Parhaat pihistelyvinkit
Tilanne on tämä, olen ollut muutaman kuukauden työttömänä ja pidän tästä todella. Ansiosidonnainen jatkuu vielä jonkun aikaa, mutta sen jälkeen pitäisi ruveta käyttämään säästöjä ja lopulta mennä töihin. Mutta en halua. Jotain satunnaisia hommia voin tehdä ja käydä työkkärin kursseilla vaihtelun vuoksi, mutta ei mitään ikuista.
No jotenkin pitäisi kuitenkin säilyä hengissä. Asun omakotitalossa ja asumiskulut ovat vajaa 500€/kk ja mitään tukia luultavasti en saa, ainakaan alkuun, kun on kuitenkin niitä säästöjä.
Nyt kaipaisin vinkkejä miten saan säästöt kestämään mahdollisimman pitkään?
Mitä voisin tehdä lisärahan saamiseksi?
Asun siis omakotitalossa kaupungissa ja pihaa löytyy jonkin verran. Autoa ei ole, mutta saan sellaisen satunnaisesti lainaan. Kasvimaan laitto tulee itselle ekana mieleen, onkohan vaikeaa/kallista?
Kaikki vinkit otan mielelläni vastaan.
Kommentit (52)
Älä pidä tietsikassa num- ja caps-lockeja päällä, sillä niiden merkkivalot kuluttavat sähköä.
Jos säästöjä on reilusti niin sijoittaisin osan. Harkitsisin alivuokralaista / AirBnB:tä silloin tällöin, jos on tarvetta lisätuloille. Omistusasuntoon voi myös saada asumistukea eikä siihen vaikuta säästöt.
Mikäli olet vasta muutaman kuukauden ollut työttömänä niin ansiosidonnaisen päiväthän eivät kulu ajalta 1.7.-31.12.2020 koronan vuoksi. Jos osa-aikatyöt kelpaavat niin voit täyttää työssäoloehdon ennen maksupäivien päättymistä ja siten saisit uudet päivät ja 80% nykyisestä ansiosidonnaisesta.
Taas ruokavinkkejä. Hyvä niinkin.
Nyt olisi varmaan oikea aika opetella sijoittamaan, kun kerran säästöjä on. Et sinä muuten niillä lopun ikää elä.
Mikä lämmitysmuoto sulla on? Pystyykö kilpailuttamaan? Vähennä autoilua, liiku lyhyet matkat pyörällä.
Mikä sulla on taustalla tässä, ettet halua enää käydä töissä? Jos haluat vain rötväillä, säästöjä täytyy olla aika paljon. Muuten joudut pihistelemään ja tekemään hommia "ilmaisen" elon eteen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi varmaan oikea aika opetella sijoittamaan, kun kerran säästöjä on. Et sinä muuten niillä lopun ikää elä.
Mikä lämmitysmuoto sulla on? Pystyykö kilpailuttamaan? Vähennä autoilua, liiku lyhyet matkat pyörällä.Mikä sulla on taustalla tässä, ettet halua enää käydä töissä? Jos haluat vain rötväillä, säästöjä täytyy olla aika paljon. Muuten joudut pihistelemään ja tekemään hommia "ilmaisen" elon eteen.
Lämmitysmuotona on öljy, lisänä lämpöpumppu, sähkö on kilpailutettu. Pitää sähkön ja lämmityksen käyttöön kiinnittää enemmän huomiota. Lähes kaikki matkat menee kävellen, autoilen laina-autolla lähinnä kauempana asuvien sukulaisten luo kylään silloin tällöin tai jos jotain huonekaluja on pitänyt ostaa tai myydä.
Sijoittaminen näinä aikoina huolettaa. Ja varsinkin kun rahaa pitää sitten vuoden jälkeen ottaa varmasti käyttöön.
40 000 on kertynyt säästöön ja nyt ansiosidonnaisella ja korona aikaan tulee vielä muutamia satasia säästöön lisää joka kuukausi. Olen tehnyt 30 vuotta töitä ja nyt saa minun osalta riittää, ainakin kokopäivähommat. Tosiaan jotain satunnaisia pätkiä voi tehdä. Mutta ei taida pelkkä työmarkkinatuki riittää elämiseen. Eikä noilla säästöillä varmaan voi niin nopeaa elämää viettää, että loppuelämän riittää.
Pitääpä vielä lukea vinkkejä läpi tarkemmalla syynillä, jos jotain keksisi vielä tulopuolelle. Pieniin menoihin on ainakin tullut hyvin vinkkejä. Kiitos niistä kaikille vastanneille!
-ap
Lisään vielä muita ajatellen, vaikka tämä ei ehkä sinulle ole hyvä idea, mutta siis ansaintamahdollisuuksia on paljon:
Iso piha? Kasvata kasveja, olivatpa ne kukkia, puuntaimia tai vihanneksia tai marjoja ja myy eteenpäin. Jos saat jonkun pienen koristekuusentaimen myytyä FBn kautta pienellä vaivalla, jos piha on kiva harrastus niin pienistä puroista kertyy.
Netin kautta työllistyminen, netissä on monia freelancer sivuja joita kautta erilaista suunnittelua ja osaamista voi myydä olit graafisen alan, median tai IT ekspertti.
Vierailija kirjoitti:
Kasvimaan laitto lokakuussa :D
Voihan sitä valmistella kevättä varten. Esim rakentaa puuaihio, mullat jne.
Vierailija kirjoitti:
Tee kerralla enemmän ruokaa, koska isommissa pakkauksissa on yleensä halvempi kilohinta. Pakasta ylijäämät.
Käy kaupassa vain harvoin, jos olet heräteostoksiin taipuvainen. Jos olet niitä ihmisiä jotka voivat käydä kaupassa vain katselemassa, niin käy joka päivä katsomassa ne punaisen hintalapun tuotteet.
Osta aina vain harkittuja asioita, joista tiedät mitä ruokaa voit tehdä ja ehdit syödä, vaikka joku olisi tarjouksessa, älä osta, jos et tarvitse.Marjastus ja Sienestys säästää paljon rahaa.
Kokeile tehdä itse viiniä/siideriä.Lämmitä talosta vain niitä huoneita joissa oleilet. Muissa pidä n. 17astetta, ettei talo mene pilalle.
Tarkista talon kuntoa itse säännöllisesti ja korjaa ongelmat heti (paikkaa maali, huolla laitteet, häädä tuholaiset, korjaa vuodot jne), näin talo kestää pidempään ilman isoa remonttia. Sama pätee kaikkiin tavaroihin. Luovu niistä joita et ehdi käyttää ja huoltaa.Vaihda bensaruohonleikkuri ihmisvoimalle käyvään.
Enpä tiedä siitä ruohonleikkurista. Bensankulutus olematon, 10 litraa kesässä tarkoittaa jo hyvin isoa pihaa tai maanista leikkaamista.
Esmes jos kelaleikkuri maksaa 100e, ja 98 bensa 1,55 litralta; 100/1,55=64,52 litraa bensaa jolla keskivertokuluttaja varmaan leikkaa vuosikymmenen vähintään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee kerralla enemmän ruokaa, koska isommissa pakkauksissa on yleensä halvempi kilohinta. Pakasta ylijäämät.
Käy kaupassa vain harvoin, jos olet heräteostoksiin taipuvainen. Jos olet niitä ihmisiä jotka voivat käydä kaupassa vain katselemassa, niin käy joka päivä katsomassa ne punaisen hintalapun tuotteet.
Osta aina vain harkittuja asioita, joista tiedät mitä ruokaa voit tehdä ja ehdit syödä, vaikka joku olisi tarjouksessa, älä osta, jos et tarvitse.Marjastus ja Sienestys säästää paljon rahaa.
Kokeile tehdä itse viiniä/siideriä.Lämmitä talosta vain niitä huoneita joissa oleilet. Muissa pidä n. 17astetta, ettei talo mene pilalle.
Tarkista talon kuntoa itse säännöllisesti ja korjaa ongelmat heti (paikkaa maali, huolla laitteet, häädä tuholaiset, korjaa vuodot jne), näin talo kestää pidempään ilman isoa remonttia. Sama pätee kaikkiin tavaroihin. Luovu niistä joita et ehdi käyttää ja huoltaa.Vaihda bensaruohonleikkuri ihmisvoimalle käyvään.
Enpä tiedä siitä ruohonleikkurista. Bensankulutus olematon, 10 litraa kesässä tarkoittaa jo hyvin isoa pihaa tai maanista leikkaamista.
Esmes jos kelaleikkuri maksaa 100e, ja 98 bensa 1,55 litralta; 100/1,55=64,52 litraa bensaa jolla keskivertokuluttaja varmaan leikkaa vuosikymmenen vähintään...
Mutta säästääkö rahaa jos myy bensaleikkurin ja ostaa kelaleikkurin tilalle? Ja bensan hinta nousee joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni meni aika tasan 11 litraa ruohonleikkuuseen tänä kesänä. 2500m2 ja leikkasin kahdeksan kertaa. En varmasti olisi työnnellyt omin voimin leikkuria: nyt meni aikaa noin 40 tuntia. Tapanani on laskeskella asioita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta säästääkö rahaa jos myy bensaleikkurin ja ostaa kelaleikkurin tilalle? Ja bensan hinta nousee joka vuosi.
Sehän riippuu leikkurin iästä, kunnosta, merkistä ja mallista.
Jos joku bilteman 150e bensaleikkuri kyseessä, niin en montaa kymppiä maksaisi vähän käytettynäkään. Jos käytetty, vanha mutta toimiva Husqvarna tai muu laatumerkki niin ehkä 80e olisi ok.
Ruohonleikkuri on sen verran pieni investointi että ne useimmiten ostetaan uutena ja käytetään itse loppun, ja siksi jälleenmyyntiarvo olematon.
Jos laittaa kasvimaan, niin säästää myös leikattavan ruohon pinta-alasta. Ja tosiaan kasvimaan tuotoksia voi koittaa myydä Facebookissa tai tutuille.
Pelejä pelaamalla voi saada rahaa. Joko streamaamalla, myymällä loottia tai voittamalla rahaa.
Epic gamesta ja free steam games saa ilmaisia pelejä tietokoneelle, joskus jopa ihan hyviä.
Itse päädyin tekemään työkyvyttömyyseläkeläisenä osa-aikatyötä. Tunnit vaihtelee, mutta yritän säästää palkkatulot ja käyttää arjen menoihin eläkettä. Taatusti jossain vaiheessa on säästöt tarpeen esimerkiksi terveydenhoitoon. Toivottavasti jaksan siihen asti, että rupean saamaan vanhuuseläkettäkin.
Vaikea oli enää keksiä, mistä säästää. Ruoka ja juomat? Mutta ei tässä nyt mitään ihmegourmeita ole kokattu. Mies käy hakemassa ne punaisella laputetut pihvit silloin tällöin. Iso tälli tehdään kerrallaan esimerkiksi keittoja ja osa ruuasta pakastetaan kiireisen päivän/sairastamisen varalle. Yrttejä on kasvatettu kesällä, marjoja poimittu ja sienestetty. Toinen meistä kalastaa.
Pyörällä ja kävellen kuljen, puoliso tarvitsee työhönsä auton.
Paras keino mulle on pysyä pois kaupoista. Heräteostoksiin saa upotettua rahaa vuoden mittaan ihan kiitettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Idättäminen ja versottaminen ovat liki ilmaisia keinoja saada tuoretta syötävää. Mungpavun idut ovat monikäyttöisiä ja sopivat sekä lämpimiin ruokiin että salaatteihin. Toinen kiitollinen idätettävä on sinimailanen.
Osta kuivattuja papuja. Nythän sinulla on aikaa liotella ja keitellä niitä. Linssit, kikherneet kannattaa myös muistaa. Jos ruokavaliosi kivijalat ovat palkokasvit, riisi ja juurekset, pääset todella halvalla.
Liottelu ja keittely ei ole ihan niin halpaa, jos itse maksaa energian.
-Sinkkiş
Tietenkin kaikki minkä joku MUU maksaa on halpaa ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lämmitysmuoto sulla on? Pystyykö kilpailuttamaan? Vähennä autoilua, liiku lyhyet matkat pyörällä.Mikä sulla on taustalla tässä, ettet halua enää käydä töissä? Jos haluat vain rötväillä, säästöjä täytyy olla aika paljon. Muuten joudut pihistelemään ja tekemään hommia "ilmaisen" elon eteen.
Lämmitysmuotona on öljy, lisänä lämpöpumppu, sähkö on kilpailutettu. Pitää sähkön ja lämmityksen käyttöön kiinnittää enemmän huomiota. Lähes kaikki matkat menee kävellen, autoilen laina-autolla lähinnä kauempana asuvien sukulaisten luo kylään silloin tällöin tai jos jotain huonekaluja on pitänyt ostaa tai myydä.
Sijoittaminen näinä aikoina huolettaa. Ja varsinkin kun rahaa pitää sitten vuoden jälkeen ottaa varmasti käyttöön.
40 000 on kertynyt säästöön ja nyt ansiosidonnaisella ja korona aikaan tulee vielä muutamia satasia säästöön lisää joka kuukausi. Olen tehnyt 30 vuotta töitä ja nyt saa minun osalta riittää, ainakin kokopäivähommat. Tosiaan jotain satunnaisia pätkiä voi tehdä. Mutta ei taida pelkkä työmarkkinatuki riittää elämiseen. Eikä noilla säästöillä varmaan voi niin nopeaa elämää viettää, että loppuelämän riittää.
Pitääpä vielä lukea vinkkejä läpi tarkemmalla syynillä, jos jotain keksisi vielä tulopuolelle. Pieniin menoihin on ainakin tullut hyvin vinkkejä. Kiitos niistä kaikille vastanneille!
-ap
Öljylämmityshän tullaan kieltämään. Oletko ottanut tämän huomioon ?
-Sinkkiş
Seen that .. in future ..
Dyykkaaminen