Ärsyttää ruoasta valittajat!!!
Aikuiset ihmiset ja käyttäytyvät niin! En voi käsittää.
Ruoka on yök, pahaa, ei pysty syömään jne. Ja saatetaan jopa keskustella mitkä on inhokkiruokia. Ja siirrellään haarukalla ruokaa sivuun, kun ei tykkää.
Minut on opetettu vanhempien ja isovanhempien toimesta kunnioittamaan ruokaa enkä milloinkaan sano YÖK tai YÄK. Jos en jostain ruoasta suuremmin pidä, pidän sen täysin omana tietonani.
Miettikää nyt vähän aikuiset ihmiset! Kuulostatte niin moukilta.
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 20:02"]
Tarjosin kerran sipsit ja kermaviilidipit tuttavaperheelle ja se perkeleen mies ei suostunut syömään, kun oli valkosipulidippiä! Ensiksi vaimo kysyy huolissaan: "Ei kai tuo vaan ole valkosipulidippiä, kun meidän Timo ei syö valkosipulia ollenkaan?". Tosi moukka!
[/quote]
Hyvä esimerkki!
[/quote]
Eivät kaikki syö valkosipulia, huono emäntä!
[/quote]
Ei emäntä eikä isäntä ole sinun palvelijoitasi! Jos tulet toisten kotiin, mukaudut talon tapoihin!
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 20:40"]
En syö:
- juustoja
- sinappia
- suolakurkkuja
- katkarapuja
- sipulia
- herneitä
- omenaa
- kesäkeittoa
- silliä
- mustaa makkaraa
- punajuurta
- sieniä
- kalaa (paitsi uunissa paistettua lohta)
- korvapuusteja
- maitorahkaa
- aprikoosia
- porkkanaa
- lehtipihviä
- majoneesia
jne. jne. jne.
En käy ravintoloissa, koska söisin vain lastenannoksia.
Vituttaako? :) :) :)
[/quote]
Ei, ei vituta. Sitten vituttaisi, jos joutuisin olemaan kanssasi tekemisissä.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 20:02"]
Tarjosin kerran sipsit ja kermaviilidipit tuttavaperheelle ja se perkeleen mies ei suostunut syömään, kun oli valkosipulidippiä! Ensiksi vaimo kysyy huolissaan: "Ei kai tuo vaan ole valkosipulidippiä, kun meidän Timo ei syö valkosipulia ollenkaan?". Tosi moukka!
[/quote]
Hyvä esimerkki!
[/quote]
Eivät kaikki syö valkosipulia, huono emäntä!
[/quote]
Ei emäntä eikä isäntä ole sinun palvelijoitasi! Jos tulet toisten kotiin, mukaudut talon tapoihin!
[/quote]
Mukaudunko no en todellakaan. Kuka moista sipsipaskaa söisi?
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 13:49"]
Kun ei se näköjään mene edes niin. Olen auttamatta moukka ja epäkohtelias, kun en OTA RUOKAA LAUTASELLE JA SYÖ.
[/quote]
Kyllä. Tästä on kysymys. Aikuinen ihminen ei ole tuollainen pelle. Minun ja monen (tämä ketju on hyvä osoitus asiasta) silmissä te olette tuollaisessa tapauksessa kermapersemoukkia.
Ja ei. Joistain marginaalisista hyvin suurelle ihmisjoukolle suhteellisen pahoista ruoista ei myöskään ole kyse. Ei siis maksalaatikko, pinaattikeitto, sisuskaluista mitään valmistettua. Tällaisia suomalaisperheet eivät oikeastaan valmista, ellei satu olemaan niihin friikahtaneita. Ihan perusruoasta on kyse: lihapullat, pihvit, jauhelihakastike, lihasuikalekastike, stroganoff, kinkku, lindströminpihvit, paistetut silakat, pitsa, kebab, hernekeitto, kaurapuuro, pannarit, voileivät, tomaattikurkkusalaatti.
Aikuinen ihminen: OTA RUOKAA LAUTASELLE JA SYÖ.
[/quote]
Mutta miksi, miksi, miksi se sinua niin paljon häiritsee, jos joku tietty vieras ei OTA RUOKAA LAUTASELLE SYÖ?
[/quote]
Miksi sinun pitää löytää joku ihmeen syy? Tässä ketjussa monet ovat sanoneet suurin piirtein samaa kuin minä. Ole hyvä ja jätä syiden kysyminen pois, Gestapo-moukka. Noin eivät vaan aikuiset ihmiset toimi, se häiritsee ihan oletusarvoisesti. Tällöin ei kysellä syitä, tämä on default-tilanne. Tuollainen kermaperseily kertoo luonneviasta.
Ja marginaaliset (ja useimmiten luulotellut) allergiat ja muut mukamukaesteet voit jättää ihan pois. Sairas henkilö ei tule syömään, koska hän on sairas, ja jokainen ymmärtää jonkun kala-allergian, kun ei saa hengitetyksi. Älä viitsi porvoilla!
[/quote]
En ymmärrä viestiäsi. En saa siis ihmetellä, miksi sinua häiritsee noin paljon, jos joku ihminen jättää (kaikessa hiljaisuudessa) syömättä jotain?
Kukakohan tässä on Gestapo-moukka? Minulle ei tulisi mieleenikään painostaa ketään ihmistä syömään jotain, mitä hän ei halua syödä. Kieltäytymisen syy ei kuulu minulle.
(Ja muuten, ruuan sopimattomuuden ei tarvitse olla mitään henkeä uhkaavaa. Minä en joudu sairaalaan, jos syömässäni ruuassa on gluteenin jäämiä, mutta todella ikävät vatsanväänteet on kyllä tiedossa myöhemmin.)
[/quote]
Älä nyt moukka viitsi tekeytyä tyhmemmäksi kuin olet! Default-tilanne on se, että kuussa on käyty. Jos epäilet asiaa, sinulla on todistustaakka, ei meillä normaaleilla ihmisillä. Jos et syö normaalia kotiruokaa, olet kermapersemoukka: sinun pitää selittää, ei meidän normaalien.
[/quote]
Edelleenkin, MINULLE kelpaa kyllä ihan normaali ja vähemmänkin normaali kotiruoka, eikä ole kyse minusta. Mutta minulla ei ole myöskään tarvetta haukkua moukiksi niitä, jotka eivät syystä tai toisesta minun kotiruokiani pysty syömään.
Luulisi nyt ainakin sipseistä olevan sallittua kieltäytyä. Se on sellainen "ruoka", joka aiheuttaa hyvin herkästi ongelmia herkkävatsaisille, eikä sovi mm. verensokeriaan tarkkaileville. Kaiken lisäksi kyse ei ainakaan ole kovalla vaivalla tehdystä ruuasta, josta kieltäytyminen loukkaisi kutsujen järjestäjää. Joten missä ongelma?
Olen itse moniruokainen enka kylla usein syo toisten poydissa, mutta nain mielikuvaharjoitteena jattaisin tarjotun paivallisen valiin, jos ruokana olisi vaikka kesakeittoa tai nakkikastiketta! Jotenkin noista ruoista nousee syva oksetusreaktio, jota en pysty jarkeistamaan. En yrita olla lapsellinen tai nirso, mutta pelkka ajatus noiden ruokien syomisesta (tai vieraille tarjoilusta, hm) saa karvat pystyyn.
Oliivit, homejuustot, anjovis, parsa, valkosipuli, ruusukaali, chili, you name it, ovat ihan normaaleja ruooka-aineita, mutta ajatus he-ma-pa'sta lillumassa maidossa tai suolaisen jauhopotkylan palat vehnajauhosossossa on melko inhottava... Omille vierailleni tarjoan ruokaa mita itsekin soisin :)
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 19:41"]
Aina näille "nirsoille" maistuu jauheliha, makkara ja grillimuona. Odotan innolla ensimmäistä sipulin, sienten ja kalan yökkääjää, joka yökkää myös makkaraperunoille ;D
[/quote]
En ole voinut syödä aiempaa herkkuani sipulia saatuani solumyrkkyä syöpähoitona. Tilanne on ikävä, koska kaipaan sipulin hyvää makua. Nykyinen maku on niin kuvottava, ettei syöminen onnistu. Suklaa jää syömättä samasta syystä. Pidän edelleen sienistä ja kalasta. Makkaraa olen aina inhonnut.
Mieltymyksiä ei saa aina valita. Sairaudet, hoidot ja lääkitys voivat sotkea tilanteen.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 19:41"]
Aina näille "nirsoille" maistuu jauheliha, makkara ja grillimuona. Odotan innolla ensimmäistä sipulin, sienten ja kalan yökkääjää, joka yökkää myös makkaraperunoille ;D
[/quote]
En ole voinut syödä aiempaa herkkuani sipulia saatuani solumyrkkyä syöpähoitona. Tilanne on ikävä, koska kaipaan sipulin hyvää makua. Nykyinen maku on niin kuvottava, ettei syöminen onnistu. Suklaa jää syömättä samasta syystä. Pidän edelleen sienistä ja kalasta. Makkaraa olen aina inhonnut.
Mieltymyksiä ei saa aina valita. Sairaudet, hoidot ja lääkitys voivat sotkea tilanteen.
[/quote]
Dämmit! Otan osaa. Sulla on käynyt tosi huono mäihä.
Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Ruuan kanssa on ihan sama juttu. Yksinkertaisesti on vain makuja, jotka eivät maistu. Ei ruokapöydässä tietenkään ole sopivaa yökötellä, vaan tarjottaessa sanoa ihan nätisti, ettei syö jotain tiettyä ruokalajia.
AP on kyllä vähän turhankin hyveellinen kannanotoissaan. Tuli mieleen, että varmaan sädekehä puristaa liikaa, kun piti tuo aloitus purskauttaa. Tämähän on jo niin kaluttu juttu. Eikös tästä käyty keskustelua vasta viime syksynä? Keksi jotain uutta ja omaperäistä.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 12:09"]
Kylään siis mukaan allergialääkkeet ja Epiphen-kynä anafylaktisen sokin varalta. Oletko kuullut koskaan ristiallergioista? Jokaisella on oikeus valita ruokansa ja valittaa vaikka paskasta ruoasta.
[/quote]
Kuinka tyhmä sä olet? Nyt EI PUHUTA allergioista, kai sen jokainen tajuaa että allerginen ei voi tiettyä ruokaa syödä. Nyt puhutaan NIRSOILUSTA ja hyvistä käytöstavoista. No ei noin ääliö kyllä varmaan niistä mitään tiedäkään.
[/quote]
Ei jokainen tajua. Minä olen valitettavasti allerginen mm. useille "tavallisille" ruoka-aineille (esim. viljat, porkkana, herne, pähkinät, mausteet suolaa lukuunottamatta jne.), mikä on useille ihmisille hankalaa käsittää. Jotkut yrittävät myös siedättää tms. minua piilottamalla tarjottaviin kiellettyjä aineita. Sanon aina jo etukäteen, etten pysty valitettavasti syömään mitään, eikä minulle tarvitse laittaa mitään erikseen. Jos en ole ruoan ainesosille allerginen, en välttämättä pysty silti syömään sitä erittäin hankalan suolistosairauden vuoksi. Silti osa valittaa " pystyit syömään tätä 2 kk sitten", niin ja nyt en valitettavasti pysty. En kerjää huomiota, mutta en halua ylimääräisiä sairaalareissuja.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 20:56"]
Luulisi nyt ainakin sipseistä olevan sallittua kieltäytyä. Se on sellainen "ruoka", joka aiheuttaa hyvin herkästi ongelmia herkkävatsaisille, eikä sovi mm. verensokeriaan tarkkaileville. Kaiken lisäksi kyse ei ainakaan ole kovalla vaivalla tehdystä ruuasta, josta kieltäytyminen loukkaisi kutsujen järjestäjää. Joten missä ongelma?
[/quote]
Sipsit on hiukan eri asia kuin tavallinen kotiruoka. Sipsit nyt yleensä lojuu jossain kulhossa tai pöydällä pussissa. Saa ottaa tai olla ottamatta. MUTTA! Jos varta vasten tulee sanomaan, että ei kai ne oo valkosipulisipsejä, niin kyllä se on sitä kermaperseilyä.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 12:12"]
Kylään siis mukaan allergialääkkeet ja Epiphen-kynä anafylaktisen sokin varalta. Oletko kuullut koskaan ristiallergioista? Jokaisella on oikeus valita ruokansa ja valittaa vaikka paskasta ruoasta.
[/quote]
Kuinka tyhmä sä olet? Nyt EI PUHUTA allergioista, kai sen jokainen tajuaa että allerginen ei voi tiettyä ruokaa syödä. Nyt puhutaan NIRSOILUSTA ja hyvistä käytöstavoista. No ei noin ääliö kyllä varmaan niistä mitään tiedäkään.
[/quote]
Ei jokainen tajua. Minä olen valitettavasti allerginen mm. useille "tavallisille" ruoka-aineille (esim. viljat, porkkana, herne, pähkinät, mausteet suolaa lukuunottamatta jne.), mikä on useille ihmisille hankalaa käsittää. Jotkut yrittävät myös siedättää tms. minua piilottamalla tarjottaviin kiellettyjä aineita. Sanon aina jo etukäteen, etten pysty valitettavasti syömään mitään, eikä minulle tarvitse laittaa mitään erikseen. Jos en ole ruoan ainesosille allerginen, en välttämättä pysty silti syömään sitä erittäin hankalan suolistosairauden vuoksi. Silti osa valittaa " pystyit syömään tätä 2 kk sitten", niin ja nyt en valitettavasti pysty. En kerjää huomiota, mutta en halua ylimääräisiä sairaalareissuja.
[/quote]
Ei todellakaan käsitä, kuinka moni tietää anafylaktisesta sokista tai mukana kannettavasta Epiphen-kynästä, tuskin ristiallergioista. Ei, täälläkin puuttuu monelta tietoa allergioista, sopivasta ravinnosta.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 20:52"]
Kun ei se näköjään mene edes niin. Olen auttamatta moukka ja epäkohtelias, kun en OTA RUOKAA LAUTASELLE JA SYÖ.
[/quote]
Kyllä. Tästä on kysymys. Aikuinen ihminen ei ole tuollainen pelle. Minun ja monen (tämä ketju on hyvä osoitus asiasta) silmissä te olette tuollaisessa tapauksessa kermapersemoukkia.
Ja ei. Joistain marginaalisista hyvin suurelle ihmisjoukolle suhteellisen pahoista ruoista ei myöskään ole kyse. Ei siis maksalaatikko, pinaattikeitto, sisuskaluista mitään valmistettua. Tällaisia suomalaisperheet eivät oikeastaan valmista, ellei satu olemaan niihin friikahtaneita. Ihan perusruoasta on kyse: lihapullat, pihvit, jauhelihakastike, lihasuikalekastike, stroganoff, kinkku, lindströminpihvit, paistetut silakat, pitsa, kebab, hernekeitto, kaurapuuro, pannarit, voileivät, tomaattikurkkusalaatti.
[/quote]
Mutta miksi, miksi, miksi se sinua niin paljon häiritsee, jos joku tietty vieras ei OTA RUOKAA LAUTASELLE SYÖ?
[/quote]
Miksi sinun pitää löytää joku ihmeen syy? Tässä ketjussa monet ovat sanoneet suurin piirtein samaa kuin minä. Ole hyvä ja jätä syiden kysyminen pois, Gestapo-moukka. Noin eivät vaan aikuiset ihmiset toimi, se häiritsee ihan oletusarvoisesti. Tällöin ei kysellä syitä, tämä on default-tilanne. Tuollainen kermaperseily kertoo luonneviasta.
Ja marginaaliset (ja useimmiten luulotellut) allergiat ja muut mukamukaesteet voit jättää ihan pois. Sairas henkilö ei tule syömään, koska hän on sairas, ja jokainen ymmärtää jonkun kala-allergian, kun ei saa hengitetyksi. Älä viitsi porvoilla!
[/quote]
En ymmärrä viestiäsi. En saa siis ihmetellä, miksi sinua häiritsee noin paljon, jos joku ihminen jättää (kaikessa hiljaisuudessa) syömättä jotain?
Kukakohan tässä on Gestapo-moukka? Minulle ei tulisi mieleenikään painostaa ketään ihmistä syömään jotain, mitä hän ei halua syödä. Kieltäytymisen syy ei kuulu minulle.
(Ja muuten, ruuan sopimattomuuden ei tarvitse olla mitään henkeä uhkaavaa. Minä en joudu sairaalaan, jos syömässäni ruuassa on gluteenin jäämiä, mutta todella ikävät vatsanväänteet on kyllä tiedossa myöhemmin.)
[/quote]
Älä nyt moukka viitsi tekeytyä tyhmemmäksi kuin olet! Default-tilanne on se, että kuussa on käyty. Jos epäilet asiaa, sinulla on todistustaakka, ei meillä normaaleilla ihmisillä. Jos et syö normaalia kotiruokaa, olet kermapersemoukka: sinun pitää selittää, ei meidän normaalien.
[/quote]
Edelleenkin, MINULLE kelpaa kyllä ihan normaali ja vähemmänkin normaali kotiruoka, eikä ole kyse minusta. Mutta minulla ei ole myöskään tarvetta haukkua moukiksi niitä, jotka eivät syystä tai toisesta minun kotiruokiani pysty syömään.
[/quote]
Ihan sama sun tarpeilles! Ne nyt vaan on moukkia.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 11:47"]
On taas typeriä vastauksia. Eihän kyse ole siitä, että kaikesta ruuasta pitäisi tykätä, vaan siitä, miten käyttäytyy kun sellaista ei-mieluisaa ruokaa tarjolle laitetaan. Mun mielestä hyvin käyttäytyvä ihminen syö sen kakistelematta ja kommentoimatta.
[/quote]
No, minä en ainakaan pysty syömään, jos lautaselleni laitetaan paistettua maksaa, kaalilaatikkoa, kaalikääryleitä, veriohukaisia. Jos laitan niitä suuhuni, niin taatusti yökkään ne ulos. En voi sille mitään, en pysty nielemään niitä alas.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 21:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinäkin voisit opiskella ravintoaineoppia, ruoka-aineallergioita, niiden ennalta ehkäisyä, käytettäviä lääkityksiä, ensiapua. Osaatko elvyttää???
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 21:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinäkin voisit opiskella ravintoaineoppia, ruoka-aineallergioita, niiden ennalta ehkäisyä, käytettäviä lääkityksiä, ensiapua. Osaatko elvyttää???
[/quote]
Menikö vaikeaksi, kyllä elvytys pitää osata ihan jokaisen, etenkin sinun joka tarjoat mitä tahansa ruokaa.
Vitsi tää on hauska ketju. Olen välillä vastannut nirsoilun puolesta ja välillä nirsoilua vastaan. Hienosti osaatte riidellä kumpaankin suuntaan. En ole ap.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 12:15"]
[/quote]
On se omituista, miten monia oikeasti allergisia ihmisiä minäkin tiedän, eikä yksikään ole samanlainen vinkujamoukka kuin sinä.
[/quote]
Joskus on pakko hieman "vinkua", ettei vahingossa / tahallaan saa epäsopivaa ruokaa ja päädy anafylaktisen shokin takia sairaalaan...
Oli vähän nolo tilanne viime kesänä, kun meillä pidettiin juhannusjuhlat. Pitkä pöytä huvilan pihalla ja kutsuttu 3 perhettä.
Ruokaa oli monenlaista ja olisi luullut kaikille löytyvän syötävää ja juotavaa. No yhden perheen murkku (tai ei minusta enää ollut murkku, kun oli jo 18v), kitisi ja vinkui, että "mutsi hei, ei täällä oo mitään syötävää, yök, pitääks mun tosiaan ottaa jotain tällaista kalaa ja hei mutsi, tässä salaatissa on paprikaa, yök, en kyllä syö.
Hävetti kyseisen nuoren naisen äidin puolesta. Pöydässä keskustelu hiljeni aina, kun kyseinen nainen alkoi määkiä ja yökkiä. En kutsu heitä enää ensi kesänä
En syö:
- juustoja
- sinappia
- suolakurkkuja
- katkarapuja
- sipulia
- herneitä
- omenaa
- kesäkeittoa
- silliä
- mustaa makkaraa
- punajuurta
- sieniä
- kalaa (paitsi uunissa paistettua lohta)
- korvapuusteja
- maitorahkaa
- aprikoosia
- porkkanaa
- lehtipihviä
- majoneesia
jne. jne. jne.
En käy ravintoloissa, koska söisin vain lastenannoksia.
Vituttaako? :) :) :)