaminen lopetettaisiin huvitarkoituksessa ja sitä harrastettaisiin vain sillon kun lapsia halutaan.
[/quote]
Oikeinkäytetty ehkäisy on lähes varma. Mutta ei vaan jakseta / haluta ehkäistä.
Paavin on helppo huudella. Kun ei edes hyväksy ehkäisyäkään, eikähän nuo asiat koske häntä muutenkaan, nehän koskevat vain naisia.
Helppo sanoa, ettei raiskattukaan nainen saa aborttia koska abortti on muka syntiä. Eikä insestin kohteeksi joutunut alaikäinenkään tyttö.
Paavi voisi vähän ajatella, mikä todellakin on näistä todellinen synti:
-raiskaus
-insesti
-vai todellakin se, että jos äiti ei pysty huolehtimaan lapsestaan eikä lapsi synny maailmaan toivoittuna, lapsen ei tarvitse syntyä ?
Mutta eihän se pysty koska se on mies ja nimenomaan, uskontonsa sokaisema, hyvin typerä mies.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No itse syön pillereitä, otan sen joka ilta 10-11 välissä. En siltikään luota siihen vaan testailen säännöllisin väliajoin, jotta sen abortin voin tarvittaessa tehdä. Minulle lapsi olisi katastrofi.
Enkä tiedä ketään joka paneskelisi ilman ehkäisyä. Tämä huomio siis omasta kaveripiiristäni.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minä söin kellon tarkasti e-pillereitä. Tulos lähes varmasta ehkäisystä täyttää kohta 4 v. Jos nyt tulisin raskaaksi silmää räpäyttämättä tekisin abortin. Resurssit ( taloudelliset ja henkiset) riittävät näihin kolmeen lapseen. Ei enempään.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:38"]
[/quote]
[/quote]Eipä katolinen kirkko hyväksy sitäkään. Ja samasta syystä, hihhulit pitävät nimittäin spermaakin "ihmisenä". Sen sijaan naiset, homot, ei-kristityt, yms. eivät ole ihmisiä, vaan likaisia ja pahoja sekä antaisevat paikkansa helvetissä.
Katolisen kirkon ideologiahan perustuu hyvin paljon samanlaiselle fatalismille kuin hindulaisuuskin ja sen kastijärjestelmä. Mitään ei voi tehdä, jos on nainen. Pitää vaan pysytellä hyveellisenä ja puhtaana, toivoa että Jumala (hindulaisuudessa Jumalat ja Jumalattaret) suojelevat, ja että mies, jonka kanssa olet naimisissa, on suosiollinen.
Ja että seuraavassa elämässä palkitaan. Hindulaiselle se on ihan nimellisesti seuraava elämä, katoliselle se on Taivas.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:30"]
https://www.riemurasia.net/kuva/Paavi-Franciscus/135674
tää paavi opn hyvä
[/quote]
hyvä paavi
Puuttuisi ennemmin sotimiseen, se jos mikä on ihmisten kertakäyttöä.
Abortille on sentään joskus ihan järkevätkin syyt, mutta kun toi paavi ei hyväksy aborttia edes raiskatuille eikä alaikäisille.
Niin, en katsonut tuota riemurasian kuvakollaasia muutamaan kuvaa pitemmälle, mut sen muistan että noi kaikki paavin halailemat ihmsiet olivat miehiä. Mulle vois näyttää kuvia, jossa paavi halaa raiskattua neitsyttä jonka piti parantaa joku kylänmies hiv-viruksesta, tai käytännössä lapsena naitettua äitiä, jolle liian monet ja liian nuorena alkaneet raskaudet ovat aiheuttaneet pysyviä ruumiillisia ja henkisiä tuskia. Tai sellaista äitiä, jonka on tyttölapsen kohdalla joka tapauksessa tapettava se lapsensa; joko kohtuun tai syntymän jälkeen, tai sitten sen lapsen tapaa joku yhteisön miehistä. Paavi ei on hyvin harvoin osoittanut myötätuntoa ja ymmärrystä naisia kohtaan. Kai se on helpompi pestä ja pusutella jonkun nuorisorikollisen varpaita kuin kohdata se järjestelmällinen väkivalta, joka naisiin kohdistuu ja jonka laskun maksavat naiset ja pienet viattomat lapset. Joskus tuntuu että lapsettomuus on paras tapa vieraannuttaa päättäjät ihmisistä; heille ihmiset näyttäytyvät vaan massana, koneistona jota he voivat säätää mielensä mukaan.
Paavi on oikeassa. Itse tosin olen tehnyt ihmisen tilalle abortin jälkeen. Huolestuneempi olisin kuitenkin niistä jotka tänne syntyy ja joita kohdellaan julmasti. Abortoiduthan nyt ei tiedä edes olleensa missään muodossa täällä.