Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi tässä nyt on itsekäs? Asiaa tavaroiden lainaamisesta.

Vierailija
07.01.2014 |

Miehen sisko lähtee perheineen kauas lomalle hiihtolomalla. Heillä on parivuotias lapsi, jolle otetaan kevyet rattaat mukaan ja varsinaiset kunnon istumarattaat jäävät Suomeen. 

Meille tulee hiihtolomaksi siskoni Keski-Suomesta. Sisko tulee pienemmällä autolla, johon ei mahdu rattaita. Isompi auto on miehensä työmatkalla juuri silloin, eikä voi mennä pienemmällä autolla. Pienempään autoon mahtuu viikon tavarat ja lapset, muttei enää rattaita.

No, pyysin miehen siskolta lainaan heidän rattaita siksi viikoksi, kun ne ovat käyttämättä silloin ja olisivat tuossa ihan vieressä.

Miehen siskolle ei käynyt, ei millään. Rattaat on jo kolmen lapsen käytössä olleet, kuusi vuotta vanhat, ei todellakaan mitkään uudet ja kalliit ja hienot. Ei vain halua lainata "tuntemattomille", eikä oikein muutenkaan.

Olin vähän hämmästynyt tästä, mutta miehen siskon mukaan on vähän itsekästä edes pyytää lainaksi toisten tavaroita toisille ihmisille, ei edes itselle.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei lainaa, anna olla. Hanki omat.

Vierailija
22/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ou jee mikä provo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Taas provo-huutelijat pelkää että joku saattaisi heitä jymäyttää. ;) Aina kannattaa olla valppaana ettei vaan menetä kasvojaan. 

Yleensä olen lainannut suht. hövelisti, mutta nykyään kyllä mietin useampaan kertaan kannattaako. Useimmiten lainatessa on tullut todettua, että tavara ei lainassa parane. Ehkä räikein tilanne oli, kun lainasin yhtä peliä (en viitsi mainita tarkemmin). Peli tuli takaisin toki pahoittelujen kera, mutta mykisti kyllä nähdä törkeän kallis peli pohjasta niin reikäisenä ja revittynä, että pelin mekaniikka sisältä loisti. Kyllä peliä vielä pystyy pelaamaan, mutta kadutti vietävästi kun ei kehdannut pyytää hyvitystä.

Omat vanhempani saivat aikoinaan myös osoituksen siitä, että lainata ei kannata eikä varsinkaan naapureille. Mitä kalliimpi, sitä varmemmin se pysyykin naapurin tontilla. Vaikka siis kysyykin tavaraa takaisin! "Joo, pitäisi palauttaa...". 
Kerran lainasimme silloiselle kaverilleni nättiä prinsessapukua. Siisti, itsetehty puku tuli takaisin valtavan kellertävän tahran kera, joka ei pesuissa tainnut koskaan lähteä kunnolla.

Että kunnioitan kyllä heitä, jotka uskaltavat oikeasti kieltäytyä. Toki lähimmilleni voin tietty lainata, mutta kaikille muille - myös kavereille ja naapureille - lainaan vain pitkän harkinnan jälkeen, jos silloinkaan. 

En näe tämän kälynkään toimissa mitään väärää. Pakko ei ole lainata, varsinkaan jos on kyse suht. hintavasta asiasta. Saati sitten, että lainaisi mutkan kautta ihmiselle, jota ei varsinaisesti edes tunne. Minäkin kieltäytyisin, eikä siinä ole mitään pahaa. 

Vierailija
24/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä lainaisin. Varsinkin, jos ap aina ollut luotettava ja kyse ei ole mistään hienoista uusista rattaista. Nykyään ollaan vaan niin kovin minäkeskeisiä, että toisten huomioiminen nähdään jotenkin vaivalloisena ja tarpeettomana. Eri asia toki olisi, jos minulla olisi lainaajasta huonoja kokemuksia entuudestaan (rikkoo, hävittää, sotkee).

Vierailija
25/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. tarvitsisin nyt kesämökin ja purjeveneen ja lisäksi parit sukset. Onko teiltä jäänyt pieneksi? 

Ja jos ei käy, niin teen aloituksen jossa haukun kun et itse tarvitse mökkiä/venettä joka vkl ja et silti lainaa.

17: sinähän voisit perustaa tavaranvuokraamon mutta annat vaan kaiken ilmaiseksi?todellisuudessa nämä jotka väittävät lainaavansa asuvat minimalistisessa kodissa ja myyvät kaiken heti mutta ovat itse lainaajapuolella.

Vierailija
26/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkea käly sulla. Kunnon luuserin tunnusmerkki on, ettei kykene yhteistyöhön ja avunantoon. Toki maailma olisi meille kaikille helpompi, jos olisimme auttavaisia ja joustavia.

Tiedät mitä voit odottaa häneltä; et yhtään mitään.

Vierailija
27/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 10:19"]

Ap. tarvitsisin nyt kesämökin ja purjeveneen ja lisäksi parit sukset. Onko teiltä jäänyt pieneksi? 

Ja jos ei käy, niin teen aloituksen jossa haukun kun et itse tarvitse mökkiä/venettä joka vkl ja et silti lainaa.

17: sinähän voisit perustaa tavaranvuokraamon mutta annat vaan kaiken ilmaiseksi?todellisuudessa nämä jotka väittävät lainaavansa asuvat minimalistisessa kodissa ja myyvät kaiken heti mutta ovat itse lainaajapuolella.

[/quote]

Tämä on jo lähes surkuhupaisan sarkastista. Kyseesä oli lastenrattaat, joten vertaaminen kesämökkiin ja purjeveneeseen on lähes naurettavaa. Tosin itse lainaan kesämökkiämmekin jos emme sitä itse tarvitse ystäville ja sukulaisille.

Minusta ei ole kohtuuton vaiva lainata rattaita veljensä perheelle silloin kun ei niitä itse tarvitse. Asiasta ei tule paljoa vaivaa. Itse ainakin haluan ylläpitää omalta osaltani kulttuuria, jossa luon lähtökohdat sille, että meiltä voi aina pyytää apua tarvittaessa. Itse sitten mietimme, voimmeko sitä antaa, oli kyseessä sitten ihan ajallinen, rahallinen tai materialistinen apu. 

Nämä kommentit jotenkin viittaavat siihen suomalaiseen kulttuuriin, jossa apua on vaikea pyytää. Ap:han kuitenkin vain pyysi eikä alkanut sen enempää vaatia itselleen mitään. Miten voi pyytää lastenhoitoapua naapureilta ja sukulaisilta, kuten palstalla usein kehotetaan, jos pelkästä lastenrattaiden lainaamisesta aiheutuu kohtuutonta vaivaa? Ettekö itse koskaan pyydä matkustellessanne ystäviänne kastelemaan kukkia tai soita apua kun autosta on loppunut akku?

Toki ymmärrän jos käly pelkää rattaiden kulumista tai muuta. Ei tietenkään ole mikään pakko antaa lainaan jos ei halua. Silti itse vähän vierastan sitä ajatusta, ettei koskaan ole valmis tarjoamaan apua tai lainaamaan mitään. Miten itse kehtaa pyytä apua tarvittaessa jos koskaan ei näe itse vaivaa muiden eteen? 

Asia on eri, jos kälyllä on kokemuksia siitä, ettei ap pidä hyvää huolta lainatuista tavaroista tai ole itse valmis lainamaan tai antamaan apua.

Vierailija
28/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltasi ottaa riskiä vanhojen rattaiden suhteen. Toivoisin, että omani kestäisivät vielä kolmannen käytössä ettei tarvitsisi ostaa enää uusia, kun ei ole enää lapsia tulossa. Ne on jo kertaalleen varastettu. Riski nro. kaksi, jos ne ihan oikeasti menisivät rikki niin, että toisen lapselle sattuisi jotakin en antaisi sitä ikinä anteeksi itselleni.

Vierailija
29/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäpäin maailmaa kirjoitat? Minulla olisi käyttöä vailla olevat matkarattaat, jotka saatte vaikka omiksi. En jaksa alkaa niitä myymään.

Itsellä ei ole tarvetta niille, kun varsinaiset rattaatkin saa niin helposti kasaan ja autoon.

Olen kouvolassa.

Vierailija
30/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en lainaisi. Siksi koska en halua lainata omia tavaroitani. Älä kärky kälysi omaisuutta.

Vierailija
31/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi ihan normaalia lainata. En tiedä miksi joku ei lainaisi. Minulla on monesti ollut sukset ja kesämökkikin lainassa. Venettäkin olen lainannut. Ehkä on suomalaisempaa olla lainaamatta...?

Vierailija
32/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 09:48"]

Oma kokemus lainaamisesta on se, että minulle lainaajalle siitä eniten ongelmia tulee. Rattaat pitäisi yleensä viedä tiettyyn aikaan tiettyyn paikkaan tai sitten ne haetaan (tai ollaan hakematta), joten pitää päivystää odottamassa. Palautuksen kanssa on niin ja näin, taas aikataulujen sopimista, odottelua jne.

Kun lähden reissuun, minulle riittää tavaroitten pakkaaminen sinne. En halua mitään ylimääräistä säätöä ennen ja jälkeen matkan etenkin kun kyse on sellaisesta pikkujutusta kuin lastenrattaat. Minimalistitut heivaa tavaraa pois kodeistaan ja olettaa, että heille lainataan aina ja kaikkea, vaikka rattaat voi ostaa Torista ja myydä seuraavalla viikolla.

[/quote]

Jotenkin tylyä tällainenkin. Miksi ihmeessä ei voi nähdä sukulaisten, ystävien ja tuttujen vuoksi vähän vaivaakin? Minusta on ihan itsestään selvää lainata jos joku tarvitsee jotain mitä en itse sillä hetkellä tarvitse. Toki oletan ja uskon, että saan lainaamani asian takaisin ja hyvässä kunnossa. Jos jotain vahinkoja sattuu, niin eihän sekään mikään maailmanloppu ole kun kyseessä on vain tavara.

[/quote]

Miksi minun pitäisi nähdä vaivaa, kun ap:n tapauksessa alkuperäinen lainarattaita tarvitseva perhe tekee sen valinnan, että äiti saa perheen pienen auton, jonne rattaat ei mahdu mukaan. Miksi siellä ei isi näe hieman vaivaa ja mieti, miksi ei voi mennä työmatkalle pienemmällä autolla.

Eli mikä ihmneen lainaamo minä olen perheille, joissa heidän oma mukavuutensa menee kaiken edelle?

Vierailija
33/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 10:19"]

[/quote] Ahaa, vai niin. Puolet kirjoistani ovat koko ajan kierrossa. Ihan hyvä koska hyllyihin ei mahtuisi. Sähköhöylä on ollut kaverilla jo pari vuotta, kolmet rattaat toisella 5 vuotta ja sukset 10 vuotta. Lumilautakengät lapsen kaverilla vuoden,  kakkosläppäri ja kannettava dvd-soitin pojan kaverilla pari kuukautta. Tikapuut tytön kaverilla kuukauden, auto on nyt työkaverilla kun käy lääkärissä. Yksi halusi lainata pistosahaa mutta ostin hänelle oman joululahjaksi, se on mökillä ja oli helpompi ostaa oma. Niin ja maastopyörä on naapurin pojanpojan käytössä muutaman vuoden. Ai joo ja lasten kirjoja ja pleikkapelejä on naapurissa myös. Viikottain joku lainaa jotain työkalua, minulla on hyvät valikoimat :) En edes muista kaikkea mutta ei haittaa.

Vierailija
34/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 10:25"]

Surkea käly sulla. Kunnon luuserin tunnusmerkki on, ettei kykene yhteistyöhön ja avunantoon. Toki maailma olisi meille kaikille helpompi, jos olisimme auttavaisia ja joustavia.

Tiedät mitä voit odottaa häneltä; et yhtään mitään.

[/quote]

Ei vaan maailma on helpompi niille, jotka ei itse viitsi mitään vaan olettaa, että aina joku toinen hankkii heille rattaat, auton ja ilmaisen matkan.

Vierailija
35/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoja kokemuksia muista lainaajista, ei halua lainata enää mitään itselleen tarpeellista tavaraa kenellekään.

Vierailija
36/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa vaisulta provolta. Ensinnäkin minkä vuoksi mies ei voi ottaa pienempää autoa työmatkalle? Toisekseen miksi sanot että jos vaunuille käy jotain niin sinä vaikka ostat uudet tilalle. Miksi sinä mitään maksaisit, kun vaunut oli sun siskolle menossa? Puhut ihan höpöjä koko ajan.

Vierailija
37/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lahjoitan tavaraa ilmaiseksi koska en osaa myydä, eivät kaikki ole kauppiashenkisiä. Mieluummin kuin säästän kaiken tai vien kaatopaikalle.

Ei kuitenkaan tuota ongelmaa nähdä että jollain toisella voi olla joku syy olla lainaamatta. Monikaan ei esim. halua itse keneltäkään toiselta juuri vaunuja vaan halutaan omalle lapselle uusi, jostain hygieniasyistä esim. ja tietenkin on eri asia jos saman perheen omat lapset ovat käyttäneet kuin että vieras.

Toisekseen silläkin voi olla merkitystä millä tyylillä kysymys on tehty. Onko selvästi ilmoitusasiana, vaatimuksenluonteisesti ollaan välittämässä toisen tavaroita toiselle vai kauniisti pyytämällä.

Vierailija
38/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 10:32"]

Mistäpäin maailmaa kirjoitat? Minulla olisi käyttöä vailla olevat matkarattaat, jotka saatte vaikka omiksi. En jaksa alkaa niitä myymään.

Itsellä ei ole tarvetta niille, kun varsinaiset rattaatkin saa niin helposti kasaan ja autoon.

Olen kouvolassa.

[/quote]

Kiitos, mutta asutaan Helsingissä.

Sain jo ratastarjouksen muualta, eli ongelma ratkesi. Laitoin Facebookiin kyselyn rattaista hiihtolomaviikolle ja yksi entinen luokkakaveri ala-asteelta kysäisi saman tein siskoltaan ja lupasivat antaa viikoksi lainaan. Ovat itsekin menossa matkoille.

Niin, eli täysin tuntematon ihminen lainaa nyt täysin tuntemattoman ihmisen siskolle viikoksi lastenrattaitaan. Ja ne ovat vieläpä ihan uudet, yhdelle lapselle ostetut, eikä niitä ole vielä edes käytetty, kun lapsi ei osaa istua.

Hyviä ja luottavaisia ihmisiä siis löytyy.

ap

Vierailija
39/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 11:17"]

Meillä olisi ihan normaalia lainata. En tiedä miksi joku ei lainaisi. Minulla on monesti ollut sukset ja kesämökkikin lainassa. Venettäkin olen lainannut. Ehkä on suomalaisempaa olla lainaamatta...?

[/quote]

Totta kai lainaisin itsekin.On aina lainattu suvun kesken. Olisi omituista,ettei käly antaisi rattaita viikoksi.

Mutta toisaalta ap sun elämä helpottaa.Sun ei tarvi ikinä tehdä mitään palveluksia miehesi siskon perheelle. Ei hoitaa heidän lapsia, ei auttaa, ei lainata.Voit pestä kätesi heistä täysin

Vierailija
40/61 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 10:32"]

Olen kouvolassa.

[/quote]

Kiitos, mutta asutaan Helsingissä.

Sain jo ratastarjouksen muualta, eli ongelma ratkesi. Laitoin Facebookiin kyselyn rattaista hiihtolomaviikolle ja yksi entinen luokkakaveri ala-asteelta kysäisi saman tein siskoltaan ja lupasivat antaa viikoksi lainaan. Ovat itsekin menossa matkoille.

Niin, eli täysin tuntematon ihminen lainaa nyt täysin tuntemattoman ihmisen siskolle viikoksi lastenrattaitaan. Ja ne ovat vieläpä ihan uudet, yhdelle lapselle ostetut, eikä niitä ole vielä edes käytetty, kun lapsi ei osaa istua.

Hyviä ja luottavaisia ihmisiä siis löytyy.

ap

[/quote]

KUKAAn ei ole niin tyhmä, että antaa käyttämättömät rattaat lainaan täysin tuntemattomille ihmisille. Oikeasti: rattaat on kuin auto, ei niitä anneta ihmisille, joita ei ole koskaan nähty. Ai niin, Porvoossa tietty.