Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harrastustoiminta kuolee

Vierailija
14.10.2020 |

Korona taitaa tappaa lopunkin edullisen talkootoiminnalla pyörivän harrastustoiminnan Suomesta. Kunnat ovat minimoineet tuet ja harrastajat kadonneet.

Hallitusta ei kiinnosta pätkääkään.

Ei hyvältä näytä.

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä tarvittaisiin talkoohenkeä myös harrastajilta, siitä ei pääse mihinkään. Jäsenmaksu vaan kiltisti maksuun jotta rakas harrastus pysyy pystyssä, oli treenejä tai ei. Sen voi ottaa vaikka sijoituksena hyväntekeväisyyteen. 

Ja kyllä: noudatin omaa neuvoani ja maksoin taas puoltoistasataa euroa, vaikka mitää takeita ei ole että harrastaminen onnistuu vuoden loppuun asti.

Hyvä! Näin tein minäkin. Sen verran monta hyvää vuotta ja lisäsisältöä olen toiminnan kautta saanut elämääni.

Vierailija
62/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ongelmat ovat vasta edessä kun koronahössötys jatkuu, se tuhoaa Suomen

Korona-aalto 2, 3 ,   muuntunut korona 2 jne... sitä rokotusta ja tätä ja niistä koituvia sivutauteja jne...

korona = boogeyman

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos harrastajat ovat kadonneet, keitä varten harrastustoimintaa sitten pitäisi pyörittää?

Seura-aktiiveja tietenkin!

Et arvaakaan, miten moni lasten harrastus pyörii ihan vaan sen takia, että muutamat tietyt aikuiset tahtovat tuntea itsensä tärkeiksi ja merkittäviksi. Lapsilla ei niin ole väliä, mutta kun saa pitää kokouksia, esitellä itsensä joukkueenjohtajana ja kertoilla kahvipöydissä kymmenistä omista äärimmäisen tärkeistä titteleistään ja tehtävistään, niin siinä on sitä jotain.

Nyt iskee paniikki, kun lapsia ei voi enää pakottaa harrastamaan ja monet tajuavat, että pakko-virikkeiden tuputtaminen onkin ollut aivopesua ja lapset voivat aivan hyvin ilman jatkuvaa harrastusrumbaakin, eikä näille seura-aktiiveille löydy enää paikkaa.

PIenet antipatiat siellä?

Vierailija
64/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ainakin yhdistys jossa itse olen harrastanut kaatuisi, on sen verran sisäpiirin hommaa ettei tosikaan.

Mitä ihmettä teet yhdistyksessä joka sinua noin ketuttaa. Lopeta, teet varmasti palveluksen myös muille.

Olen lopettanut jo, mieluummin maksan yksityiselle enemmän rahaa, kuin olen ilmaisena työvoimana yhdistykselle josta sisäpiiriläiset sitten napsii rusinat pullasta.

Vierailija
65/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MicMac kirjoitti:

Tässä on isoja riskejä, mutta myös tervehtymisen mahdollisuus. On annettu osan toimijoista pöhöttyä aivan turhaan.

Penskat voivat pompotella koripalloa koulun jumppasalissa ja kunnalla on vara antaa se sali heille veronmaksajien rahoilla käyttöön. Syke nousee, hiki virtaa, kunto kohoaa. Miksi siihen tarvitaan kalliit valmentajat, bussi- ja hotellimatkat eri paikkakunnalle pelaamaan, kalliit ruokailut ja näitä rahoittamaan pääsylipputuloja, vanhempien työkavereiden kiusaamista karkkimyynnillä ja erilaista turhaa talkoostressiä.

Back to the basic, please. 

Joo, se muutaman penskan pallonpomputtelu valvomattomasti varmasti pitää paikat kunnossa ja maksaa salin kulut. Ja varmaan lapsien vanhemmat ottavat 100% vastuun siitä, ettei mitään pahaa tapahdu valvomattomassa liikunnassa.

Pelkästään betoniset skeittialueet ovat sairaalapotilaiden tuottolaitoksia. Onneksi betonia on sentään vaikea polttaa.

Nyt taas valoja päälle siellä.

Vierailija
66/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ainakin yhdistys jossa itse olen harrastanut kaatuisi, on sen verran sisäpiirin hommaa ettei tosikaan.

Mitä ihmettä teet yhdistyksessä joka sinua noin ketuttaa. Lopeta, teet varmasti palveluksen myös muille.

Olen lopettanut jo, mieluummin maksan yksityiselle enemmän rahaa, kuin olen ilmaisena työvoimana yhdistykselle josta sisäpiiriläiset sitten napsii rusinat pullasta.

Mitähän nämä rusinat ovat? Lisää ilmaista työtä, että muiden lapset saavat harrastaa?

Vierailija
67/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei edes tajua, kuinka paljon esim. vapaaehtoinen urheilutoiminta vaatii rahaa pyöriäkseen. Monessa kunnassa tämä on nuorille paras tapa liikkua.

Nyt näyttää kyllä huonolta. Yhdistyksiä kaatuu kuin heinää. Parhaimmillaan vuosikymmenien työ kaatuu hetkessä.

Usein ajatellaan, että mitäs sitten vaikka seuratoiminta lakkaisi. Mutta jos se lakkaa, loppuu monelta lapselta oikeasti suurin osa liikunnasta. Ja jos liikkuminen loppuu, tällä on kansanterveydellisesti isot vaikutukset, ja kustannukset näkyvät sitten myöhemmin.

Joo, tiedän että tulen saamaan vastauksia, että lapset pitää saada liikkumaan sitten omaehtoisesti: pyöräilemään, ulkoilemaan, pelaamaan pihapelejä. Kyllä, totta, mutta käytännössä vain harva nykyään "jaksaa" lähteä itse ulos liikkumaan, jos se ei ole joltain taholta aikataulutettua. Erittäin valitettava suuntaus.

Yksi tuttu valmentaja sanoi että 70-80 -luvulla syntyneet ovat viimeinen sukupolvi joka on parempikuntoisempi kuin edeltäjänsä, siis tarkoittaen sitä että aiemmin paraneva terveys on ollut trendi sukupolvesta toiseen siirryttäessä.  Tuon ikäluokan lapset ovat vielä juoksennellet pihalla jne ja siten rakentaneet itselleen vahvan sydämen ja keuhkot, hänen mukaansa lapsuudessa luodaan aikuisuuden terveys. Ja siksi tietokoneet ja pelit ovat siis pahasta koska ne vievät tällaiselta liikkumiselta aikaa.

Ja joo, jos lapsilla ei luonnostaan ole tuollaista tapaa, niin vaikea sitä on nyt yht'äkkiä aloittakaan. Varsinkin murrosikäisien kanssa voi mennä helposti toiseen suuntaan jos mieluisa harrastus loppuu.

Vierailija
68/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jätin kuntonyrkkeilyn tältä syksyltä veke, koska en työttömäksi joutuneena halunnut maksaa 120€ epävarmuuden aikana, keväälläkin treenit loppuivat kesken kaiken. Toivon, että iso, perinteikäs seura kestää tämänkin kriisin kun on kestänyt sisällissodan ja maailmansodankin. Mutta esim. lapsen ilmoitin musiikkikouluun, sillä tiedän ettei koulu tule kestämään liian isoa maksukatoa. Ja jos nyt mietin tosissani, on mulle on kyllä paljon vakavampi puute, ettei lapseni saa laadukasta musiikkipedagogiaa lähiseudulla enää ikinä, kuin se että nyrkkeilysalini joutuisi muuttamaan vähän ankeisimpiin olosuhteisiin jonnekin teollisuusalueelle.

Vierailija
69/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taekwondo -seuramme selviää vielä 6 kuukautta, sitten tulee pohja vastaan.

Seura, joka pysyy pystyssä vain kunnan rahoituksen turvin, olisi ollut pulassa ilman koronaakin, jos kunta olisi jostain syystä päättänyt lopettaa rahoituksen. 

Vierailija
70/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei edes tajua, kuinka paljon esim. vapaaehtoinen urheilutoiminta vaatii rahaa pyöriäkseen. Monessa kunnassa tämä on nuorille paras tapa liikkua.

Nyt näyttää kyllä huonolta. Yhdistyksiä kaatuu kuin heinää. Parhaimmillaan vuosikymmenien työ kaatuu hetkessä.

Usein ajatellaan, että mitäs sitten vaikka seuratoiminta lakkaisi. Mutta jos se lakkaa, loppuu monelta lapselta oikeasti suurin osa liikunnasta. Ja jos liikkuminen loppuu, tällä on kansanterveydellisesti isot vaikutukset, ja kustannukset näkyvät sitten myöhemmin.

Joo, tiedän että tulen saamaan vastauksia, että lapset pitää saada liikkumaan sitten omaehtoisesti: pyöräilemään, ulkoilemaan, pelaamaan pihapelejä. Kyllä, totta, mutta käytännössä vain harva nykyään "jaksaa" lähteä itse ulos liikkumaan, jos se ei ole joltain taholta aikataulutettua. Erittäin valitettava suuntaus.

Hölynpölyä.

Lapset eivät ole ikinä olleet yhtä huonokuntoisia kuin nykyään, ohjatun toiminnan aikana.

