Miten selvitä elämässä eteenpäin-sp-tauti
Kirjoittelin joku aika sitten aloituksen tänne, kun mulla todettiin herpes alapäässä. Tää asia on vaan sellainen että en pääse tämän yli, vaikka kuinka koitan. AUTTAKAA rakkaat ihmiset. Elämässä on muutenkin ollut vaikeaa, aina olen kuitenkin nähnyt valoa tunnelin pääsä, mutta nyt vaan tuntuu että ei jaksa ( Jokainen aamu herätessäni muistan tän asian ja toivon että kelloa saisi käännettyä taaksepäin, vaan kun ei saa.
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 18:25"]
Paskat se huuliherpes mihinkään tartu jos ei ole sitä rakkulaa huulessa! Johan se tarttuisi suudellessakin jos noin olisi. Mulla tulee kerran pari vuodessa huuleen rakkula mut miehellä ei ole vaikka ollaan kyllä pussailtu ja suihin otettu. Se rakkulavaihe on se milloin se tarttuu, ei se mistään syljestä tartu. Tietenkään aktiivivaiheessa ei saa pussailla tms. Näyttäkää mulle faktaa siitä että milloin vain voi tarttua HUULIherpes!
[/quote]
Selitä sinä itse miksi juuri huuliherpes ei tarttuisi oireettomassa vaiheessa? Millä logiikalla se huuliherpes nyt on niin poikkeusellinen ettei se muka tartu?
Voi nyt hyvänen aika. Tiedän, että kenenkään ongelmia ei saa vähätellä, enkä nyt yritäkkään vähätellä ongelmaasi. On maailmassa paljon pahempiakin asioita kuin joku satunnaisesti ilmestyvä herpes! Itse kärsin välillä emätintulehduksista, big deal. Haen lääkkeet ja sillä lähtee, minkäs sille voi. Miten tuo herpes on sen kamalampi asia? Oikeesti, get over it..
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 18:25"]
Paskat se huuliherpes mihinkään tartu jos ei ole sitä rakkulaa huulessa! Johan se tarttuisi suudellessakin jos noin olisi. Mulla tulee kerran pari vuodessa huuleen rakkula mut miehellä ei ole vaikka ollaan kyllä pussailtu ja suihin otettu. Se rakkulavaihe on se milloin se tarttuu, ei se mistään syljestä tartu. Tietenkään aktiivivaiheessa ei saa pussailla tms. Näyttäkää mulle faktaa siitä että milloin vain voi tarttua HUULIherpes!
[/quote]
Jos vaikka tästä lukisit, niin et olis niin tietämätön enää.
http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/seksi/seksitaudit/mita_seksitaudit_ovat/herpes/
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:02"]
Voi nyt hyvänen aika. Tiedän, että kenenkään ongelmia ei saa vähätellä, enkä nyt yritäkkään vähätellä ongelmaasi. On maailmassa paljon pahempiakin asioita kuin joku satunnaisesti ilmestyvä herpes! Itse kärsin välillä emätintulehduksista, big deal. Haen lääkkeet ja sillä lähtee, minkäs sille voi. Miten tuo herpes on sen kamalampi asia? Oikeesti, get over it..
[/quote]Tunnen itseni niin likaiseksi, Sukupuolitauti on sukupuolitauti ja kaiken lisäksi ikuinen ..Huokaus
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 18:14"]
Kiitos 21 <3 Muahan pelottaa nyt kaikki muutkin mahdolliset taudit vaikka testeissä kävinkin tuon jälkeen
ap
[/quote]
Hyvä että olet tutustunut aiheeseen ja käynyt testeissä. Ehkä se herpes on sinulle ihan hyvä muistutus siitä, että suojaamattomasta yhdynnästä voi saada tartunnan.
Herpekseltä voi tosiaan parisuhteessa olla vaikea välttyä, se kun on elinikäinen. Muilta taudeilta voi suojautua käyttämällä kondomia ja suuseksisuojaa (melko kalliita, halkaistu kondomi ajaa saman asian) siihen asti, että kummatkin ovat käyneet testattavana.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:12"]
Kiitos 21 <3 Muahan pelottaa nyt kaikki muutkin mahdolliset taudit vaikka testeissä kävinkin tuon jälkeen
ap
[/quote]
Hyvä että olet tutustunut aiheeseen ja käynyt testeissä. Ehkä se herpes on sinulle ihan hyvä muistutus siitä, että suojaamattomasta yhdynnästä voi saada tartunnan.
Herpekseltä voi tosiaan parisuhteessa olla vaikea välttyä, se kun on elinikäinen. Muilta taudeilta voi suojautua käyttämällä kondomia ja suuseksisuojaa (melko kalliita, halkaistu kondomi ajaa saman asian) siihen asti, että kummatkin ovat käyneet testattavana.
[/quote]Täytyy kyllä nyt tunnustaa että hieman katkera olen. Olisi riittänyt pienempi muistutus, eikä virusperäinen tauti. Monet mun kaverit ovat harrastaneet yhden illan juttuja ja kukaan ei ole koskaan saanut mitään tauteja, vaikka kortsua eivät ole tyhmyyksissään käyttäneet. Mulle, joka ei harrasta yhden illan juttuja niin heti pamahti tää. Joo tiiän että ei murehtiminen ja katkeroituminen auta, mutta... =/
ap
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:12"]
ap
[/quote]
[/quote]
No ne testit eivät ongelmaa ratkaise koska sukuelinherpestä ei voi testata. Herpeksen voi sulkea pois vasta-ainetestillä mutta jos saa testistä vaikka HSV-1:n eli sen yleisimmän huuliherpeksen aiheuttajan, niin sama virus voi lymyillä myös sukuelinten alueella. Varsinkin nykyään kun suuseksiä harrastetaan yleisesti.
Tiedän tunteen. Olen ollut aina oireeton. Olen ajatellut, että minulla voi olla herpes piilevänä. Huuliherpestä ei ole ollut. Ei myöskään näkyvää sukuelinherpestä.
Erosin syksyllä. Tämän jälkeen oli yhden yön juttu. Eiköhän sen jälkeen ilmestynyt herpes. En kyllä tiedä, voiko johtua tuosta, koska se tulisi vasta noin 2.5 kk päästä tapauksesta. Herpes tuli pakaraan. Ei ollut kipeä, mutta inhottava.
Minulla oli lapsena sormessa syyliä. Kerran sormetin yhtä miestä peppuun ja tämän jälkeen hän sai kondylooman. Arvatkaa sainko syytöksiä? Itselläni ei ole mitään alapäässä koskaan ollutkaan.
Joillekin herpes tai vaikka konlooma voi olla iso taakka. Toisille ei tule koskaan mitään oireta, mutta joillain alapää on ruvella joka toinen viikko ja saa juosta kukauden väliin sienikasvustojen hoidoissa.
Kyllä herpes voi tarttua vaikka oireita olisikin vähän. Lapsuudessakin moni saa tartunnan täysin ilman oireita. Oireet voivat olla myös epämääräisiä. Yläpääherpes voi siirtyä myös alapäähän omasta huulesta.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:02"]
[/quote]Tunnen itseni niin likaiseksi, Sukupuolitauti on sukupuolitauti ja kaiken lisäksi ikuinen ..Huokaus
[/quote]
Joo, mutta se ei ole sun riesana 24/7 muuten kuin henkisesti. Se tulee jos tulee, haet lääkkeet ja lähtee sillä. Asiat voisi olla paljon pahemminkin. Et sinä kuole siihen, että alakertaasi ilmestyy välillä kipeitä rakkuloita. Eihän se mukavaa ole ja vituttaahan se varmasti, mutta ei se sinänsä ole mitään tappavaa. Näin nyt kävi, ja voit elää tuon asian kanssa aivan täysillä kuten aina ennenkin. Tietysti sun pitää olla huolellinen, että et tartuta ketään muuta.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 20:04"]
Herpes tuli pakaraan. Ei ollut kipeä, mutta inhottava.
[/quote]
Millainen herpes on pakarassa? Epäilin itselläni sitä joskus, mutta en ole varma. Vain ihotttumaa? Uusiiko? Jne.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 20:04"]
Herpes tuli pakaraan. Ei ollut kipeä, mutta inhottava.
[/quote]
Millainen herpes on pakarassa? Epäilin itselläni sitä joskus, mutta en ole varma. Vain ihotttumaa? Uusiiko? Jne.
[/quote]
Tuossa jutussahan just selitetään, että esim. Jenkeissä puolet alapään alueella esiintyvästä herpeksestä on sitä 1-tyyppiä, joka on se sama joka aiheuttaa 90% yskänrokoista. Ja se leviää myös suuseksin välityksellä, niinkuin pussailemallakin (lapset voi saada vanhemmalta/mummolta). Ja tuossa jutussa myös sanotaan että tarttua voi vaikkei olisi rakkulavaiheessa. SILTÄ VARALTA JOS JOKU EI ENKKUA OSAA.
Huuliherpes ja genitaaliherpes ovat eri viruksen aiheuttamia.
Ei kondomikaan suojaa herpekseltä... Itse olen kantaja, ja kun herpes tarttui nykyiseen aviomieheeni (silloiseen seurustelukumppaniin), käytimme aina kondomia. Se auttoi sen verran, että kyrvän varressa niitä rakkuloita ei ollut, mutta pallit ja kyrvän ympärys ihan täynnä... Samoin suun sisäpuoli... Että semmosta. Tuli sellanen fiilis, että ihan turhaa ainakaan herpekseltä koittaa kortsulla suojautua, se tarttuu joihinkin herkästi ja joihinkin ei oikein millään... Mistä lie johtuu. Aiemmin olin kaksi kertaa avoliitossa ja kerran pitkässä suhteessa, eivätkä nämä miehet herpestä saaneet.
Niin, mutta miten se käytännössä eroaa. Ei kai mitenkään? Mulle tarttui miehen huuliherpeksestä, mutta kyllä mä sen nyt sp-taudiksi miellän :(
ap
Minullakin samanlainen tartuntatausta kuin ap:lla. En ole muistanut ensi oireen jälkeen koko asiaa, ei ole muistuttanut itsestään. Paitsi synnytyksessä olen ollut lääkityksellä ennalta ehkäisevästi, jottei vaaranna vastasyntynyttä
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 20:04"]
Minullakin samanlainen tartuntatausta kuin ap:lla. En ole muistanut ensi oireen jälkeen koko asiaa, ei ole muistuttanut itsestään. Paitsi synnytyksessä olen ollut lääkityksellä ennalta ehkäisevästi, jottei vaaranna vastasyntynyttä
[/quote]Miten tää on vaikuttanut sun sosiaaliseen elämään? Vai oletko saman miehen kanssa edelleen? Oletko puhunut tästä kavereille? Anteeksi jos kyselen tarvitsen vertaistukea :(
ap
Mulla puhkesi herpes ekan kerran kun olin ollut 8vuotta täysin ilman seksiä, huuliherpestä ei ole ikinä ollut. Ei sitä voi tietää onko Se tullut nykyiseltä vai edelliseltä vai silloin kun neitsyys meni, voi olla piilevänä vaikka koko elämän ja silti tarttua muille. Mulle sp-tautien lääkäri sanoi sillon että melkein puolella suomalaisista on genitaaliherpes ja vietti isommalla osalla huuliherpes, kaikki vaan ei tiedä, osa täysin oireetonta ja osa laittaa esimerkiksi hiivan piikkiin. Ja tarttuu siis myös oireettomassa vaiheessa, tosin ei yhtä helposti. Mulla ei voinut erehtyä, toinen puoli pillusta oli aivan haavaumilla ja tulessa, meni nyt pahaksi että jouduttiin katetroimaan kun en pystynyt enää kusemaan. Ja todettiin nimenomaan primaariherpekseksi, eli eka kerta kun ikinä puhkesi.
Siitä lähtien ollut n. Parin kuukauden välein, ja tosi pahana, mutta nykyään menee n. Viikossa ohi ilman lääkityksiäkin, Se eka kesti pari viikkoa vaikka lääkittiin.
Mä en kuitenkaan enää näe minään ihan kamalana asiana, enkä sitä juuri mieti. Sitä olen kyllä ajatellut, että jos joskus tulee uusia mies niin missä vaiheessa sanoo ja miten, tai jos harrastaa yhden yön juttuja, niin kestääkö omatunto kun ei kerro.
On mies edelleen kuvioissa. Otti ite tosi raskaasti että teki mulle tän, mutta ollaan vissiin sen verran naiveja molemmat ettei tajuttu :(
Kiitos tsemppauksesta, välillä on parempia päiviä ja välillä taas huonompia =(