mies haluaa tehdä avioehdon
kolmen vuoden avioliittovuoden jälkeen. Mitähän pitäisi ajatella? En ole ajatellut miestäni ryövätä tai edes ajatellut koko eroa.
Kommentit (50)
Todennäköisesti mies on joko saamassa ison summan rahaa ja se on herättänyt hänen itsesuojeluvaiston/itsekkyytensä, tai sitten, hän pitää eroa joskus tulevaisuudessa mahdollisena.
Mutta tietääkö miehesi, että ilman avioehtoakin molemmilla puolisoilla on silti oma omaisuutensa? Jos hän saa jostain paljon rahaa, hän saa tehdä sille mitä haluaa kysymättä kenenkään lupaa.
Tokihan rahat saa käyttää miten haluaa yhdessä ollessa jos perheen sisäinen tilanne sen sallii. Mutta eron sattuessa ainut suoja omille rahoille/omaisuudelle on avioehto. Mahdollisia perintöjä varten ei avioehtoa tarvita jos testamenttaaja rajaa puolisot ulos.
Toisella puolisolla ei ole erossa oikeutta siihen. Ei kuulu osituksen piiriin.
Näin turvasimme lasten ja myös minun tulevaisuuden jos yritys menee konkurssiin.
Käytännössä tämä tarkoittaa myös sitä ettei minulle ole oikeutta osuuteen yrityksestä jos eroamme. Lapsilla säilyy tietysti perintöoikeus isänsä omaisuuteen.
Avioehto menee testamentin edelle!
Me ei pystytä tekemään avioehtoa koska se kumoiaisi sitten testamentin. Jos eroamme siihen että toinen kuolee, katsotaan omaisuus avioehdon ei testamentin tahdon mukaan. Meillä olisi nuo kaksi niin eri sisältöisiä että parempi jättää avioehto tekemättä.
yhteinen mökki ei sitten tule avio-oikeuden piiriin. Nämähän ovat niitä verisimpiä kiistoja.
Tässä ketjussa on taas sen verran virheitä, että suosittelen alkuperäistä tutustumaan asiaan kyllä ihan lakimiehen avulla.
Mitä muuta alkuperäiselle haluaisin sanoa, niin kannattaa selvittää, että 1) minkälaisen avioehdon mies haluaisi ja 2) mitkä sen motiivit ovat. Luultavasti 2) kohtaan selvityksenä on toinen nainen tai muu erohalukkuus. Mutta voi noita muitakin syitä olla olemassa.
Minä en kesken kaiken avioliiton kyllä kovin montaan selitystä uskoisi, mutta jos mies ehdottaisi, että esim. perinnöt rajataan avioehdon ulkopuolelle, niin mielestäni se olisi ihan järkevää. Samoin jos mies tai minä olisin perustamassa firmaa enkä haluaisi sotkea rakkautta ja firmaa keskenään, niin luultavasti firma tulisi helposti rajattua avio-oikeuden ulkopuolelle.
Tuolta edelliseltä kyllä kysyisin, että minkälainen se teidän avioehto olisi? Ja miten se kumoaisi testamentin? Avioehtojakin kun on tosi monenlaisia, niin tuntuu uskomattomalta, että avioehto kumoaisi kaikissa tilanteissa testamentin.
mutta päteekö heidän rajauksensa kuinka pitkälle? En tiedä, siksi ajattelin, että mun pitää vielä varmuudeksi tehdä avioehto. Ja oma testamentti, koska eikö olekin niin, että avioehto pätee vain erossa, ei kuolessa???
Tavoitteena siis on, että mummin ja vaarin kesämökillä ja asunnoissa kulkee vain minun lapseni 30v:n päästä, ei mieheni lapsi.
Vanhempiesi rajaus pitää itseasiassa paermminkin kuin mitä avioehto. Avioehtoa voidaan sovitella, jos olette olleet tosi pitkään naimisissa ja tietyt erityiskriteerit täyttyy. Sen sijaan vanhempien tekemää rajausta ei oteta koskaan sovittteluun.
Omaisuus jonka puoliso hankkii avioliiton aikana tai saa perintönä taikka lahjana, on yksin hänen omaisuuttaan.
Me ollaan miehen kanssa monesti yritetty tehdä avioehtoa joka suojelisi miehen omaisuutta tietyssä rajoin. Miehellä on pari lasta jotka hän haluaa sulkea testamentista mutta tottakai ovat saavia lakiosan.
Jos teemme avioehdon ja mies kuolee, omaisuus jaetaan avioehdon mukaan. Ja jos mies kuolee ennen minua, hän haluaa minun saavan lailliset osani eli 75 %, tämän siis saan testamintilla Mutta siis avioeron kohdatessa hän ei näin asian halua menevän.
Todella hankala tilanne. Mies on todella huonossa jamassa. Jos eroamme saan vaatia puolta (kohtuutonta minustakin). Jos mies kuolee minä saan avioosuuden 50 % ja perin 25 % eli 75%, kolme lasta jakaa taas tämän 25%. Jos meillä siis avioehto ja mies kuolee, saan vain sen minkä siinä katsotaan kohtuulliseksi. Lapset saa loput ja kuten kerroin, mies haluaa suiojata omaisuutensa näiltä kahdelta lapselta.
Eli tarkistakaapas miten oikeasti kannattaa tehdä, en minäkään hevillä tätä uskonut. Avioehto on siis hyvä eron sattuessa mutta jos toinen kuolee niin eipä olekkaan niin helppo homma.
avioehdon ehdottaminen omalle puolisolle kuulostaa loukkaavalta. Todennäköisesti mies on joko saamassa ison summan rahaa ja se on herättänyt hänen itsesuojeluvaiston/itsekkyytensä, tai sitten, hän pitää eroa joskus tulevaisuudessa mahdollisena.
Mutta tietääkö miehesi, että ilman avioehtoakin molemmilla puolisoilla on silti oma omaisuutensa? Jos hän saa jostain paljon rahaa, hän saa tehdä sille mitä haluaa kysymättä kenenkään lupaa.
Onko miehen varallisuudessa tapahtunut muutos josta tiedät?
Sinuna vastaisin että harkitsen asiaa, ja annan vastaukseni vasta ensi vuonna. Älä hätiköi asiaa. Eihän siinä mitään hoppua ole? Juttele hänen kanssaan asiasta, mistä idea on tullut, ja mieti sitten kuinka tärkeää komromissi olisi teidän suhteenne kannalta.