Onko etätöissä muka pakko olla koko ajan tavoitettavissa?
Sanotaan vaikka että tulee Skype-puhelu ja et pysty samantien vastaamaan niin onko se muka niin kauheaa? Voiko oikeasti tulla jotains seuraamuksia? Eihän töissäkään kukaan ole koko työaikaa työpisteellä.
Kommentit (15)
Eipä ainakaan mun tarvi olla niin minuutilleen vastaamassa.
Kait sulla nyt ainakin ruoka ja vessa taukoja on?
Riippuu varmaan ihan työnkuvasta. Jos hoidat vaikka jotain tukipuhelinta, niin varmaan täytyy. Itse kun koodaan, niin ei tarvi. Sen kun laitan itseni "Away" tilaan Teamsista ja pidempiin menoihin kalenteriin myös että olen pois, niin voin käydä vaikka kampaajalla tai missä vaan. Ei ketään kiinnosta teenkö työni työaikana tai vaikka yöllä, kunhan teen. Sovittuihin palavereihin pitää toki osallistua, mutta ei muuten olla koko ajan tavoitettavissa.
Ei ole.
Kyllä ihminen vessassa saa käydä.
Toki jos AINA puhelun tullessa on "vessassa", niin kyllähän se voi herättää epäilyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä odotetaan olevan samaan tapaan saatavilla kuin ns toimistolla / asiakkailla ollessa. Eli käytännössä saatavilla työaikana, mutta ei kukaan odota, että puhelimeen esim pystytään vastaamaan joka heti - odotetaan, että soitetaan takaisin kuten yleensä.
Noniin eli hyvin ehtisi tehdä pieniä kotitöitä siinä välissä. Mies valittaa, että ei ehdi edes pyykinpesukonetta tyhjentää tai laittaa lapsen ketjuja pyörästä paikalleen vaan pitää "olla töissä" työhuoneessa. Jos kuitenkin menen sinne niin klikkaa vaikka Youtuben pois näytöltä.
Onneksi ei tarvi enää tehdä etätöitä. Hyvä kun uskalsi vessassa käydä, ja ruuankin söin aina koneella. Olisi tullut sanomista, jos ei olisi saatu kiinni, vaikka esim. ruokatuntihan on omaa aikaa ja sen olisi voinut viettää vaikka työpisteen ulkopuolella. Joskus joutui näitäkin asioita selventämään työ"kavereille". Asiakkaat yleensä ottivat yhteyttä sähköpostilla, eivätkä olettaneet vastausta minuutin sisällä.
Erityisesti se otti päähän, että suunnilleen mihin aikaan vain saatettiin soittaa työpuheluita - kuudelta aamulla tai klo 23 illalla. Työpäivä piteni joskus aivan holtittomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä odotetaan olevan samaan tapaan saatavilla kuin ns toimistolla / asiakkailla ollessa. Eli käytännössä saatavilla työaikana, mutta ei kukaan odota, että puhelimeen esim pystytään vastaamaan joka heti - odotetaan, että soitetaan takaisin kuten yleensä.
Noniin eli hyvin ehtisi tehdä pieniä kotitöitä siinä välissä. Mies valittaa, että ei ehdi edes pyykinpesukonetta tyhjentää tai laittaa lapsen ketjuja pyörästä paikalleen vaan pitää "olla töissä" työhuoneessa. Jos kuitenkin menen sinne niin klikkaa vaikka Youtuben pois näytöltä.
Tämä alkaa olla jo aika kulunut aihe, monta aloitusta itse olet tästä jo tehnyt? Anna nyt ***ttu sen miehen tehdä töitä ja mene ite vaikka ulos jos et muuta keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun itse työskentelen etänä, niin se tarkoittaa, että työskentelen etänä. Aamulla avaan koneen ja laitan vedenkeittimen päälle, teen kaksi voileipää ja kupillisen teetä ja se on kahvitaukoni. Aamiaisen syön koneen äärellä sähköposteja lukien ja päivään orientoituen.
Johonkin aikaan päivästä pidän puolen tunnin lounastauon. Silloin syön nopeasti lämmitettävän lounaan ja surffaan koneella omia juttuja (kuten juuri nyt). Iltapäivän kahvitauko on yhtä kuin puolison keittämä kupillinen kahvia, jonka haen keittiöstä.
Työpäivän aikana en ripusta pyykkejä, en laita lapsen ketjuja paikalleen enkä tee muitakaan kotitöitä. Jos teen, merkitsen itseni vapaalle niin että kollegat näkevät, etten ole paikalle. Ne ajat ovat tietysti pois työaikasaldosta eli on tehtävä takaisin joko samana päivänä tai myöhemmin. Meillä on vahva suositus, että klo 9-15 välillä kukaan ei ole vapaalla lounastuntia enempää, sen sijaan voin käydä vaikka klo 15-16 kaupassa välttääkseni ruuhkaa ja jatkaa sitten töitä klo 16-17.
Ei puolisosi ripustelisi pyykkejä eikä laittaisi ketjuja toimistolla työskennellessäänkään, joten mikä sinut saa kuvittelemaan, että ne kuuluisivat työaikaan etänä?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei tarvi enää tehdä etätöitä. Hyvä kun uskalsi vessassa käydä, ja ruuankin söin aina koneella. Olisi tullut sanomista, jos ei olisi saatu kiinni, vaikka esim. ruokatuntihan on omaa aikaa ja sen olisi voinut viettää vaikka työpisteen ulkopuolella. Joskus joutui näitäkin asioita selventämään työ"kavereille". Asiakkaat yleensä ottivat yhteyttä sähköpostilla, eivätkä olettaneet vastausta minuutin sisällä.
Erityisesti se otti päähän, että suunnilleen mihin aikaan vain saatettiin soittaa työpuheluita - kuudelta aamulla tai klo 23 illalla. Työpäivä piteni joskus aivan holtittomasti.
Etkä saanut ylityöpalkkaa? Meillä kirjataan tunnit ylös etätöissä ihan samalla tavalla kuin toimistollakin.
Minä lopetan työpäivän klo 16 enkä vastaa puheluihin sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä ihan omaa lammasmaisuutta jos tuollaiseen lähtee. Ihan voi pitää lounastauon ja olla vastaamatta mihinkään sen aikana. Jos joku kysee jotain, sanoo että oli ruokatauolla. Se on lainmukainen oikeus, myös etätyössä, kellään ei ole asiasta mitään urputtamista. Työpuheluihin ei myöskään ole pakko vastata työajan ulkopuolella, olipa konttorilla tai etänä. Itse en koskaan lue työsähköposteja enkä vastaa työnumeroita tuleviin puheluihin työajan ulkopuolella. Jos tulee työpuhelu klo 23, en vastaa, mutta otan aamulla virka-aikana yhteyttä ja kysyn mitä varten oli yrittänyt tavoitella.
Riippuu ihan työstä. Toisilla on tarkempi "toimistoaika" kuin toisilla.
Ja ei työajalla kuulu tehdä mitään pieniä kotiaskareita. Työaika on työaikaa yhtälailla etätöissä kuin konttorissa. Toki taas tuo työnkuva ja firman käytänteet vaikuttaa, mutta noin yleisesti ottaen.
Riippunee työstä. Kyllähän etätyöpäivänäkin täytyy syödä ja käydä vessassa, ei voi olettaa että joka sekunti olisi käytettävissä sen enempää kuin työpaikallakaan.
Mun entinen pomo soitti jostain syystä aina lounasaikaan, vaikka olin merkinnyt itseni ''poissa''-tilaan etätyöpäivinä. En vastaa lounaalla puheluihin ja enkä edes ottanut puhelinta mukaan kun lähdin lounastauolla käymään ulkona, niin tästä saatiin aikaan pientä draamaa. Kuitenkin toimistolla ei kukaan odottanut, että olisin päivystänyt työpuhelinta lounastauolla. Minusta kummallista jos etätyössä ei kunnioiteta taukoja.
Sano, että olit p*skalla joten et voinut kiirehtiä puheluun!
Onneksi itse voin naukkailla konjakkia nojatuolissa ja polttaa sikaria, samalla kun teen etätöitä. Tätä herraa ei kukaan valvo.