Miksi vanhempani eivät auta lastenhoidossa?
Kertaakaan eivät oo ottaneet hoitoon vaikka oon pyytäny.. onko normaalia että ei vain kiinnosta olla lastenlasten elämässä ollenkaan. On kyllä todella rankkaa kun ei ole ketään hoitajaa ja parisuhteelle ei ole ollenkaan aikaa.. pitäskö tämmöseen osata varautua jotenkin et kun itkien soittaa apua ja vasta saanu esikoisen että mun äiti vastaa "en voi auttaa kun sit aattelisit et autan aina"
Kommentit (94)
Minusta tuntuu, että ne jotka asennoituvat omiin lapsiinsa velvollisuutena, suhtautuvat myös omiin (tuleviin) lastenlapsiin velvollisuutena. Yksinkertaista.
Ja sitten se on tämä edunvalvontayhteiskunta. Jokainen miettii, että mitkä etuudet kuuluvat itselleen samalla pohtien, ettei vaan vahingossa tule hyväksikäytetyksi. Edes oman lapsen puolelta.
Surullista.
Minusta tuntuu, että ne jotka asennoituvat omiin lapsiinsa velvollisuutena, suhtautuvat myös omiin (tuleviin) lastenlapsiin velvollisuutena. Yksinkertaista.
Ja sitten se on tämä edunvalvontayhteiskunta. Jokainen miettii, että mitkä etuudet kuuluvat itselleen samalla pohtien, ettei vaan vahingossa tule hyväksikäytetyksi. Edes oman lapsen puolelta.
Surullista.
Hmm. Itsestäni on sillain luonnollista, että jos vanhemmat eivät halua hoitaa omia lapsiaan vaan dumppaavat ne joka käänteessä isovanhemmilleen, ko. vanhemmat eivät välttämättä halua hoitaa sitten lapsenlapsiaankaan yhtään sen enempää.
Kun se äitisi seuraavan kerran laittaa jonkun "pienen" pyynnon, vastaat "en voi auttaa kun sit aattelit et autan aina." :) katotaan muistuuko mieleen omat sanat.
Oon sitä mieltä että outo lintu - mikä ei höyheniään kanna. Miksi lykkäät vastuuta vanhemmillesi, he ovat jo sinut hoitaneet
Kas kummaa mä autan mun äitiä vaikka äiti ei ole hoitanut lapsiani. Meillä muutenkin lämpimät ja läheiset välit. Nuoret äidit on nykyään niin veteliä. Tuntuu että isovanhemmat pääsee vasta haudassa rauhaan. Näyttää hullulta kun nuori vireä äiti hyvässä fyysisessä kunnossa valittaa, kun vanha ja ryppyinen mummo ei jaksa lapsen lapsia hoitaa.
Kyllä ne mummot hoitaisi, jos se jaksaminen riittäisi, mutta ette te tiedä mitä on olla vanha. Monella syynä varmasti se ettei jaksa, mutta se ei mene kaaliin. Nuoren ihmisen ei tarvitse jaksaa, mutta vanhan kylläkin. Hyvin ristiriitaista.
Ei mun vanhemmat ainakaan jaksaneet hoitaa edes omia lapsiaan. Aina olivat isovanhemmat lapsenlikkana. Nyt sitten jatkuu vaan sama meno - lastenlapsia ei jakseta koskaan hoitaa, kun on tärkeämpääkin menoa. Miten sitä vanhana jaksais kyn ei nuorenakaan. Eihän näitä toki kritisoida saa.
Täällä moni puolustelee isovanhempia juuri sillä, että he ovat jo lapsensa hoitaneet. No mitäs sitten jos eivät olekkaan? Miksi heidän oli ok odottaa, että omat vanhemmat hoitavat jälkikasvun, mutta seuraavalle sukupolvelle ei heru edes muutamaa tuntia?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 20:18"]
Kas kummaa mä autan mun äitiä vaikka äiti ei ole hoitanut lapsiani. Meillä muutenkin lämpimät ja läheiset välit. Nuoret äidit on nykyään niin veteliä. Tuntuu että isovanhemmat pääsee vasta haudassa rauhaan. Näyttää hullulta kun nuori vireä äiti hyvässä fyysisessä kunnossa valittaa, kun vanha ja ryppyinen mummo ei jaksa lapsen lapsia hoitaa.
[/quote] Ei ole kaikki mummot "vanhoja ja ryppyisiä", jaksetaan kyllä harrastaa sitä seitsemää eri juttua viikossa mutta ei kerran vuodessa lapsia kolmea tuntia..
[/quote]
Samoin meillä. Meillä on läheiset välit ja mummi (isä kuollut) on saanut viettää lastenlasten kanssa aikaa todella paljon.
Ja nyt, kun mummi on vanha ja tarvitsee apua, lapsenlapset mielellään mummille ajavat nurmikkoa ja pesevät saunaa yms.
Kamalan kylmästi ajatellaan, että olette valmiit hylkäämään vanhempanne vanhainkotiin siksi, että he eivät jaksaneet hoitaa enää lapsenlapsianne, vaikka teidät kasvattivatkin aikuisiksi.
En minäkään alkaisi sellaisen kiristyksen alle omien lasteni kanssa (jos ne nyt olisin niin huonosti kasvattanut) että alkaisivat huutaa, että makaa äiti sitten paskavaipoissa yksin vanhainkodilla, jos et hoida meidän lapsia.
Miksi joidenkin on vaikea ymmärtää, että meitä mahtuu niin moneen junaan, ei äiti ole yksisilmäisesti aina se vetelä ja vaativa. On olemassa monen ikäisiä ihmisiä, jotka käyttäytyvät itsekkäästi ja omaa etua tavoitellen, eivätkä halua auttaa lähimmäistään, vaikka itse saisivat apua ja pystyisivät sitä itsekin tarjoamaan. Ei kaikki ole vetelän äidin vaatimuksista kiinni, eikä mummon vanhuudesta ja jaksamattomuudesta. Voi vallan mainiosti olla kiinni myös kiinnostuksen puutteesta tai silkasta itsekkyydestä.
[/quote]
Samoin meillä. Meillä on läheiset välit ja mummi (isä kuollut) on saanut viettää lastenlasten kanssa aikaa todella paljon.
Ja nyt, kun mummi on vanha ja tarvitsee apua, lapsenlapset mielellään mummille ajavat nurmikkoa ja pesevät saunaa yms.
Kamalan kylmästi ajatellaan, että olette valmiit hylkäämään vanhempanne vanhainkotiin siksi, että he eivät jaksaneet hoitaa enää lapsenlapsianne, vaikka teidät kasvattivatkin aikuisiksi.
En minäkään alkaisi sellaisen kiristyksen alle omien lasteni kanssa (jos ne nyt olisin niin huonosti kasvattanut) että alkaisivat huutaa, että makaa äiti sitten paskavaipoissa yksin vanhainkodilla, jos et hoida meidän lapsia.
Miksi joidenkin on vaikea ymmärtää, että meitä mahtuu niin moneen junaan, ei äiti ole yksisilmäisesti aina se vetelä ja vaativa. On olemassa monen ikäisiä ihmisiä, jotka käyttäytyvät itsekkäästi ja omaa etua tavoitellen, eivätkä halua auttaa lähimmäistään, vaikka itse saisivat apua ja pystyisivät sitä itsekin tarjoamaan. Ei kaikki ole vetelän äidin vaatimuksista kiinni, eikä mummon vanhuudesta ja jaksamattomuudesta. Voi vallan mainiosti olla kiinni myös kiinnostuksen puutteesta tai silkasta itsekkyydestä.
Surullista.