Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien suhtautuminen lapsen lomailuun koulun loma-ajan ulkopuolella?

Vierailija
13.01.2014 |

Miten teidän muiden lasten opettajat suhtautuvat, jos lapsi tarvitsee ylimääräistä lomaa koulun loma-ajan ulkopuolella? Meillä sellainen tilanne, että lapsi tarvitsee kolme päivää lomaa ja opettaja tosi nihkeä tämän suhteen. Ei tietenkään voi kieltää, mutta hänestä huokuu se miten hän ei voi sietää, että matka menee koulutyön edelle. Toisen lapsen opettaja taas sitä mieltä, että vallan mainiosti käy tämä järjestely. Itselle tuli ihan huono omatunto siitä, kun anoin kolme ylimääräistä lomapäivää :(

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites mammat sitten suu pantaisiin, jos myös opettajat alkaisivat lomailla, milloin sattuu. Sanoisivat vain perjantaina luokalle, että yrittäkää nyt selvitä jotenkin seuraavat kolme viikkoa sillä aikaa kun mä lomailen Thaikuissa. Syntyisi älämölö. Mutta lasten pitää saada omaa lomaa monta kertaa vuodessa. Ja kun tulevat takaisin kouluun, opettajan pitäisi keskittyä heihin, jotta he saisivat muun luokan kiinni eri aineissa. Eli koko muu luokka kärsii siksi, että MEIDÄN kullanmurut olivat taas lomalla normaalin loman ulkopuolella. Itsekästä menoa!

Vierailija
22/35 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on muutamasta päivästä kyse en edes lupia kysele enkä ilmoita mitään. Kuittaan vaan hyväksytyn poissaolon wilmaan, kukaan ei ole perään kysellyt.

Lapset ovat pärjänneet koulussa aina hyvin eikä opettajalle ole aiheutunut lisätöitä heidän poissaoloistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo olikin hyvä kysymys vanhemmille, eli mitäs jos opettaja ramppaisi lomilla pitkin vuotta koulun loma-aikojen lisäksi? Joka vuosi tai jopa joka lukukausi? Onhan opettajan usein puoliso ja lapset. Mikä saa teidät itse asiassa olettamaan, että opettajan mies saisi aina lomaa juuri hiihtoloman aikaan jos ette kerran itse saa? Meillä esim. ei matkusteta sellaisina vuosina ollenkaan jos miehen lomat ei osu koulun lomien päälle. Joustamme ja jätämme lomailematta. Kyllähän minä varmasti viikon tai kahden palkattoman saisin, mutta en viitsi sekoittaa koko luokan systeemejä yhden loman takia. Aika moni perhe kuitenkaan ei näe mitään ongelmaa, että sekoittaa paitsi opettajan työasiat, myös koko luokan kuviot kun pitää tunneilla tinkiä koko luokan avustamisesta ja keskittyä enemmän siihen, joka ei tajua mistään mitään kun on ollut 2 viikkoa pois. Ehkä voisinkin lopettaa muiden miettimisen ja matkustaa juuri silloin kun huvittaa. Olisi lomalennot halvempiakin kuin koulujen loma-aikoina.

Vierailija
24/35 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 20:02"]

Tunnollinen ja rauhallinen oppilas. Lomailua ei huomaa.

Luoka raivopää ja jatkuvasti harmaita hiuksia aiheuttava: Luoja mikä helpotus. Saa opettaja ja muu luokka lomaa.

Tosiaan asia on vaan niin, että nämä remupetterit ei koskaan tunnu sairastavan ja juuri he ovat niitä, jotka eivät ikinä lomaile.

t. Koulunkäyntiavustajan silmin :)

[/quote]

Oma näkemykseni on se, että ne, ketkä loman ansaitsisivat, pysyvät koulun penkillä, kun taas ne, joiden oppimisen kannalta loma on "kriittinen", lomailevat. 

t. lo

Vierailija
25/35 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen karran pyytänyt kaksi päivää vapaaksi ja ihan kotimaan reissua vartrn. Äitini 60 v juhlat ja mentiin muksujen kanssa ajoissa valmistelemaan juhlia. Vieläpä naapurikaupunkiin!

Kirjoitin poissaoloanomukseen juurikin mitä tapahtuu ja opeille asia sopi. Ei mitään purnausta ja vastaväitettä. Edes esikiisen kohdalla, vaikka sillä koulu välillä takkusi. Opettaja totes kasvokkain, että pikku breikki teki hyvää, kun oli läksyt useammin tehtynä. ;)

Onhan kouluille ja opettajille annettu yhteiset pelisäännöt. Selkeesti opettajasta kiinni, että onko lungi vai ei.

Vierailija
26/35 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän, että opettajalle aiheutuu varmasti lisätyötä poissaoloista ja poissaoloja on varmasti vuoden aikana aika paljon luokassa. Siitä huolimatta me lomailemme lähes joka vuosi kerran viikon loman omaa lomaa. Mun on yleensä mahdotonta saada lomaa koulujen loma-aikaan paitsi kesälomalla. Myös joululomalla olen joskus saanut muutaman päivän lomaa. Toki hyödynnämme tilanteita, jos onnistun saamaan loman samaan aikaan, mutta usein valitettavasti en saa. Joku kommentoi, että mitä jos opekin olisi jatkuvasti lomailemassa, no, sekin on nähty. Keskimmäisen lapsen ope oli jatkuvasti vuorotteluvapaalla, jollain muulla lomalla tai "sairaana." 

Meidän teineillä on yli ysin keskiarvot, eikä lomailu ole vaikuttanut koulumenestykseen. Ekaluokkalainen pärjää myös todella hyvin koulussa eli en usko, että hänellekään poissaolo on mikään ongelma. Toki hoidetaan kotona rästihommat ja tarvittaessa autetaan aikuisten toimesta.

Vierailija
27/35 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 20:29"]

Mites mammat sitten suu pantaisiin, jos myös opettajat alkaisivat lomailla, milloin sattuu. Sanoisivat vain perjantaina luokalle, että yrittäkää nyt selvitä jotenkin seuraavat kolme viikkoa sillä aikaa kun mä lomailen Thaikuissa. Syntyisi älämölö. Mutta lasten pitää saada omaa lomaa monta kertaa vuodessa. Ja kun tulevat takaisin kouluun, opettajan pitäisi keskittyä heihin, jotta he saisivat muun luokan kiinni eri aineissa. Eli koko muu luokka kärsii siksi, että MEIDÄN kullanmurut olivat taas lomalla normaalin loman ulkopuolella. Itsekästä menoa!

[/quote]

Minun opetuttu tekee juurikin näin. Lomailee koulun loma-aikojen ulkopuolella. 

Vierailija
28/35 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koskaan ollut mitään vaikeksia tai nihkeää suhtautumista.

Ainoa kerta, kun on tullut "moite" oli kun lapsi lopetti koulun puolitoista viikkoa aiemmin (eli heti joulujuhlan jälkeen) koska olimme muuttamassa ja halusimme asettua aloillemme ennen joulua. Silloinkin moite koski lähinnä sitä, etten ollut ilmoittanut asiasta ajoissa, niin että luokka olisi ehtinyt jräjestää läksiäisjuhlan.

Vierailija
29/35 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole tullut mitään ongelmia. Joka vuosi lomailevat ylimääräisen viikon ja laitan lapun menemään lapsen mukana. Ei ole murmutusta tullut ja palautettu on lappu allekirjoituksella. Sinänsä koko juttu on muodollisuus, koska koulu ei pysty matkaa estämään. Vanhemmat päättää, ei opettajat. Koulu lähtee siitä, että kasvatustyötä tehdään yhdessä vanhempien kanssa ja kyllä se vaan niin on, että vanhemmat on siinä merkittävämpiä päätöksentekijöitä kuin opettaja.

Olen itse opettaja ja elämästä tuli paljon helpompaa sen jälkeen, kun tajusin perusopetuslain hengen. Jos vanhemmat näkee reissun tarpeellisena, niin sitten minä hyväksyn sen.

Vierailija
30/35 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan AMK.ssa ja sivuilla näkyy mitä käsitellään milläkin kerralla. Jos joku on pois, saa ihan itse hommata luentomateriaalin, jos silloin on jotain jaettu, tosin 85 % löytyy sivuilta, joita on jokaisen mahdollisuus tulostaa. Ainoastaan vierailijoiden materiaalin saa parhaiten olemassa paikanpäällä.

Näitä olin silloin pois, tarvitsen nämä paperit, voitko toimittaa -tulee tosi paljon ja käyn aina ensimmäisellä tunnilla asiat läpi ja sanon aina minulla ei ole kopioita jälkikäteen toimitettavaksi.

Suunnittelen yhdessä 3 muut kollegan kanssa vuoden tunnit kerralla, teemme materiaalit ja kokeet. Pyrimme pitämään kaikki saman aineen kokeet samaan kelloaikaan ja teemme myös uusintakokeet. Jos kokeet eivät ole samanaikaisesti, jokainen muutelee materiaalia oman maun mukaan. Kokeitahan ei oppilaat saa itselleen, vaan ne tuhotaan 1/2 v kokeen pitämisen jälkeen.

Itse en jousta kokeissa. Jos haluaa olla juuri silloin pois, sitten joutuu uusintatenttiin, joka on jopa 4 kk päästä. Esitelmissä sama asia. Ne esitetään tiettynä päivänä, jos et ole paikalla, voit siirtää esityksen toiseen kertaan, mutta numeroa se alentaa. Poikkeuksia teen joskus aikuisten kanssa, jos heillä on työmatkoja, mutta silloin esitelmä pitää pitää etukäteen, ei jälkikäteen jotta arvosana ei laske. Jos on ko kerralla sairas, haluan materiaalin sähköpostiini esiintymispäivänä.

Olen huomannut kannattaa olla tiukka. Joustoja teen, jos näen aiheelliseksi mutta jos tekee liiaksi, se kostautuu.

Vierailija
31/35 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 20:29"]

[/quote]

No, mun pojan opettaja tekee tämän JOKA vuosi maaliskuussa. Sitten on kaksi viikkoa sijainen jota lapset vie kuin pässiä narussa. Ei riitä tälle kansakynttilälle se 14 viikkoa, joka tulee ihan automaattisesti lomaa joka vuosi. Mutta eipä sillä sitten ole varaa naristakaan noista extralomista oppilaillakaan.

Vierailija
32/35 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa varmasti helpottaisi jos että teettäisi opettajalla påaljon lisätyötä matkanne takia. Ole siis vaikka yhteydessä lapsesi parhaan kaverin äitiin ja kysy voisitteko sopia että tuo paras kaveri ottaa laspellenne kaikki tulevat monisteet loman aikana ja näyttää loman jälkeen mitä kaikkea tekivät sillä aikaa koulussa kun lapsesi oli poissa. Näin lapsesi voi loman jälkeen tehdä kaikki ne tehtävät jotka muut tekivät loman aikana, mutta järjestely ei silti kuormita opettajaa. 

Vierailija
33/35 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opettajana myönnän ilomielin oppilaalle ylimääräisen loman, sillä tähän mennessä lomapyynnöt ovat kohtuullisia (yleensä 1-2 päivää, max viikko) ja lomalla oppii usein eri asioita kuin koulussa. Mutta siitä olen tarkka että tukiopetusta en tarjoa loman vuoksi jälkeenjääneille. Läksyt toki ilmoitan, mutta vanhemmat saavat huolehtia asioiden opiskelusta, kun ovat loman anoneet. Eipä tosin kukaan ole tukiopetusta vaatinutkaan.

Vierailija
34/35 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan muuten eka vai tokaluokalta oman vesirokkotautini ajan, jolloin jouduin olemaan poissa koulusta ainakin viikon. Ei vanhempani silloin opea vaivanneet vaan sovittiin naapurin pojan kanssa, että tulee joka päivä koulun jälkeen kertomaan koulussa tehdyt tehtävät ja läksyt. Kiitokseksi tuosta taisi saada suklaarasian.

Vierailija
35/35 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät minua ainakaan opettajana kiinnosta vähääkään oppilaideni vanhempien lomasuunnitelmat. Vapaat anotaan rehtorilta ta ryhmänohjajalta, ja niistä koituvaan lisätyöhön on vain suostuttava. Mieluiten kaikki olisivat tietenkin aina läsnä, tekisivät tehtävänsä ja osallistuisivat aktiivisesti opetukseen, mutta tämä lienee turha toive.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi