Sossun maksusitoumuksia myydään jo Huuto.netissä
http://www.huuto.net/kohteet/500-lahjakortti-ikea-sotka-asko-isku-muu-liike/296434321
Ei helvetti mitä touhua. Tiedän, että mamut ovat tuota tehneet iät ja ajat, mutta ei noita ennen ole myyty sentään julkisesti netissä.
Kommentit (146)
Muutama juttu:
-Joillakin on lastenkoti tmv. ei kaikilla ole vanhempia joilta saisi yhtään mitään. Lisäksi noissa tapauksissa on sossun asiakkaana (ns. jälkihoito) myös täysi-ikäisenä, eli sossu avustaa juurikin oman asunnon hankinnassa jne.
-Sossut ovat aiemmin antaneet rahaa myös käsinkirjoitettuja kuitteja vastaan, mutta niin ei enää tehdä koska rahoja väärinkäytettiin. Jos saa maksusitoumuksen liikkeeseen, niin toki sitäkin voi väärinkäyttää, mutta se ei ole ihan niin helppoa kun kirjoittaa itse/pyytää kaveria kirjoittamaan käsin kuitti "haalarit 50€" tmv. jonka sitten saa rahana sossusta. Moni tekee niin, että ostaa ns. kallista, myy pois, ja ostaa esim. lapselle kirpparilta halvan haalarin, ikävää on se että yleensä se "ylimääräinen" raha ei sitten mene lapsen vaan omaan hyvinvointiin...
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 08:25"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 02:35"][quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 02:16"]
Pasi-Jampalla on tosiaan ollut hyvät stoorit, kun Pasi-Jamppa saa nukkua sängyssä. Mun lapsella siihen ei ollut hetkeen mahdollisuutta, koska en pystynyt muuttaessamme ottamaan lapsen sänkyä mukaan. Ruokarahat tuskin olisivat olleet kenenkään muun omaisuutta?
[/quote]
Ei varmaan ole niin vakavaa, jos joku saa mahdolliseen ainoaan irtaimistoonsa 500€. Täysin järjenvastaistahan olisi ettei sosiaalitoimesta ensiasuntoon muuttavalle annettaisi mitään. Pahimmassa tapauksessa kotoaan pois muuttavalla ei ole muuta kuin kuluneet vaatteet. Siihen verrattuna tuskin on vakavaa jos lapsesi joutuu nukkumaan hetken pelkällä patjalla. Jos tässä nyt johonkin suuntaan haluaa katkeroitua kannattaa katella mihin meidän työpanosten saaliit kannetaan ja kuinka työt täällä jaetaan.
[/quote]
Siis mitä ihmettä?! Kuka juoksee ensimmäiseksi sossuun hakemaan rahaa, eikö lähtökohta ole, että itse ne tavarat kustannetaan? Ei ihme, että tää yhteiskunta on veloissa jos tuo on asenne...
[/quote]
Mikä siinä nyt on niin kamalaa jos nuoren muuttoa omaan kotiin tuetaan? Muistathan kieltäytyä myös lapsilisästä, eikö lähtökohta ole se että itse lapsen elatus maksetaan...
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:37"]
Uskomatonta!! Itse opiskelijan kävin töissä ja SÄÄSTIN kunnes oli varaa muuttaa pois kotoa. 500 Ikeaan olis saanut mut hyppimään riemusta! Haalittiin tuttavilta ja roskalavoilta kamaa ja säästin rahaa ja ostin pikkuhiljaa loput.
[/quote]
No miksi et hakenut sossusta muuttoavustusta? Ei sitä ainakaan mitään saa jos ei haekaan.
Facebookista selviää että ihan kotoaan on muuttanut, asunut äitinsä kanssa kahdestaan. Saanut äidiltään muuttorahaa, kotoaan ison television yms. Kyllä mäitä muuttotuki ihan tavallisten perheiden lapsille myönnetään.
Muuttoavustuksen saa lähes jokainen ensiasuntoon muuttava, jos sitä vain tajuaa hakea.
Itse sain tilille aikoinaan kyseisen rahan ja toimitin sossuun kuitit kaikesta mitä olin sillä rahalla hankkinut.
Kaveri sai maksusitoomuksen kierrätyskeskukseen, toinen kaveri maksusitoomuksen huonekaluliikkeeseen, kun oli ensin käynyt katsomassa mistä haluaa tarvitsemansa ostaa. Käytännöt siis vaihtelevat tapauskohtaisesti.
Joopa. Olen saanut sossusta "apua" sen verran, että sain sängyn - sitä halvinta sorttia, valmistettu jossain sosiaaliviraston työpajassa. Mutta minä olenkin väärän värinen ja väärää sukupuolta. Aina löytyy näitä ihquja sossutätejä ym. "asiantuntuijoita" syytämässä rahaa löysin rantein jollekin ihqulle kundeille ilmeisesti puhtaasti tunnesyistä tai siksi kun ovat niin hyviä tyyppejä tyyliin Touko Tarkki. Mutta jos olet väärää sukupuolta ja vääränvärinen niin tekee tiukkaa saada edes kympin maksusitoumus ruokakauppaan. Ne on ne toiset, joilla on vauvasta vaariin uusimmat lumiat gigantista. Tulipa ainakin tositarpeeseen, kun pitää kaupitella sitoumusta huutonetissä. Just joo.
Sossu on tosiaan arpakoneisto - tämän myöntää myös asiantuntijat. Koko sosiaalitukijärjestelmä on niin monimutkainen ja ajan kanssa sekavaksi rakentunut, että sen tuntee Osmo Soininvaaran vitsin mukaan Suomessa noin kymmenen ihmistä. Muut saa sitten nostaa arpoja sossutätien hatusta. Olen itse ollut yhden kerran sossun asiakkaana ja se oli viimeinen kerta. Seuraavalla kerralla menen kauppaan ja alan vain syömään hyllystä ruokaan. Laittakoot vankilaan ihan sama, mutta sossuruljanssia ja nöyryytystä en enää katsele.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 01:21"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 01:04"]
Ei kuulu teille pasin asiat.
[/quote]Saadaan kuitenkin kustantaa sen elämä veroissamme?
[/quote]
Niin,jos pasi maksaisi itse huonekalunsa,hänen asiansa ei kuuluisi meille.
Jos meidän verorahoista maksetaan pasille vaatimattomat 500€(työttömän kuukauden ruokaraha),joita hän ei edes tarvitse,kyllä asia vähän kuuluu meillekin. Toivottavasti pasi oppi tapauksesta jotain,ja sossu ei menetä luottamustaan asiakkaisiinsa yhden aasin takia.
[/quote]
En sanoisi niinkään, että tässä on kysymys paseista, vaan siitä, että jotain mätää on siellä tiskin toisella puolella. Miksi pasi saa- ilmeisen helposti- 500euron avustuksen, kun taas joku toinen, joka ehkä todella on avun tarpeessa, ei saa sitten millään? Miksi yksi täyttää nipun hakemuksia liitteineen ja hän saa kielteisen päätöksen monen viikon odotuksen jälkeen, kun taas toiselle lyödään maksusitoumus suoraan kouraan? Pasille "porttikielto" sossuun ja ko. virkailijalle muistutukset ja varoitukset huolimattomuudesta.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 13:30"]
Facebookista selviää että ihan kotoaan on muuttanut, asunut äitinsä kanssa kahdestaan. Saanut äidiltään muuttorahaa, kotoaan ison television yms. Kyllä mäitä muuttotuki ihan tavallisten perheiden lapsille myönnetään.
[/quote]Ei pitäisi myöntää. Eri asia jos muuttaa esim. lastenkodista eikä saa sieltä mitään mukaansa.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 13:19"]
Uskomatonta!! Itse opiskelijan kävin töissä ja SÄÄSTIN kunnes oli varaa muuttaa pois kotoa. 500 Ikeaan olis saanut mut hyppimään riemusta! Haalittiin tuttavilta ja roskalavoilta kamaa ja säästin rahaa ja ostin pikkuhiljaa loput.
[/quote]
No miksi et hakenut sossusta muuttoavustusta? Ei sitä ainakaan mitään saa jos ei haekaan.
[/quote]Kestääkö yhteiskunta sen, jos kaikki hakevat ja kaikki saavat?
Kyllä tämä oli Vantaan kaupungin kannalta ihan fiksu ja kannattava sijoitus.
Pienellä "stipendillä" saatiin kaveri muuttamaan Helsingin puolelle.
Tästä eteenpäin hänestä ei ole Vantaalle menoja, vaan Helsingin sosiaalitoimi on nyt maksajan paikalla. :)
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 14:50"]
[/quote]
[/quote]Kreikassa kokeiltiin vähän tämäntyyppistä systeemiä takavuosina. Kyllä se aika monta vuotta kesti.
Missään ei puhuta pojan taustoista. Voi olla vaikka lastensuojelun jälkihuollossa jolloin usein kustannetaan ensiasunnon kalustaminen
Jos olisin päättäjä poistaisin tuon harkinnanvaraisen tuen ja nostaisin summalla perustukea, olisi paljon tasa-arvoisempaa. Nyt riippuu ihan kunnasta ja työntekijästä saattuuko saamaan toimeentulotukea vaikkapa huonekaluihin. Koskaan ei muuten julkisuudessa puhuta tuosta harkinnanvaraisesta tuesta, jotka voivat olla ihan isojakin summia kuten tuo 500e.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 01:16"]
Laittakaa mielummin poitsulle jotain spostia että ei toi sitoumus ole hänen myytävissä ja ottaa ilmoituksen pois. Ei välttämättä ole edes tajunnut että ei noin ole soveliasta toimia. Jos sossuun ilmoittaa niin joutuu vaan ongelmiin.
[/quote]
Poitsu itse kirjoittanut ja yrittää päästä pälkähästä vai joku muu, joka toimii samanlailla ja pelkää joutuvansa luopumaan "edustaan" väärinkäytöksen mahdollisuuden paljastuessa ja todennäköisesti estettäessä.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 14:53"]
[/quote]
[/quote]Kreikassa kokeiltiin vähän tämäntyyppistä systeemiä takavuosina. Kyllä se aika monta vuotta kesti.
[/quote]Joo ja nyt onkin sitten pienoiset ongelmat päällänsä...
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 14:53"]
[/quote]
[/quote]Joo ja nyt onkin sitten pienoiset ongelmat päällänsä...
[/quote]
Juu,Kreikka on hoitanut hienosti asiansa,muuten vaan lainaa rahaa muilta mailta!
Ei mut tosissaan,kuvittelevatko nämä "kaikki vaan hakemaan muuttoavustusta!"-tyypit että sossulla on joku rahasampo,mistä vaan ammennetaan tukia kaikille jotka niitä keksii hakea?
En itse ainakaan kotoa muuttavana opiskelijana juoksenut ensimmäisenä sossun luukulle,otin opintolainaa jotta sain maksettua takuuvuokran ja muuttoauton(opiskelijakämppä oli onneksi valmiiksi kalustettu,vaikka karu olikin.) Jännä että tämän Pasin kaltaisille lusmuillekin löytyy monta puolustajaa o.O
Vantaan sosiaalitoimen myöntämä maksusitoumus huonekalujen yms tykötarpeen hankintaan on tarkoitettu vain ko. henkilölle ja hänen tarpeisiinsa. Tässä maailmassa kaikki näyttää olevan kuitenkin kaupan. Ihmisen kekseliäisyydelle ei ole rajoja. Toivotaan, että sosiaalitoimi ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin ja ohjeistaa työntekijöitään jatkossa ohjaamaan asikasostot Pakilan työpajalle, mistä saa aivan hyviä ja vieläpä edullisiakin huonekaluja ensiasuntoon.