Nuoruus 1970/ 80-lukujen vaihteessa: Punk, Suosikki, Kekkonen...
Olin nuori 1970-luvun lopussa ja 1980-luvun alussa. Elviksen kuolema. Diinarit. Punk, Uusi Aalto, Ska. Dekadenz. Suosikki-lehti (R.I.P.).
Futuristirock ja gootit (kyllä, jo 1980-luvun alussa oli gootteja!). Urho Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Johannes Virolainen, Mauno Koivisto ja Kalevi Sorsa. Leonid Brezhnev ja Neuvostoliitto. Suuri kommunismin palvonta ja toisessa osassa kansaa suuri kommunismin pelko.
Korvalappustereot, joista halutuin ja kallein oli Sony Walkman DD 2. Massiiviset olkapäällä kannettavat stereot, joista joissain oli jopa pieni mustavalko-TV-ruutu mukana. Nykyään niitä kutsuttaisiin nimellä ghettoblaster. Silloin ei. Moonbootsit.
Ollut siellä tehnyt sitä. Entä sinä?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 02:16"]
70-luvulla BCR, Saturdaynight Fever, Grease, Travolta & Newton-John, diinarit, punkkarit, ne teddy-kengät (semmoset ruskeat joissa nauhat ja matalat varret), Charlie-meikit, Nuorten Sävellahja, Täältä tullaan elämä (ihana), James Dean, Nokian koripallotossut, Carrols tuli stadiin, pizzat myös, kielimatkat Englantiin kesällä, pujottelu, moonbootsit, tennis, huulikiilto "lip potion", vihreä ja sininen mascara.
80-luvun alussa futurock, Spandau Ballet, ska, gootit, ruotsalainen pop (Tomas Ledin, Freestyle, Gyllene Tider), vaaleat farkut, Lacoste, Docksides-kengät, Busnel raitaneuleet, Fila, metro avattiin, metron korruptio- ja lahjusskandaali, risteilyt ruotsiin Siljalla, Wayne Gretsky, neulekravatit, Charles&Diana, solarium, takatukka myös tytöillä, valkoinen huulipuna, valkoinen kajal.
Kyllä, olin siellä ja elin sen <3
[/quote]
Tutulta tuntuu. Terv. yksi vuosimallia -66
No minä olin se erilainen nuori koska minun nuoruuteni kului eäinsuojeluun (tule apuun Anja), talonvaltaukseen, Greanpeaceen, Amnesty Internationaaliin.
Puolassa oli solidaarisuusliike ja sen myötä mielipidevankeja. Lähetettiin päättäjille postikortteja ja kerättiin vaatteita vankien perheille.
Noh olin minäkin teini. Kuka muistaa siniset, punaiset ja keltaiset muoviset hiusklipsut, joilla sai nostettua hiukset otsalta pois. Tai ohuet nahkavyöt, jotka piti olla puseron kanssa samaa väriä.
Olin myöskin tallityttö. Tein töitä kuin orja ja kivaa oli. Hevoset potki minut kahteen kertaan sairaalakuntoon, mutta valehtelemalla vanhemmille selvisi siitäkin.
Ei yhtään tylsää päivää!
Intrraililla kierrettiin Eurooppaa lähes nollabudjetilla nukuttiin asemilla, puistoissa, ja rannoilla. Elettiin leivällä ja viinillä ja muodostettiin laumoja, joissa oli ihmisiä ympäri mailman.
Jaa raiskauspelko, ei mulla oli puukko mukana.
Lisää vielä no 46.
Sitten se sotapoikien sävellahja ja aina soi You are in the army now
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:55"]
Minä olen syntynyt -74, ja suurin osa noista alun luettelosta on ihan outoja, Kekkonen on munki mielessä kyllä oikee presidentti. Kommunismin palvontaa en kyllä muista. Punkkarit oli vaan jotain nuoria jotka halus olla muka erilaisia ja pelotella mummoja, ei kiinnostanut mua pätkääkään. Mun nuoruus alkoi Dingosta, en tosin mennyt edes keikalle vaikka tulivat meidän pieneen kaupunkiin esiintymään, en kuulunut siihen fanilaumaan joka kiljui ja halusi mennä nipan kanssa naimisiin.
[/quote]
Jos olet syntynyt 1974, et ole voinut käydäkään Dingon keikoilla. Olit nimittäin Dingon kulta-aikana noin 10-vuotias, ja keikoilla oli ikäraja.
[/quote]
HÖPÖ HÖPÖ MINÄ OLEN VM-74 MYÖS JA OLEN OLLUT DINGON KEIKALLA TAMPEREEN HERVANNAN VAPAA-AIKATALOLLA VUONNA 1985! Ei kukaan kyselly ovella papereita...
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 00:37"]
Oli Hurriganes, huumoripoppibändit ja hevin ensimmäinen nousukausi. Oli C-kasetit ja korvalappustereot. Farkuissa leveät lahkeet. Paitsi ruskeissa vakosamettifarkuissa. Pappa-Tunturi -mopot. Ruotsi oli silloin ihmemaa, johon Vikingillä tai Siljalla pääseminen vei nuoren suureen maailmaan - nykyäänhän se ei ole mitään, kun jokainen käy jo lapsena Kiinassa, Chilessä, Etelänavalla tai Zairessa.
[/quote]
Niin, tuo oli 70-luvulla!!!!
Kukaan, ei köyhinkään 80-luvun nuori ois pukenut leveälahkeisiä housuja!!!!!
Muska Babitzin, rockin kuningatar.
70-luvun lopussa kavennettiin farkkuja. Piti olla
pillifarkut. Muistatteko?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 01:18"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:46"]
Olin nuori 1970-luvun lopussa ja 1980-luvun alussa. Elviksen kuolema. Diinarit. Punk, Uusi Aalto, Ska. Dekadenz. Suosikki-lehti (R.I.P.).
Futuristirock ja gootit (kyllä, jo 1980-luvun alussa oli gootteja!). Urho Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Johannes Virolainen, Mauno Koivisto ja Kalevi Sorsa. Leonid Brezhnev ja Neuvostoliitto. Suuri kommunismin palvonta ja toisessa osassa kansaa suuri kommunismin pelko.
Korvalappustereot, joista halutuin ja kallein oli Sony Walkman DD 2. Massiiviset olkapäällä kannettavat stereot, joista joissain oli jopa pieni mustavalko-TV-ruutu mukana. Nykyään niitä kutsuttaisiin nimellä ghettoblaster. Silloin ei. Moonbootsit.
[/quote]
Siellä ja siinä ajassa oltiin. Hurriganes, kesätöissä Ruotsissa, Sex Pistols, Dingo alkoi tulla, Golden Vodka, Herba, aina oli kesätöitä, teltassa rockfestivaaleilla (Tulivuorirock, Virtain Rockjuhannus, Kalajoki, Saarijärven Ahvenlampi)
Ollutta ja mennyttä, mutta olen perkeleen tyytyväinen, että elin silloin.
[/quote]
Elit silloin. Elätkö nyt?
[/quote]
Vielä pihisee henki. Vai luuletko, että kirjoitan haudasta?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 22:59"]
[/quote]
Siellä ja siinä ajassa oltiin. Hurriganes, kesätöissä Ruotsissa, Sex Pistols, Dingo alkoi tulla, Golden Vodka, Herba, aina oli kesätöitä, teltassa rockfestivaaleilla (Tulivuorirock, Virtain Rockjuhannus, Kalajoki, Saarijärven Ahvenlampi)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Onko ELÄMÄSI nykyään kuollutta? Siis: ELÄMÄSI!
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 22:47"]
[/quote]
Muistan. Äiti kavensi.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 22:47"]
[/quote]
Muistan. Äiti kavensi.
[/quote]
Mä kavensin äitin koneella:)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 22:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Onko ELÄMÄSI nykyään kuollutta? Siis: ELÄMÄSI!
[/quote]
Ei ollenkaan. Vain kiva muistella tuollaista, kun asuu n. 4000 km:n päässä Suomesta.
Farkut laitettiin jalkaan perunajauhon avulla. Selälleen lattialle ja housut jalkaan. Sitten hengityksen pidätystä ja nappi kiinni. Jos sattuivat löystymään pestiin kuumassa vedessä ja kitistyi taas. Ei ollut stretsejä ei. Eikä sukkahousuja. Vanhukset kauhistelivat, ettemme koskaan saa lapsia, mutta toisin kävi.
Ja lahkeet kavennettiin niin kapeiksi, että hädin tuskin nilkka meni läpi.
Tämä siis leveälahkeiden jälkeen :-).
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 02:16"]
70-luvulla BCR, Saturdaynight Fever, Grease, Travolta & Newton-John, diinarit, punkkarit, ne teddy-kengät (semmoset ruskeat joissa nauhat ja matalat varret), Charlie-meikit, Nuorten Sävellahja, Täältä tullaan elämä (ihana), James Dean, Nokian koripallotossut, Carrols tuli stadiin, pizzat myös, kielimatkat Englantiin kesällä, pujottelu, moonbootsit, tennis, huulikiilto "lip potion", vihreä ja sininen mascara.
80-luvun alussa futurock, Spandau Ballet, ska, gootit, ruotsalainen pop (Tomas Ledin, Freestyle, Gyllene Tider), vaaleat farkut, Lacoste, Docksides-kengät, Busnel raitaneuleet, Fila, metro avattiin, metron korruptio- ja lahjusskandaali, risteilyt ruotsiin Siljalla, Wayne Gretsky, neulekravatit, Charles&Diana, solarium, takatukka myös tytöillä, valkoinen huulipuna, valkoinen kajal.
Kyllä, olin siellä ja elin sen <3
[/quote]
Ei kukaan voi olla niin vanha. Ei tässä elämässä.