Metsästäjä päästää ihan itse koiran metsään, jossa susia ja sitte vikisee Iltalehdessä ku sudet tappaa
Lohduton näky odotti pelastajaa metsän keskellä Kuhmossa: Jalon tavoin kymmenet koirat joutuvat vuosittain suden tappamiksi
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fa9b2703-5ca0-4ebd-b151-5cd41d08a936
Miksi? Ihan omalla vastuulla jokainen metsästäjä päästää koiransa metsään, luulisi olevan tietoinen että jotakin voi aina sattua.
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Koirien käyttäminen metsästyksessä pitäisi kieltää. Ihmiset tappaisivat vähemmän ilman koiria. Koirat maksimoivat tulosta.
Epäreiluakin. Saaliseläinten on saatava tasotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut ketjua, mutta kommentoin vain sen verran, että susikantaa on syytä ruveta tietyissä osissa Suomea karsimaan. Tällainen alue on esim. osa Pohjois-Pohjanmaasta. Sudet ovat menneet esim. navettaan. Myös muita juttuja on siitä, että sudet eivät enää tällä seudulla väistä ihmistä. Se on vaarallista. Susikantaa täytyy siis hieman harventaa. Sudet oppivat ja alkavat ehkä kartella ihmisasumusten läheisyyttä. Susi on pelottava eläin. Kun on tieto siitä, että alueella on susia, se aiheuttaa sen, ettei esim. metsiin uskalla enää mennä.
Lehmätilalliset muuten aika usein säilyttelee lehmien ruhoja pihoillakin miten sattuu, sit ollaan yllättyneitä kun sellainen houkuttelee paikalle kutsumattomia vieraita. Mikä juttu toi että sudet OPPIVAT karttelemaan ihmisiä enemmän, jos niitä on vähemmän? Ei ne mitään vaistojensa varassa toimivina eläiminä yhtään mitään opi.
Sudet tulee navettaan vaikka ei ole yhtään raatoa pihalla.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut ketjua, mutta kommentoin vain sen verran, että susikantaa on syytä ruveta tietyissä osissa Suomea karsimaan. Tällainen alue on esim. osa Pohjois-Pohjanmaasta. Sudet ovat menneet esim. navettaan. Myös muita juttuja on siitä, että sudet eivät enää tällä seudulla väistä ihmistä. Se on vaarallista. Susikantaa täytyy siis hieman harventaa. Sudet oppivat ja alkavat ehkä kartella ihmisasumusten läheisyyttä. Susi on pelottava eläin. Kun on tieto siitä, että alueella on susia, se aiheuttaa sen, ettei esim. metsiin uskalla enää mennä.
Ai jaa. Mä kyllä uskallan, vaikka täällä liikkuu susilauma. Mut mä en olekaan mikään velliperse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se metästyskoira on niin tärkeä perheenjäsen niin miksi ne usein ovat suurimman osan elämästään unohdettuina pihan perällä susien syöttinä, ei edes sudenkestävää aitausta raaskita tehdä? Lähetetään tiedetyille susialueille yksinään hirviä etsimään, ei viitsitä edes turvaliiviä suojaksi ostaa?
Kyllä valitettavasti on niin että monelle metsästäjälle se koira on työkalu, jolla on lähinnä välinearvo. Suurin murhe on se että pätevän korvaajan löytäminen on hankalaa.
t: porukoissa pyörinyt
Jep, meillä päinkin tyypillisiä ilmiöitä on, että ensin säästetään siinä ettei osteta paperikoiraa jolla olisi varmemmat edellytykset toimia tulevassa tehtävässään, vaan joku vähän sinnepäin oleva mix, vain luoja tietää näiden tulevia ominaisuuksia. Varusteissa säästetään, etenkin koiran siis, halvinta nappulaa just just on vara ostaa. M
Näitä koiratarhoja on metsissä. Ihmistä näkevät silloin, kun safkat käydään viskomassa. Muuten ovat aivan oman onnensa nojassa paskaisissa häkeissään. Eläinrääkkäystä.
Kylläpä on taas ne kuuluisat puurot ja vellit ylen sekaisin. Suomessa on aina ollut tapana vähentää peto- ja haittaeläimiä, koska ne ovat ihmisille haitallisia ja vaarallisia. Paitsi nyt muutaman vuoden ja vuosikymmenen hihhulien vouhottamisen aikana ja jälkeen.
Kun sekoitetaan ihmiset ja eläimet, pidetään niitä "yhdenvertaisina", ollaan kyllä jo pahasti harhateillä ja sekaisin. Petoeläimet ja haittaa aiheuttavat eivät kuulu mitenkään ihmisten elinympäristöön. Sitä paitsi näitä kaikkia saadaan koko ajan lisää rajan takaa, eivät siis pääse loppumaan.
En omaa koiraani laskisi metsään yksin.Minulle koira on lemmikki ja ystävä.Olen koiran ottaessani lupautunut pitämään siitä huolta.En ole ajatellut syöttää sitä susille.
Joo mua v*ituttaa joidenkin metsästäjien asenne. Suomessa on tyyliin puoli miljoonaa koiraa ja susia on about 300. Sitten nää pellet vaatii, että heidän pitäisi voida päästää koiransa metsään ilman mitään riskiä, eli ilmeisesti sudet pitäisi sitten kaikki tappaa pois. Eipä ole puhetta niistä lukuisista metsästyskoirista, jotka jää auton alle tai jotka ammutaan vahingossa tai tahallaan, tätäkin tapahtuu!
Metsästäjät mielellään sanoo susien puolustajia luonnosta vieraantuneiksi, mutta itse eivät käsitä että suurpedoilla on myös oikeus olla olemassa, ja kyllä ne metsästyskoirat susien reviirille mennessään on myös osa luonnon kiertokulkua, joten ihan vapaata riistaa susille. Voi voi.
Kaikki petoeläimet kuuluvat luontoomme. Ja tosiaankin metsästäjä on vastuussa omasta koirastaan. Siinä vaiheessa, kun pedot ovat häiriöksi ihmisille, maatalon eläimille ym. ne voidaan lopettaa.
Koirien käyttäminen metsästyksessä pitäisi kieltää. Ihmiset tappaisivat vähemmän ilman koiria. Koirat maksimoivat tulosta.