Kumpi tässä nyt on itsekäs? Asiaa tavaroiden lainaamisesta.
Miehen sisko lähtee perheineen kauas lomalle hiihtolomalla. Heillä on parivuotias lapsi, jolle otetaan kevyet rattaat mukaan ja varsinaiset kunnon istumarattaat jäävät Suomeen.
Meille tulee hiihtolomaksi siskoni Keski-Suomesta. Sisko tulee pienemmällä autolla, johon ei mahdu rattaita. Isompi auto on miehensä työmatkalla juuri silloin, eikä voi mennä pienemmällä autolla. Pienempään autoon mahtuu viikon tavarat ja lapset, muttei enää rattaita.
No, pyysin miehen siskolta lainaan heidän rattaita siksi viikoksi, kun ne ovat käyttämättä silloin ja olisivat tuossa ihan vieressä.
Miehen siskolle ei käynyt, ei millään. Rattaat on jo kolmen lapsen käytössä olleet, kuusi vuotta vanhat, ei todellakaan mitkään uudet ja kalliit ja hienot. Ei vain halua lainata "tuntemattomille", eikä oikein muutenkaan.
Olin vähän hämmästynyt tästä, mutta miehen siskon mukaan on vähän itsekästä edes pyytää lainaksi toisten tavaroita toisille ihmisille, ei edes itselle.
Kommentit (61)
En voi ymmärtää, että ihmistä haukutaan itsekkääksi, jos ei lainaa omia tavaroitaan.
Mäkin asun pk-seudulta ja olisin voinut lainata meidän vaunuja. Lapsi täyttää kohta 5 v ja en ole saanut myytyä. Olisin ollut jopa tyytyväinen, jos olisivat menneet matkalla rikki. Keväällä sitten kunnostaudun.
nimimerkillä saamaton
Mä sain ystäviltä todella paljon lastenvaatteita, kun olin viimeisillään raskaana ja kun lapsi oli syntynyt. Viime vuonnakin sain vielä jotain.
Hyvän ystäväni pikkusisko sai yllätysvauvan ja hän on todella vähävarainen, mutta äärimmäisen tarkka maustaan.
Ilmoitin että hän voi lainaa meiltä vaatteita, mutta haluan ne takaisin, koska halusimme lisää lapsia. Ikävä kyllä emme niitä sitten saaneet. Vaatteet tulikin aina sitä mukaa takaisin kun jäivät pieneksi.
Ensimmäisestä satsista ei juuri mikään kelvannut kun vauvalle piti olla hienointa ja kalleinta mutta seuraavalla kerralla kelpasikin jo hyvin lähes kaikki. Vauvan vaatteet kun tuli takaisin, osaan oli lika jäänyt kiinni niin että vaatteet olivat ihan koppuralla. Vaatteet tulivat takaisin pussissa, joka vaan heitettiin sisään.
Pinnasänkykin kun tuli, siihen oli jalkaan selvästi purtu, esim koira vaikka heillä ei koiraa ole. Jäljet olivat ERITTÄIN selvät, maalista oli lähtenyt pois isoja kaistaleita, mm leikkimaton äänet eivät enää toimineet ja vaikka mitä.
Juttelin ystäväni kanssa ja sanoin miten asiat on ja hän sanoi suoraan siskolle on tullut yllätyksenä vauvan kanssa olemisen rankkuus, mutta ilman muuta on toiminut huonosti. En pinnasängyn jälkeen ole tarjonnut mitään, sieltä sen sijaan on tullut kyselyitä olisko teillä kokoa x tarjolla ja kenkiä ja sadevaatteita jne ja kaikkeen olen sanonut ei ole.
Joulun välipäivinä tämä henkilö sitten soitti ja kertoi että tulee huomenna meidän lähes naapuriin ja voisi samalla tulla katsomaan meiltä pieniä vaatteita ja ilmoitin etten enää lainaa hänelle mitään, koska vaatteet ja varsinkin pinnasänky oli palautettu niin huonossa kunnossa. Tämä vaan inisi jotain ettei meille vauvoja tule ja mitä mä niillä teen. Ilmoitin että olen myynyt vaatteet sitä mukaa pois lastenvaatekirppiksellä, kun meillä ei ole ollut niille käyttöä ja kyllä mulle raha on kelvannut.
Tiedän, olen valtaosan saanut ja olisin voinut antaa, mutta lähtötilanteessa kuvittelin että saamme edes toisen lapsen ja ihminen joka kohtelee toisen omaisuutta niin huonosti, ei minusta tarvitse minulta yhtään mitään.
ystävälleni kerroin tapahtuneesta ja hän on tietenkin asiassa minun puolellani.
Minulle on käynyt lukemattomia kertoja niin ettei kirjat ole tulleet takaisin, tai jossain aikuisten kirjassa on lasten piirustuksia jne. Ei kiitos !
Minä voin lainata jotain yksittäistä esinettä ihmiselle jonka tiedän että osaa palauttaa, mutta vahinkojakin sattuu ja jos joku sanoo tämä meni vahingossa rikki, pitääkö mun nyt korvata tämä, kun tämä oli teillä tarpeeton ja käytetty, mitä siihen sitten sanot ?
Pääsen paljon helpommalla kun laitan itselleni tarpeettomat eteenpäin ja unohdan lainailut kokonaan.
Itse en hirveästi jaksa tavaroitani lainata.. aina niitä saa kysellä takaisin ja se jos mikä on ärsyttävää... tai joutuu itse viemään tai hakemaan lainaajalle... ja aina jos lainailee jotain kynnys lainaamiseen madaltuu ja ollaan jatkuvasti pyytämässä jotain lainaksi. Kälysi ei ole itsekäs vaan sinä kun pidät sellaisia itsekkäinä jotka ei halua tavaroitaan lainata tuntemattomille ihmisille.
En mäkään lainaisi. Olen myöskin sitä sorttia, etten halua lainata tavaroitani. Mulla on siitä niin huonoja kokemuksia, lainatut tavarat on palautettu rikkinäisinä/likaisina, niitä ei ole korvattu tai jos on siitä asiasta on saanut mainita monta kertaa. Joten kyllä toisaalta ymmärrän kälyäsi. Etkä voi sille mitään, jollei hän lainaa niin hän ei lainaa. Itsekkääksi en kutsuisi. Et voi olettaa, että jos kysyt lainaksi kaikki suostuvat. Kieltäytyminen on myöskin vaihtoehto, ei siinä ole kyse itsekkyydestä.
Yleensä nämä lainauksista kieltäytyjät ovat itse niitä, jotka ensimäisenä huutaa ja vaatii palveluksia heille itselleen. Perheen prinsessoja, jotka aikuisenakaan ei ole tajunneet, että heidänkin pitäisi joskus antaa, jos ovat koko ajan muilta vaatimassa.
Mutta ovat jääneet sille lapsiasteelle, että luulevat maailman pyörivän heidän ympärillään ja järkytys on jossain vaiheessa vasta edessä, kun tajuavat, että he eivät olekaan maailman keskipiste ja jos meinaa saada jotain, pitää myös kyetä antamaan.
Tuollaiset ihmiset kannattaa kiertää kaukaa
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 12:42"]
Yleensä nämä lainauksista kieltäytyjät ovat itse niitä, jotka ensimäisenä huutaa ja vaatii palveluksia heille itselleen. Perheen prinsessoja, jotka aikuisenakaan ei ole tajunneet, että heidänkin pitäisi joskus antaa, jos ovat koko ajan muilta vaatimassa.
Mutta ovat jääneet sille lapsiasteelle, että luulevat maailman pyörivän heidän ympärillään ja järkytys on jossain vaiheessa vasta edessä, kun tajuavat, että he eivät olekaan maailman keskipiste ja jos meinaa saada jotain, pitää myös kyetä antamaan.
Tuollaiset ihmiset kannattaa kiertää kaukaa
[/quote]
Höpön löpön. Jos mä olen lainannut/kysynyt joltain lainaksi, jotakin olen palauttanut tavaran heti käytön jälkeen seuraavana päivänä. Hakenut myöskin lainatun asian, mikäli on kieltäydytty lainaamasta asia on ok. Ei siitä sitten sen enempää. Sitten keksin jonkun toisen keinon.
Yhteisöllisyys ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Turha sitä on sillä yrittää rikastuttaa.
Ihmiset on niin erilaisia tuon lainaamisen suhteen, äitini nostaisi kauhean älämölön jos joku kehtaisi pyytää lainaksi rattaita, varsinkin isän sisko ja vielä sisarelleen, omalle sisarelleen kyllä voisi lainata pitkin hampain.
Minä taas nolona selittäisin miksi ihmeessä en tullut tarjonneeksi rattaita kun tiesin että siskosi on tulossa ja meidän vanhat rattaat seisoo käyttämättä.
Tyttäreni antaisi omaksi ja ostaisi kirpputorilta omalleen uudet.
Tämä palsta aina vain yllättää ja saa minut taas kerran ymmärtämään, kuinka ihania läheisiä ja ystäviä minulla onkaan. Olen luullut, että on ihan normaalia auttaa toisia "hädässä", lainata tavaroita, joita ei tarvitse jne. Nyt sen taas näkee, että onhan näitä "minulla on periaate, en hitossa lainaa" -ihmisiä vaikka kuinka :O
Eikä siinä mitään, olkoon, onneksi näitä "hassuja" ihmisiä ei ole minun ympärilläni. JA onneksi sekä mieheni että oma perheeni ja ystäväni ovat kanssani samaa mieltä. Jos vaikka työkaverini kertoisi tällaisesta tilanteesta, niin minä TARJOUTUISIN lainaamaan vaunuja, rattaita, mitä lie, ilo mielin.
Onko niitä rattaita nyt sitten niin kauhean vaikea vuokrata jostain siksi viikoksi? Minä en kyllä kehtaisi lainaksi pyytää, saattaisin omiani lainata tai sitten en. En osaa sanoa, kun ei ole tullut tilannetta vastaan. Mutta ei voi velvoittaa ketään lainaamaan tavaroitaan toiselle. Joten en pidä kälyäsi itsekkäänä kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 13:39"]
Onko niitä rattaita nyt sitten niin kauhean vaikea vuokrata jostain siksi viikoksi? Minä en kyllä kehtaisi lainaksi pyytää, saattaisin omiani lainata tai sitten en. En osaa sanoa, kun ei ole tullut tilannetta vastaan. Mutta ei voi velvoittaa ketään lainaamaan tavaroitaan toiselle. Joten en pidä kälyäsi itsekkäänä kuitenkaan.
[/quote]
Jatkan vielä:. hyvälle ystävälle toki lainaan mielelläni ja naapurille, mutta puolituntemattomalle siis en.
Mitä mieltä itse olet ap?
Sinä haluat päättää toisen vaunujen käyttäjästä ja olet kiukkuinen/tuohduksissa/ällistynyt/suuttunut, kun et saa, kälysi haluaa päättää kuka käyttää hänen vaunujaan.
Minulle tämä asia on selvä eikä muuksi muutu.
Kukin saa aivan vapaasti ajatellla miten haluaa.
Mä lainaan mielelläni tietyille tyypeille, olen välillä oikein tyrkyttänyt joillekin. Tiedän myös saavani tietyiltä ihmisiltä saman tien apua, vaikka heille itselle siitä tulisi takkiin.
Muille ihmisille ja puolitutuille en lainaa. Ihan siitä syystä, että yleensä siitä tulee tosiaan turhaa vaivaa. Jo ihan voileipäkakkuvuoista alkaen. Lainasin kaverille kakkuvuoat ja olivat sitten leikanneet kakkuja leipäveitsellä ja alustat aivan "viilleltyjä". Eihän tuokaan periaatteessa mitään haittaa, mutta harmitti, kun mulla oli ne 10 vuotta olleet ja yhden lainauskerran jälkeen sen näköiset.
Eli multa saa aina apua, kunhan tunnen ihmisen ja sen että kohtelee MUIDENKIN tavaroita hyvin.
Jos omaa autoa pitää kuin kukkaa kämmenellä ja kaupassakin käy mieluummin autolla ettei se vain kurastu, niin laina-autoa voidaan vahingossa ohimennen kolhia ostoskärryillä jne.
Kälyhän se oli, joka ilmoitti pitävänsä ap:tä itsekkäänä, kun edes kehtasi pyytää. Onneksi ap sait vaunut lainaksi.
Se ettei halua lainata, on tylyä, mutta toki kälyllä on siihen oikeus. Sen sijaan se, että arvosteli ap:tä itsekkääksi, on todella ala-arvoista.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 09:48"]
Oma kokemus lainaamisesta on se, että minulle lainaajalle siitä eniten ongelmia tulee. Rattaat pitäisi yleensä viedä tiettyyn aikaan tiettyyn paikkaan tai sitten ne haetaan (tai ollaan hakematta), joten pitää päivystää odottamassa. Palautuksen kanssa on niin ja näin, taas aikataulujen sopimista, odottelua jne.
Kun lähden reissuun, minulle riittää tavaroitten pakkaaminen sinne. En halua mitään ylimääräistä säätöä ennen ja jälkeen matkan etenkin kun kyse on sellaisesta pikkujutusta kuin lastenrattaat. Minimalistitut heivaa tavaraa pois kodeistaan ja olettaa, että heille lainataan aina ja kaikkea, vaikka rattaat voi ostaa Torista ja myydä seuraavalla viikolla.
[/quote]
Jotenkin tylyä tällainenkin. Miksi ihmeessä ei voi nähdä sukulaisten, ystävien ja tuttujen vuoksi vähän vaivaakin? Minusta on ihan itsestään selvää lainata jos joku tarvitsee jotain mitä en itse sillä hetkellä tarvitse. Toki oletan ja uskon, että saan lainaamani asian takaisin ja hyvässä kunnossa. Jos jotain vahinkoja sattuu, niin eihän sekään mikään maailmanloppu ole kun kyseessä on vain tavara.
[/quote]
Samaa mieltä kuin eka kommentoija.
Toistaiseksi juuri tavaroita / rahaa innokkaimmin lainaksi pyytäneet ovat olleet huonoimpia niitä palauttamaan. Ja kuten joku muukin on kokenut, niin lainaaja monesti joutuu suurimman työn tekemään.
On kokemusta, että lainaaja saa itse tavaroitaan pyydellä takaisin. Lainaamiani tavaroita on palautettu rikkinäisenä, vaatteita pesemättöminä ja joitakin kirjoja ei ole palautettu ollenkaan (pyynnöistä huolimatta). Rahan lainaamisen jälkeen eräs henkilö oli pitkään "tavoittamattomissa", mutta sain kuitenkin rahani takaisin.
Kokemukseni mukaan lainaisin tavaroitani enää sellaisille, jotka ovat olleet luottamuksen arvoisia ennen. Jostain syystä tavaroiden palauttaminen oma-aloitteisesti ajoissa ja entisen veroisina ei kuulu kaikkien ihmisten käytöstapoihin.
Kyllähän teillä molemmilla on itsekkäät tarkoitusperät, niin kuin ihmisillä nyt yleensäkin melkein kaikissa toimissaan. Eikä itsekkyys välttämättä ole epämoraalista.
Minusta on ihan normaalia kysyä tavaraa lainaksi, jos tietää, että toinen ei sitä tarvitse. Ei siinä ole mitään väärää, jos sen tekee nätisti. Ja on ihan normaalia kieltäytyä antamasta lainaksi, jos on huonoja kokemuksia. Siinäkään ei ole mitään väärää. Rumaksi juttu menee siinä vaiheessa, kun aletaan haukkua ja syyllistää toisia.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 11:26"]
Oma kokemus lainaamisesta on se, että minulle lainaajalle siitä eniten ongelmia tulee. Rattaat pitäisi yleensä viedä tiettyyn aikaan tiettyyn paikkaan tai sitten ne haetaan (tai ollaan hakematta), joten pitää päivystää odottamassa. Palautuksen kanssa on niin ja näin, taas aikataulujen sopimista, odottelua jne.
Kun lähden reissuun, minulle riittää tavaroitten pakkaaminen sinne. En halua mitään ylimääräistä säätöä ennen ja jälkeen matkan etenkin kun kyse on sellaisesta pikkujutusta kuin lastenrattaat. Minimalistitut heivaa tavaraa pois kodeistaan ja olettaa, että heille lainataan aina ja kaikkea, vaikka rattaat voi ostaa Torista ja myydä seuraavalla viikolla.
[/quote]
Jotenkin tylyä tällainenkin. Miksi ihmeessä ei voi nähdä sukulaisten, ystävien ja tuttujen vuoksi vähän vaivaakin? Minusta on ihan itsestään selvää lainata jos joku tarvitsee jotain mitä en itse sillä hetkellä tarvitse. Toki oletan ja uskon, että saan lainaamani asian takaisin ja hyvässä kunnossa. Jos jotain vahinkoja sattuu, niin eihän sekään mikään maailmanloppu ole kun kyseessä on vain tavara.
[/quote]
Miksi minun pitäisi nähdä vaivaa, kun ap:n tapauksessa alkuperäinen lainarattaita tarvitseva perhe tekee sen valinnan, että äiti saa perheen pienen auton, jonne rattaat ei mahdu mukaan. Miksi siellä ei isi näe hieman vaivaa ja mieti, miksi ei voi mennä työmatkalle pienemmällä autolla.
Eli mikä ihmneen lainaamo minä olen perheille, joissa heidän oma mukavuutensa menee kaiken edelle?
[/quote]
Noh. Luulisin, että siellä keskisessä Suomessa asuva perhe on ihan miettinyt asian loppuun asti, vaikken heitä tunnekaan. Voipi olla vaikka niin, että sen perheen isä tarvitsee isompaa autoa kuljettaakseen isoja tavaroita paikasta toiseen. Tavaroita, jotka eivät siihen pienempään mahdu.
Meilläkin on kaksi autoa ja mies tarvitsee juuri töiden takia sitä isompaa, vaikka yksin ajaakin. Pikku-Fiatin takaluukkuun ei noin vain tungeta esimerkiksi arkkupakastinta.
[/quote]
Miksi ihmeessä ap ei lainaa heille omaa autoaan, jolloin tuota ongelmaa ei ole? Tai mies ei lainaa Hertziltä pakua? Miksi lainaajana pitää olla sisaren kälyn, kun itsekin siellä ketjun alkupässä voisi lainailun aloittaa
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 11:26"]
[/quote]
[/quote]
Miksi minun pitäisi nähdä vaivaa, kun ap:n tapauksessa alkuperäinen lainarattaita tarvitseva perhe tekee sen valinnan, että äiti saa perheen pienen auton, jonne rattaat ei mahdu mukaan. Miksi siellä ei isi näe hieman vaivaa ja mieti, miksi ei voi mennä työmatkalle pienemmällä autolla.
Eli mikä ihmneen lainaamo minä olen perheille, joissa heidän oma mukavuutensa menee kaiken edelle?
[/quote]
Noh. Luulisin, että siellä keskisessä Suomessa asuva perhe on ihan miettinyt asian loppuun asti, vaikken heitä tunnekaan. Voipi olla vaikka niin, että sen perheen isä tarvitsee isompaa autoa kuljettaakseen isoja tavaroita paikasta toiseen. Tavaroita, jotka eivät siihen pienempään mahdu.
Meilläkin on kaksi autoa ja mies tarvitsee juuri töiden takia sitä isompaa, vaikka yksin ajaakin. Pikku-Fiatin takaluukkuun ei noin vain tungeta esimerkiksi arkkupakastinta.