Miksi joidenkin oppilaiden vanhemmat haluaa vaikeuttaa open työtä?
Meillä oli perjantaina ylimääräinen vanhempainilta. Lapsen alakoulun ope toivoi, että vanhemmat kotona tukisi koulutyötä. Jotkut lapsista kuulemma tunnilla vetoaa siihen, ettei heidän tarvi tehdä sitä tai tätä, koska äiti tai isä sanonut, että se on tyhmää ja turhaa.
Yksi näistä "turhista" asioista on käsin kirjoittaminen.
Opettaja selitti, miten käsin kirjoittamisen harjoittaminen kehittää motoriikkaa, aivoja, hahmotuskykyä, edistää oppimista, jne. Että on ihan tutkittu, miten se on parempi monella tapaa, kuin pelkkä koneella kirjoittaminen.
Pari vanhempaa vaan kiukkuisina ilmoitti, että ope on vanhanaikainen ja heidänlastensa aivoissa ei ole mitään vikaa, käsin kirjoittaminen on lapsista tyhmää ja vanhemmista myös...
Olen tätä aggressiota nyt viikonlopun aikana miettinyt. Miksi jotkut vanhemmat tuntuu tahallaan haluavan laittaa kapuloita open rattaisiin - ja haitata oman lapsensa oppimista? Me olemme olleet kyseiseen opettajaan tyytyväisiä. Hän on energinen ja asialleen omistautunut.
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 11:48"]
Kolmosen ei taarvitse ymmärtää opiskelusta mitään vain sen takia, että hän itse oli kympin oppilas. Huomautan myös, että hän ei huutanut lainkaan, eikä puhunut mitään rentoutumisesta siiderin avulla. Sen sijaan - tosin senkin hän jätti sanomatta - hän on opiskellut ja tutkinut pedagogiikkaa ja didaktiikkaa ja erityispedagogiikkaa ihan itse. Seillä perusteella hän kyllä tietää, mitä opettajien pitäisi tehdä. Omien lastensa koulu-uran perusteella hän myös tietää, että opettajat eivät tiedä, eivätkä välitä.
Ja minkään tutkimuksen nojalla ei adhd-lasten keskittymistä paranneta kirjoittamisen avulla. Myös lukivaikeuksisten oppimiselle on lähinnä haittaa yrityksestä kirjoittaa ja oppia tai ajatella yhtä aikaa. Erilaisia harjoituksia voi jokainen luoda vaikka päästään, mutta olisi hyvä tarkistaa, onko niistä kenellekään mitään hyötyä.
Tarinat ovat hyviä oppimisen keinoja monille oppilaille, mutta eiväthän ne tietenkään ainoita keinoja voi olla! Miksi tarinoita ei visuaalisteta tai yhdistetä liikkeeseen? Miksi lapsia on pakko istuttaa paikallaan? Miksi faktat ja tarinat halutaan pitää erillään ja vain toistensa johdantoina?
[/quote]
Kyllä ihan tutkimukset on osoittaneet, että adhd-lapsen mieltä rauhoittaa, kun hetken vapaasti kirjoittaa mielessä vellovia ajatuksia paperille. Hyvä keskittymisharjoitus ennen vaativamman opiskelutehtävän aloittamista.
[/quote]
Anna ihmeessä linkki tuohon tutkimukseen. Kaikki minun lukemani tutkimukset osoittavat pikemminkin päinvastaista. Sen sijaan rauhoittumisen saisi aikaan esimerkiksi pienellä taukujumpalla (vartalon keskiviivan ylittäviä käsiliikkeitä) tai ihan vaikka käsien ravistelulla ja purukumin syönnillä. Adhd on aivojen välittäjäaineiden puutosta ja niitä voi lisätä nivelten liikuttamisella ja noilla keskiviivan ylittävillä harjoituksilla noin seuraavaksi varttitunniksi. Kirjoittamisella ei ole niihin mitään vaikutusta. Adhd-lapsi ylipäätään ei luontevasti "kirjoita ajatuksiaan", mutta aikuisille adhd-ihmisille erilaiset to-do- ja done-listat toki auttavat toiminnanohjeuksessa. Adhd-lapsi sen sijaan tarvitsee visuaalisen (kuvallisen) johteen.
[/quote]
Monissa tieteellisissä tutkimuksissa sen sijaan on osoitettu, että tuo keskiviivan yli menevien "aivojumppa"-liikkeiden tekeminen on silkkaa huuhaata ja pseudotiedettä. Missään ei ole todistettu oikeasti tieteellisesti, että se vaikuttaisi muuhun kuin, no, mihin nyt liikkuminen yleensäkin vaikuttaa. Se keskiviivan yli menevät liikkeet-jumppa on pelkästään amerikkalainen bisnes, johon meilläkin mm. kouluhenkilökunnan koulutuksessa on pistetty isot rahat. Lue vaikka Skpesiksen sivuilta.
Tuo kommenttisi sen jumpan toimivuudesta vesitti yrityksesi olla "asiantuntija". :D
Nykyään opet on monet ihmeellisiä pilkunviilaajia. Lapsen pitäisi mahtua keskiviivalle ollakseen normaali open mielestä. Esim. meidän ekaluokkalaisen uusi (kokematon ja epäpätevä) ope on kieltänyt sormien käytön laskemisen apuvälineenä.
Hänen edeltäjänsä taasen ei tässä nähnyt mitään ongelmaa. Sai käyttää vaikka varpaita jos halusi kunhan pääsi oikeaan lopputulokseen.
Kun joka maikalla on eri säännöt, lapsi on epänormaali jos laskee sormilla, epänormaali jos joskus vilkaisee mitä luokkakaveri tekee, epänormaali jos ei jaksa keskittyä 2h putkeen jne.
Me haluamme täydellisiä 7-vuotiaita. Niitä tulevaisuuden toivoja, jotka on varhaiskypsiä eikä tee virheitä.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 11:48"]
Kolmosen ei taarvitse ymmärtää opiskelusta mitään vain sen takia, että hän itse oli kympin oppilas. Huomautan myös, että hän ei huutanut lainkaan, eikä puhunut mitään rentoutumisesta siiderin avulla. Sen sijaan - tosin senkin hän jätti sanomatta - hän on opiskellut ja tutkinut pedagogiikkaa ja didaktiikkaa ja erityispedagogiikkaa ihan itse. Seillä perusteella hän kyllä tietää, mitä opettajien pitäisi tehdä. Omien lastensa koulu-uran perusteella hän myös tietää, että opettajat eivät tiedä, eivätkä välitä.
Ja minkään tutkimuksen nojalla ei adhd-lasten keskittymistä paranneta kirjoittamisen avulla. Myös lukivaikeuksisten oppimiselle on lähinnä haittaa yrityksestä kirjoittaa ja oppia tai ajatella yhtä aikaa. Erilaisia harjoituksia voi jokainen luoda vaikka päästään, mutta olisi hyvä tarkistaa, onko niistä kenellekään mitään hyötyä.
Tarinat ovat hyviä oppimisen keinoja monille oppilaille, mutta eiväthän ne tietenkään ainoita keinoja voi olla! Miksi tarinoita ei visuaalisteta tai yhdistetä liikkeeseen? Miksi lapsia on pakko istuttaa paikallaan? Miksi faktat ja tarinat halutaan pitää erillään ja vain toistensa johdantoina?
[/quote]
Kyllä ihan tutkimukset on osoittaneet, että adhd-lapsen mieltä rauhoittaa, kun hetken vapaasti kirjoittaa mielessä vellovia ajatuksia paperille. Hyvä keskittymisharjoitus ennen vaativamman opiskelutehtävän aloittamista.
[/quote]
Anna ihmeessä linkki tuohon tutkimukseen. Kaikki minun lukemani tutkimukset osoittavat pikemminkin päinvastaista. Sen sijaan rauhoittumisen saisi aikaan esimerkiksi pienellä taukujumpalla (vartalon keskiviivan ylittäviä käsiliikkeitä) tai ihan vaikka käsien ravistelulla ja purukumin syönnillä. Adhd on aivojen välittäjäaineiden puutosta ja niitä voi lisätä nivelten liikuttamisella ja noilla keskiviivan ylittävillä harjoituksilla noin seuraavaksi varttitunniksi. Kirjoittamisella ei ole niihin mitään vaikutusta. Adhd-lapsi ylipäätään ei luontevasti "kirjoita ajatuksiaan", mutta aikuisille adhd-ihmisille erilaiset to-do- ja done-listat toki auttavat toiminnanohjeuksessa. Adhd-lapsi sen sijaan tarvitsee visuaalisen (kuvallisen) johteen.
[/quote]
Monissa tieteellisissä tutkimuksissa sen sijaan on osoitettu, että tuo keskiviivan yli menevien "aivojumppa"-liikkeiden tekeminen on silkkaa huuhaata ja pseudotiedettä. Missään ei ole todistettu oikeasti tieteellisesti, että se vaikuttaisi muuhun kuin, no, mihin nyt liikkuminen yleensäkin vaikuttaa. Se keskiviivan yli menevät liikkeet-jumppa on pelkästään amerikkalainen bisnes, johon meilläkin mm. kouluhenkilökunnan koulutuksessa on pistetty isot rahat. Lue vaikka Skpesiksen sivuilta.
Tuo kommenttisi sen jumpan toimivuudesta vesitti yrityksesi olla "asiantuntija". :D
[/quote]
ja tässä yksi monista linkeistä, asiaan oli ensin kiinnittänyt huomiota BBC
Itsellä oli koulussa suuria vaikeuksia sopeutua juurikin sen vuoksi etten sopinut muottiin. Ja vaikka nykyään mitä sanotaan niin en usko että asiat on muuttuneet miksikään.
Suurin osa opettajista on aivan väärässä paikassa. Sanoisin että 75 prosenttia opettajista on sellaisia että eivät sovi luonteensa eivätkä elämänkokemuksensa vuoksi opettajiksi.
Ja kyllä, minulla on korkeakoulututkinto ja hyväpalkkainen työ. Järjessä ei ole ikinä ollut vikaa, vaikka opettajat nokkeluuksissaan aina antoivatkin numerot alakanttiin ja koettivat sanot minua tyhmäksi ja huonokäytöksiseksi. Kaikille ei vaan kertakaikkiaan sovi se tapa millä tavalla koulussa pitäis olla ja opiskella.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 11:36"]
Koulu sälyttää kamalasti asioita nykyään vanhempien vastuulle. Siitä se vastustaminen tulee. Koulutyö on vanhempien vastuulla.
Että tehtävät on tehty, oikeat varusteet mukana, että läksyt on oikein ymmärretty, että oppilaat saa kymppejä kokeesta jne jne.
Ihmekös jos väsyvät ja kypsyvät kotona tuohon. Töissäkin pitäisi käydä, ja useamman lapsen kanssa koulunkäynti tuntuu siltä että vanhempien hommaa on vastata kaikesta. Perheen elättämisen lisäksi myös koulumenestyksestä.
Kaiholla muistelen omia kouluaikoja 1980-luvulla, jolloin lapset kävi koulua, joka pilkkuun ei tartuttu, vanhemmat hoitivat töissäkäynnin.
[/quote]
Eipä tuo ole opettajan tai koulun keksintö. Opetuslaissahan tuo jo mainitaan huoltajien tehtäväksi, on se siellä aina mainittukin. 1980-luvulla vaan jotkut asiat olivat itsestään selviä, nykyisin niitä pitää muistuttaa vanhemmille. Kaikki vanhemmat kun eivät osaa sitä kasvatusvelvollisuuttaan, johon myös lapsen koulunkäynnin ja koulutehtävien valvominen kuuluu. Jos vanhemmat tieten tahtoen vuodesta toiseen laiminlyövät tätä lapsensa koulunkäynnin valvomista ja siitä huolehtimista, voipi käydä niin, että jonain päivänä tulee täti ja vie lapsen mennessään semmoiseen paikkaan, missä asioista pidetään paremmin huolta.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:34"]
Itsellä oli koulussa suuria vaikeuksia sopeutua juurikin sen vuoksi etten sopinut muottiin. Ja vaikka nykyään mitä sanotaan niin en usko että asiat on muuttuneet miksikään.
Suurin osa opettajista on aivan väärässä paikassa. Sanoisin että 75 prosenttia opettajista on sellaisia että eivät sovi luonteensa eivätkä elämänkokemuksensa vuoksi opettajiksi.
Ja kyllä, minulla on korkeakoulututkinto ja hyväpalkkainen työ. Järjessä ei ole ikinä ollut vikaa, vaikka opettajat nokkeluuksissaan aina antoivatkin numerot alakanttiin ja koettivat sanot minua tyhmäksi ja huonokäytöksiseksi. Kaikille ei vaan kertakaikkiaan sovi se tapa millä tavalla koulussa pitäis olla ja opiskella.
[/quote]
Se taas ei ole yksin opettajien syy. Yhteiskunta ylläpitää koulujärjestelmää sosiaalistaakseen oppilaita järjestelmän osaksi. Siksi koulussa tähtäimenä on koulia tähän yhteiskuntaan sopivia kansalaisia. Ei opet voi siellä mielivaltaisesti alkaa jonkun unelmautopian tulevia asukkeja kouluttamaan. Tämän yhteiskunnan toimintamallit ja ihanteet asettaa ne raamit, joiden puitteissa koulussa toimitaan.
Itse en ole tehnyt lapseni kanssa läksyjä koska lapsi tekee ne itse, ei ole tarvinnut apua ja on nyt lukion tokalla. Olen kannustanut, painottanut että koulunkäynti on tärkeää ja todistus on kertonut että loistavasti menee. Välillä olen antanut jopa rahaakin.
Ne lapset jotka on hidasoppisia tai laiskan sutkeita niin motivoikaa, arvostakaa lasta että opettajaa, tehkää läksyjä yhdessä, osallistukaa vanhempainiltoihin jne. Itse olen päässyt kun koira veräjästä koska lapseni itse tekee läksyt.
Steinerkoulussa muuten on monia noita asioita, joita toiset teistä kaipaavat ja toiset pitävät huuhaana.
Käsinkirjoittamiseen käytetään hyvin paljon aikaa, juuri siksi että kehittää niin monella tavalla.
Joka päivä, ainakin alaluokilla, aloitetetaan rytmisillä taputuksilla ja tömistyksillä. Sillä rauhoitutaan päivän töihin. Opettaja miettii kaikessa sitä, että tunneilla tulee sopivasti liikettä, esim. missä vaiheessa haetaan toiselta puolelta luokkaa esim. vesivärit, mutta että häiriötä ei tule liiaksi.
Tarinoita käytetään paljon.
Wilmasta tulee kerran viikossa meili, kerrotaan että tällä viikolla tuli sellaista ja sellaista läksyä, jos siinä jotain poikkeuksellista. Yleensä läksyt ovat vain oppilaiden tiedossa. LIsäksi kerrotaan mitä liikuntavälineitä tarvitaan seuraavalla viikolla tms.
Vanhempainillat ovat kerran kuussa, ja niissä opettaja kertoo, mitä luokassa on tehty, minkälainen henki on ollut, kertoo pedagogiikasta - miksi toimitaan tietyllä tavalla, ja jos on toiveita vanhemmille, esim. että oppilaat ovat olleet väsyneitä tms. Yksittäisistä oppilaista ei koskaan puhuta.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:17"]
Mielestäni OPPILAAN tehtävä on huolehtia läksyt. Miksi se sai palstamammoissa kapinan aikaan. Aletaan huutamaan että pitäskö opettajan tulla teille tarkastamaan läksyjä. EI. Oppilas on vastuussa läksyistään - tai pitäisi olla - mutta nykyään se vastuullinen onkin äiti. Mikäli nykyopettajia on uskominen.
t. se joka muisteli 80-lukua kaiholla
[/quote]
Äiti on siinä vaiheessa vastuullinen, jos ei ole opettanut lastaan huolehtimaan itse läksyistään.