Pihalla ei ole porukoita leikkimässä siitä yksinkertaisesta syystä, että vanhemmat ovat aikatauluttaneet lastensa elämän niin, etteivät he EHDI leikkimään vapaasti. Valtaosa vapaa-ajasta menee harrastuksiin, ja etenkin harrastuksiin valmistautumiseen ja siirtymiseen.

Viimeksi tässä kuussa olen kuunnellut yhden pojan luokkakaverin valitusta siitä, kun hän ei pääse koskaan leikkimään eikä hänellä ole kunnolla kavereita, koska hän on joka päivä harrastuksissa.

Harrastukset pois, pelikoneet ja vempeleet pois ja kappas; lapset ovat taas pihoilla juoksemassa!

Lapset ovat huonokuntoisia, koska ne harrastavat trendilajeja, jotka eivät vaadi juuri mitään muuta kuin kiinnostusta. Vika ei siis ole "ohjatuissa lajeissa" vaan siinä, millaisiin ohjattuihin lajeihin lapset ohjataan. 

Esim. jääkiekko on ihan hyvää liikuntaa ja mukava kilpalaji, mutta ei oikeasti kehitä lasta tai nuorta juurikaan normaalia juoksemista kummoisemmin. Vanhemmat eivät vaadi lapsiltaan riittävästi.

Miksi lapsia ei ohjata esim. voimisteluun tai painiin? Koska ne ovat vaikeita lajeja, ja äiti ei kestä jos lapsi ei heti ole huippu. Parhaimmillaan äiti ei itsekään ole koskaan ylittänyt itseään, ja siksi ei ymmärrä kehittymisen vaativan myös epäonnistumisia.

"Aktiivi"

Heh. Kannattaa joskus käydä luistelemassa ja osallistua vaikka muutamiin jääkiekkotreeneihin, niin avautuu sinullakin silmät. Luistelu ei ole ihan helpoin laji kuitenkaan.

Vierailija
71/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kun harrastuskin vaatii rahat veronmaksajilta, että viitsii harrastaa.

Vaatii se infraa, kuten pururatoja, uimahallin, jalkapallokentän jne.

Toki sä harrastat suklaata yksin sohvalla niin eipä sulla ole kosketuspintaa elämään.

Kilpauimareiden tilanne:

harjoittelet rajoitetusti (riippuu paikkakunnasta)

treenaat kisoihin, mutta kisat perutaan

Kuinka sanot sille 12-vuotiaalle että kyllä tämä parissa vuodessa, ei kannata jämähtää siihen pleikan ääreen.

Entä mistä lisää harrastajia? Aivan, ratavuorot maksavat seuralle. Niitä pitäisi siis myös käyttää. Kahden 8-vuotiaan takia ei kannata maksaa radasta. Tai siis maksaisimme mielellämme, mutta seuran jäsenmaksu nousisi aika paljon.

Vierailija
72/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset harrastukset on nyt loppumassa? Mun lapset harrastaa monta kertaa viikossa ohjattua toimintaa ja lapsia on ryhmät täynnä eikä mitään viestejä erityisestä ahdingosta ole. Muuten lasteni urheiluseurat ovat jo selvinneet mm toisesta maailmansodasta, ei kai se toiminta nyt koronasn lopu.

Vierailija
73/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiset harrastukset on nyt loppumassa? Mun lapset harrastaa monta kertaa viikossa ohjattua toimintaa ja lapsia on ryhmät täynnä eikä mitään viestejä erityisestä ahdingosta ole. Muuten lasteni urheiluseurat ovat jo selvinneet mm toisesta maailmansodasta, ei kai se toiminta nyt koronasn lopu.

Mun lapset harrastaa muuten just kilpauintia. Seuran kisoja on kerran kuussa, keväällä oli taukoa treeneissä, mutta toiminta käynnistyi ohjatusti ja valvotusti kesäkuun alussa.

Vierailija
74/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä tarvittaisiin talkoohenkeä myös harrastajilta, siitä ei pääse mihinkään. Jäsenmaksu vaan kiltisti maksuun jotta rakas harrastus pysyy pystyssä, oli treenejä tai ei. Sen voi ottaa vaikka sijoituksena hyväntekeväisyyteen. 

Ja kyllä: noudatin omaa neuvoani ja maksoin taas puoltoistasataa euroa, vaikka mitää takeita ei ole että harrastaminen onnistuu vuoden loppuun asti.

Hyvä! Näin tein minäkin. Sen verran monta hyvää vuotta ja lisäsisältöä olen toiminnan kautta saanut elämääni.

Hyvä, juuri näin! Nyt ei ole aika hokea että haluan vastinetta rahalle just nyt!11, vaan todeta että haluan rahalleni vastiketta vielä tulevaisuudessa.

Vierailija
75/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisurheilu saattaa tehdä renessanssin tämän myötä. Piikkarit jalkaan ja Eltsua ympäri, eipä paljoa maksa.

Vierailija
76/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paradoksaalisesti tästä kärsivät eniten ne lajit ja harrastukset, jotka on hinnoiteltu harrastajilleen edullisimmiksi. Esim. jääkiekko porskuttaa eteenpäin älyttömien kausimaksujensa takia, vaikka periaatteessa kalleimmasta päästä olevan lajin pitäisi olla ensimmäinen kärsijä.

Käytännössä siis rikkaat jatkavat kuten ennenkin, ja vähänkin värävaraisemmat maksavat tämänkin homman.

Minkä harrastuksen vähävaraisemmat maksavat, jos eivät itse osallistu sen harrastamiseen? Kerropa lisää.

Vierailija
77/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos urheilun sijaan nuori vaikka alkaisi harrastamaan lukemista? Kirjastot eivät ole kuolemassa ja katoamassa minnekkään. Kirjojen lukeminen sivistää jolloin nuori pärjää sitten myöhemmin paremmin yliopistossa.

Joo, koska urheileva nuorihan ei lue.

Huoh. Miksi kirjaa lukeva nuori ei urheile? Miksi hän ei pidä huolta temppelistään?

Vierailija
78/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastustoiminta on mennytkin ihan älyttömäksi pelleilyksi. Parempi vain että järkeistyy.

Vierailija
79/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paradoksaalisesti tästä kärsivät eniten ne lajit ja harrastukset, jotka on hinnoiteltu harrastajilleen edullisimmiksi. Esim. jääkiekko porskuttaa eteenpäin älyttömien kausimaksujensa takia, vaikka periaatteessa kalleimmasta päästä olevan lajin pitäisi olla ensimmäinen kärsijä.

Käytännössä siis rikkaat jatkavat kuten ennenkin, ja vähänkin värävaraisemmat maksavat tämänkin homman.

Minkä harrastuksen vähävaraisemmat maksavat, jos eivät itse osallistu sen harrastamiseen? Kerropa lisää.

Katsopas kultaseni, kun yhditystoiminnalla toimivan urheilun kausimaksut ovat keskimäärin 200€ /kausi, joka on yleensä n 6 kuukautta. Bisneslajien KUUKAUSIMAKSU voi olla 200€.

Siinä on vissi ero.

Vierailija
80/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölynpölyä.

Lapset eivät ole ikinä olleet yhtä huonokuntoisia kuin nykyään, ohjatun toiminnan aikana.

Pihalla ei ole porukoita leikkimässä siitä yksinkertaisesta syystä, että vanhemmat ovat aikatauluttaneet lastensa elämän niin, etteivät he EHDI leikkimään vapaasti. Valtaosa vapaa-ajasta menee harrastuksiin, ja etenkin harrastuksiin valmistautumiseen ja siirtymiseen.

Viimeksi tässä kuussa olen kuunnellut yhden pojan luokkakaverin valitusta siitä, kun hän ei pääse koskaan leikkimään eikä hänellä ole kunnolla kavereita, koska hän on joka päivä harrastuksissa.

Harrastukset pois, pelikoneet ja vempeleet pois ja kappas; lapset ovat taas pihoilla juoksemassa!

Lapset ovat huonokuntoisia, koska ne harrastavat trendilajeja, jotka eivät vaadi juuri mitään muuta kuin kiinnostusta. Vika ei siis ole "ohjatuissa lajeissa" vaan siinä, millaisiin ohjattuihin lajeihin lapset ohjataan. 

Esim. jääkiekko on ihan hyvää liikuntaa ja mukava kilpalaji, mutta ei oikeasti kehitä lasta tai nuorta juurikaan normaalia juoksemista kummoisemmin. Vanhemmat eivät vaadi lapsiltaan riittävästi.

Miksi lapsia ei ohjata esim. voimisteluun tai painiin? Koska ne ovat vaikeita lajeja, ja äiti ei kestä jos lapsi ei heti ole huippu. Parhaimmillaan äiti ei itsekään ole koskaan ylittänyt itseään, ja siksi ei ymmärrä kehittymisen vaativan myös epäonnistumisia.

"Aktiivi"

Voi sua raasua. Ihan hölynpölyä tuo sun kirjoitus. Jääkiekkoilijat tekevät monipuolista harjoitteita niin jäällä kuin sen ulkopuolellakin. Ja se myös näkyy niiden kropassa. Harrastajia on myös sen verran paljon että myös kilpailu on kovaa. Ei ole helppoa huipulle pääsy. Kirjoituksestasi loistaa läpi suuri katkeruus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi