Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset syyslomalla mummolassa. Viikko ilman ruuanlaittoa!!

Vierailija
12.10.2020 |

Aion olla koko viikon tekemättä ruokaa. Siivotaan tänään miehen kanssa töiden jälkeen ja aloitetaan 5 päivän lepo :D ai että!!!!

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että, itse muistan ihan ekaluokasta asti kun koulujen kesäloma alkoi, pistettiin minut lentokoneeseen tai junaan yksin ja lähetettiin maalle mummolaan. Silloin oli junassa tai koneessa joku saattaja. Kotiin tulin vasta kun koulut alkoivat. Tätä jatkui noin yläasteeseen asti. Elämäni parhaita kesiä. ❤️❤️❤️ Jokaisen lapsen pitäisi saada kokea ne ihanat lapsuuden kesät maalla mummolassa järven rannalla uiden, mansikoita syöden ja kanoja hoitaen ja yöt lukien kirjoja. Lämmöllä muistelen vielä lähes päivittäin. Omille lapsille ei ole tarjota vastaavaa.

Vierailija
102/112 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkien isovanhemmat ole mitään monisairaita vanhuksia, monet päiväkoti- ja alakouluikäisten isovanhemmat on vielä työelämässäkin tai juuri jääneet eläkkeelle. Mitä pahaa on siinä, että lapsi menee terveille, hyväkuntoisille isovanhemmille syyslomaksi näiden omasta halusta, kun vanhemmat on töissä? Lapsilla on lomaa aika paljon enemmän kuin aikuisilla, väkisinkin joutuu miettimään kuinka ne saadaan järjesteltyä vuoden mittaan. Jos isovanhemmat haluaa auttaa, niin miksi siitäkin pitää vääntää joku kamala asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että, itse muistan ihan ekaluokasta asti kun koulujen kesäloma alkoi, pistettiin minut lentokoneeseen tai junaan yksin ja lähetettiin maalle mummolaan. Silloin oli junassa tai koneessa joku saattaja. Kotiin tulin vasta kun koulut alkoivat. Tätä jatkui noin yläasteeseen asti. Elämäni parhaita kesiä. ❤️❤️❤️ Jokaisen lapsen pitäisi saada kokea ne ihanat lapsuuden kesät maalla mummolassa järven rannalla uiden, mansikoita syöden ja kanoja hoitaen ja yöt lukien kirjoja. Lämmöllä muistelen vielä lähes päivittäin. Omille lapsille ei ole tarjota vastaavaa.

Joo, on mummuloissa eroja. Itse muistan lapsuuden mummolakesistä pienten serkkujeni vahtimisen, jatkuvan käsin tiskaamisen ja nyrkkipyykin, järkyttävän kokoisen kasvimaan kitkemisen, pöytien kattamisen ja siivoamisen. Uimaan pääsi pari kertaa kesässä mutapohjaiselle metsälammelle, jonne piti kävellä monta kilometria polkuja pitkin, jos joku aikuisista viitsi lähteä mukaan. Minäkin olisin halunnut sinun mummolakesät, olen ihan kateellinen.

Vierailija
104/112 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on mummuloissa eroja. Itse muistan lapsuuden mummolakesistä pienten serkkujeni vahtimisen, jatkuvan käsin tiskaamisen ja nyrkkipyykin, järkyttävän kokoisen kasvimaan kitkemisen, pöytien kattamisen ja siivoamisen. Uimaan pääsi pari kertaa kesässä mutapohjaiselle metsälammelle, jonne piti kävellä monta kilometria polkuja pitkin, jos joku aikuisista viitsi lähteä mukaan. Minäkin olisin halunnut sinun mummolakesät, olen ihan kateellinen.

Ja itseäni harmittaa kun omat lapseni eivät saa tällaista. Vaalin ihania muistoja jo edesmenneistä mummista ja papasta. ❤️

Vierailija
105/112 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys pienten lasten ja koululaisten vanhemmille:

Miksi ette vietä syyslomalla aikaa lastenne kanssa? Jos lapsen äiti ja isä ovat töissä, niin on mahdollista pitää pari päivää kesälomasta syyslomaviikolla. Monella työpaikoilla on mahdollisuus ja jopa vahva suositus tehdä etätyötä kotona koronatilanteen takia. Etätyöläinen voi hoitaa lapsensa kotona. Monella työpaikalla on käytössä joustavat työajat ja työaikapankki. Tai vanhempi voi pyytää töistä muutaman päivän palkatonta vapaata koulun syyslomalle.

Mielenkiinnon vuoksi: Asuvatko lapsenne mummoloissa myös joululomalla, talvilomalla ja kesälomalla? Entä viikonloppuisin?

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapset eivät saa olla syyslomalla kotona? Näin koronapandemian aikana pitää välttää kyläilyjä ja perheen ulkopuolisia ihmiskontakteja. Lapsella on oikeus olla lomalla kotona. Syysloma on perheen yhteistä aikaa. Kotona voi ulkoilla, harrastaa liikuntaa, käydä kävelyllä ja pyöräilemässä, valmistaa yhdessä kotiruokaa ja leipoa, pelata pihapelejä ja lautapelejä, katsoa piirrettyjä ja elokuvia, retkeillä, käydä kirjastossa ja lukea kirjoja, levätä, nukkua ja kerätä voimia.

Mitä muistoja lapsille, äidille ja isälle kertyy perheen yhteisestä ajasta, jos lapset ovat syyslomaviikon mummolassa ja vanhemmat ovat kotona? Ei sopisi minulle! En osaa kuvitellakaan, että hoidattaisin lapset koulujen lomaviikoilla isovanhemmilla ja olisin itse kotona!

Höpö höpö. Nyt on kyse tästä yhdestä lomaviikosta eikä jokaisesta. Kiva, kun lapset tulevat kylään. Terveisin mummo

Kumpi on lapsille kivempaa, olla kotona hiljaa, että vanhemmat saa tehdä rauhassa etätöitä vai mennä mummolaan, jossa mummo ja pappa hemmottelevat ja puuhailevat kaiket päivät lastenlasten kanssa?

Vierailija
106/112 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko lapset tehty vanhoina tai mummolaan lähtee jo aika isot lapset jos isovanhemmat 70+ ikäluokkaa. 

Me olemme 74 ja 76 vuotiaita. Lapsenlapsemme ovat 5 ja 8.

Vierailija
107/112 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te ihmiset teette lapsia jos ette itse jaksa niitä hoitaa. Suomessa nuorten mielenterveysongelmat ovat valtavan suuria, en ihmettele jos omat vanhemmat eivät jaksa lainkaan hoitaa.

Vierailija
108/112 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No just. Et sitten ole kuullut koronasta ja viet lapset viikoksi mummolaan hoitoon.

Ei ihme jos virus leviää kuin rutto.

Viranomaisten suositus iäkkäille ja riskiryhmälle on edelleen voimassa ja pitäisi välttää ihmisten tapaamisia.

Meillä isovanhemmat 70v ja keväästä alkaen ollaan tavattu vain ulkona ja turvavälit huomioiden. Kuka tietoisesti ottaa riskin isovanhempien terveydestä.

Tiesitkös, että kaikkien lasten isovanhemmat eivät ole iäkkäitä? Voi ihan hyvin olla noin 50-vuotiaita ja tukevasti työelämässä vielä mukana. Minusta oudompaa ja harvinaisempaa on se, että pienten lasten isovanhemmat ovat noinkin vanhoja kuten teidän tapauksessa. Ainoastaan täällä aihe vapaalla tuntuu olevan vanhoja vanhempia ja isovanhempia, kun taas IRL näkee ja tapaa nuorempia.

Esim. vanhempani ovat alle 70v., minä ja sisarukseni ollaan 45-50v. ja kaikki lastenlapset ovat yli 18v.

Vierailija
109/112 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä on aikuinen, jonka äiti ollut 24/7 kotona. Lapset olivat usein mummoloissa hoidossa ja pitkiä aikoja kerrallaan. Aikuinen kertoi, että oli lapsena kuukauden mummolassa eikä käynyt välillä kertaakaan kotona. Perheen sisarukset erotettiin toisistaan, etteivät lapset nahistele ja riitele isovanhempien aikana. Toinen sisarus vietiin äidin vanhemmille hoitoon ja toinen sisarus isän vanhemmille hoitoon. Ja lasten äiti oli päätoimisesti kotona. On kyllä patalaiska äiti, jos ei viitsi edes omia lapsiaan hoitaa! Sairasta!

Jos lapsia hoidatetaan paljon mummoloissa ja sukulaisilla, niin lapsen äidillä ja isällä on yleensä elämänhallinnan ongelmia. Äiti ja isä ei osaa hoitaa ja kasvattaa lapsia eikä pärjää omien lastensa kanssa. Perheen päivärytmi on pielessä. Vanhempi ei osaa laittaa ruokaa, siivota kotia ja maksaa laskuja ajoissa. Vanhemmilla on uusavuttomuutta tai uushaluttomuutta tai molempia. Vanhemmalla voi olla työnarkomaniaa, päihdeongelmia, nettiaddiktio tai peliriippuvuutta. Vanhemmat haluavat lomailla ilman lapsia kotimaassa ja ulkomailla. Lapsia ei oteta mukaan, koska lapset pilaavat loman. Äiti ja isä eivät kanna vastuuta lapsistaan ja perheestään. Vastuu lapsista sysätään isovanhemmille.

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttu mies  kuuluu siihen porukkaan joka lapsena aina lähetettiin kaikilla lomilla mummolaan.  Oli siellä aian koko kesän , joululomat ja hiihtolomat. Oli aikuisena katkera koska mitään muistoja oman perheen kanssa vietetyistä lomista ei kertakaikkiaan ollut. Äitinsä oli kuitenkin kotiäiti ja isänsä tyypilliseen sen ajan tapaan aina töissä. Välit molempiin vanhemppin jäivät etäisiksija ja on edelleen katkera koska ei ymmärrä miksi näin meneteltiin. Ilmeisesti äidillään oli jotain mielenterveysongelmia mutta niistä ei sen ajaan tapaan puhuttu. Hänestäkin kasvoi masentunut ja katkeroitunut mies.

Vierailija
110/112 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheasti täällä valitetaan siitä kuinka pitäisi omat lapset hoitaa. Ymmärrän korona-ahdistuksen, mutta muuten mielestäni ihan älyvapaata jeesustelua kuinka vanhempien pitäisi hoitaa lapset 24/7, varsinkin jos on rakastavat isovanhemmat jotka mielellään ottaa lapsia kyläilemään viikoksi, tai muutamaksi päiväksi. 

Minun vanhempani pyytävät sillon tällön lapsia viikonlopuksi serkkujensa kanssa yökylään, asuvat pienen matkan päässä joten ei ihan joka viikko nähdä, niin se on lapsista tosi hauskaa päästä mummolaan. Äitini on vielä työelämässä ja kaikenlisäksi lastentarhan opettajana, joten luulisi että saisi viikonpäivät tarpeeksi lastenhoidosta, vaan ei. 

Itse muistan lapsuuden kesät kun lähdettiin maalle, jossa isovanhempani viettivät eläkepäiviä, ja saimme olla siellä kuukauden päivät viettämässä kunnon maalaiselämää. Se oli ihan parasta. Meillä oli todella toimeliaat isovanhemmat ja siellä opittiin erämaataitoja, ison maalaistalon ylläpitoa, kasvitieteellisyyttä sun muuta mielenkiintoista, minä pidin valtavasti siitä että oli aina jotain pikku puuhaa, vaikka vastapainoksi sitten myös pyöräiltiin naapuripirtin lapsien kanssa uimaan ja leikkimää puoleksi päivää, sun muuta kivaa. Isoisäni on jo menehtynyt mutta isoäitini ei, ja aina kun käyn hänen luonaan, katsellaan valokuvia lapsuudestamme maalla ja hän tippa silmässä muistelee kuinka ihanaa oli retkeillä ja touhuta meidän kanssa. Eli on kyllä iloiset muistot kaikille meistä.

Tuli nyt pitkä tarina mutta piti vaan muistuttaa että ei se lastenhoito isovanhemmille mikään taakka aina ole. Se että jonkun lapset lähtevät viikoksi mummolaan ei tarkoita että lasten vanhemmat on itsekkäitä tai ei että mummo nyt joutuu raatamaan niska limassa viikon. Vähän perspektiiviä pyytäisin. Älkää ainakaan syyllistäkö kun ette tiedä koko kuviota. :)

Vierailija
111/112 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä vanhempia, jotka kyläilevät korona-aikanakin mummoloissa. Ilmeisesti vanhemmat eivät ymmärrä, että oireeton lapsi tai oireeton vanhempi voi tartuttaa koronaviruksen isovanhempaan. Tai oireeton isovanhempi voi tartuttaa koronaviruksen lapsiperheeseen. Korona-aikana on todella vastuutonta kyläillä isovanhemmilla ja missään muuallakaan! En ymmärrä, miksi jotkut vanhemmat vievät lapsensa syyslomalla mummolaan hoitoon. Hoitakaa itse lapsenne!

Etätyösuosituksen aikana moni äiti ja isä pystyy tekemään kotona etätöitä. Etätyöntekijä pystyy varmasti järjestämään kotona aikaa omien lasten hoitoon ja lasten kanssa olemiseen, jos haluaa. Jos ei voi tehdä etätyötä kotona, voi pitää muutaman kesälomapäivän tai pyytää töistä palkatonta vapaata syyslomalle. On siis mahdollista viettää omien lasten kanssa muutama vapaapäivä, jos haluaa. Vai haluavatko äidit ja isät olla mieluummin erossa omista lapsistaan, jotta pääsevät itse helpommalla???

Vierailija
112/112 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein äidistäni mummon jo silloin kun mummo ei ollu vielä viittäkymmentäkään. Tuolloin mummo auttoi minua todella paljon lapsen kanssa selviämisessä ja heillä onkin tytön kanssa hyvin läheiset välit. Nyt kun tyttäreni on jo aikuinen, hän käy vastavuoroisesti mummoa auttamassa tämän tästä. Nostaa perunat, kerää mansikat pellolta, tekee halkopinot ja juoksee mummon asiat. Sukupolvet auttavat toisiaan ja tämä on mielestäni ihan parasta elämässä. Läheisyyttä ei kuitenkaan synny olemalla etäinen, se kannattaa aina muistaa.