Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opiskelijoiden pitää kaikki omat rahat käyttää ja ottaa lainaa

Vierailija
12.10.2020 |

Silti moni ihminen tuppaa olemaan sitä mieltä että ei ole moraalisesti oikein vähätuloisen opiskelijan käydä leipäjonossa, köyhäinavustuksissa tai muissa mitä nyt saa. Nämä ovat kuulemma oikeasti köyhille. Onks nää oikeasti köyhät niitä jotka ei vaivaudu ees 2. astetta käymään, vetävät huumeita, lisääntyvät ja muut esim. ulkomalaiset.

Toki ymmärrän vähätuloiset eläkeläiset ja työttömät. Mutta silti. Miksi niin monen mieltä kalvaa se tosiasia jos opiskelija hakee jotain helpotusta päivittäisen ruuan hankintaansa vaikka nyt leipäjonosta, vaikka lainaa saa pankista ja kesätyörahoja on vähän.

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainan voi saada osittain tai kokonaan anteeksi. Jos elämä ei mene niin kuin piti. Itse sain 16000€ korkoineen kokonaan anteeksi.

Vierailija
62/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen nykynuoria. Lapseni opiskelivat 90-luvun lamassa, eikä paljon töitäkään ollut. Mieheni oli työtön ja minä yksin keskiansiolla työssä.

Kumpikaan ei ottanut lainaa.

Soluasunto ja pelkkä opintoraha riittivät.

Toinen sai ilmaisen aterian koulupäivinä.

Joskus pystyin jonkun kirjan maksamaan.

Valmistuivat velattomina huonoissa vaatteissa hyväpalkkaisille aloille.

Ei nykyään nuorille riitä mikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain myös 20 000e lainan anteeksi elämäntilanteeni vuoksi. Korkoineen. Ei lainasta kannata olla huolissaan.

Vierailija
64/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen nykynuoria. Lapseni opiskelivat 90-luvun lamassa, eikä paljon töitäkään ollut. Mieheni oli työtön ja minä yksin keskiansiolla työssä.

Oletko tutustunut opintorahan tasoon silloin ja nyt? Entä vuokratasoon silloin ja nyt? Entä asumistuen määrään ja ehtoihin silloin ja nyt?

Vierailija
65/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain myös 20 000e lainan anteeksi elämäntilanteeni vuoksi. Korkoineen. Ei lainasta kannata olla huolissaan.

Mikä on sellainen "elämäntilanne", jossa opintolainaa tai korkoja ei tarvitse koskaan maksaa takaisin?

Vierailija
66/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä ulistavaa tässä on. Olen yliopistossa, saan kuussa 312€ yleistä asumistukea, 252€ opintorahaa, 650€ opintolainaa. Yhteensä 1214€. Pakolliset menot kuussa mulla ovat (vuokra, ruoka, lemmikki, sähkö, puhelin, viihde, auto, bussikortti, lääkkeet) noin 900€ kuussa. Ylimääräistä jää siis 314€, jonka joko säästän, ostan vaatteita, käyn leffassa, kampaajalla, kavereiden kanssa jotain kivaa, ostan kirjoja tai laitan rehellisesti viinaan. 

Opintolainaa tästä tutkinnosta tulee noin 38 000€, jonka takaisinmaksuun olen arvioinut tulevalla palkallani menevän noin 9 vuotta. Eipä edes harmita, kun opintoni kestävät sen 5-6 vuotta. 

En ymmärrä marinaa, oma syy jossei laina ota, sen kuitenkin maksaa takaisin. Tai jos on työtön / työkyvytön tulevaisuudessa ei edes tarvitse maksaa. 

Saapas nykyään hyvin lainaa...mulla oli 10 000 e opintolainaa, on siinäkin ollut maksamista pienellä palkalla. Mutta isolla palkalla ei ole toki ongelma.

Vierailija
67/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt parikin korkeakoulututkintoa ja lainaa on nolla euroa. Ensin opiskelee tuilla ja kitkuttelee, lopulta tippuu toimeentulotuelle. Nyt jo valmis ja lainaa ei ole.

Vierailija
68/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintorahan reaaliarvo on tippunut 30 vuodessa huomattavasti, samaan aikaan kun kaikki on kallistunut. Lounaat myös maksavat nykyään (taisi muuttua vuoden 1996 tienoilla). Eli opiskelijan tulot ovat reaalisesti laskeneet, kun taas elinkustannukset ovat nousseet huomattavasti. Ei pitäisi olla siis ihme, ettei ilman lainaa nykyään pärjää vaikka 30 vuotta sitten se saattoikin onnistua.

Vierailija
69/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tutustunut opintorahan tasoon silloin ja nyt? Entä vuokratasoon silloin ja nyt? Entä asumistuen määrään ja ehtoihin silloin ja nyt?

Ilmeisesti sinä et ole?

https://yle.fi/uutiset/3-8729794

Vierailija
70/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sellainen "elämäntilanne", jossa opintolainaa tai korkoja ei tarvitse koskaan maksaa takaisin?

Tässä taitaa olla kyseessä se pakkolainan yksi huono puoli lisää... jotkut jopa tarkoituksella nostavat opintolainasta maksimit, ja sitten polttavat luottotietonsa, jotta perintä lopetetaan ja sitten pääsee tt-tien piiriin....

Vierailija
71/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintorahan reaaliarvo on tippunut 30 vuodessa huomattavasti, samaan aikaan kun kaikki on kallistunut. Lounaat myös maksavat nykyään (taisi muuttua vuoden 1996 tienoilla). Eli opiskelijan tulot ovat reaalisesti laskeneet, kun taas elinkustannukset ovat nousseet huomattavasti. Ei pitäisi olla siis ihme, ettei ilman lainaa nykyään pärjää vaikka 30 vuotta sitten se saattoikin onnistua.

Olet väärässä.

Vierailija
72/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on Kelasta kerrottu että eivät edes suostu neuvottelemaan takaisinmaksusta kanssani jos lainani menee sinne. Laittavat lainani ulosottoon koska eivät halua toimeentulotuen valuvan lainan lyhennykseen. Nytkin tosin se toimeentulotuki valuu lainaan koska maksan yli 150 euroa lyhennystä joka kuukausi kun pankki ei ole suostunut pienempään erään tai laina-ajan pidennykseen. Työkyky on niin ja näin mutta anteeksi en ole lainaa saamassa. 75-100 euroa voisin vielä maksaa mutta tämä yli 150 euroa on liikaa kun käteen jää vain perusosa. En tiedä olisiko jo parempi jättää laina maksamatta pankille ja antaa mennä Kelaan ja sieltä ulosottoon. Silloin kun otin opintolainaa puhuttiin kyllä miten joustetaan sitten kun takaisinmaksu koittaa ja voi neuvotella eristä mutta eipä kyllä siltä näytä.

Vierailija
73/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taitaa olla kyseessä se pakkolainan yksi huono puoli lisää... jotkut jopa tarkoituksella nostavat opintolainasta maksimit, ja sitten polttavat luottotietonsa, jotta perintä lopetetaan ja sitten pääsee tt-tien piiriin....

Itse taas yritän välttää ulosoton jotta olisi tulevaisuudessa kannattavaa lähteä vielä töihin. Kuten kerroin jo edellä pankki ei ole suostunut pienempään lainaerään tai pidempään laina-aikaan ja Kela on kertonut että laittavat lainan ulosottoon jos en pysty maksamaan pankille. Olen työtön ja saan työmarkkinatuen lisäksi toimeentulotukea. Jos jättäisin toimeentulotuen hakematta minulla olisi Kelan silmissä enemmän maksukykyä ja kanssani voisi neuvotella takaisinmaksusta vaikka käteen jäisi alle toimeentulotuen peruosa. Nyt maksan pankille yli 150 euroa kuussa ja mielelläni lyhentäisin lainaa mutta tuollainen summa alkaa olla jo hankala.

Vierailija
74/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat on kyllä ihme ruikuttajia, rahaa saa kyllä sen verran, että sillä elää ihan hyvääkin elämää. Mutta silti kitistään ja naristaan ja opinnot venyy, kun ei pää kestä tehdä mitään.

Suomessa tuetaan opiskelua erittäin hyvin ja opiskelijat elävät tuilla hyvin, jos on pienintäkään rahankäyttötaitoa, jos rahat ei riitä, voi katsoa peiliin ja miettiä omia kulutustottumuksia.

Minä voisin saada opintotukea yhteensä 902,76 euroa kuukaudessa. Siitä 650 euroa olisi lainaa. En ole halunnut lainaa, joten nostan pelkän opintorahan 252,76 euroa kuussa. Olen naimisissa ja puolisoni on töissä, joten me emme saa asumistukea. Toimeentulo on tiukilla ja teen opintojen ohella töitä niin paljon kuin pystyn. Opiskeluni rasittaa myös puolisoni taloutta, mutta olemme yhdessä päättäneet, että lainaa ei tähän kohtaan oteta. Opiskelujen jälkeen olisi tarkoitus ostaa asunto, jos töitä on. Otetaan se laina sitten siinä kohtaa. 

Miten hitossa Kela maksaa sinulle noin paljon opintorahaa? Itse saisin täysin tulottomana köyhänä opiskelijana kelalta 13,53€/kk. En ole viitsinyt sitä edes hakea, kun ei siitä ole mitään hyötyä. Sillä ei saa edes yhtä oppikirjaa ostettua. :(

Vierailija
75/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh!? Suurin osa opintolainaa nostavista sijoittaa rahat eteenpäin osakkeisiin yms. kun se on niin halpaa sijoituslainaa + valmistutaan aikataulussa ja saadaan vielä velkoja anteeksi. Ilmainen ruoka otetaan toki vastaan ja tehdään maksimi työt mitä voidaan opintotukirajojen puitteissa.

Vierailija
76/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä.

Miten niin väärässä? Itse olen opiskellut v.1996-2000

Ja kyllä silloin oli ruoka, vesi, sähkö, vuokra, bussimatkat ja melkeinpä kaikki paljon halvempaa.

Vierailija
77/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska toi otsikko: miksi pitää omaa rahaa käyttää.

Nooh, miksiköhän. Jos ei omiaan halua käyttää, niin kenen sitten. Naapurin, toisten opiskelijoiden, työssäkäyvien, eläkeläisten? En halua, että ainakaan mun rahoja käytät.

Vierailija
78/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä.

Ja kyllä silloin oli ruoka, vesi, sähkö, vuokra, bussimatkat ja melkeinpä kaikki paljon halvempaa.

Miksi muuten soluasunnot on tyhjiä ja kaikki haluavat pmam yksiön.

Jos vaatii, niin maksaa.

Kukaan ei enää suostu asumaan alivuokralaisena jonkun mummon kamarissa, mikä oli ennen hemmottelurahoja monille ainoa vaihtoehto.

Vierailija
79/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä.

Miksi muuten soluasunnot on tyhjiä ja kaikki haluavat pmam yksiön.

Jos vaatii, niin maksaa.

Kukaan ei enää suostu asumaan alivuokralaisena jonkun mummon kamarissa, mikä oli ennen hemmottelurahoja monille ainoa vaihtoehto.

Siis oman yksiön..

Vierailija
80/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaavaa, että ketjun alkupuolella joku opiskelija listasi pakollisiksi menoiksi mm. lemmikin ja viihteen. Ei ihme, jos ei tuet riitä. Nykyopiskelijoille ei myöskään kelpaa edullinen soluasuminen, vaan pitää saada oma yksiö. Itse asuin koko opiskeluajan soluasunnossa ja se oli tuohon elämäntilanteeseen ihan oiva asumismuoto. Mua hieman vanhemmat opiskelijasukupolvet jakoivat huoneensakin vähintään yhden muun opiskelijan kanssa. 

Opiskelu on lyhyt, muutamassa vuodessa ohi menevä elämänvaihe. Pidän kohtuullisena, että opiskelijat kantavat omaakin vastuuta opiskelunsa rahoittamisesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan