Nuoruus 1970/ 80-lukujen vaihteessa: Punk, Suosikki, Kekkonen...
Olin nuori 1970-luvun lopussa ja 1980-luvun alussa. Elviksen kuolema. Diinarit. Punk, Uusi Aalto, Ska. Dekadenz. Suosikki-lehti (R.I.P.).
Futuristirock ja gootit (kyllä, jo 1980-luvun alussa oli gootteja!). Urho Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Johannes Virolainen, Mauno Koivisto ja Kalevi Sorsa. Leonid Brezhnev ja Neuvostoliitto. Suuri kommunismin palvonta ja toisessa osassa kansaa suuri kommunismin pelko.
Korvalappustereot, joista halutuin ja kallein oli Sony Walkman DD 2. Massiiviset olkapäällä kannettavat stereot, joista joissain oli jopa pieni mustavalko-TV-ruutu mukana. Nykyään niitä kutsuttaisiin nimellä ghettoblaster. Silloin ei. Moonbootsit.
Ollut siellä tehnyt sitä. Entä sinä?
Kommentit (58)
Teddyt ja ihmeellinen junttien rockabilly-ihailu, jota pönkitti Suosikki-lehti Elvis-juttuinen. Matchbox, Crazy Cavan, Teddy and the Tigers, auts. Stray Catsia voisin kuunnella vieläkin.
Mä ehkä hiukan nuorempi, kovia juttuja Dingo, Modern Talking, Dallas, Taisteluplaneetta Galactica, Ritari Ässä, Ihmemies MacGyver, pastellivaatteet ja hetken päästä neonvärit, Choose life -colleget, Nuorten sävellahja, Hittimittari, Rockradio, Anneli Tempakka (mikä sen ohjelman nimi olikaan...?).
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:55"]
Minä olen syntynyt -74, ja suurin osa noista alun luettelosta on ihan outoja, Kekkonen on munki mielessä kyllä oikee presidentti. Kommunismin palvontaa en kyllä muista. Punkkarit oli vaan jotain nuoria jotka halus olla muka erilaisia ja pelotella mummoja, ei kiinnostanut mua pätkääkään. Mun nuoruus alkoi Dingosta, en tosin mennyt edes keikalle vaikka tulivat meidän pieneen kaupunkiin esiintymään, en kuulunut siihen fanilaumaan joka kiljui ja halusi mennä nipan kanssa naimisiin.
[/quote]
Olet liian nuori muistamaan. Kekkosta kaivattaisiin vieläkin. Voisikohan hänet kloonata? Ap.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:59"]
Mä ehkä hiukan nuorempi, kovia juttuja Dingo, Modern Talking, Dallas, Taisteluplaneetta Galactica, Ritari Ässä, Ihmemies MacGyver, pastellivaatteet ja hetken päästä neonvärit, Choose life -colleget, Nuorten sävellahja, Hittimittari, Rockradio, Anneli Tempakka (mikä sen ohjelman nimi olikaan...?).
[/quote]
Tempakalla oli ainakin se "Olen erilainen nuori"-ohjelma.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:48"]
Myymäläautot maaseudula, ja kirjastoautot.
[/quote]
Muistan vielä, miltä myymäläautossa tuoksui. Muistatteko te muut?
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 00:00"]
Olet liian nuori muistamaan. Kekkosta kaivattaisiin vieläkin. Voisikohan hänet kloonata? Ap.
[/quote]
Mitäs sinä Kekkosella?
Isot varrelliset kammat farkkujen takataskussa. Lee Cooper. Punkit ja Teddyt vähän vastakkain. Joku reppana tykkäsi Bay City Rollerssista.
Minä reppana ostin BCR:n julisteen. Maksoi 30 mk.
2
"Tempakalla oli ainakin se "Olen erilainen nuori"-ohjelma."
Muistaakseni hän aloitti sen aina kysymällä haastateltavalta ällöttävän hitaalla ruikuttavalla äänellä. "Milloin huomasit ensimmäisen kerran olevasi erilainen nuori?"
Olin matkoilla, ja brittipojat puhui punkista ja pogoamisesta, sitten se tuli viiveellä Suomeenkin. Tykkään punkista edelleen, Clash, Ramones, Sex Pistols tietenkin. Dingoon olen liian vanha. Mutta nuorten sävellahjaa kuunneltiin porukalla aina ennen kuin lähdettiin liikenteeseen, silloin yleensä meikattiin, siis lauantaisin klo 16., mankka valmiina äänittämään c-kasetille.
21 jatkaa. Ja se kakkumaskara. Ripset oli sellaiset tönköt.
Onko enää kakkua saatavilla? Ricils?
Oli Hurriganes, huumoripoppibändit ja hevin ensimmäinen nousukausi. Oli C-kasetit ja korvalappustereot. Farkuissa leveät lahkeet. Paitsi ruskeissa vakosamettifarkuissa. Pappa-Tunturi -mopot. Ruotsi oli silloin ihmemaa, johon Vikingillä tai Siljalla pääseminen vei nuoren suureen maailmaan - nykyäänhän se ei ole mitään, kun jokainen käy jo lapsena Kiinassa, Chilessä, Etelänavalla tai Zairessa.
Yölinja silloin joskus. Kuuntelin keskellä yötä.
Nyyh.
Liftaus. Permikset.
Neonsininen ripsari..
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 02:44"]On muuten mainio juttu, että Spotifysta voi kuunnella tuon ajan kappaleita ja kokonaisia albumeita. Jotkut ovat kestäneet aikaa ihan hyvin, toiset taas eivät niin kovin hyvin.[/quote]
Ai joku albumi?
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:46"]
Olin nuori 1970-luvun lopussa ja 1980-luvun alussa. Elviksen kuolema. Diinarit. Punk, Uusi Aalto, Ska. Dekadenz. Suosikki-lehti (R.I.P.).
Futuristirock ja gootit (kyllä, jo 1980-luvun alussa oli gootteja!). Urho Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Johannes Virolainen, Mauno Koivisto ja Kalevi Sorsa. Leonid Brezhnev ja Neuvostoliitto. Suuri kommunismin palvonta ja toisessa osassa kansaa suuri kommunismin pelko.
Korvalappustereot, joista halutuin ja kallein oli Sony Walkman DD 2. Massiiviset olkapäällä kannettavat stereot, joista joissain oli jopa pieni mustavalko-TV-ruutu mukana. Nykyään niitä kutsuttaisiin nimellä ghettoblaster. Silloin ei. Moonbootsit.
[/quote]
Siellä ja siinä ajassa oltiin. Hurriganes, kesätöissä Ruotsissa, Sex Pistols, Dingo alkoi tulla, Golden Vodka, Herba, aina oli kesätöitä, teltassa rockfestivaaleilla (Tulivuorirock, Virtain Rockjuhannus, Kalajoki, Saarijärven Ahvenlampi)
Ollutta ja mennyttä, mutta olen perkeleen tyytyväinen, että elin silloin.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 01:18"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:46"]
[/quote]
Siellä ja siinä ajassa oltiin. Hurriganes, kesätöissä Ruotsissa, Sex Pistols, Dingo alkoi tulla, Golden Vodka, Herba, aina oli kesätöitä, teltassa rockfestivaaleilla (Tulivuorirock, Virtain Rockjuhannus, Kalajoki, Saarijärven Ahvenlampi)
Ollutta ja mennyttä, mutta olen perkeleen tyytyväinen, että elin silloin.
[/quote]
Ja Nuorten sävellahja 22001.
Mulla on vieläkin se Sony Walkman:)
2