Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13 vuotiaiden äidit tai kokeneet

Vierailija
08.01.2014 |

Hei, minulla on haastava 13-vuotias tyttö. Kertokaa muut äidit miten teillä menee\on mennyt tämän ikäisen kanssa?

Meillä on älypuhelin ja tosi paljon viettää aikaa puhelimella huoneessaan. Kavereita on ja tapaa lähinnä viikonloppuisin. Äksyilee usein ja eristäytyy, se tuntuu pahalta mutta kuulunee ikään. Koulu sujuu hyvin.

Kotitöitä ei tee kuin pakottamalla, vaadin mutta vältän yhteenottoja. Tytön muuttuminen on tehnyt kipeää sillä olemme kaksin. Tutkimuksissa todettiin haastavaksi. Tytön etääntyminen on tuntunut pahalta mutta annan tilaa etten tukehduta ja aja pois.

Ajatuksia, neuvoja? Olen saanut tytön niin nuorena ettei ole ketään samassa elämän tilanteessa ja olo on epävarma.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä Ap:lle.

Itsekin olen nuori ja hyvin muistissa varhaisteini-ikä. Tosiaan ikään kuului oman tilan etsiminen ja se aika menee ohi.

Oletko koittanut saada tytärtäsi tapaamana kavereita myös arkisin? Vaikka antamalla leffalipun tai vaikka kaksi jos kaverilla ei ole varaa? 

Ihmiset ovat niin erilaisia, toisia kiinnostaisi yhteinen aika esim. lounaan parissa, toinen pitäisi shoppailukierroksesta jne. 

Mikäli kuitenkin ymmärsin oikein, olet jo näitä kaikkia yrittänyt... Sitten pitää vain antaa ajan kulkea, kyllä minunkin välini äitiini palasivat parempina kuin ennen teini-iän jälkeen. Varovainen ehdottelu ja puhuttelu on varmaan paras lähestymistapa:)

Vierailija
2/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. Minusta äiti ei saa liikaa roikkua ja painostaa koska ikö on lapsellekin raskas. Tyttö juttelee puhelimellaan kavereiden kanssa ja sanoo ettei jaksa lähteä mihinkään. Kuuntelee myös musiikkia paljon. Tarkkaan en tiedä kuinka kauan valvoo ja se huolettaa myös. Hormonitkin sotkevat yöunta. Kouluun herää itse ja vaatimus on klo 23 valot ja puhelin pois muttei tuon ikäistä enää niin vahdita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kaverit ovat whatsupissa ja netissä kuten olivat jo kun esikoiseni oli tuon ikäinen vuonna 2000. Jos koulu sujuu hyvin ja on kavereita, ei mitään hätää. Pystyisittekö lähtemään viikon lomalle jonnekin yhdessä jossain vaiheessa, rentouttavissa olosuhteissa juttelukin sujuu paremmin. Ja kannattaa yrittää vilkaista puhelimesta viestit ja chatit (salaa) ettei ajaudu kiusattavaksi tai kiusaajaksi. Kotityöt ovat haaste aina tuon ikäisten kanssa. Anna pari selkeää vastuualuetta jotka hoitaa aina mutta ei liikaa. Meillä 12v siivoaa huoneensa, tyhjentää astianpesukoneen (tästä en narise kuin vähän, tyhjennän itse vihellellen  jos mene taisteluksi) ja vie roskia. Mieluiten käy kaupassa ja tekee ruokaa. Kuukausiraha 30 euroa.

Vierailija
4/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa

Meillä siivoaa oman huoneen ja tyhjentää tiskikoneen vähintään kerran viikossa. Kiusaamisessa on ehdoton linja. Kuukausiraha on vain 20€ lienee syytä korottaa. Arkena hylkii äitiä mutta reissussa on enkeli :) en tiedä miksi niin murehdin, muutos on tullut niin äkkiä! Kuinka paljon teillä roikutaan koneella tai puhelimella kavereita "tapaamassa" ja malttaako laittaa koneet kiinni illalla ajoissa? (huomaa varmasti että olen nuori ja isänsä kuollut)

Vierailija
5/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa ihan normaalilta pubikselta. 5 v ja tilanne on parempi.

Vierailija
6/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 23 kuulostaa aika myöhältä, kun kerrot, että hän on väsynyt eikä jaksa lähteä mihinkään. Onko flegmaattisuutta, oikeaa väsymystä vai masennusta? Kyllä ulos pitäisi edes pari kertaa viikossa saada, vaikka ei ole harrastuksia. Kone kiinni kello 22 viimeistään ja puhelin ym keittiön pöydälle. Mulla on vuotta nuorempi ja ysiltä puhelimet pois käytöstä, välillä otan elektroniikan keittiön pöydälle yöksi.

Vierailija
7/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on todettu haastavaksi? Kertomasi perusteella vielä kaikki kuulostaa ihan normaalilta teinielämältä.

Puhelin on tuonikäisillä kasvanut kiinni käteen, ja jos siitä voi hetkeksi luopua niin kädet ovat näppäimistöllä. Eristäytyminenkin on ihan normaalia.

Niin kauan kuin teinisi pysyy kaidalla tiellä, hyvässä kaveripiirissä, koulu menee hyvin ja satunnaisesti suo sinulle positiivistakin huomiota en olisi huolissani.

Vierailija
8/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Tyttö on laiska ja mukavuudenhaluinen. Viikonloppuisin on kavereiden kanssa ja ulkoilee koulumatkat päivittäin. Kertoo koulun tuntuvan vaativalta.

Jos ottaisin puhelimen pois saisi varmaan raivarin. Kaverit on henki ja elämä. En ole rajoittanut niitä mutta huomauttelen nukkumisesta vähän väliä.

Oletteko sitä mieltä että puhelin pois, ei oppisi itse rajoittamaan käyttöä?

Vierailija
9/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoittaa pitää, mutta ei ottaa puhelinta pois muuta kuin illalla aikaisemmin. Murkku tarvii reilusti unta.

Vierailija
10/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 15:53"]

Ap vastaa

Meillä siivoaa oman huoneen ja tyhjentää tiskikoneen vähintään kerran viikossa. Kiusaamisessa on ehdoton linja. Kuukausiraha on vain 20€ lienee syytä korottaa. Arkena hylkii äitiä mutta reissussa on enkeli :) en tiedä miksi niin murehdin, muutos on tullut niin äkkiä! Kuinka paljon teillä roikutaan koneella tai puhelimella kavereita "tapaamassa" ja malttaako laittaa koneet kiinni illalla ajoissa? (huomaa varmasti että olen nuori ja isänsä kuollut)

[/quote] Meillä roikuttaisiin puhelimessa koko ajan, ainakin tsekataan kaikki viestit heti. Ruokapöydässä en salli ja nukkumaan mennessä käsken laittaa äänettömälle, tuo haluaa nukkua kuitenkin vielä tarpeeksi. Läppäri on olohuoneessa eli koneella ei voi olla salaa iltaisin ja öisin, telkkari menee kiinni kun sanon. Kielenkäyttö on kyllä muuttunut aika töykeäksi ja tytön hermot menevät hyvin äkkiä mutta keskusteluyhteys on edelleen. Yritä pitää siitä kiinni. Koulussa ovat aina käyttäytyneet hyvin ja se on mielestäni tärkeää. Voi kysyä opettajalta miten koulussa menee vaikka vilmaviestillä.

Vierailija
11/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Luonne on äkkipikainen. Ei kuitenkaan poikkeava enkä pidä häntä erilaisena. Haastava on minusta koska on jääräpäinen ja voimakasluontoinen, myös hyvässä.

ei oikein tiedä mikä normaalia niin olen huolissaan tasaisesti kaikesta :)

Vierailija
12/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tyttäresi kuulostaa aivan normaalilta teiniltä. Teinin KUULUU etääntyä äidistä ja isästä, teinin KUULUU olla vastahakoinen ja laiska....

Niin kauan kuin sinulla tyttärellä menee koulu hyvin ja hänellä on kavereita, anna hänen olla omissa oloissaan silloin, kun haluaa. Pyri säilyttämään silti keskusteluyhteys vaikkapa siten, että syötte iltaruokaa yhdessä ja juttelette siinä. Tai mikä nyt teidän perhetraditioihin parhaiten sopii...

Minä olisin enemmän huolissani sellaisesta teinistä, joka EI ottaisi äitiinsä etäisyyttä tuossa iässä...

Ja se kännykkä tosiaan on hänelle väylä olla yhteydessä kavereihin, sitä et takavarikoi, mutta voit vaatia panemaan sen kiinni vähän ennen nukkumaan menoa (jos sitä tuijottelee ihan nukkumaanmenoon saakka, unta on hankala saada).

Vierailija
13/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

99,9% teineistä on laiskoja ja mukavuudenhaluisia. Oma esikoiseni siinä määrin, että peruskoulu meni penkin alle ja joutui hakemaan vauhtia kymppiluokalta. Nyt on reipas hyvinmenestyvä lukiolainen, ei uskoisi samaksi henkilöksi kuin kolme vuotta sitten.

Puhelimen poisotto (kertomasi perusteella) kuulostaa aika radikaalilta toimenpiteeltä, miksi siihen pitäisi ryhtyä? Rajoitukset ovat eri asia.

Vierailija
14/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Meillä kanssa 13-vuotias tyttö. Minusta kuulostaa ihan normaalilta ikäiseltään käytökseltä (omassa huoneessaan puhelimen kanssa, kotitöitä ei tehdä muuta kuin käskemällä). Minä olen ainakin niin kauan ihan tyytyväinen kun ei ole mitään viina ja rööki -juttuja. Hyvin sä pärjäät :)

Vierailija
15/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tutkimuksissa todettiin haastavaksi"? WTF?  

Teinien kuuluu äksyillä ja kiukutella, teineiltä kuuluu vaatia osallistumista myös kotitöihin ja siltä teiniltä myös kuuluu ottaa se iänikuinen luuri pois kädestä jos ei käyttäytyä osaa.

Mun 13 vuotias tyttöni muuttuu kiukuttelevaksi äksypussiksi jos on läppärin tai kännykän päässä liian paljon.

Hän myös tietää että jos käyttäytyy huonosti tai on 24/7 koneella tai puhelimessa, ne lähtee jäähylle.

Vierailija
16/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 15:42"]

Kiitos vastauksesta. Minusta äiti ei saa liikaa roikkua ja painostaa koska ikö on lapsellekin raskas. Tyttö juttelee puhelimellaan kavereiden kanssa ja sanoo ettei jaksa lähteä mihinkään. Kuuntelee myös musiikkia paljon. Tarkkaan en tiedä kuinka kauan valvoo ja se huolettaa myös. Hormonitkin sotkevat yöunta. Kouluun herää itse ja vaatimus on klo 23 valot ja puhelin pois muttei tuon ikäistä enää niin vahdita.

[/quote]

Jumalaut että sä olet kädetön! 

Vierailija
17/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 16:24"]

[/quote]

[/quote]

Ja sinä taas olet idiootti ja ilkeä.

Ap on ihan hyvä äiti, ei vain ole varma siitä, miten teinin kanssa toimisi. Ja koska on yh, ei voi oikein peilata kasvatusnäkemyksiään esim. miehen kanssa.

PS: teinin kanssa ei ihan samat konstit toimi enää kuin taaperon, muista se.

Vierailija
18/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon ikäisen pitäisi tehdä mielestäni enemmän kotitöitä. Ne voi sitoa kuukausirahaan, jos ei muu auta. Ja kehu teiniäsi, anna positiivista palautetta aina, kun siihen vain on aihetta. Teini tarvitsee onnistumisen kokemuksia. Kotitöiden antaminen on myös vastuun lisäämistä. Teini-iässä sekä velvollisuudet että oikeudet lisääntyvät. 

Juttele hänen kanssaan siitä, miksi on tärkeä nukkua enemmän kuin nyt nukkuu. Kerro asiallisesti unen vaikutuksesta ja liian vähän nukkumisen seurauksista. Yritä saada häntä avautumaan, mutta varaa siihen aikaa. Nuori lähestyy itselleen tärkeää asiaa usein kierrellen ja kaarrellen, häntä pitää kuoria kuin sipulia.

Älä pelkää nuoresi raivoa. Muista, että rajat luovat turvallisuutta myös isommille teineille. Siksi niistä on pidettävä kiinni, vaikkei se ole teille kummallekaan hauskaa. Jos et pärjää 13 vuotiaan kanssa, miten pärjäät 16 vuotiaan kanssa? Hae itsellesi vaikka keskusteluapua jostain vanhempainlinjalta tms.

Sano nuorelle, että rakastat häntä ja tiedät, ettei murkkuikä ole aina auvoisaa, mutta että ajattelet aina hänen parastaan ja toimit, kuten toimit.

Teillä on muutaman vuoden kuluttua kahden naisen talous. Pidä huoli, että sinusta ei tule nuoresi orjaa ja palvelijaa. Tee asioita, joista saat voimaa, iloa ja energiaa.

Vierailija
19/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 16:24"]

[/quote]

[/quote]

Ja sinä taas olet idiootti ja ilkeä.

Ap on ihan hyvä äiti, ei vain ole varma siitä, miten teinin kanssa toimisi. Ja koska on yh, ei voi oikein peilata kasvatusnäkemyksiään esim. miehen kanssa.

PS: teinin kanssa ei ihan samat konstit toimi enää kuin taaperon, muista se.

[/quote]

Teinit ovat juuri siinä iässä että he tarvitsevat sen turvallisen aikuisen jota vastaan kapinoida ja kasvaa. Jos äiti peruuttaa sen taakse että on "yh" ja "ei halua riitoja" niin metsään menee ja rajusti.

Juuri tuollainen löysäperseinen ote kasvatukseen "ei 13-vuotiasta enää voi niin vahtia" menee ihan vituralleen nukkumaanmenoajoista lähtien. 

Totta helvetissä teini kapinoi vastaan ja huutaa/paiskii ovia, se kuuluu asiaan. Mutta jos äiti vaan silittelee ja antaa tehdä mitä haluaa, ei siitä tuu kuin kusipäinen kakara joka haluaa kaiken tekemättä mitään. Ja sellainen näyttää ap:n lapsesta olevan tulossa hyvää vauhtia, ihan kiitos äidin.

Edelleen, rajat on rakkautta. Ei käsien pystyyn nostaminen ja sanominen että voi kun on haastavaa, en siis vaadi.

Vierailija
20/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 16:05"]

Ap

Tyttö on laiska ja mukavuudenhaluinen. Viikonloppuisin on kavereiden kanssa ja ulkoilee koulumatkat päivittäin. Kertoo koulun tuntuvan vaativalta.

Jos ottaisin puhelimen pois saisi varmaan raivarin. Kaverit on henki ja elämä. En ole rajoittanut niitä mutta huomauttelen nukkumisesta vähän väliä.

Oletteko sitä mieltä että puhelin pois, ei oppisi itse rajoittamaan käyttöä?

[/quote]

Minulle ei tulisi mieleenkään ottaa puhelinta pois. Nytkin vasta oli lastenahdistelija liikkeellä. Onneksi tytöt oli porukassa, niin ei napannut ketään kyytiin.

Mukavuudenhalusia ja laiskoja. Niin minäkin olin tuossa iässä. Silti minusta tuli ahkera ja koulu meni hyvin ja nykyään olen ehkä liiankin kova siivoamaan.

Aikaa, aikaa. Ole lähellä. Nuori on aika myllerryksessä. Valitse sodat, mitkä sodit. Parin vuoden päästä pahin estrogeenimyllerrys alkaa olla ohi. Pidä puhevälit. Kun riitelette, riidelkää, mutta sopikaa aina sen jälkeen. Sekään ei vie auktoriteettiasi pois, jos jokus myönnät murkullesi, että olit väärässä ja pillastuit turhaan.

Kyllä sieltä kiva tyttö tulee, kun tämä myllerrys menee ohi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi