Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä syyhypunkki vai kuvittelenko vain????? Apua :(

Vierailija
07.01.2014 |

Olin mökkireissulla joulu-uv aikana minkä jälkeen palasin kotiin ja huomasin toisessa jalkapöydässä 3 pientä näppyä/pistettä.

Googlasin ja todennäköisin syy on syyhypunkki. Kukaan ei ole ilmoittanut mökkiläisistä että heillä olisi syyhypunkki, itse kuitenkin olin yhtenä yönä yövierailulla muualla (hyi minua, 26v sinkkunainen...), joten olisiko punkki voinut tulla sieltä. Pilkun ilmestyivät siis n. 5pvä yö vierailun jälkeen, tai silloin ne huomasin.

Minulla on ollut syyhypunkki n. 6v sitten kun sain sen sukulaisperheestä jossa olimme yötä silloisen poikakaverini kanssa. Heille se oli vissiin tullut tarhasta. Tuolloin luulin säärieni kutiavan koska olin kiireessä sheivannut sääret kuivana, mutta sitten sukulaiset ilmoittivat syyhypunkista ja poikakaveriltani löytyi selvät merkit taudista (näppyjä down there) ja hoidimme vaivan nix-voiteella.

Nyt kuitenkaan minulla ei ollut mitään kutinaa näppyjen lisäksi, mutta  panikoin ja menin ostamaan voiteen. En löytänyt mitään käytäviä esim. jaloista tai käsistä vaikka kirkkaalla valolla tiirailin. Pesin vaatteet, lakanat ennen ja jälkeen voiteen laiton, peitto ja tyyny 100 asteisessa saunassa monta tuntia, petari pakkasessa yön yli, sänky imuroitu ja matkalla käytössä olleet vaatteet olivat karanteenissa yli 3pvä. Myös kengät  ja hanskat, huivit olivat kuumassa saunassa petivaatteiden kanssa. Ulkotakki myös karanteenissa.

Nyt hoidosta on kulunut 4  päivää ja kutina on todella alkanut. Aiemmin luulin kuvittelevani mutta koko päivän on reisiäni kutittanut ihan saatanallisesti. Ja itseasiassa kylkiä myös. En kai minä tätä enää kuvittele. Mietin nyt, että onko tämä edelleen syyhypunkkia vai eikö hoito tehonnut? Voidetta ei mennyt koko pakettia, ehkä juuri ja juuri puolet, vaikka koitin huolellisesti levittää koko kroppaan. Minulla on talvisin kuiva iho ja se jonkin verran kutiaa mutta ei näin paljon. Viime aikoina olen sheivannut jalkojani (siis ihan reisiäkin) ihan kyllä kosteaa ihoa ja vaahdon kanssa ja rasvannut sen jälkeen, reisissä on ärtynyt kohta koska olen tänään raapinut ihoa pitkin päivää...

Osaatteko auttaa? Itse asun onneksi (no tässä tilanteessa onneksi) yksin, joten muilta en ole tartuntaa voinut saada takaisin. Voisiko vika olla huonosti läpiviedyssä hoidossa? Sainkohan levitettyä ainetta koko selkään ihan kunnolla, laitoinko voidetta liian vähän? Käytin hanskoja seuraavana päivänä kun ne olivat  olleet 80-100 asteisessa saunassa n. 3h.

Pitäisikö minun tehdä nyt samantien uusi hoito, vai odotanko perjantaihin kun on kulunut viikko?

Auttakaa :(

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhyyn saa lääkäriltä tablettihoidon .On tehokas ja vaatii uusintahoidon(siis syyhyssä) aina.Tarkka pitää olla myös siivoamisessa kotona.

Ja kannattaa tutkituttaa ihotautilääkärillä ja otattaa verikoe, mistä syyhy paljastuu.

Vierailija
2/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että  täältä sais apua ko täällä aina tiedetään kaikki... Vai johtuuko sivun hitaudesta ettei kukaan vastaa :(

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tuo veemäinen tauti ja sain siihen sen suunkautta otettavan lääkkeen. Toimi kyllä, mutta viiveellä, olisko ollut viikko/kaks ennen kuin kaikki kutina hävisi. Ja piti tosiaan pestä melkein koko kämppä tavaroineen. Voiteen koin hankalaksi laittaa, koska ajattelin, jos en saakaan sitä kaikkialle, niin pyysin sen suun kautta otettavan. Kallis lääke muistaakseni mutta siis toimi loppujen lopuksi yhdellä kerralla.

Toi kutina tekee hulluksi, toivottavasti loppuu pian.

(Ataraxia muuten käytin pahimpiin tilanteisiin, kun en ollut saanut vielä diagnoosia ja meinasvat että mulla on joku allergia. Auttoi jonkun verran kutinaan ja hillitsi sitä, mutta se tekee sellaisen pöhnän, kun on rauhoittava kolmiolääke...)

Vierailija
4/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai raavi itseäs liikaa?

Jos ihon suojaava kerros ärtyy, voi tulla kutinaa.

Liika puunaaminen pahasta.

Vierailija
5/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla että voide on jotenkin ärsyttänyt ihoa? Kävin eilen saunassa, voikohan se olla syynä? Rasvasin saunan jälkeen Essex apteekin voiteella kädet ja jalat ja kyljet!!! *juoksee vessaan* Rasva on menny vanhaksi 12/13 (parasta ennen), mutta ei kai se nin äkkiä piloille mene... on kyllä ollut avattuna yli 12kk mutta kyseessä pumppupullo..

-ap

Vierailija
6/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai syyhyyn tuollaisia näppylöitä liity? Voisko pikemminkin olla joku lintukirppu tms?

Sitten taas tuo lääke itsessään voi aiheuttaa kutinaa. Been there, nukuin kerran syyhyä sairastaneen vieressä ja heräsin kun hän raapi itseään ihan hulluna. Tuosta tuli niin inha olo, että kävin ostamassa sen voiteen, ja vasta voiteen laittamisen jälkeen alkoi todellinen kutina. Ihotautilääkäri sitten sanoi, että tuo voide itsessään voi aiheuttaa kutinaa (joka voi kestää aika kauankin).

Vierailija
7/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä oli syyhy, saatiin ohjeeksi tehdä rasvaus kahdesti, oisko ollut viikon välein. Et todellakaan saa itse levitettyä sitä tarpeeksi tarkasti, mulla oli toisella kerralla poikaystävä auttamassa ja toisella äiti kumihanskojen kanssa. Sitä voidetta täytyy mennä IHAN JOKA PAIKKAAN. 

Muistithan tehdä näin: Ennen rasvausta käytössä olleet kaikki pyykkiin (vuodevaatteet, vaatteet). Rasva vaikuttaa sen jonkun 12h sen jälkeen taas kaikki pyykkiin ja suihkuun. Muistitko pyykätä pyyhkeet, käsipyyhkeet kaikki? Me pyykättiin jopa patalaput. 

Vierailija
8/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 22:07"]

Ei kai syyhyyn tuollaisia näppylöitä liity? Voisko pikemminkin olla joku lintukirppu tms? 

[/quote]

Liittyy. 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/ScabiesD08.JPG 

Pientä punaista näppyä. Mulla oli käsivarret täynnä.

Vierailija
9/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei oo näppyjä kuin ihan pari, eikä niitä ole tullut lisää. perjantaina uusin hoidon, ei helvetti kenet minä tähän hätään saan voiteen levityksessä auttamaan. Uusin hoidon jo aiemmin jos tää kutina jatkuu, koska en kestä.

Täytyy olla nii että hoito epäonnistui koska kutina ei kuitenkaan heti alkanut voiteen levityksen jälkeen vaan useita päiviä sen jälkeen.

Uskon että jos olisi lintukirppu tai lude niin jälkiä olisi enemmän ja niitä olisi myös reissukavereilla! 

Nyt kun katson ihoani niinn se on ihan kuiva, ihan hilseilee... Taisi Nix vetää kropan kuivaksi, olenkohan diagnosoinut itseni ihan päin helvettiä ja ne pisteet oli jotain norminäppyjä?

-ap

Vierailija
10/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla joskus kasvoissa kutinaa. Sitten tulee muutama näppy?

Vierailija
11/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 22:12"]

[/quote]

Liittyy. 

[/quote]

Tuo linkki ei toimi. Mutta "syyhyn pääoire on kova iltakutina. Ihossa ei näy alkuvaiheessa juuri mitään. Kutinan ja raapimisen jatkuessa etenkin sormiväleihin, kämmeniin ja ranteisiin, pikkulapsilla myös jalkapohjiin, ilmestyy punkkinaaraan kaivamia, 0,5–1 cm:n pituisia käytäviä, joiden toisessa päässä punkin voi erottaa pienenä harmaana pisteenä". http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00507#s1 Ap:lla taas oli heti alkuun muutama näppy mutta ei kutinaa. Lisäksi samassa lähteessä sanotaan "syyhykutina alkaa 3–6 viikon kuluttua tartunnasta, kun elimistö on ehtinyt muodostaa vasta-aineita punkkia ja sen eritteitä kohtaan. Jos väliaika on pitempikin." Ap:lla näppylät tulivat paljon nopeammin.

Edelleen voisin veikata, että kyse on jostain muusta kuin syyhystä.

Vierailija
12/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 22:21"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 22:12"]

[/quote]

Liittyy. 

[/quote]

Tuo linkki ei toimi. Mutta "syyhyn pääoire on kova iltakutina. Ihossa ei näy alkuvaiheessa juuri mitään. Kutinan ja raapimisen jatkuessa etenkin sormiväleihin, kämmeniin ja ranteisiin, pikkulapsilla myös jalkapohjiin, ilmestyy punkkinaaraan kaivamia, 0,5–1 cm:n pituisia käytäviä, joiden toisessa päässä punkin voi erottaa pienenä harmaana pisteenä". http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00507#s1 Ap:lla taas oli heti alkuun muutama näppy mutta ei kutinaa. Lisäksi samassa lähteessä sanotaan "syyhykutina alkaa 3–6 viikon kuluttua tartunnasta, kun elimistö on ehtinyt muodostaa vasta-aineita punkkia ja sen eritteitä kohtaan. Jos väliaika on pitempikin." Ap:lla näppylät tulivat paljon nopeammin.

Edelleen voisin veikata, että kyse on jostain muusta kuin syyhystä.

[/quote]

Voi oispa tää sen nixin ja saunan yhistelmän aiheuttaman kuivumisen aiheuttamaa tämä kutina. Mietin että ylireagoinko niihin pisteisiin, mutta en halunnut että tilanne pahenee......

-ap

Vierailija
13/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 22:20"]mulla ei oo näppyjä kuin ihan pari, eikä niitä ole tullut lisää. perjantaina uusin hoidon, ei helvetti kenet minä tähän hätään saan voiteen levityksessä auttamaan. Uusin hoidon jo aiemmin jos tää kutina jatkuu, koska en kestä.

Täytyy olla nii että hoito epäonnistui koska kutina ei kuitenkaan heti alkanut voiteen levityksen jälkeen vaan useita päiviä sen jälkeen.

Uskon että jos olisi lintukirppu tai lude niin jälkiä olisi enemmän ja niitä olisi myös reissukavereilla! 

Nyt kun katson ihoani niinn se on ihan kuiva, ihan hilseilee... Taisi Nix vetää kropan kuivaksi, olenkohan diagnosoinut itseni ihan päin helvettiä ja ne pisteet oli jotain norminäppyjä?

-ap

[/quote]

Mitä jos lopetat sen "nixaamisen"?

Ihosi kohta pilalla.

Nyt annat olla jo.

Vierailija
14/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 22:20"]

[/quote]

En mä muista alkoiko mullakaan heti se kutina. Ennemminkin vähitellen paheni, eikä missään tapauksessa mitenkään välittömästi voiteen laittamisen jälkeen tullut mitään. Mielestäni vähän hätiköit jos muutaman näppylän takia heti oletit että kyseessä on juuri syyhy, vaikkei muita oireita ollut eikä tiedossa että muilla olisi sitä.

6

Vierailija
15/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luteen puremille kuulostaa. Ehkä sait sieltä vieraassa mökissä nuo puremajäljet. Luteet yleistyneet.

Vierailija
16/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se syyhy ole.

Vierailija
17/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 22:47"]

Luteen puremille kuulostaa. Ehkä sait sieltä vieraassa mökissä nuo puremajäljet. Luteet yleistyneet.

[/quote]

Hyi älä viitti :( Noita ei ole tullut lisää, mukana olleita vaatteitakin olen käyttänyt. Kai joku olisi luteen puremia myös saanut, esim. saassa huoneessa nukkuneet? (erilliset sängyt)

-ap

Vierailija
18/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kyllä edelleen sen lintukirpun kannalla.

6

Vierailija
19/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 22:58"]

6

[/quote]

No voinko nyt huokaista helpotuksesta kun puremia ei  ole tullut lisää? Pitääkö mun nyt  tehdä jotakin?

Pukeudun tästä lähtien johonkin avaruuspukuun kun lähden johonkin, tää on ihan kamalaa :(

-ap

Vierailija
20/26 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 22:58"]

6

[/quote]

No voinko nyt huokaista helpotuksesta kun puremia ei  ole tullut lisää? Pitääkö mun nyt  tehdä jotakin?

Pukeudun tästä lähtien johonkin avaruuspukuun kun lähden johonkin, tää on ihan kamalaa :(

-ap

[/quote]

En mä mikään lääkäri ole, ihan omasta kokemuksesta vaan puhun mutta en usko, että kannattaa muutamasta näppylästä ottaa noin kovasti stressiä.

Mulla tuli joskus polveen sellainen outo kolmen näppylän kutiava rivistö. Netistä tutkailemalla päädyin lintukirppuun, niillä näppylöillä on kai tapana tulla rivissä/rykelmässä.

En mä tietenkään voi varma olla mistään, mutta jotenkin nyt en usko että sulla sitä syyhyä olisi. Syyhyn ensioirehan on käsittääkseni se kutina, ei näpyt. Ja toiseksi jos sulle se syyhy olisi tullut niin se olisi jo tullut ennen tuota mökkireissua koska se "itämisaika" on n. 1 kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme