Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppalehti: Häiden kustannukset liian suuret vieraille

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häistä "maksan" yleensä 100-120€ vieraamille, tutuille 150€ - ainakin silloin, mikäli ruuan lisäksi tarjotaan myös alkoholia. Tykkään olla juhlissa ja siksi tuo 100-150€ ei tunnu minusta paljolta. Ei sittenkään, vaikka pitää yöpyä hotellissa jne, eli maksaa päälle hotelli ja matkat jne. Mutta viime aikoina on jotenkin tuntunut siltä, ettei tuo 100€ oikein enää riitä kenellekään, että on noloa antaa lahjaksi niin vähän? Olenko oikeassa?

Polttareihin en osallistu, koska en ole kiinnostunut viettämään aikaani ( annan sen mielummin rakkailleni ) kenenkään, edes parhaiden ystävieni, vanhojen lukiokavereiden, työkavereiden ja serkkujen kanssa - vieraammista tyypeistä puhumattakaan.

Vierailija
2/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häistä "maksan" yleensä 100-120€ vieraamille, tutuille 150€ - ainakin silloin, mikäli ruuan lisäksi tarjotaan myös alkoholia. Tykkään olla juhlissa ja siksi tuo 100-150€ ei tunnu minusta paljolta. Ei sittenkään, vaikka pitää yöpyä hotellissa jne, eli maksaa päälle hotelli ja matkat jne. Mutta viime aikoina on jotenkin tuntunut siltä, ettei tuo 100€ oikein enää riitä kenellekään, että on noloa antaa lahjaksi niin vähän? Olenko oikeassa?

Polttareihin en osallistu, koska en ole kiinnostunut viettämään aikaani ( annan sen mielummin rakkailleni ) kenenkään, edes parhaiden ystävieni, vanhojen lukiokavereiden, työkavereiden ja serkkujen kanssa - vieraammista tyypeistä puhumattakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osallistunut häihin joihin matkaa yli 500 km ja vuokrasimme mökin, otin samalla pienen pidemmän viikonloppuloman kannalta. Lapsia ei ollut kielletty ja meillä olivat jos sen verran isompia että nauttivat siitä että sai olla ulkona pidempään ja valvoa. Eivät olleet haitoiksi tai tehneet itsesestään numeroa.

Vierailija
4/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe antaa yleensä satasen, siis 50 € per syöjä. Vauva syö omia ruokiansa. Meitä ei ole koskaan kutsuttu niin kauas juhlaan, ettemmekö olisi voineet sieltä ajaa kotiin yöksi. Tosin yhden kerran jäimme vapaaehtoisesti hotelliin juhlakaupungissa, koska halusimme seuraavana päivänä kierrellä siellä nähtävyyksiä ja kauppoja jne.

Vierailija
5/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkat ja yöpymiskustannukset nyt vaan on sellaisia, ettei niille mitään voi. Juhlavaatteet voi lapsille ostaa kirppikseltä ja häälahjakin voi olla omasta mielestäni edullinen, mutta kyllähän niitä kuluja tulee silti. Meillä on ensi kesänä onneksi vain yhdet kaverin häät, joihin menee n. 300-400 euroa, kun lasketaan matkat ja yöpymiset, vaatteet +  hoitaja koiralle. Meilläkin on ollut aikoja että tuo olisi ihan liian suuri summa käytettäväksi muutaman tunnin juhlasta. Vaikka pidän hääjuhlista, olen salaisesti helpottunut että suurin hääbuumi on omassa kaveripiirissäni jo ohitse.

Vierailija
6/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

häät maksaa, aikaa ja rahaa. meillä jäi yhdet häät väliin viimekesänä koska oli vaan niin pee-aa!

mekkoja olisi ollut ja ehkä häälahjaankin varaa mutta yöpyminen, bensat, matkaruokailut jne..ei onnistunut :/

Vierailija
7/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kiitän aina kauniisti kutsusta - ja kieltäydyn.

Käytän aina samoja tekosyitä eli työtäni (kukaan ei oikein tiedä mitä teen duunikseni ja hyvä niin) ja sitä etten saa lastenhoitajaa.

En vaan katso kovin tarpeelliseksi heittää satoja euroja turhiin häihin. Esim. viime kesänä olin häissä jonka jälkeen pariskunta jaksoi olla jopa huikeat 3kk naimisissa joten ei oikein enää nappaa.

Sorry vaan.

Vierailija
8/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vieraita tulee 70 ja jokainen kuluttaa rahaa noin 100 ja lahjaan vielä toiset 100 euroa ja morsiuspari maksaa 10 000, niin yhteensä rahaa menee 24 000. Se on aika paljon rahaa mokoman muodollisuuden takia. Voisi ne rahat järkevämminkin sijoittaa.

Vierailija
9/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kauimmainen paikka missä oon ollut häissä on ollut Australia. Ihan oma valintani oli että läksin, mutta en silti väitä, että ne HÄÄT maksoivat minulle 2000€.

Vierailija
10/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh??? Häät maksaa vieraille, siis miks? Mä olin just työkaverin häissä ja rahaa kului 40 euroa eli rahashekkiin. Hääkirkkoon menin bussilla, päälle laitoin vanhan, mutta kivan mekon. Itse laitoin hiukset ja meikkasin. Hääparihan ne ruuat ja tarjoilut aina maksaa, eihän niitä vierailla makseta. Toisen kaverin häihin kului 20 euroa junamatkaan, asemalta oli kävelymatka kirkkoon. Sama mekko, itse hiukset ja meikit, häälahjaksi 20 euroa, siis eikai niille nyt satoja euroja anneta??? Mun veljen häissä he tietenkin maksoivat ruuat ja tarjoilut. Voitteko selventää, mihin sitä rahaa menee? Mun kaveri oli kauempaa tulleille vieraille varannut yöpaikan läheisestä leirikeskuksesta, kaveri tietenkin sen maksoi, tuskinpa maksoi paljoa, omat lakanat otettiin mukaan.

Vierailija
11/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:32"]

Käytän aina samoja tekosyitä eli työtäni (kukaan ei oikein tiedä mitä teen duunikseni ja hyvä niin) ja sitä etten saa lastenhoitajaa.

En vaan katso kovin tarpeelliseksi heittää satoja euroja turhiin häihin. Esim. viime kesänä olin häissä jonka jälkeen pariskunta jaksoi olla jopa huikeat 3kk naimisissa joten ei oikein enää nappaa.

Sorry vaan.

[/quote]

Oletko muistanut näitä hääpareja, joilta sait kutsun? Mä olen kokenut velvollisuudekseni ostaa silti lahjan, vaikken itse osallistukaan juhlaan. Helpommalla siinäkin kyllä pääsee, kun ei tule matka- ja vaatetuskuluja.

Vierailija
12/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on jotenkin hassu keskustelunaihe. Yleensä, kun saan hääkutsun, hääpari tai ainakin toinen osapuoli on minulle rakas ja läheinen. Sellaisten ihmisten takia olen valmis enemmän kuin mielelläni säästämään rahaa matkustamiseen, mahdolliseen yöpymiseen ja lahjaan. En pidä häitä typeränä turhuutena enkä usko, että jokainen avioliitto johtaa automaattisesti eroon. Ja jos minulla on heikko rahatilanne tai häät järjestetään jossain ulkoavaruudessa, niin rakas ja läheinen hääpari ymmärtää tilanteeni eikä odota suureellista lahjaa eikä hermostu, jos joudun jättämään häät väliin.

Asia erikseen ovat sitten ne hääparit, jotka eivät ole rakkaita tai läheisiä. Miksi ihmeessä menisin häihin, vaikka minut kohteliaisuussyistä kutsuttaisiinkin? Kutsusta on helppo kieltäytyä.

Vierailija
13/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry vaan.

[/quote]

Komppaan. Lapsettomat häät ovat helpompia. Koskaan ei saada lapsenvahtia. Kiitämme kutsusta ja onnittelemme ja käytämme rahamme muuhun. 

Vierailija
14/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on outo ajatus, että lahjoilla katetaan vieraisiin menevät kulut! Lahja on tavaraa, ei se "korvaa" menetettyä rahaa. Häiden järjestäjän pitää ajatella niin, että tekee sen valinnan, paneeko rahat isojen juhlien järjestämiseen vai ei. Isoja juhlia ei ole pakko järjestää, tai ylipäätään juhlia ei ole pakko järjestää ollenkaan.

Suurin osa mun naimisiin menneistä kavereista ei yllättäen ole tehnyt häälahjalistaa ollenkaan, koska heillä on jo kaikkea. Nykyään monet menee niin vanhana naimisiin, että irtaimisto on jo valmiina.

Vierailija
15/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 14:09"]

Sorry vaan.

[/quote]

Oletko muistanut näitä hääpareja, joilta sait kutsun? Mä olen kokenut velvollisuudekseni ostaa silti lahjan, vaikken itse osallistukaan juhlaan. Helpommalla siinäkin kyllä pääsee, kun ei tule matka- ja vaatetuskuluja.

[/quote]

Lahjaa ei tarvitse ostaa, jos ei mene, koska lahjan pitää vähintään korvata syömiset, mielellään paikan vuokrakuluista oma osa yms. Joten kun en mene, en syökään, joten riittää vain onnittelu.

En ole kyllä ikinä kuullut muualtakaan, että pitäisi lahjaa laittaa, jos ei mene häihin. Oikein ahne parihan kutsuisi mahdollisimman kauas ja hankalaan paikkaan 500 vierasta ja toivoisi vain lahjat.

Vierailija
16/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnustan, että oon hääkutsun saatuani soittanut töihin vuorontekijälle ja pyytänyt töitä hääpäiväksi. Sit on helppoa kieltäytyä.

Vierailija
17/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten, mistä sen etukäteen tietää, paljonko rahaa hääpari on vieraisiin hassannut? Vai ilmoittavatko jotkut sen kutsussa?

Vierailija
18/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 14:13"]

Minusta tämä on jotenkin hassu keskustelunaihe. Yleensä, kun saan hääkutsun, hääpari tai ainakin toinen osapuoli on minulle rakas ja läheinen. Sellaisten ihmisten takia olen valmis enemmän kuin mielelläni säästämään rahaa matkustamiseen, mahdolliseen yöpymiseen ja lahjaan. En pidä häitä typeränä turhuutena enkä usko, että jokainen avioliitto johtaa automaattisesti eroon. Ja jos minulla on heikko rahatilanne tai häät järjestetään jossain ulkoavaruudessa, niin rakas ja läheinen hääpari ymmärtää tilanteeni eikä odota suureellista lahjaa eikä hermostu, jos joudun jättämään häät väliin.

Asia erikseen ovat sitten ne hääparit, jotka eivät ole rakkaita tai läheisiä. Miksi ihmeessä menisin häihin, vaikka minut kohteliaisuussyistä kutsuttaisiinkin? Kutsusta on helppo kieltäytyä.

[/quote]

Minä ainakin näen tämän ihan rehellisesti rahakysymyksenä. Kun kesässä on parit häät ja muut juhlat, niin voi olla että niistä yhteensä tulleet kulut ovat jo sadoissa euroissa, vähintään. Meillä on tosi paljon muitakin, välttämättömiä kuluja elämässä. Jos mietin että korjaanko tonnilla autoa vai maksanko tonnin siitä että saan osallistua häihin ja häppeninkeihin, niin mun on jo usein ihan rajallisten rahavarojen vuoksi valittava se auto.

Totta kai on meidän oma valintamme kieltäydymmekö kutsusta vai ei, ja tietenkään häistä meille tulevat kulut eivät ole millään lailla hääparin vastuulla. Kyse on ihan vaan rahasta, siitä ettei sitä meillä ole kovin paljon asioihin, jotka ovat sinänsä mukavia tilaisuuksia ja aivan rahanmenon arvoisiakin.

Vierailija
19/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15: ihanko todella olet käynyt häissä, joissa annetaan lahjaksi tavaraa ja vieläpä niin ettei ole lahjalistaa?! Itse olen saanut viimeisen 10 vuoden aikana kutsuja, joissa on pelkästään tilinumero ja hassunhauska värssy jossa erikseen kielletään tuomasta mitään. Jos tilinumeroa ei ole, se tarkoittaa käteistä tai shekkiä, ei suinkaan sitä ettei lahjaa kaivata.

Joten ei ihme, että tulee sellainen olo, että häihin täytyy ostaa "illalliskortti". Olen myös kuullut että hääparit jo juhlissaan irvailevat (yleensä vanhemmille) sukulaisille ja heidän lahjoilleen, kun on tuotu pyyhesettiä tai pussilakanaa...

SÄ oot päässyt kivojen ihmisten häihin, olet onnekas.

Vierailija
20/37 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hauskat bileet saavat vähän maksaakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi