Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selvitä elämässä eteenpäin-sp-tauti

Vierailija
13.01.2014 |

Kirjoittelin joku aika sitten aloituksen tänne, kun mulla todettiin herpes alapäässä. Tää asia on vaan sellainen että en pääse tämän yli, vaikka kuinka koitan. AUTTAKAA rakkaat ihmiset. Elämässä on muutenkin ollut vaikeaa, aina olen kuitenkin nähnyt valoa tunnelin pääsä, mutta nyt vaan tuntuu että ei jaksa ( Jokainen aamu herätessäni muistan tän asian ja toivon että kelloa saisi käännettyä taaksepäin, vaan kun ei saa.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 18:25"]

Paskat se huuliherpes mihinkään tartu jos ei ole sitä rakkulaa huulessa! Johan se tarttuisi suudellessakin jos noin olisi. Mulla tulee kerran pari vuodessa huuleen rakkula mut miehellä ei ole vaikka ollaan kyllä pussailtu ja suihin otettu.  Se rakkulavaihe on se milloin se tarttuu, ei se mistään syljestä tartu. Tietenkään aktiivivaiheessa ei saa pussailla tms. Näyttäkää mulle faktaa siitä että milloin vain voi tarttua HUULIherpes!

[/quote]

Voi että. Älä huutele jos et asiasta mitään tiedä. Molemmat herpestyypit voivat tarttua oireettomassakin vaiheessa jos limakalvokontakti tapahtuu. Ja luultavasti se kumppanisi kantaa ko. virusta vaikka olisikin oireeton..

Lue vaikka väestöliiton sivuilta jos et muuten usko.

Vierailija
2/68 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 19:25"]

Huuliherpes ja genitaaliherpes ovat eri viruksen aiheuttamia. 

[/quote]

Mutta ne virukset ovat usein sekoittuneita keskenään (yksinkertaisesti selitettynä) ja siksi voivat tarttua ristiin. Ne eivät ole niin kaukana toisistaan etteivät voisi tehdä näin. Lisäksi HS1 voi tarttua myös genitaalialueelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSV-1 voi olla alapäässä ja HSV-2 yläpäässä. Usein HSV-2 oireilee voimakkaammin alapäissä. Iso osa suomalaisista on herpeksen kantajia, eikä kaikille tule ikinä mitään oireita. Tuskinpa herpeskantajuus olisi näin yleistä, jos vain rakkulaiset herpekset tartuttaisivat. Riski niissä on kuitenkin moninkertainen.

Vierailija
4/68 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs olit tuollainen lutka. Voit toimia varoittavana esimerkkinä :)

Vierailija
5/68 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää hyväksyä tapahtunut. Tuo että toivoo että asiat olis toisin EI millään tavalla edistä hyvinvointiasi ja elämääsi. Tämä on ensimmäinen askel. Hyväksy tilanne kuin olisit sen itse valinnut. Jo tämä seikka eli uuden henkisen asenteen päättäminen on ratkaiseva elämänlaadun kannalta. Voit ylipäätään vaikuttaa vain omiin asenteisiisi. Jos päätät joka päivä murehtia menneitä, elämäsi menee oikeastikin aika kurjaksi. Se on oma päätös. On tärkeää nähdä tämä, eikä uhriutua.

Vierailija
6/68 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ketjuja kun pulpahtelee tänne tasaiseen tahtiin, tulee joskus mieleen, liekö yksi ja sama sankari joka näitä naisia tartuttelee :)

Kertoiko tartuttaja sinulle taudistaan ennen seksiä? Käytitkö kondomia?

Vierailija
7/68 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttui hänen oireettomasta huuliherpeksestä suuseksin aikana :( En mä edes tiennyt että se voi niin tarttua...Tyhmyydestä sakotetaan.

ap

Vierailija
8/68 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 17:28"]

Tarttui hänen oireettomasta huuliherpeksestä suuseksin aikana :( En mä edes tiennyt että se voi niin tarttua...Tyhmyydestä sakotetaan.

ap

[/quote]

Jos et tuota tiennyt, suosittelen perehtymään sukupuolitauteihin ihan yleisesti.

Vierailija
9/68 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat uskoa että olen niihin perehtynyt kuluneiden kuukausien aikana :/

ap

Vierailija
10/68 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tiennyt, että huuliherpes tarttuu oireettomassa vaiheessa.

Vierailija
11/68 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko antibiootit hoitoon ja estolääkkeeks??

Vierailija
12/68 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se herpes ole melko tavallinen vaiva?

Vierailija
13/68 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin oireeton huuliherpes? Siis sitä herpesvirustahan kantaa melkeinpä suurin osa ihmisistä. Tarkoittaako se, että minä voin tartuttaa jollekin herpeksen alapäähän jos otan suihin vaikka minulla ei ole sitä herpestä siinä huulessa?

Eihän se tuolla tavalla voi hyvänen aika tarttua muutenhan kaikki kulkisimme herpes alapäässä ja huulissa. Vai mitä tarkoitat oireettomalla huuliherpeksellä?!

Vierailija
14/68 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi jos ilmaisin itseni huonosti. Siis miehellä oireilee pari kertaa vuodessa herpes huulessa, mutta ei ollut aktiivisessa vaiheessa silloin, eli huulessa ei ollut näppylää 

AP

Vierailija
15/68 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sain hoidoksi tablettina zoviraxia viiden päivän kuurin. Estolääkettä ei kuulemma kannata ottaa jos ei usein oireile. Mulla ei ole sen syyskuun jälkeen oireillut, paitsi henkisesti. huokaus

ap

Vierailija
16/68 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 17:42"]

Miten niin oireeton huuliherpes? Siis sitä herpesvirustahan kantaa melkeinpä suurin osa ihmisistä. Tarkoittaako se, että minä voin tartuttaa jollekin herpeksen alapäähän jos otan suihin vaikka minulla ei ole sitä herpestä siinä huulessa?

Eihän se tuolla tavalla voi hyvänen aika tarttua muutenhan kaikki kulkisimme herpes alapäässä ja huulissa. Vai mitä tarkoitat oireettomalla huuliherpeksellä?!

[/quote]

kyllä juuri niin se tarttuu. Itseasiassa huuliherpes on vähentynyt eli ei läheskään kaikki sitä enää kanna.

Vierailija
17/68 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireeton huuliherpeshän tarkoittaa, että ihminen jolla on huuliherpes, mutta ei just sillä hetkellä rakkuloita, tartuttaa taudin. Mun ystäväkin onnistui tartuttamaan sen miesystäväänsä näin, eikä ollu jätkä kovin iloinen.. Kaverilla on välillä tosi pahat huuliherpekset, mutta ei ollut silloin aktiivisena. Hänellä taas ei ole alapäähän rakkuloita ilmestynyt koskaan.

Itselläni taas on herpes alakerrassa, mutta huuleen tullut vain kaksi kertaa elämässä. Itse taas en vakisuhteissa "saanut" tartutettua muita miesystäviä, paitsi nykyisen aviomieheni, joka sitten sai herpeksen vaikka olinkin oireeton. Tuo alapään herpes on itselläni ollut jo 18 vuotta, ja tuona aikana ensitartunnan jälkeen poikennut parisen kertaa kylässä muutaman rakkulan voimin.

Herpes ei haitannut mitenkään raskauksia eikä synnytyksiäkään, kummankaan synnytyksen lähestyessä en syönyt mitään estolääkitystä tms. Synnytyslääkäri tuumasi, että jos herpes ilmaantuu noin neljän vuoden välein mulla, niin olisi aika paska säkä jos ilmestyisi just synnytykseen. Tuumasi vaan, että sitten jos iskee synnytyksen lähestyessä, annetaan lääkitystä tai leikataan. No, eipä niitä herpeksiä näkynyt. Nuorempi lapsikin on jo yli kolme vuotias, enkä muista edes, milloin viimeeksi on herpesrakkulaa näkynyt.

Joten älä huoli, kyllä herpeksen kanssa pärjää oikein hyvin.

Vierailija
18/68 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireileeko se herpes kovasti? Suurimmalla osalla ihmisistä on piilevänä herpes 1 tai 2 tai molemmat jommassa kummassa päässä.

Vierailija
19/68 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä sitä fyysisyyttä " pelkää" tää on mulle henkisesti niin kova juttu. Tällä on  niin kamala kaikukin, elinikäinen virusperäinen sukupuolitauti. Voi huokaus :(

ap

Vierailija
20/68 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit joko katkeroitua koko loppuelämäksesi tai sitten jatkaa elämää normaalisti ja otat urhoollisesti vastaan ne taudin aiheuttamat pienet takaiskut.

Kuten joku jo mainitsi, niin taaksepäin ei voi elämässä mennä. Ellei joku jo ole keksinyt aikakonetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi