Kertokaa kokemuksia puhelinmyyjän työstä
Olen tällä viikolla aloittanut, ja asiakkaista suurin osa on neutraaleja ja ihan mukavia, mutta olen kyllä hämmentynyt ihmisten tyhmyydestä ja töykeydestä. Pari pervoakin sattunut jo joukkoon...
Kommentit (21)
Olin myymässä viime vuonna vitamiineja. Luvattiin perusteellinen perehdytys, tunnin perehdytys ja heti laitettii soittelee, vaikka en ees ehtinyt tutustua materiaaliin kunnolla.
Pomo kyttäsi selän takana soittaessani ja vähintään kolme kertaa päivässä kuunneltiin soittojani.
Pomo myös käski mua valehtelemaan että vitamiinit parantavat mun masennusta. Käskettiin myös tyrkyttämään pakosti tuotteita ja käyttämään 8 sivun verran erilaisia argumentteja. Heti tokana päivänä vaadittiin paljon myyntejä,vaikka olin just aloittanut.
Vaihtuvuus on suuri ja silloin kahden viikon aikana kun työskentelin siellä, niin kukaan ei mun lisäksi ollut siellä työskentelemässä isossa avokonttorissa.
Menin lopulta muutaman viikon sairaslomalle ja kun Irtisanouduin niin pomo alkoi arvostelemaan mun mielenterveyttä, että jos mull ei olis masennusta niin olisin parempi myyjä.
Ei tullut ikävä sitä paikka :)
Aika samoja kokemuksia.
Pasanen palkka, hirveen kuluttavaa työtä. Oot asiakkaiden sylkykuppi ja pelle.
Sokka tuote oli sinänsä ihan okei ni kyllä se hävetti jotenki, soitella ny ihmisten koteihin ja tuputtaa, pakkohan se on tuputtaa jos aikoo saaha kauppoja.
Joo ei enää ikinä..
Jos perus pohjapalkka olis joku 16 e tunnissa niin voisin harkita:D ei sekään kyllä ehkä riittää, nii kauheeta se kyllä oli
Minunkin puheluita kuunnellaan. Aika ahdistavaa kyllä. Jos ei tunnin aikana ole saanut myydyksi mitään niin pidetään puhuttelu, jossa käydään läpi asioita, mitä pitää tehdä toisin, toisin sanoen vaikka asiakas kieltäytyisi useamman kerran, niin pitää tyrkyttää edelleen. Koitan lohduttaa itseäni sillä, että voin irtisanoutua milloin vain, mutta käytännössä irtisanoutuminen ei ole oikeasti vaihtoehto, pieni haave vain. Palkkakin on huono, tiedätte varmaan. Ensi viikolla olisi työhaastattelu muualle, pitää toivoa, että sieltä paikka aukeisi. Todella ankeaa työtä tämä monella eri tasolla. Nyt ymmärrän miksi harva haluaa olla puhelinmyyjä, kuvittelin, että ei varmana ole surkeampaa kuin esim. siivous- tai varastotyö, no, väärässä olin. Ap
Mä ihan tulin alakuloiseksi ja inhosin valehdella asiakkaille.
Siksi lopetin. -Suomen luonto -myyjä.
Ite oon suostunut vain firmoihin, joissa +10e tuntiliksa ja päälle sit jotain provikoita, jos on tullakseen. 8h työpäivät ja asialliset tuotteet ja myynti asiakasta kuunnellen ja tämän todelliset tarpeet huomioiden.
Esim. nettiliittymiä myytiin niin, että juteltiin asiakkaan kanssa, kerrottiin firma, mistä soitetaan, kysäisin, onko aikaa ja sitten kyselin netin käyttötottumuksista, nykyisen liittymän nopeuksista ja hinnoista ja tarjosin edullisempia ja tehokkaampia liittymiä tilalle. Ihan asiallista ja pääasiassa mukavaa työtä.
Lehtiä myin vähän samalla tapaa, haastattelin, mitkä aiheet asiakasta kiinnostaa ja tarjosin niiden mukaan jotain edullista pätkää. Joskus olen myynyt kanavapakettejakin vähän tähän tyyliin.
Aina ollut paikoissa, missä huolellisesti kerrataan kaupan ehdot asiakkaan kanssa, jne. Mihinkään epämääräisiin diipadaapapaskafirmoihin en oo suostunut tuhlaamaan aikaani. Jossei oo esim. tuntipalkkaa tai asiakkaalle pitää lukee joku liibalaaba-paperi kysymättä siltä edes, onko hetki aikaa niin juoskaa ja lujaa, ei sellaiseen paskafirmaan kannata jäädä töihin.
Komppaan paria ylöspäin. On tiettyjä ehtoja joita sovelletaan kauppaa tehdessä, ja myöskin kuluttajasuojalain mukaiset oikeudet ostajalla. Kiinteällä kuukausipalkalla teen töitä, raskasta siinä missä metallipajassa työskentely, veritulpan riski suuri. Hauskaahan tämä on, aikuiset miehet riehuvat ja huutavat puhelimeen, eivätkä viitsi kuunnella ohjeistusta kuinka saada itselleen suoramarkkinointikielto, vaan seuraavalla myyjälle kiljuvat samat asiat ja lyövät luurin kiinni. Jo se että sinulla on suomessa postiosoite riittää siihen että jotkin suoramarkkinointitahot ottavat yhteyttä. Omilla haluilla ei siihen ole osaa eikä arpaa. Naiset pääsääntöisesti 80% asiallisempia, sekä halukkaampia keskustelemaan sivistyneesti, vaikkakin vain sanoisivat ei ja kieltäisivät soittamasta uudelleen.
Suurin osa ajattelee että sillä hassulla pelleilyllään vie työaikaani, sekä palkkaani pois, mutta helpommallahan minä selviän kun kuuntelen tarinoita sepästä kastanjapuun alla, kun kiinteää palkkaa tästä nostan!
Puhelinmyyjät häiritsevät liikaa mun elämää. Nykyään lyön vain luurin niiden korvaan.
Tein muutaman kuukauden 2000-luvulla. Muistan joka päivä vain odottaneeni, että saan lähteä kotiin tai edes röökitauolle. Tämä siitä huolimatta, että möin hyvin ja lähes aina päivätavoitteessa. Ikävintä oli, kun ei koskaan tiennyt minkälainen vastaa seuraavaksi, eli mukavan jälkeen saattoi olla heti joku avohoitopotilas. Paska ja epäarvostettu työ, jota kenenkään ei pitäisi tehdä tai joutua tekemään.
Oikeasti sen sanon, että tehkää työtä josta tiedätte saavanne jokaisesta tehdystä työtunnista palkan. Tietenkin jos olette valmiita siihen että on päiviä kun ette saa mitään myytyä silloin ette saa ollenkaan palkkaa ja olette valmiita syömään pelkkää riisiä ja menee sossusta hakee rahaa vuokran maksuun niin siitä vaan. Itse todella supliikki ja hyvä myymään, mutta nyt on rankat ajat ja kaikki säästää eikä kun murtoosa enää ostaa puhelimen kautta mitään. Onneksi jatkan opintoja.
Olen kuukauden tehnyt tätä työtä ja huomaan että myyjää syytetään jos ei myyntiä tule. Ei huomioida lainkaan sitä että todella monella asiakkaalla ei nykyään ole varaa ylimääräiseen vaan tulee pikkutarkkaa palautetta miten vielä voisi muuttaa äänenpainoa, omaa innokkuutta tms.
Eikä edes sitä pohjapalkkaa makseta ellei tee riittävästi kauppoja. Vaikka olisit puhelimessa koko päivän parhaasi tehden niin hyvä jos pari euroa saa.
Ymmärrän toki että firman täytyy tehdä tulosta mutta on tämä työ todella sielutonta hommaa, just luetaan paperista ja myydä pitää vaikka kuinka huonokuntoinen asiakas vastaa
Olin viikon. Palkka pelkkä provikka ja minimin joka oli pari sataa saaminen edellytti, että joka päivä olisi pitänyt myydä yli sadalla. Lafkan omistaja otti itselleen varmat asiakkaat, muut soitteli numeroihin, joihin oli satoja kertoja merkattu "älä soita", "ei halua soittoja", "raivoaa", "ei osta mitään". Muut jotka oli siellä ollut useamman kuukauden ei ollut saanut penniäkään rahaa. Asiakkaat huusi ja raivosi kun heille soitti. Lopetin.
Vierailija kirjoitti:
Olin viikon. Palkka pelkkä provikka ja minimin joka oli pari sataa saaminen edellytti, että joka päivä olisi pitänyt myydä yli sadalla. Lafkan omistaja otti itselleen varmat asiakkaat, muut soitteli numeroihin, joihin oli satoja kertoja merkattu "älä soita", "ei halua soittoja", "raivoaa", "ei osta mitään". Muut jotka oli siellä ollut useamman kuukauden ei ollut saanut penniäkään rahaa. Asiakkaat huusi ja raivosi kun heille soitti. Lopetin.
Ainiin ja tosiaan ne kirjoitetut myyntipuheet, ne kaikki "olet voittanut arvonnassa" tai "olet kerännyt bonuspisteitä" tai "kanta-asiakkaana saat nyt hyvän tarjouksen" on kaikki ihan sontaa. Mitään arvontoja, kanta-asiakkuuksia, bonareita tms ei ole olemassakaan ja samaa sontaa suolletaan kaikille, jotta menisivät lankaan ja ostaisivat täysin normaalihintaisen tilauksen.
Opiskelija2022 kirjoitti:
Oikeasti sen sanon, että tehkää työtä josta tiedätte saavanne jokaisesta tehdystä työtunnista palkan. Tietenkin jos olette valmiita siihen että on päiviä kun ette saa mitään myytyä silloin ette saa ollenkaan palkkaa ja olette valmiita syömään pelkkää riisiä ja menee sossusta hakee rahaa vuokran maksuun niin siitä vaan. Itse todella supliikki ja hyvä myymään, mutta nyt on rankat ajat ja kaikki säästää eikä kun murtoosa enää ostaa puhelimen kautta mitään. Onneksi jatkan opintoja.
Ohis.
Riisiä edullisempaa on kotimainen peruna ja kausivihannekset...
Vierailija kirjoitti:
Ne siis on jaettu ne soittolistat mihin soittaa kun oonkin huomannu ja kirjannu työaikoina et mitä ne vastaa ku soittaa ja joskus ei kuulu mitään on linja aivan mykkänä senhän kuulee onks siinä langan toisessa päässä ketään, itellä toi kuuluisti jotensakin hyvä. Lohdullista kuulla et toisillakin samanlaista on töissänsä. Mielummin olisin 9€ suojatyöpaikassa ja saisin paremmin mitä tässä työssä missä oot huijattu paskalla puheella ja turhilla lupauksilla, sut töihin. Jos pääsisin siivooman niin lähtisin kun saisin ees saman tunti määrän mitä nyt ja määräaikainenkin kelpaisi.viisi kuusi seitsemän
Ei varmaan voi verrata tähän päivään kun olin yli 20 vuotta sitten jonkin viikon puhelinmyyjänä. Jostakin syystä tuntipalkka kohosi kyllä korkeaksi mutta ei minusta ollut "tyrkyttäjäksi" kellekään eli koin jotenkin syyllisyyttä siitä myymisestä. Tuolloin kyllä lehtiä tilattiin paljon kotiin ja ihan rehellistä touhua se oli mutta jotenkin omaa moraalia vastaan.
Masentunut kirjoitti:
Olin myymässä viime vuonna vitamiineja. Luvattiin perusteellinen perehdytys, tunnin perehdytys ja heti laitettii soittelee, vaikka en ees ehtinyt tutustua materiaaliin kunnolla.
Pomo kyttäsi selän takana soittaessani ja vähintään kolme kertaa päivässä kuunneltiin soittojani.
Pomo myös käski mua valehtelemaan että vitamiinit parantavat mun masennusta. Käskettiin myös tyrkyttämään pakosti tuotteita ja käyttämään 8 sivun verran erilaisia argumentteja. Heti tokana päivänä vaadittiin paljon myyntejä,vaikka olin just aloittanut.Vaihtuvuus on suuri ja silloin kahden viikon aikana kun työskentelin siellä, niin kukaan ei mun lisäksi ollut siellä työskentelemässä isossa avokonttorissa.
Menin lopulta muutaman viikon sairaslomalle ja kun Irtisanouduin niin pomo alkoi arvostelemaan mun mielenterveyttä, että jos mull ei olis masennusta niin olisin parempi myyjä.
Ei tullut ikävä sitä paikka :)
Sehän teki väärin jos sun piti masennuksestasi asiakkaille kertoa oisit nauhottanut mitä sun käskettiin kertoo. Hyväntuulisena alotat päivää sitten 10 asiakasta haukkuu sut pystyyn niin ei ihme että motivaatio laskee ja vielä jos saat selasii listoja jotka on niitä jotka ei kuule hyvin tai näkövammasii ja sun pitää puhuu ja puhuu niille ja kun ne ei älyä lopettaa puheluu itte vaan joko huutaa sulle tai itkee kun puhelinmyyjä ei usko etten näe, siis tätä on puhelinmyyjän työ.
Kaikkein inhottavimpia on ne pervot jotka kertoo kuinka mukava ääni sulla on ja tekee sitä yhtä asiaa.
Emma~ kirjoitti:
Aika samoja kokemuksia.
Pasanen palkka, hirveen kuluttavaa työtä. Oot asiakkaiden sylkykuppi ja pelle.
Sokka tuote oli sinänsä ihan okei ni kyllä se hävetti jotenki, soitella ny ihmisten koteihin ja tuputtaa, pakkohan se on tuputtaa jos aikoo saaha kauppoja.Joo ei enää ikinä..
Jos perus pohjapalkka olis joku 16 e tunnissa niin voisin harkita:D ei sekään kyllä ehkä riittää, nii kauheeta se kyllä oli
Mut onneksi on jo jonkinlainen tuntuma työhön ja tieto taitoo siiis jos joskus sattuisin saamaan kyseistä työtä mut palkan pitäisi olle vaikkapa tuo 16€ niin vois kokkeiilla ja ehottomasti ei provisio. Ehkä eläkkeellä vois harkita.
Aloitin just puhelinmyyjänä. Oon siis 16v ja piti nyt jotai kesätyötä kokeilla. Pakko sanoa että tää koko touhu on täyttä kusetusta. Työnantajat lupaa ja lupaa mutta senttiäkään ei tipu. Kysyin petuspalkkasta, niin vastattii "joo siis saat sen 6€ mut sun projektindeksi bla bla bla... täytyy olla yli 0.4 projektikohtaisesta bla bla bla". Arvatkaa sainko peruspalkkaa. Työn alussa luvattii että ei kuunnella, mutta kyllä se työnantaja kuuntelee salaa ja antaa "neuvoja". Sanotaanko näin, että asiakkaat tosi mukavia, mutta en voi vaan uskoa miten nämä työnantajat voivat olla näin ilkeitä ja huijareita varsinkin kun kyseessä on alaikäisiä työntekijöitä. Olen itse kokeillut lehti- ja mainostenjakelua ja siinä tuntipalkka noin 9€/tunti. Olen myös kokeillut ravintolassa ja ruokakaupassa työskentelyä. Uskokaa pois, ne kaikki ovat miljoona kertaa parempaa kun tämä kusetus työ. Väittävät että työntekijät ovat arvokkaita, mutta kohtelevat sinua kuin rotta jolla ei ole minkäänlaista arvoa. Yrittävät hikimunassa huijata asiakkaita ostamaan lehtiä joita ei kukaan edes lue. Vielä se että tilaukset on kestotilauksia, eli siis jos et peruuta niin rahaa vaa viedään tililtäsi. Varsinkin vanhrmmilla ihmisillä jos vaikka joutuu sairaalaan tai näin rikä voi peruuttaa niin rahaa vaa pöllitään. Laillista joo, mutta oikeesti laitonta. Älä, älä ja älä ikinä työskentele tässä paskassa. Usko pois, ei kukaan ansaitse tuollaista.
Oon myynyt Suomen luontoa.
10 päivää riitti mulle, vaikkei silloin töitä ollutkaan.