Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppalehti: Häiden kustannukset liian suuret vieraille

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 14:22"]

15: ihanko todella olet käynyt häissä, joissa annetaan lahjaksi tavaraa ja vieläpä niin ettei ole lahjalistaa?! Itse olen saanut viimeisen 10 vuoden aikana kutsuja, joissa on pelkästään tilinumero ja hassunhauska värssy jossa erikseen kielletään tuomasta mitään. Jos tilinumeroa ei ole, se tarkoittaa käteistä tai shekkiä, ei suinkaan sitä ettei lahjaa kaivata.

Joten ei ihme, että tulee sellainen olo, että häihin täytyy ostaa "illalliskortti". Olen myös kuullut että hääparit jo juhlissaan irvailevat (yleensä vanhemmille) sukulaisille ja heidän lahjoilleen, kun on tuotu pyyhesettiä tai pussilakanaa...

SÄ oot päässyt kivojen ihmisten häihin, olet onnekas.

[/quote]

Siis häissä ei ole hirveästi ollut lahjoja, kun ei ole ollut sitä lahjalistaa. Ei ole ollut hassunhauskoja värssyjäkään. Kavereiden häissä on ollut tilinumero kyllä, mutta yleensä on lukenut, että hääparia voi halutessaan muistaa jne. Yhdessä kutsussa oikein vierä erityisesti vakuuteltiin, että pääasiassa on juhlat, ei hääparin lahjominen. Sille parille ei muuten laitettukaan rahaa, kun matkaan meni vähän helvetisti rahaa ja oltiin sillä hetkellä köyhiä(äitiysloma).

Vierailija
22/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuin häihini pari ystävääni ulkomailta jotka olivat jo aiemmin ilmaisseet haluavansa tulla häihini, jos sellaiset pidän. Sanoin suoraan, että älkää sitten tuoko lahjaa, kun lentoliput jo maksavat niin paljon. Majoituksen koitan heille löytää muilta kavereiltani.

Lahja ei muutenkaan ole mikään maksu ruoasta, kaikki antavat oman halun js varojen mukaan tai jättävät antamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis illalliskortteja???? Ja satasen shekkejä ja lahjoja???? Mun yks tuttu pariskunta piti häävastaanoton mäkkärissä. Työttömiä ovat. Ei ne sen huonommat häät olleet, siis pääasiahan on, että mennään naimisiin. Ehkä oo koskaan kuullut, että vieraat maksas ruuat???? Ja miks pitää ostaa uusi mekko jonkun serkun häihin??? Meillä ainakin ostetaan yksi juhlavaate kesäksi ja talveksi, niillä mennään sitten kaikkiin sen kauden juhliin.

Terv se, jolla meni 40 euroa työkaverin häihin

Vierailija
24/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 14:17"]

Mun mielestä on outo ajatus, että lahjoilla katetaan vieraisiin menevät kulut! Lahja on tavaraa, ei se "korvaa" menetettyä rahaa. Häiden järjestäjän pitää ajatella niin, että tekee sen valinnan, paneeko rahat isojen juhlien järjestämiseen vai ei. Isoja juhlia ei ole pakko järjestää, tai ylipäätään juhlia ei ole pakko järjestää ollenkaan.

Suurin osa mun naimisiin menneistä kavereista ei yllättäen ole tehnyt häälahjalistaa ollenkaan, koska heillä on jo kaikkea. Nykyään monet menee niin vanhana naimisiin, että irtaimisto on jo valmiina.

[/quote]Tuskin ihan kaikkea. Stokkalle lahjalista ja valitsee sieltä mitä ei ole. Ei tietenkään kalleimmasta päästä.

Vierailija
25/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 14:17"]

Mun mielestä on outo ajatus, että lahjoilla katetaan vieraisiin menevät kulut! Lahja on tavaraa, ei se "korvaa" menetettyä rahaa. Häiden järjestäjän pitää ajatella niin, että tekee sen valinnan, paneeko rahat isojen juhlien järjestämiseen vai ei. Isoja juhlia ei ole pakko järjestää, tai ylipäätään juhlia ei ole pakko järjestää ollenkaan.

Suurin osa mun naimisiin menneistä kavereista ei yllättäen ole tehnyt häälahjalistaa ollenkaan, koska heillä on jo kaikkea. Nykyään monet menee niin vanhana naimisiin, että irtaimisto on jo valmiina.

[/quote]Tuskin ihan kaikkea. Stokkalle lahjalista ja valitsee sieltä mitä ei ole. Ei tietenkään kalleimmasta päästä.

[/quote]

No, se on nyt myöhäistä pyytää kavereita laittamaan lahjalista Stokkalle, kun häät on jo tanssittu.

Vierailija
26/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olen minäkin siinä käsityksessä, että jos saa kutsun, pitää hyvien tapojen  mukaan antaa silti lahja vaikkei tulekaan itse juhliin. Tosin itse arvioin aina tapauksen mukaan, miten läheisten häistä on kyse.

Asia erikseen ovat sitten ne hääparit, jotka eivät saa enää juhlahumun jälkeen aikaiseksi edes kiittää ja lähettää kiitoskortteja ajoissa. Mielestäni on todella moukkamaista, että ensin vouhotetaan jokaisesta häiden yksityiskohdasta vuoden verran ja juhlien mentyä tipahtaa kiitoskortti vieraille vasta puolen vuoden päästä juhlista... Kiva kun kävitte, not.

Kaikki hääparit eivät muuten järjestä häitään vain lahjojen toivossa (tuskinpa siinä rikastumaan pääsee, sillä kulutkin ovat aika mahtavat), vaan ihan aidosti toivovat  että paikalla on läheiset juhlimassa heidän päiväänsä. Tosin tällöin olisi syytä pohtia, ketkä lukee siihen läheiseen ihmisryhmään - ovatko esim. vanhan kesätyöpaikan työkaverit vuodelta 1999 ihan oikeasti niitä sydänystäviä?

Vierailija
27/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 14:38"]

Kaikki hääparit eivät muuten järjestä häitään vain lahjojen toivossa (tuskinpa siinä rikastumaan pääsee, sillä kulutkin ovat aika mahtavat), vaan ihan aidosti toivovat  että paikalla on läheiset juhlimassa heidän päiväänsä. Tosin tällöin olisi syytä pohtia, ketkä lukee siihen läheiseen ihmisryhmään - ovatko esim. vanhan kesätyöpaikan työkaverit vuodelta 1999 ihan oikeasti niitä sydänystäviä?

[/quote]

Niin no, ne jotka kutsuvat työkaverinsa vuodelta 1999 häihinsä, kutsuvat ne varmaankin ihan vaan lahjojen vuoksi.

Vierailija
28/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaaja nro 2.

Meidän kavereissamme/sukulaisissamme ei ole sellaisia, jotka pitäisivät hääjuhlsnsa jossain Mäkkärissä...kyllä kaikki ovat järjestäneet aina tosi kivoja, kauniita juhlia, joissa on hyvää ruokaa ja lähes kaikissa ruokajuomien lisäksi (rajattomasti) juomaa. Mutta kyllä minusta tuo 100€ kahdelta aikuiselta on ehdottomasti pienin summa, minkä kehtaan antaa lahjaksi. Viime aikoina olen ollut vain tosi läheisten juhlissa, jolloin annoimme 150€. Saman summan antaisin ehkä silloinkin, mikäli lapset (2 hyvin pieniruokaista alakoukuikäistä) tulisivat mukaan, koska silloin emme joisi juuri yhtään alkoholia ja osaltamme juhlat kestäisivät myös lyhyemmän aikaa. Rahatilanteemme ei vielä toistaiseksi ole ollut niin huono, etteikö olisi pystynyt lähtemään minne tahansa juhliin. Mutta jos -ja kun - ehkä sekin päivä koittaa, niin saatan ajatella tästä asiasta aivan toisin.

Mulle itselleni ihan oikeesti tärkeintä on aina ollut, että ihmiset tulevat paikalle, ei tosiaankaan lahjat. Päinvastoin, mä itseasiassa kiusaannuin meidän pienistä häälahjoistakin, mutta silti jokin minussa pakottaa olemaan jopa ylenpalttinen muille. Itsellämme oli superminihäät, vihkiminen maistraatissa ja täysin ehdoton kielto lahjojen suhteen - mutta silti muutamat toivat jotain.

Vierailija
29/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse edes käsitä, miksi niistä häistä pitää tehdä niin iso rumba, ettei vieraatkaan enää uskalla tulla paikalle.

Menimme miehen kanssa naimisiin hiljattain. Pienellä porukalla maistraattiin sanomaan "tahdon" ja illalla sitten tulivat vieraat meille kotiin juhlistamaan tätä meidän kanssamme. Lahjoista sanoimme vain sen verran, että voi tulla ilman lahjaa, kunhan vain tulee.

Siinä se meillä. Meille oli tärkeintä vain itse naimisiin meneminen toistemme kanssa, ei suuret bileet, kalliit lahjat tai "päivä prinsessana" leikki.

Vierailija
30/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, sain minäkin kerran sellaisen kutsun häihin jossa pyydettiin  lahjojen sijasta muistamaan hääparia rahalahjoituksella häämatkaa varten ja tilinumero perässä.

Ei muuta, mutta sitten morsian soitti että jotkut olivat pihtailleet, kun oli vain 20e lahjoittaneet. Vaikka hän kyllä tietää, "ovat sen verran varoissaan että varmasti ois ollut antaa enemmän". Aivan kuin se olisi joku syy jakaa rahaa juuri tälle pariskunnalle jos sitä sattuu olemaan....

Vierailija
31/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en tajua näitä, käytän tekosyynä töitä/lapsia ettei tarvi mennä.. Miksi pitää edes ystävänään tuollaisia henkilöitä? Katkaisi välit kokonaan.

minun yksi ystävä sanoi mulle suoraan kun kutsuin lapsettomiin häihin ettei aio pyytää mun häiden vuoksi lapsenvahtia (anoppi on luvannut ilmaiseksi 1kerran kuussa hoitaa lapsia) ja viettää mieluummin lapsettoman viikonlopun kahdestaan miehensä kanssa. Se oli mulle ihan ok, mutta sen jälkeen ihmettelee kun ei ole tullut mökkikutsua kesällä tai en ole enää hiihtolomalla ilmaiseksi päästänyt heitä Hiihtokeskuksen lähellä sijaitsevaan mökkiimme kun heidän isommilla lapsilla on loma.

Vierailija
32/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:11"]Jep, sain minäkin kerran sellaisen kutsun häihin jossa pyydettiin  lahjojen sijasta muistamaan hääparia rahalahjoituksella häämatkaa varten ja tilinumero perässä.

Ei muuta, mutta sitten morsian soitti että jotkut olivat pihtailleet, kun oli vain 20e lahjoittaneet. Vaikka hän kyllä tietää, "ovat sen verran varoissaan että varmasti ois ollut antaa enemmän". Aivan kuin se olisi joku syy jakaa rahaa juuri tälle pariskunnalle jos sitä sattuu olemaan....

[/quote]

No onhan 20 e tosi vähän, jopa yhdeltä. Huonoa käytöstä morsiamelta ja rahan laittajalta.

Vierailija
33/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:11"]Jep, sain minäkin kerran sellaisen kutsun häihin jossa pyydettiin  lahjojen sijasta muistamaan hääparia rahalahjoituksella häämatkaa varten ja tilinumero perässä.

[/quote]

No onhan 20 e tosi vähän, jopa yhdeltä. Huonoa käytöstä morsiamelta ja rahan laittajalta.

Vierailija
34/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 14:05"]Siis täh??? Häät maksaa vieraille, siis miks? Mä olin just työkaverin häissä ja rahaa kului 40 euroa eli rahashekkiin. Hääkirkkoon menin bussilla, päälle laitoin vanhan, mutta kivan mekon. Itse laitoin hiukset ja meikkasin. Hääparihan ne ruuat ja tarjoilut aina maksaa, eihän niitä vierailla makseta. Toisen kaverin häihin kului 20 euroa junamatkaan, asemalta oli kävelymatka kirkkoon. Sama mekko, itse hiukset ja meikit, häälahjaksi 20 euroa, siis eikai niille nyt satoja euroja anneta??? Mun veljen häissä he tietenkin maksoivat ruuat ja tarjoilut. Voitteko selventää, mihin sitä rahaa menee? Mun kaveri oli kauempaa tulleille vieraille varannut yöpaikan läheisestä leirikeskuksesta, kaveri tietenkin sen maksoi, tuskinpa maksoi paljoa, omat lakanat otettiin mukaan.

[/quote]

Annoit lahjaksi 20 e. Pitäiskö sun mennä töihin ? Jopa lasten synttäreille lahja maksaa 10-15 e

Vierailija
35/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:25"]

[/quote]

[/quote]

Voi elämä tuota ahneutta...

Vierailija
36/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 14:05"]Siis täh??? Häät maksaa vieraille, siis miks? Mä olin just työkaverin häissä ja rahaa kului 40 euroa eli rahashekkiin. Hääkirkkoon menin bussilla, päälle laitoin vanhan, mutta kivan mekon. Itse laitoin hiukset ja meikkasin. Hääparihan ne ruuat ja tarjoilut aina maksaa, eihän niitä vierailla makseta. Toisen kaverin häihin kului 20 euroa junamatkaan, asemalta oli kävelymatka kirkkoon. Sama mekko, itse hiukset ja meikit, häälahjaksi 20 euroa, siis eikai niille nyt satoja euroja anneta??? Mun veljen häissä he tietenkin maksoivat ruuat ja tarjoilut. Voitteko selventää, mihin sitä rahaa menee? Mun kaveri oli kauempaa tulleille vieraille varannut yöpaikan läheisestä leirikeskuksesta, kaveri tietenkin sen maksoi, tuskinpa maksoi paljoa, omat lakanat otettiin mukaan.

[/quote]

Annoit lahjaksi 20 e. Pitäiskö sun mennä töihin ? Jopa lasten synttäreille lahja maksaa 10-15 e

[/quote]

Miksi kukaan olisi velvoitettu lahjoittamaan toiselle iso määrä rahaa? Jos ei kelpaa, niin voisi kohteliaasti ilmoittaa asiasta, niin ei tarvitsisi antaa sitten sitä kahtakymppiäkään.

Vierailija
37/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:32"]

[/quote]

Onneksi tämä ajattelumalli alkaa olla jo last season. Lahja maksaa juuri sen verran kuin antaja siihen haluaa/voi satsata. Nykyisin ainakin omassa tuttava piirissä olen huomannu yleistyneen tavan pitää ehkä vähän pienemmät häät ja lahjoistakin on jopa moni maininnut, että rahat mieluummin johonkin itse valittuun hyväntekeväisyys kohteiseen tai ei lahjoja ollenkaan tms. Eli juhlitaan häitä niiden varsinaisen tarkoituksen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi