Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opiskelijoiden pitää kaikki omat rahat käyttää ja ottaa lainaa

Vierailija
12.10.2020 |

Silti moni ihminen tuppaa olemaan sitä mieltä että ei ole moraalisesti oikein vähätuloisen opiskelijan käydä leipäjonossa, köyhäinavustuksissa tai muissa mitä nyt saa. Nämä ovat kuulemma oikeasti köyhille. Onks nää oikeasti köyhät niitä jotka ei vaivaudu ees 2. astetta käymään, vetävät huumeita, lisääntyvät ja muut esim. ulkomalaiset.

Toki ymmärrän vähätuloiset eläkeläiset ja työttömät. Mutta silti. Miksi niin monen mieltä kalvaa se tosiasia jos opiskelija hakee jotain helpotusta päivittäisen ruuan hankintaansa vaikka nyt leipäjonosta, vaikka lainaa saa pankista ja kesätyörahoja on vähän.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo 38 k ihan hirveä määrä opintolainaa. Mulla se on 5-6 000 euron paikkeilla. Korot päälle. Eikä työttömäksi päästä, pitää olla eka ammatti. Ammattia ei saa ennen kuin on paprut joten jos mä nyt eroaisin koulusta, olisin 5 kk ilman mitään työmarkkinatukea tjsp.

ap

Vierailija
22/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ap. kannattaisi vaihtaa maata ja yliopistoa ja hakeutua vaikka Englantiin tai Yhdysvaltoihin yliopistoon opiskelemaan, siinä kummasti maailma avartuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka älykääpiö ottaa 38000e lainaa, opintolainaa pankista. Hei herää pahvi. 

Kyllä ne joutuu maksamaan takaisin jos joskus jotain omistat ja loppupeleissä ansiosidonnaisestakin niitä viedään.

Vierailija
24/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se omituista että opintotuki on joku 200 e kuussa. Millä logiikalla tuollainen mitätön summa on valittu?

Vierailija
25/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä ulistavaa tässä on. Olen yliopistossa, saan kuussa 312€ yleistä asumistukea, 252€ opintorahaa, 650€ opintolainaa. Yhteensä 1214€. Pakolliset menot kuussa mulla ovat (vuokra, ruoka, lemmikki, sähkö, puhelin, viihde, auto, bussikortti, lääkkeet) noin 900€ kuussa. Ylimääräistä jää siis 314€, jonka joko säästän, ostan vaatteita, käyn leffassa, kampaajalla, kavereiden kanssa jotain kivaa, ostan kirjoja tai laitan rehellisesti viinaan. 

Opintolainaa tästä tutkinnosta tulee noin 38 000€, jonka takaisinmaksuun olen arvioinut tulevalla palkallani menevän noin 9 vuotta. Eipä edes harmita, kun opintoni kestävät sen 5-6 vuotta. 

En ymmärrä marinaa, oma syy jossei laina ota, sen kuitenkin maksaa takaisin. Tai jos on työtön / työkyvytön tulevaisuudessa ei edes tarvitse maksaa. 

Onhan tuo nyt ihan jäätävä määrä lainaa. Kiva valmistua kun on helvetinmoiset velat niskassa. Mitä jos ei saakaan töitä? Tai palkka on niin pieni, että valmistumisen jälkeen elintaso ei nouse käytännössä yhtään opiskeluajoista, kun ekat 9 vuotta maksaa opintolainasta isoja eriä.

Tuollaisen lainamäärän otto on mielestäni sulaa hulluutta, ellei oikeasti valmistu lääkäriksi tms hyväpalkkaiseen, varmaan ammattiin.

Muualla maailmassa ajatellaan opiskelun olevan sijoitus tulevaisuuteen ja se on kuin laittaisi rahaa pankkiin, vaikka se tehtäisiin lainarahalla.

Vierailija
26/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat on kyllä ihme ruikuttajia, rahaa saa kyllä sen verran, että sillä elää ihan hyvääkin elämää. Mutta silti kitistään ja naristaan ja opinnot venyy, kun ei pää kestä tehdä mitään.

Suomessa tuetaan opiskelua erittäin hyvin ja opiskelijat elävät tuilla hyvin, jos on pienintäkään rahankäyttötaitoa, jos rahat ei riitä, voi katsoa peiliin ja miettiä omia kulutustottumuksia.

Vierailija
27/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo rahattomuus otti opiskelijana päähän mutta kannattaa kuitenkin muistaa että tilanne on väliaikainen joka kestää tutkinnosta riippuen vain 3-5 vuotta ja kesät ja illat voi käydä töissä. Itse olin viimeiset 2 vuotta tutkinnosta töissä koulun ohella ja oli sen ansiosta ehtinyt kertyä työkokemusta mukavasti valmistuessa. Opintolainaa ei kuin muutama hassu tonni. Elin kyllä todella säästeliäästi koska baareissa ravaaminen ei kiinnostanut kun moni opiskelijakaveri ryyppäsi koko kuun rahansa yhden viikonlopun aikana.

Vierailija
28/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on yksi todella harvoista maista, jossa opiskelijalle maksetaan opiskelusta.

https://www.study.eu/article/study-in-europe-for-free-or-low-tuition-fe…

Kyllä moni tuon listan maa tarjoaa tukea myös asumiseen ja elämiseen.

Vierailija
29/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka älykääpiö ottaa 38000e lainaa, opintolainaa pankista. Hei herää pahvi. 

Kyllä ne joutuu maksamaan takaisin jos joskus jotain omistat ja loppupeleissä ansiosidonnaisestakin niitä viedään.

Kerro toki, miten eläisit kuussa 312€ asumistukea ja 252€ opintorahalla. Yhteensä 564€. Toimeentulotukea ei saa, sillä opintolaina tulee olla ensin nostettuna. Töissä toki voisi käydä, mutta omat opinnot eivät sitä mahdollista. 

Vierailija
30/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa siistiä kun työttömyysturvasta makselen vielä 10 000 e opintolainaa pois

Vierailija
31/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo 38 k ihan hirveä määrä opintolainaa. Mulla se on 5-6 000 euron paikkeilla. Korot päälle. Eikä työttömäksi päästä, pitää olla eka ammatti. Ammattia ei saa ennen kuin on paprut joten jos mä nyt eroaisin koulusta, olisin 5 kk ilman mitään työmarkkinatukea tjsp.

ap

5000-6000 euroa lähes nollakoron lainaa ei kyllä ole melkein mitään. Amerikkalaiset ystäväni meinasivat saada sätkyn kun kuulivat meidän "opintolainoistamme", siellä kun lähes jokaisella kouluttautuneella on n. 30 000 - 50 000 dollarin laina pelkästä tutkinnon suorittamisesta ellei vanhemmat maksaneet säästöillään. 

Vierailija
32/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu on sijoitus omaan tulevaisuuteen, siihen että suoritetulla tutkinnolla saa työn jossa tienaa paremmin kuin nyt.

Sijoitukset kuuluu maksaa itse, niitä ei kuulu maksattaa toisilla.

Kysyttiin, että miksi opiskelijoiden kuuluu elää lainalla kun eläminen maksetaan niille, jotka eivät opiskele tai käy töissä?

Laskepa huviksesi mitä maksaa veronmaksajille vuoden opiskelu yliopistossa tai työttömän kulut.

Johonkin se raja on vedettävä.

Suomi on harvoja maita, missä opetus on ilmaista.

Muualla Euroopassa on kymmenien tuhansien eurojen lukukausimaksut ja tentit pitää mennä aikataulussa läpi jo toisella yrittämisellä, muuten lennät ulos kuin leppäkeihäs.

Opiskelu on oma valinta ja päätös, toisin kuin työttömyys tai eläkkeelle jääminen ja siitä päättää muut.

Ai työttömyys ei ole oma valinta?! Lol.

Vierailija
33/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä ulistavaa tässä on. Olen yliopistossa, saan kuussa 312€ yleistä asumistukea, 252€ opintorahaa, 650€ opintolainaa. Yhteensä 1214€. Pakolliset menot kuussa mulla ovat (vuokra, ruoka, lemmikki, sähkö, puhelin, viihde, auto, bussikortti, lääkkeet) noin 900€ kuussa. Ylimääräistä jää siis 314€, jonka joko säästän, ostan vaatteita, käyn leffassa, kampaajalla, kavereiden kanssa jotain kivaa, ostan kirjoja tai laitan rehellisesti viinaan. 

Opintolainaa tästä tutkinnosta tulee noin 38 000€, jonka takaisinmaksuun olen arvioinut tulevalla palkallani menevän noin 9 vuotta. Eipä edes harmita, kun opintoni kestävät sen 5-6 vuotta. 

En ymmärrä marinaa, oma syy jossei laina ota, sen kuitenkin maksaa takaisin. Tai jos on työtön / työkyvytön tulevaisuudessa ei edes tarvitse maksaa. 

Onhan tuo nyt ihan jäätävä määrä lainaa. Kiva valmistua kun on helvetinmoiset velat niskassa. Mitä jos ei saakaan töitä? Tai palkka on niin pieni, että valmistumisen jälkeen elintaso ei nouse käytännössä yhtään opiskeluajoista, kun ekat 9 vuotta maksaa opintolainasta isoja eriä.

Tuollaisen lainamäärän otto on mielestäni sulaa hulluutta, ellei oikeasti valmistu lääkäriksi tms hyväpalkkaiseen, varmaan ammattiin.

Se opettaminen ja koulutus nyt sattuu olemaan kallista.

Ja missä muissa maissa opiskelijoilla olisi isommat tuet ja etuukset, kuin Suomessa.

Minulle ei tule yhtään maata mieleen, tuleeko sinulle?

Muualla maailmassa opintolainan ottaminen on itsestään selvää, jopa Venäjällä ja Kiinassa.

Vierailija
34/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on yksi todella harvoista maista, jossa opiskelijalle maksetaan opiskelusta.

https://www.study.eu/article/study-in-europe-for-free-or-low-tuition-fe…

Kyllä moni tuon listan maa tarjoaa tukea myös asumiseen ja elämiseen.

Tuossa listassa on kyse maista, joissa lukukausimaksuja ei peritä.

Vierailija
35/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko oikeasti sitä mieltä, että yhteiskunnan pitää rahoittaa kansalaisten eläminen?

Vierailija
36/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat ovat ainut ryhmä, jota yhteiskunta tukee runsaskätisesti, koska opiskelusta tulevat kulut ovat yhteiskunnalle kalliit. Joku lääkärin tutkinto maksaa veronmaksajille 400.000-600.000€ ja ammattikoulututkinto 70.000-120.000€.

Ja mitä tulee leipäjonohin, opiskelijat saavat ilmaisen aterian osaa kouluja ja yliopistoissa yms. maksavat siitä muutaman euron ja loppu ruuan hinnasta, joka on n.7€ maksaa veronmaksajat. Samoin asumista tuetaan rakentamalla edullisia opiskelija-asuntoja, alennukset joukkoliikenteeseen, opetus on ilmaista, eikä lukukausimaksuja Suomessa ole jne.

Eli opiskelijat saavat yhteiskunnalta etuuksia ja tukia rnemmän kuin työttömät tai eläkeläiset ja hyvä niin.

3 euron ateria ei ol ilmainen.

Ja paljoako se 3 e ruoka nyt auttaa, kun opinnot etänä?! Ei me miehen kanssa voida pelkän ruuan takia mennä kampuksillemme, ei edes ehdi kun päivät pitkät Zoom-luentoja.

Oman yliopistoni ruokala laitettiin taas kiinni, kuten keväällä...

Vierailija
37/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko oikeasti sitä mieltä, että yhteiskunnan pitää rahoittaa kansalaisten eläminen?

No millä työttömien ja sairaiden pitäis elää?

Vierailija
38/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa maissa on varmempi työllistyminen ja parempi ostovoima. Suomessa voitaisiin nostaa opintotuen tasoa edes sen 200 euroa per tutkinto joka varmasti helpottaisi opiskelua. Suomi on muutenkin saanut haukut EU:lta matalista sosiaalituista.

Nykytilanteessa rikkailla on helppo laittaa lapsensa korkeakouluihin kun voivat sen muutaman satasen itsekin piffata ja köyhät saavat joko painaa lisäduunia tai ottaa velkaa muutenkin surkeassa taloustilanteessa. Kyllähän meillä riittää korkeakoulutettuja työttömiä. Keskiluokka jaksaa kyllä näemmä aina syyllistää, voi hyvää päivää.

Vierailija
39/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu on sijoitus omaan tulevaisuuteen, siihen että suoritetulla tutkinnolla saa työn jossa tienaa paremmin kuin nyt.

Sijoitukset kuuluu maksaa itse, niitä ei kuulu maksattaa toisilla.

Suomessa on tänä päivänä yllättävän paljon myös ns. akateemista työttömyyttä eli korkeakoulutettujen työttömyyttä. Koulutus ei tänä päivänä enää takaa työllisyyttä samalla tavalla kuin aiemmin, eikä opinnoista työelämään siirtyminen välttämättä nosta tulotasoa merkittävästi. 

Tämä ei koske vain tiettyjä aloja, vaan työttömyyttä on todella monilla aloilla, ja epävarmuutta on ilmassa lähes kaikilla. Vaikka esim. terveydenhuolto- ja sosiaalialasta puhutaan ns. varman työllisyyden aloina, todellisuudessa vastavalmistuneet saattavat tehdä työuransa alkupuolella vuosia sijaisuuksia, osa-aikaisuuksia ja määräaikaisuuksia ennen kuin (toivottavasti jossain vaiheessa) löytävät vakituisen, kokopäiväisen työn. 

Alkuperäiseen kysymykseen:

Opiskelijan toimeentulo on inhottava noidankehä. Voit nostaa täydet opintotuet, mutta työntekoasi rajoitetaan tarkasti. Tai voit tehdä enemmän töitä, mutta tukikuukausiesi määrää rajoitetaan, ja jos et pidä siitä itse huolta ennakoivasti ja peru tukia, joudut palauttamaan rahoja. Aikuiskoulutustuella on vielä haastavampaa: tuki on ansiosidonnainen, mutta se maksetaan korkeintaan 15 kuukaudelta, ja niiden aikana ei saa käytännössä tienata lähes mitään muuta. 

Opiskelijan toimeentulo on vaikeaa. Aina jos palkkatulot nousevat, tuet leikkaantuvat, tai jos tukia nostaa paljon, palkkatuloa vahditaan. Elämistä on kuitenkin mahdotonta rahoittaa pelkällä työnteolla, koska silloin opinnot eivät edisty. Samalla, kun opintotukea on muutettu lainapainotteisemmaksi, opintoaikoihin on tullut tiukennuksia ja työelämän epävarmuus on kasvanut. Toimeentulon haasteet ja muut tiukat säännöt ja ehdot kuormittavat monia opiskelijoita psyykkisestikin. Opiskelijan toimeentulo on helvetti. 

Vierailija
40/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

5000-6000 euroa lähes nollakoron lainaa ei kyllä ole melkein mitään. Amerikkalaiset ystäväni meinasivat saada sätkyn kun kuulivat meidän "opintolainoistamme", siellä kun lähes jokaisella kouluttautuneella on n. 30 000 - 50 000 dollarin laina pelkästä tutkinnon suorittamisesta ellei vanhemmat maksaneet säästöillään. 

Viiden vuoden opinnoista minulla on 20 000 e lainaa. Ei se ole mikään pikku juttu. Monella on paaaljon yli 5 kk, kyllähän sitä kertyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi