Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntojen hinnoissa ei ole mitään järkeä

Vierailija
29.12.2013 |

Ainakaan täällä Helsingissä. Just selasin myytäviä asuntoja. Yksineläjällä ei ole mitään mahdollisuuksia omistusasuntoon, varsinkaan jos on vielä lapsi.

Saa nähdä mihin tämä asuntopolitiikka meidät vie tulevaisuudessa. Tämä  ei voi näinkään jatkua. Tai, jatkuuhan se niiden osalta jotka ovat velan ottaneet...ja jatkuu...ja jatkuu...lainanmaksu siis.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole muuttunut, eikä ole muuttumassa.

Asunto on aina ollu köyhälle kallis, eivätkä ole ainakaan halpenemassa, kun koko ajan määräyksiä tiukennetaan ja se nostaa uusien hintoja ja vanhojen hinnat nousee perässä.

Vierailija
2/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun minä olen varakas ja hyväpalkkainen, ja silti ihan remontoimaton perusasunto on järkyttävän kallis!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaihtoehtoja on yleensä kaksi: maksat vuokraa tonnin tai lyhennät asuntolainaa tonnin. Hmmmm....

Jos asuntojen hinnat ovat köyhille liian korkeita, niin vuokrathan ne vasta korkeita ovatkin, eikä mitään jää käteen. Mainittakoon muuten, että suomalaisten asuntojen hinnat eivät ole lähimainkaan Euroopan korkeimpia, hintalaatusuhde sen sijaan on hyvä. Lukuunottamatta 70-luvun epäonnistuneita ratkaisuja...

Vierailija
4/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ongelma ole pelkästään Helsingissä, ihan sama juttu se on täällä muuallakin Suomessa.

Vierailija
5/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten täytyy tinkiä jostakin: sijainti, koko, kunto... 

Mä myisin pikkukaksiota länsi-Helsingistä hinnalla 189 teur. Minusta se ei ole paha hinta yksineläjällekään.

Vierailija
6/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo 80 luvun kuppainen rivarikolmio muka yli 300 tonnia. Mikä näissä asunnoissa muka maksaa? Miettii vanhassa rahassa niin pikkuisen hullulta tuntuu.

Vierailija
7/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei...eipä. Ovatko ihmiset täysin sokeutuneet. Tai tietty se on se jos vaihtoehtoja ei ole. Mutta mitään järkeä tuossa ei muuten ole. On kansantaloudenkin kannalta katastrofaalista, jos ihmisten tulot menevät suurelta osin vain asumiseen, ja mitään ei jää.

ap

Vierailija
8/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tässä samaa mietiskelen! Olen suht nuori, palkka on pieni ja haluaisin asunnon pääkaupunkiseudun ulkopuolelta, mutta en tiedö uskallanko hypätä siihen oravanpyörään.. Siinä sitä sitten lyhennettäisiin velkaa eikä enää olisi varaa matkustella vuosittain kuin ehkä kerran johonkin :/ En tiedä olenko valmis moiseen sitoutumiseen.. Jos rahaa olisikin paljon niin mikä ettei, mutta entä kun korot nousee ja työ menee alta? Tosin olen erittäin vakavaraisessa työssä, mutta mikö tahansa on mahdollista..

Vierailija
9/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 19:42"]

Juuri tässä samaa mietiskelen! Olen suht nuori, palkka on pieni ja haluaisin asunnon pääkaupunkiseudun ulkopuolelta, mutta en tiedö uskallanko hypätä siihen oravanpyörään.. Siinä sitä sitten lyhennettäisiin velkaa eikä enää olisi varaa matkustella vuosittain kuin ehkä kerran johonkin :/ En tiedä olenko valmis moiseen sitoutumiseen.. Jos rahaa olisikin paljon niin mikä ettei, mutta entä kun korot nousee ja työ menee alta? Tosin olen erittäin vakavaraisessa työssä, mutta mikö tahansa on mahdollista..

[/quote]

joudut varmasti vuokraakin jonkun verran maksamaan?  Tee laskelma -saatat yllättyä positiivisesti.

Vierailija
10/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 18:56"]

Mutta kun minä olen varakas ja hyväpalkkainen, ja silti ihan remontoimaton perusasunto on järkyttävän kallis!

ap

[/quote]

Miten voi sanoa olevansa varakas samaan aikaan kun ei ole rahaa ostaa itselleen asuntoa? Vai onko sinulla joku tunneside niihin sijoituskämppiin, perintömetsiin, osakesalkkuun ja kesämökkiin että mitään ei voi realisoida saadakseen oman kodin? Vai tekeekö vaan pahaa ottaa tililtä joskus 6-numeroinen summa kerralla?

Se on kyllä totta, että lainojen yleiset maksuajat ovat ihan toista mitä ne oli joskus 20 vuotta sitten. Lainaraha tosin on halpaa ja sitä saa jos pankki luottaa maksukykyyn.

Vierailija
11/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät asuntojen hinnat mistään "sokeutumisesta" johdu. Ne johtuvat rakennuskustannuksista. Oletteko koittaneet rakentaa itse? Tontit maksavat maltaita kaupuneissa, koska. Maata nyt ei vaan valmisteta lisää, eikä sitä mistään tule keskustaan kaavoitettavaksikaan enempää kuin siellä jo on. Rakentaminen maksaa maltaita, koska orastynkkyset vaativat sellaista eristerakennetta, että periaatteessa pitäisi riittää kun talon lämmittäisi kerran sen valmistuttua, että ikkunat jäätyvät ulkopuolelta kuin autossa yöllä, suurin piirtein saunanlauteille pitää päästä pylrätuolilla kaikissa asunnoissa ja useampien kymmenien tuhansien arvoinen ilmanvaihtokone toimii millilitartarkasti mutta vain vain koneella vain tietyissä oloissa ja vain jos joku osaa säätää tietokonekäyrää ja vehjettä huolletaan kolmekertaa viikossaa. Tämä maksaa ja se olisi vielä ihan ookoo, jos tuloksena edes olisi varmasti sitten hyvä talo, mutta totuus on, että osa näistä uusista määräyksistä vain aiheuttaa uusia sisäilmaongelmia.

Ei asuntojen hinnoissa mitään kuplaa ole, rakennuskulujen ja myyntihinnan välistä ei tätä nykyä jää edes kirvesmiehen palkkaa rakennusajalta, puhumattakaan, että riittäisi kahdelle työmiehelle tai rakennusfirman omistajalle.

Vierailija
12/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän nuoren naisen, joka osti asunnon, jonka laittoi vuokralle. Maksaa vuokralla lainaa pois. Itse asuu erittäin halvasti kimppa-asunnossa. Näin sinnittelee muutaman vuoden, koska ei vielä lapsia. Eli kyllä ihmiset keksivät kaikenlaista, mutta käytännössä pitää tosi nuorena olla vakiintuneet tulot ja osata ja uskaltaa tehdä asuntokauppa. En olisi ikinä 20+ iässä osannut moista, enkä ollut ihan tyhmimmästä päästä mielestäni. Tosi tarkka kuluttaja jne.

Vierailija
13/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 19:47"]

[/quote]

joudut varmasti vuokraakin jonkun verran maksamaan?  Tee laskelma -saatat yllättyä positiivisesti.

[/quote]

Olen tehnyt jo, vuokrani ei ole kovinkaan suuri. Joutuisin pistämään 500 euroa kuussa enemmän lyhennyksiin, kuin mitä nyt maksan vuokraa.. Yksiössä on ihan jees asua vuokralla mutta haluaisin ostaa kaksion, ja hullua kyllä niin rivarista mielummin kuin kerrostalosta.. Kaksion saa parhaimmillaan kerrostalosta 70000, rivarista 120000. Kerrostaloon olisi varaa, rivariinkin tällä hetkellä, mutta tosiaan jos työpaikka menee alta tai korot nousee jonnekkin 20 % huitamiin mitä ne o pahimmillaan ollu niin pulassa olisin!!

Vierailija
14/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joudut varmasti vuokraakin 

[/quote]

Olen tehnyt jo, vuokrani ei ole kovinkaan suuri. Joutuisin pistämään 500 euroa kuussa enemmän lyhennyksiin, kuin mitä nyt maksan vuokraa.. Yksiössä on ihan jees asua vuokralla mutta haluaisin ostaa kaksion, ja hullua kyllä niin rivarista mielummin kuin kerrostalosta.. Kaksion saa parhaimmillaan kerrostalosta 70000, rivarista 120000. Kerrostaloon olisi varaa, rivariinkin tällä hetkellä, mutta tosiaan jos työpaikka menee alta tai korot nousee jonnekkin 20 % huitamiin mitä ne o pahimmillaan ollu niin pulassa olisin!!

[/quote]

Niin, niin, niin: et ole valmis maksamaan enempää kuin nyt, et tinkimään neliöistä ja riskien ottaminenkn pelottaa. Ehkä on viisasta pysyä vuokralla maailman tappiin asti.

vaurastumisessa on mitä suurimmaksi osaksi kysymys riskinottokyvystä. Onni suosii rohkeaa, ei ruikuttajaa.

Vierailija
15/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 19:56"]

Eivät asuntojen hinnat mistään "sokeutumisesta" johdu. Ne johtuvat rakennuskustannuksista. Oletteko koittaneet rakentaa itse? Tontit maksavat maltaita kaupuneissa, koska. Maata nyt ei vaan valmisteta lisää, eikä sitä mistään tule keskustaan kaavoitettavaksikaan enempää kuin siellä jo on. Rakentaminen maksaa maltaita, koska orastynkkyset vaativat sellaista eristerakennetta, että periaatteessa pitäisi riittää kun talon lämmittäisi kerran sen valmistuttua, että ikkunat jäätyvät ulkopuolelta kuin autossa yöllä, suurin piirtein saunanlauteille pitää päästä pylrätuolilla kaikissa asunnoissa ja useampien kymmenien tuhansien arvoinen ilmanvaihtokone toimii millilitartarkasti mutta vain vain koneella vain tietyissä oloissa ja vain jos joku osaa säätää tietokonekäyrää ja vehjettä huolletaan kolmekertaa viikossaa. Tämä maksaa ja se olisi vielä ihan ookoo, jos tuloksena edes olisi varmasti sitten hyvä talo, mutta totuus on, että osa näistä uusista määräyksistä vain aiheuttaa uusia sisäilmaongelmia.

Ei asuntojen hinnoissa mitään kuplaa ole, rakennuskulujen ja myyntihinnan välistä ei tätä nykyä jää edes kirvesmiehen palkkaa rakennusajalta, puhumattakaan, että riittäisi kahdelle työmiehelle tai rakennusfirman omistajalle.

[/quote]

Totta joka sana.

Vanhoihin (lue: remontoitaviin) taloihin uudet pykälät ei kuitenkaan pure (pl jätevesipykälät) eikä ole hallitusta riitelemässä vääriä päätöksiä. Ei niitäkään tosin halvalla saa jos pk-seutu on se ehto, mutta on työtä ja varsinkin taloja muuallakin maassa. Itse ostin alle 300e/neliö asumiskelpoisen ison talon hyvän kokoisella tontilla 10 minuutin päässä >100k asukkaan keskustasta. Salaojaremppa ja eristys ekana kriittisenä oli semmoinen kymppitonni ja peltikatto pitäisi varmaan ensi kesänä maalata. Muuten tekee sen mukaan mitä huvittaa tehdä. Ei tietenkään sovi jos pintojen pitää näyttää sisustuslehdestä revityiltä ja jos ei pysty tai osaa tai halua tai jää rahaa tehdä mitään. Ja kaikkein vähiten jos aikoo teettää muilla hommia, jotka voi ja saa tehdä myös itse.

Vierailija
16/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoinko että minulla ei ole varaa ostaa asuntoa? Minulla on varaa. Voin ostaa käteisellä ilman sentinkään lainaa. Mutta pointti on se, että ASUNNOT OVAT AIVAN SUHTEETTOMAN HINTAISIA jopa varakkaalle hyväpalkkaiselle Helsingissä. Kyse ei ole pelkästään köyhien tai alempien toimihenkilöiden, duunareiden tms. ongelmasta.

Siksi tilanne on mielestäni kestämätön, järkyttävä, naurettava, surullinen. Asuntopolitiikka on täysin epäonnistunut. Päättäjillä on varmasti oma lehmä ojassa tässä asiassa, joten ei ole ollut todellista intressiä hoitaa asiaa kuntoon.

Vaikka minulla on varaa ostaa se asunto täältä, en haluaisi tehdä sitä, koska hinnat ovat niin poskettomat. Tuntisin tekeväni hukkasijoituksen. Ja tästä nykyisestä suhteellisesta tasosta hinnat voivat mennä vain alaspäin.

ap

Vierailija
17/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 19:47"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

siis hetkinen? Onko tämä ap:n tekstiä? Avausviestissä puhutaan Helsingin hinnoista ja sieltä nyt ei todellakaan saa kaksioita 70 000 eurolla.

Vierailija
18/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissähän ei tällä hetkellä ole välttämättä järkevää ostaa asuntoa. Me asumme Kantakaupungissa vuokralla, kolmen hengen perhe ja maksamme kolmiosta 710e/kk, sisältää veden. Jos ottaisimme lainaa 150 000e ja loppu olisi omaa rahaamme, ja korko olisi sanotaan vaikka 3% (ihan mahdollinen muutaman vuoden sisällä?, ellei jopa korkeampi), maksaisimme pelkästään korkoa vuodessa 4500e eli 375e/kk. Vastike kolmiosta olisi vesimaksuineen noin 300e/kk. Tämä tekee jo 675e/kk vain vastiketta ja korkoa. Tähän lisäksi remonttikustannukset ym. oman asunnon kustannukset.

Tällä hetkellä meille jää noin 1000e/kk säästöön vuokralla asuessamme eli 10-12 000e vuodessa. 10-15 vuodessa olemme säästäneet tuon oman asunnon verran. Vuokralla asuminen on myös turvatumpaa, jos jotain käy, työttömyyttä tms. Onko meille siis parempi vaihtoehto asua vuokralla vai omassa? Asiallisia mielipiteitä kaipaisin.

Vierailija
19/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18, ei ollut tuo ap:n tekstiä mistä kysyit.

ap

Vierailija
20/41 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:35"]

Vaikka minulla on varaa ostaa se asunto täältä, en haluaisi tehdä sitä, koska hinnat ovat niin poskettomat. Tuntisin tekeväni hukkasijoituksen. Ja tästä nykyisestä suhteellisesta tasosta hinnat voivat mennä vain alaspäin.

[/quote]

Kuultu aika monta vuotta sama virsi.

Nyt ihan hiljattain hinnat eivät ole nousseet, mutta kauppatahti hidastunut. Tuskin kukaan tietää tulevaa.

Jos sinulla on varaa ja haluat asua vuokralla, miksi et sitten voi tyytyväisenä asua vuokralla ja maksattaa omaa asumistasi sillä mitä varallisuutesi tuottaa? Samalla odotat oman näkemyksesi mukaista asuntohintojen kyykkäämistä ja ostat niitä kun ollaan mielestäsi lähellä pohjia. Ja tietysti ensi tilassa myyt kaikki asunnot jotka nyt omistat, jos omistat, koska nyt ollaan näkemykesi mukaan lakipisteessä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme