Kolmas lapsi ja suuri muutto, mitä tekisitte?
Meillä on kaksi lasta, 2- ja 4-vuotiaat, ja ikää mulla 37v. Haluaisimme kolmannen lapsen mutta meillä on myös suunnitelmissa iso muutto maailman toiselle puolelle ensi vuonna (töitä ei Suomesta löydy aloiltamme kummallekaan, muita pienipalkkaisia töitä teemme).
Mitä tekisitte kolmannen lapsen suhteen? Uskaltaisitteko lykätä lapsentekoa vielä vuodella minun ikäisenä ja odottaa että saan töitä uudessa maassa? Muutto suunniteltu kesälle, uskon työllistyväni siellä päässä noin kuuden kuukauden sisällä (siellä on paljon enemmän töitä tarjolla). Jos ei, meillä on säästöjä jota käyttää elämiseen.
Toinen vaihtoehto on lykätä muuttoa siihen että saan vauvan täällä Suomessa. Se kuitenkin tarkoittaisi kituuttelemista rahallisesti vielä parin vuoden ajan ja vielä enemmän aikaa kotona minulle (ainakin siihen asti kun vauva on 1v.).
Mitä valitsisit tilanteessamme?
Kommentit (35)
No tässäpä pähkinä purtavaksi. Molemmissa vaihtoehdoissa on puolensa, mutta ulkomaille muutto on selvästi suurempi riski sekä lapsensaannin suhteen, että rahallisesti. Ymmärrän että haluatte muuttaa jos Suomessa on vaikea elättää perhe ja tehdä mielekästä koulutusta vastaavaa työtä. Ehkä teksiin itse saman. Mutta tuo kolmas lapsi ...
Miettisin teinä minkälaista olisi muuttaa kolmen pienen lapsen kanssa ja hoitokuvioita siellä päässä. Siis olisihan ainakin jompi kumpi kotona ainakin alkuun kun etsitte töitä, mutta kolmen hoitoon/kouluun laittaminen on hankalampaa ja kalliimpaa kuin kahden sitten kun joku työllistyy vai olisiko jompi kumpi kotona lasten kanssa?
Toisaalta ajattele jos saavut sinne, saat töitä ja jäät sitten saman tien äitiyslomalle, ei sekään ole täysin ideaalia, varsinkin kun olet ollut oletettavasti jo pois alasi töistä jonkin aikaa.
Jos sulla olisi vähemmän ikää, sanoisin että menkää vaan sinne ensin ja aloita työt, ole sillä töissä vuosi ja sitten raskaudu.
Mutta kun katson ikääsi, sanon että saakaa ensin se lapsi jos sellaisen varmasti haluatte. Enää ei ehkä myöhemmin onnistu ja ongelmien riski kasvaa.
Tsemppiä ratkaisuun!
Mun ratkaisu olisi: ei kolmatta lasta.
Niin, ehkä parempi kysymys on: kumpaa haluatte enemmän, komannen lapsen vai muuttaa ulkomaille työn perään?
Siinä ei ainakaan olisi järkeä, että muuttaisitte, hankkisit työpaikan ja tulisit sitten pian raskaaksi. Ja ylipäänsä, olettehan ottanut huomioon kohdemaanne olosuhteet ja kustannukset lasten kannalta? Hoitomaksut, äitiyslomasysteemin, koulumaksut jne. Olisiko leipä lopulta leveämpi?
Jos olisin sijassanne ja haluaisin ehdottomasti lapsen, hankkiutuisin raskaaksi asap ja kitkuttelisin Suomessa kunnes hän olisi 1,5-2-vuotias ja muuttaisin sitten.
Tai sitten annatte luonnon päättää. Haluatte ulkomaille, kummallekaan ei löydy alan töitä Suomesta, se on hyvä syy muuttoon. Menkää sinne, työllistykää, ja kun aika on oikea, yrittäkää sitä lasta. Voithan sinä raskautua vaikka 40-vuotiaana. Tai sitten ei. Antaa kolmannen tulla oikeaan aikaan jos luoja suo.
Näin itse tekisin.
Itse en välttämättä tekisi ainakaan nyt sitä kolmatta. Ikä on vain yksi tekijä, muutkin pitää ottaa huomioon. Teidän kaksi ensimmäistä lasta ovat vielä pieniä. Muutto tulee olemaan suuri ja he tulevat tarvitsemaan paljon tukea sen kanssa. Teillä on edessä uudet työpaikat, uudet asunnot, uudet kuviot. Muutto tulee olemaan joka tapuksessa raskas. Miksi lisäisitte vielä yhden (eikä niin pienekään) tekijän jo hankalaan tilanteeseen?
Menkää sinne jos varmasti haluatte ja kolmas tulee jos siihen on rahaa (siellähän sen näette) ja luoja suo.
Yhdysvalloissa lapsen sairastuminen voi viedä perheenne konkurssiin. Mitäs jos vauvalla onkin vaikkapa sydänvika mikä pitää leikata? Mistä revitte kymppitonnin tai kolme, minkä leikkaus maksaa.
Suomessa on todella helppo olla vauvan/pienten lasten kanssa, USAssa ei, eli jos haluatte kolmannen, saakaa se ehdottomasti täällä. Mitäs siellä on nykyään äitiysloma, 3kk? Entäs siellä lapsen saamisen kulut? Teillä pitäisi olla tosi hienot tulot heti alkuun että kustannatte kolmannen lapsen. Muuttakaa kun olette valmiit laittamaan nuorimman hoitoon jos pärjäätte sitten siellä päässä.
Jotenkin tuntuu että ap kallistuisi sen kannalle, että muuttaa heti.
Kyllä - uskaltaisin lykätä lastentekoa vielä 37-v. iässä 1-2- vuodella. Tosi moni saa lapsen vielä yli 40-v:nä.
Muuttakaa ja miettikää myöhemmin kannattaako hankkia kolmatta lasta, mitä jos saattekin kaksoset? Tuossa tilanteessa ajattelisin ensisijaisesti jo olevia lapsia, muutto noin kauas on jo iso mullistus. Jos tosiaan haluatte nyt lisää lapsia, kannattaa pysyä Suomessa ja kituutella vähemmällä rahalla.
Oletko miettinyt miten siellä toimii kaikki raskausajan neuvolat ja synnytykset ja muut, onko helppoa, ilmaista vai tosi kallista jne? Minä näitä myös pohtisin ennen kuin lähtisin vieraaseen maahan lasta tekemään. Jos pelkkä raskaus ja synnytys veisi ison osan säästöistänne niin sittenhän olisitte ongelmissa jos sinulla ei olisi töitä.
Siis tänä kesänä pitäisi muuttaa ... joo, vuosi vaihtui. :)