Apua toisen asteen yhtälön laskemiseen!
Hei, sattuisiko jollain olemaan käsillä laskinta, jolla voisi laskea minulle seuraavan yhtälön ratkaisun (oma laskin jäi kotiin, kun en arvannut sitä tarvitsevani)? X^2*M^2/(0,6135-x)M=9,33*10^-6
Kiitos jo etukäteen jos joku ihana voi auttaa!
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Sulla on siis kaksi muuttujaa, mutta vain yksi yhtälö. Ei ratkea.
Jos ap tarkoitti kirjoittaa yhtälön muotoon X^2*M^2/((0,6135-x)M)=9,33*10^-6 niin sen saa laitettua muotoon ax^2+bx+c=0 jonka taas voi sijoittaa toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa joka ainakin meillä taottiin päähän niin ettei se unohdu. Ja sen voi laskea paperilla tai missä tahansa online-laskimessa.
Vähän ap nyt yritystä, älä syytä muita.
Vierailija kirjoitti:
Noi ikävästi kommentoijat vois jo haistaa veen. Pään aukojat ei vaan ite osaa auttaa. Harmi, etten itse osaa auttaa, auttaisin kyllä :/ Tiedoksi, että korona-aikaan ei ole opet livenä paikalla vaan kaikki omissa kopeissa, eikä varsinkaan laskimia lainailla!
Ei mullekaan tulis mieleen ottaa kemian laskuihin funktiolaskinta...
toinen aivoton yksilö.
Aivoton?
Kauhea miten rumasti puhut toisesta ihmisestä.
Tunnen koko joukon ihmisiä, jotka eivät edes tiedä mikä on toisen asteen yhtälö, enkä kutsuisi heitäkään aivottomiksi :( Kamalan rumaa käytöstä!
Jos moolimassaa lasket,niin pitäiskö olettaa, että x^2-termi menee nollaan eli on merkityksettömän pieni?
Sievenmä lauseke ensin ja sijoita x=1, niin lasku helpottuu paljon.
Kiitos kaikille pään aukomisesta, ehdin laskea laskun päässä ja täydet pisteet tuli. Parempaa jatkoa teille :)
Noi ikävästi kommentoijat vois jo haistaa veen. Pään aukojat ei vaan ite osaa auttaa. Harmi, etten itse osaa auttaa, auttaisin kyllä :/ Tiedoksi, että korona-aikaan ei ole opet livenä paikalla vaan kaikki omissa kopeissa, eikä varsinkaan laskimia lainailla!
Ei mullekaan tulis mieleen ottaa kemian laskuihin funktiolaskinta...