Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoruus 1970/ 80-lukujen vaihteessa: Punk, Suosikki, Kekkonen...

Vierailija
11.01.2014 |

Olin nuori 1970-luvun lopussa ja 1980-luvun alussa. Elviksen kuolema. Diinarit. Punk, Uusi Aalto, Ska. Dekadenz. Suosikki-lehti (R.I.P.).

Futuristirock ja gootit (kyllä, jo 1980-luvun alussa oli gootteja!). Urho Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Johannes Virolainen, Mauno Koivisto ja Kalevi Sorsa. Leonid Brezhnev ja Neuvostoliitto. Suuri kommunismin palvonta ja toisessa osassa kansaa suuri kommunismin pelko.

Korvalappustereot, joista halutuin ja kallein oli Sony Walkman DD 2. Massiiviset olkapäällä kannettavat stereot, joista joissain oli jopa pieni mustavalko-TV-ruutu  mukana. Nykyään niitä kutsuttaisiin nimellä ghettoblaster. Silloin ei. Moonbootsit.

Ollut siellä tehnyt sitä. Entä sinä?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vieläkin se Sony Walkman:)

2

Vierailija
22/58 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teddyt ja ihmeellinen junttien rockabilly-ihailu, jota pönkitti Suosikki-lehti Elvis-juttuinen. Matchbox, Crazy Cavan, Teddy and the Tigers, auts. Stray Catsia voisin kuunnella vieläkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ehkä hiukan nuorempi, kovia juttuja Dingo, Modern Talking, Dallas, Taisteluplaneetta Galactica, Ritari Ässä, Ihmemies MacGyver, pastellivaatteet ja hetken päästä neonvärit, Choose life -colleget, Nuorten sävellahja, Hittimittari, Rockradio, Anneli Tempakka (mikä sen ohjelman nimi olikaan...?).

Vierailija
24/58 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:55"]

Minä olen syntynyt -74, ja suurin osa noista alun luettelosta on ihan outoja, Kekkonen on munki mielessä kyllä oikee presidentti. Kommunismin palvontaa en kyllä muista. Punkkarit oli vaan jotain nuoria jotka halus olla muka erilaisia ja pelotella mummoja, ei kiinnostanut mua pätkääkään. Mun nuoruus alkoi Dingosta, en tosin mennyt edes keikalle vaikka tulivat meidän pieneen kaupunkiin esiintymään, en kuulunut siihen fanilaumaan joka kiljui ja halusi mennä nipan kanssa naimisiin.

[/quote]

Olet liian nuori muistamaan. Kekkosta kaivattaisiin vieläkin. Voisikohan hänet kloonata? Ap.

Vierailija
25/58 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä..

Vierailija
26/58 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:59"]

Mä ehkä hiukan nuorempi, kovia juttuja Dingo, Modern Talking, Dallas, Taisteluplaneetta Galactica, Ritari Ässä, Ihmemies MacGyver, pastellivaatteet ja hetken päästä neonvärit, Choose life -colleget, Nuorten sävellahja, Hittimittari, Rockradio, Anneli Tempakka (mikä sen ohjelman nimi olikaan...?).

[/quote]

Tempakalla oli ainakin se "Olen erilainen nuori"-ohjelma.

Vierailija
27/58 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:48"]

Myymäläautot maaseudula, ja kirjastoautot.

[/quote]

Muistan vielä, miltä myymäläautossa tuoksui. Muistatteko te muut?

Vierailija
28/58 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 00:00"]

Olet liian nuori muistamaan. Kekkosta kaivattaisiin vieläkin. Voisikohan hänet kloonata? Ap.

[/quote]

Mitäs sinä Kekkosella?

Vierailija
29/58 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot varrelliset kammat farkkujen takataskussa. Lee Cooper. Punkit ja Teddyt vähän vastakkain. Joku reppana tykkäsi Bay City Rollerssista. 

Vierailija
30/58 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä reppana ostin BCR:n julisteen. Maksoi 30 mk.

2

Vierailija
31/58 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tempakalla oli ainakin se "Olen erilainen nuori"-ohjelma."

Muistaakseni hän aloitti sen aina kysymällä haastateltavalta ällöttävän hitaalla ruikuttavalla äänellä. "Milloin huomasit ensimmäisen kerran olevasi erilainen nuori?"

Vierailija
32/58 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin matkoilla, ja brittipojat puhui punkista ja pogoamisesta, sitten se tuli viiveellä Suomeenkin. Tykkään punkista edelleen, Clash, Ramones, Sex Pistols tietenkin. Dingoon olen liian vanha. Mutta nuorten sävellahjaa kuunneltiin porukalla aina ennen kuin lähdettiin liikenteeseen, silloin yleensä meikattiin, siis lauantaisin klo 16., mankka valmiina äänittämään c-kasetille.

Vierailija
33/58 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 jatkaa. Ja se kakkumaskara. Ripset oli sellaiset tönköt.

Vierailija
34/58 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko enää kakkua saatavilla? Ricils?

Vierailija
35/58 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessica-huulikiilto.

Vierailija
36/58 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli Hurriganes, huumoripoppibändit ja hevin ensimmäinen nousukausi. Oli C-kasetit ja korvalappustereot. Farkuissa leveät lahkeet. Paitsi ruskeissa vakosamettifarkuissa. Pappa-Tunturi -mopot. Ruotsi oli silloin ihmemaa, johon Vikingillä tai Siljalla pääseminen vei nuoren suureen maailmaan - nykyäänhän se ei ole mitään, kun jokainen käy jo lapsena Kiinassa, Chilessä, Etelänavalla tai Zairessa.

Vierailija
37/58 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yölinja silloin joskus. Kuuntelin keskellä yötä.

Nyyh.

Liftaus. Permikset.

Neonsininen ripsari..

Vierailija
38/58 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 02:44"]On muuten mainio juttu, että Spotifysta voi kuunnella tuon ajan kappaleita ja kokonaisia albumeita. Jotkut ovat kestäneet aikaa ihan hyvin, toiset taas eivät niin kovin hyvin.[/quote]

Ai joku albumi?

Vierailija
39/58 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:46"]

Olin nuori 1970-luvun lopussa ja 1980-luvun alussa. Elviksen kuolema. Diinarit. Punk, Uusi Aalto, Ska. Dekadenz. Suosikki-lehti (R.I.P.).

Futuristirock ja gootit (kyllä, jo 1980-luvun alussa oli gootteja!). Urho Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Johannes Virolainen, Mauno Koivisto ja Kalevi Sorsa. Leonid Brezhnev ja Neuvostoliitto. Suuri kommunismin palvonta ja toisessa osassa kansaa suuri kommunismin pelko.

Korvalappustereot, joista halutuin ja kallein oli Sony Walkman DD 2. Massiiviset olkapäällä kannettavat stereot, joista joissain oli jopa pieni mustavalko-TV-ruutu  mukana. Nykyään niitä kutsuttaisiin nimellä ghettoblaster. Silloin ei. Moonbootsit.

[/quote]

Siellä ja siinä ajassa oltiin. Hurriganes, kesätöissä Ruotsissa, Sex Pistols, Dingo alkoi tulla, Golden Vodka, Herba, aina oli kesätöitä, teltassa rockfestivaaleilla (Tulivuorirock, Virtain Rockjuhannus, Kalajoki, Saarijärven Ahvenlampi)

Ollutta ja mennyttä, mutta olen perkeleen tyytyväinen, että elin silloin.

Vierailija
40/58 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 01:18"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:46"]

[/quote]

Siellä ja siinä ajassa oltiin. Hurriganes, kesätöissä Ruotsissa, Sex Pistols, Dingo alkoi tulla, Golden Vodka, Herba, aina oli kesätöitä, teltassa rockfestivaaleilla (Tulivuorirock, Virtain Rockjuhannus, Kalajoki, Saarijärven Ahvenlampi)

Ollutta ja mennyttä, mutta olen perkeleen tyytyväinen, että elin silloin.

[/quote]

Ja Nuorten sävellahja 22001.