13 vuotiaiden äidit tai kokeneet
Hei, minulla on haastava 13-vuotias tyttö. Kertokaa muut äidit miten teillä menee\on mennyt tämän ikäisen kanssa?
Meillä on älypuhelin ja tosi paljon viettää aikaa puhelimella huoneessaan. Kavereita on ja tapaa lähinnä viikonloppuisin. Äksyilee usein ja eristäytyy, se tuntuu pahalta mutta kuulunee ikään. Koulu sujuu hyvin.
Kotitöitä ei tee kuin pakottamalla, vaadin mutta vältän yhteenottoja. Tytön muuttuminen on tehnyt kipeää sillä olemme kaksin. Tutkimuksissa todettiin haastavaksi. Tytön etääntyminen on tuntunut pahalta mutta annan tilaa etten tukehduta ja aja pois.
Ajatuksia, neuvoja? Olen saanut tytön niin nuorena ettei ole ketään samassa elämän tilanteessa ja olo on epävarma.
Kommentit (45)
Mun mielestä kuulostaa ihan normaalilta. Meillä pari suht samanikästä tyttöä.
Puhelinten kanssa ollaan sovittu niin, että klo 22 viimeistään (usein jo aikaisemmin) puhelimen kanssa puuhailu lopetetaan. Puhelimet jää yön ajaksi laturiin, muuten varsinkin toinen lapsista roikkuis koko yön netissä. Tosta ei oo oikeestaan koskaan oo tullut riitaa. Ovat hyväksyneet sen, kun muuten lähtis koko puhelimet...
Vanhempi lapsista tuittuilee vähän väliä, mutta mun mielestä se kuuluu ikään. Haistattelua en kuuntele, eivätkä sitä harrastakaan. Ollaan sovittu, että jos keittää yli, niin oma huone on se paikka, jonne mennään sit rauhoittumaan, ettei tule sanottua/tehtyä mitään tyhmää.
Kyllä mä ainakin vaistoan lapsista, että koska ne sietää esim huumoria ja koska kannattaa olla ihan hissukseen vaan. Kyllä aikuinenkin voi ottaa teinin tunnekuohuja huomioon. Ihan järjetöntä ruveta vääntämään joka asiasta teinin kanssa, kun hän on mielestään aina oikeassa. Teinillä on mielestäni oikeus napista vastaan ja osoittaa mieltään tietyissä rajoissa. Rajat kannattaa vaan tehdä selväksi etukäteen niin on kaikille helpompaa.
Ei teini-ikäistä voi mielestäni kohdella kuin leikki-ikäistä. Toki teiniltä odotetaan enemmän vastuuta omasta elämästä ja perheestäkin. Ei nyöriä voi liian tiukalla pitää, kun tarkoitus on kai kuitenkin yrittää kasvattaa teineistä vastuntuntoisia aikuisia. Aikuisuus odottaa ihan nurkan takana, joten narua on löysättävä ja toivottava, että vuosien kasvatystyö on tuottanut tulosta. Siivet kantaa kyllä, kun uskaltaa luottaa nuoreen.
ap olisi kaikista vinkeistä ja kokemuksista kiitollinen :)
Mitäs jos katsoisit Supernanny ruutu.fi. Kuria vaatii tuo lapsen käytös.
Kuri meillä on, mutta ohjeeksi olen saanut ettei jatkuvasti napit vastakkain vaan voi jo sopia ja sovitell vaikka vanhempi on vastuussa. Ap
Ap! Minulla on 2 lasta, tyttöjä molemmat (18v ja 27v). Hormoonimyllerrys joka meillä osasta naisia on vielä näin vanhemmallakin iällä, on käsittämättömän rankkaa. Ei siihen auta kun pitkä pinna ja kärsivällisyys. Äidin halauskin on tärkee :)
18v tytön kanssa vielä jonkin verran taistellaan mutta pahin on jo takana. Viimeistään sitten kun tyttösi muuttaa kotoa pois niin helpottaa, jää ne arjen väännöt pois kuvioista.
Jaksamisia vaan, teini-ikä ei vaan ole helppoa!