Miksi elokuvissa ei näytetä lapsen kuolemaa?
Harvinaisen tyhmä kysymys kyllä enkä väitä haluavani katsoa sellaista. En ole koskaan nähnyt elokuvaa, missä näytettäisi lapsen tappo. Onko tämä tabu vai vaan kiellettyä niin sanotusti?
En tarkoita elokuvia, missä lapsi kuolee vaikka syöpään jne. Toimintaelokuvissa tapetaan vaan aikuisia.
Älkää ymmärtäkö minua väärin!
Kommentit (24)
Hmm. Minulle ei kieltämättä äkkiseltään tule mieleen elokuvaa, jossa lapsi kuolee, mutta toisaalta kyllähän lapset näyttelevät hyvinkin rankkoja rooleja (kauhuelokuvissa esimerkiksi).
28 weeks later, poika jätetään taloon zombien tapettavaksi. Walking deadissa tyttö muuttui walkeriksi ja hänet ammuttiin. Itse koin suurta ahdistusta näitä katsoessa.
Kyllä sellaisia leffoja on. Katsopa vaikka Nälkäpeli. Siinä 12-18v lapsia arvotaan valtavalle areenalle TosiTV-ohjelmaan, jossa heidän on tapettava toisensa. Viimeinen elossa oleva on voittaja ja pääsee pois.
Tässä leffassa kaikki kuolleer ovat lapsia, erityisesti 12v tytön hirveä kuolema (puukko vatsaan) ällöttää/pelottaa/hirvittää. En suosittele ;)
Kelpasiko vinkki?
Minä taas mietin sitä, miten kauhuelokuvissa näyttelevät lapset ymmärtävät elokuvan olevan "leikkiä". Kärsivätkö painajaisista? Käyvätkö he psykologilla juttelemassa? Esimerkiksi k16-k18 kauhuelokuva, eivät kai lapsinäyttelijät osallistu kuvatun elokuvan ensi-iltaan?
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 21:50"]Minä taas mietin sitä, miten kauhuelokuvissa näyttelevät lapset ymmärtävät elokuvan olevan "leikkiä". Kärsivätkö painajaisista? Käyvätkö he psykologilla juttelemassa? Esimerkiksi k16-k18 kauhuelokuva, eivät kai lapsinäyttelijät osallistu kuvatun elokuvan ensi-iltaan?
[/quote]
Lapset ymmärtävät paljon enemmän kuin uskotkaan.
Hyviä ajatuksia teillä. En minä elokuvavinkkiä kaivannut, aihe vaan jostain syystä kiinnosti :) en minäkään voisi katsoa moisia elokuvia, en henkisesti kestäisi. Oli tarpeeksi järkyttävää katsoa Game of Thronesia, missä poikavauvoja uhrattiin vastasyntyneenä niille white walkereille. :(
Ap
Zombielandissa oli ne pikkutyttöjen synttärikemut ja tytöt olivat muuttuneet zombeiksi, äiti yritti autolla karkuun :D
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 21:46"]
Antichrist elokuvan alussa noin 3v poika putoaa ikkunasta kuolemaan. En voinut katsoa elokuvaa loppuun.
[/quote]
Ois kannattanut. Hieno leffa (tosin aika mielipiteitä jakava, yleensä porukka antaa joko tyyliin kuutosen tai sit ysin-kympin).
Kulttuurissamme lapsen tappaminen on tabu. Videopeleissäkin monesti mahdoton tappaa lapsia, aseet ei mystisesti tehoakaan heihin.
Elokuvan teko on ihan jotain muuta kuin mitä lopputulos! Paljon lisätään jälkikäteen. Leikkaajat tekevät aivan mahtavan duunin. Eli lapsetkin ovat näytellessään kauhupätkiä ihan eri tunnelmissa kuin miltä lopullisessa leffassa näyttää.
Tuo Nälkäpeli on kyllä paha :D Ei elokuva sinänsä ole ällöttävä veri-ilotulitus, mutta teema itsessään on...
Twilightissa lapsilta (vampyyrit) väännetään niskat nurin..
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 21:52"]Hyviä ajatuksia teillä. En minä elokuvavinkkiä kaivannut, aihe vaan jostain syystä kiinnosti :) en minäkään voisi katsoa moisia elokuvia, en henkisesti kestäisi. Oli tarpeeksi järkyttävää katsoa Game of Thronesia, missä poikavauvoja uhrattiin vastasyntyneenä niille white walkereille. :(
Ap
[/quote]
siinähän annettin ymmärtää tuo uhraus, ei näytetty.
Kotimainen elokuva Kaivo. Lars von Trierin Antikristus.
Cradle will fall -elokuvassa äiti tappaa useammankin lapsistaan, ja siinä on yksi järkyttävimmistä näkemistäni lapsentappokohtauksista. Leffa tunnetaan myös nimellä Baby blues. Samoin Gone, baby gone -elokuvassa pedofiilin murhaama pikkupoika järkyttää, vaikka ei näytetä kuin vilaus...
Ilmeisesti Hohdon ohjaaja Stanley Kubrick oli hyvin suojeleva lapsinäyttelijäänsä kohtaan. Danny Lloyd luuli olevansa mukana draamaelokuvassa kauhuelokuvan sijaan. Hänelle näytettiin aluksi vain leikattua versiota, ja koko elokuvan hän näki vasta 17-vuotiaana, jolloin elokuvan kuvauksista oli kulunut 11 vuotta.
Eikö Patriotissa ammuttu se yksi perheen poika, en tiedä minkä ikäinen.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 23:24"]Cradle will fall -elokuvassa äiti tappaa useammankin lapsistaan, ja siinä on yksi järkyttävimmistä näkemistäni lapsentappokohtauksista. Leffa tunnetaan myös nimellä Baby blues. Samoin Gone, baby gone -elokuvassa pedofiilin murhaama pikkupoika järkyttää, vaikka ei näytetä kuin vilaus...
[/quote] Olin tulossa juuri kirjottamaan tästä Cradle will fall-elokuvasta. Muistaakseni siinä äiti tappoi yhden lapsistaan harjan/peilin varrella hakkaamalla selkään tms.? Kohtaus oli jotenkin niin järkyttävä, että purskahdin itkuun ja olin monta päivää elokuvan jälkeen tosi ahdistunut. En ole ikinä ennen reagoinut tuolla tavalla. Mitä vähemmän lasten tappamista näytetään, sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sellaisia leffoja on. Katsopa vaikka Nälkäpeli. Siinä 12-18v lapsia arvotaan valtavalle areenalle TosiTV-ohjelmaan, jossa heidän on tapettava toisensa. Viimeinen elossa oleva on voittaja ja pääsee pois.
Tässä leffassa kaikki kuolleer ovat lapsia, erityisesti 12v tytön hirveä kuolema (puukko vatsaan) ällöttää/pelottaa/hirvittää. En suosittele ;)
Kelpasiko vinkki?
Tuo on kaiken lisäksi nuortenleffa, K12 eli 9-vuotiaatkin voivat katsoa vanhemman seurassa.
Itse joskus mietin samaa. Luulen, että siinä ajatellaan ihan lapsinäyttelijän psyykettä; miten selität 5v näyttelijälle, että nyt sinut leikisti murhataan?
Antichrist elokuvan alussa noin 3v poika putoaa ikkunasta kuolemaan. En voinut katsoa elokuvaa loppuun.