Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opiskelijoiden pitää kaikki omat rahat käyttää ja ottaa lainaa

Vierailija
12.10.2020 |

Silti moni ihminen tuppaa olemaan sitä mieltä että ei ole moraalisesti oikein vähätuloisen opiskelijan käydä leipäjonossa, köyhäinavustuksissa tai muissa mitä nyt saa. Nämä ovat kuulemma oikeasti köyhille. Onks nää oikeasti köyhät niitä jotka ei vaivaudu ees 2. astetta käymään, vetävät huumeita, lisääntyvät ja muut esim. ulkomalaiset.

Toki ymmärrän vähätuloiset eläkeläiset ja työttömät. Mutta silti. Miksi niin monen mieltä kalvaa se tosiasia jos opiskelija hakee jotain helpotusta päivittäisen ruuan hankintaansa vaikka nyt leipäjonosta, vaikka lainaa saa pankista ja kesätyörahoja on vähän.

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele, jos joutuisit vielä maksamaan siitä koulutuksesta. Nyt sentään saat opiskella lähes ilmaiseksi. 

Vierailija
2/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on sijoitus omaan tulevaisuuteen, siihen että suoritetulla tutkinnolla saa työn jossa tienaa paremmin kuin nyt.

Sijoitukset kuuluu maksaa itse, niitä ei kuulu maksattaa toisilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele, jos joutuisit vielä maksamaan siitä koulutuksesta. Nyt sentään saat opiskella lähes ilmaiseksi. 

Niin tai sitten työelämässä maksetaan veroja, jotta väestön koulutustaso olisi kansainvälisesti kilpailukykyinen ja koska koulutetut ihmiset tuottavat enemmän ja kuormittavat terveydenhuoltoa vähemmän. Esimerkiksi. Kysymys onkin, onko järkeä pitää 20-25-vuotiaita köyhyydessä ja stressissä turhaan? Toki on vanhempiakin opiskelijoita.

Vierailija
4/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu on sijoitus omaan tulevaisuuteen, siihen että suoritetulla tutkinnolla saa työn jossa tienaa paremmin kuin nyt.

Kysyttiin, että miksi opiskelijoiden kuuluu elää lainalla kun eläminen maksetaan niille, jotka eivät opiskele tai käy töissä?

Vierailija
5/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat ovat ainut ryhmä, jota yhteiskunta tukee runsaskätisesti, koska opiskelusta tulevat kulut ovat yhteiskunnalle kalliit. Joku lääkärin tutkinto maksaa veronmaksajille 400.000-600.000€ ja ammattikoulututkinto 70.000-120.000€.

Ja mitä tulee leipäjonohin, opiskelijat saavat ilmaisen aterian osaa kouluja ja yliopistoissa yms. maksavat siitä muutaman euron ja loppu ruuan hinnasta, joka on n.7€ maksaa veronmaksajat. Samoin asumista tuetaan rakentamalla edullisia opiskelija-asuntoja, alennukset joukkoliikenteeseen, opetus on ilmaista, eikä lukukausimaksuja Suomessa ole jne.

Eli opiskelijat saavat yhteiskunnalta etuuksia ja tukia rnemmän kuin työttömät tai eläkeläiset ja hyvä niin.

Vierailija
6/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyttiin, että miksi opiskelijoiden kuuluu elää lainalla kun eläminen maksetaan niille, jotka eivät opiskele tai käy töissä?

Se koulutus maksaa tosi paljon. Siinä on ihan hemmetisti sitä tukea. 

Vierailija
7/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta opiskelija voi hyvin mennä leipäjonoon.

Vierailija
8/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole iloinen ettei tarvitse maksaa 20 000 - 30 000 euron vuosimaksuja. 

Vierailija
9/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston ruoka on pääsääntöisesti tosi ravintoköyhää, tylsän makuista ja maksaa 3 euroa. Tämä 3 euroa kattaa jo leijonaosan päivän menoista, jos haluaa elää tarkasti. Eikä yksi ateria täytä koko päivää, vaan illallakin täytyy syödä. Vielä jos on etänä opiskelua, ei opistolle jaksa lähteä pelkän syömisen takia.

Mikä joukkoliikenne? En ole koskaan semmoisesta haaveillutkaan ja sitä ei edes ole pks ulkopuolella, ainakaaan mikäli tarkoitat paikallisliikennettä. Ihan kuule omin nokin on liikuttu ja lainarahalla eletty. Ei mulla muutenkaan oisi varaa minkään sortin bussikortteihin.

ap

Vierailija
10/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kehtaat valittaa vaikka saat ilmaisen koulutuksen. Häpeä. 

Vierailija
11/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskepa huviksesi mitä maksaa veronmaksajille vuoden opiskelu yliopistossa tai työttömän kulut.

Johonkin se raja on vedettävä.

Suomi on harvoja maita, missä opetus on ilmaista.

Muualla Euroopassa on kymmenien tuhansien eurojen lukukausimaksut ja tentit pitää mennä aikataulussa läpi jo toisella yrittämisellä, muuten lennät ulos kuin leppäkeihäs.

Opiskelu on oma valinta ja päätös, toisin kuin työttömyys tai eläkkeelle jääminen ja siitä päättää muut.

Vierailija
12/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos koulutusaika on sinusta noin kamalaa, niin luovu sitten opiskelupaikasta ja ryhdy työttömäksi! Sille paikalle on todellakin muita ottajia, jotka ymmärtävät tuon, mitä yllä on jo esitetty. Sinä olet opiskelijana jo huomattavasti saamapuolella.

Vierailija
13/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä ulistavaa tässä on. Olen yliopistossa, saan kuussa 312€ yleistä asumistukea, 252€ opintorahaa, 650€ opintolainaa. Yhteensä 1214€. Pakolliset menot kuussa mulla ovat (vuokra, ruoka, lemmikki, sähkö, puhelin, viihde, auto, bussikortti, lääkkeet) noin 900€ kuussa. Ylimääräistä jää siis 314€, jonka joko säästän, ostan vaatteita, käyn leffassa, kampaajalla, kavereiden kanssa jotain kivaa, ostan kirjoja tai laitan rehellisesti viinaan. 

Opintolainaa tästä tutkinnosta tulee noin 38 000€, jonka takaisinmaksuun olen arvioinut tulevalla palkallani menevän noin 9 vuotta. Eipä edes harmita, kun opintoni kestävät sen 5-6 vuotta. 

En ymmärrä marinaa, oma syy jossei laina ota, sen kuitenkin maksaa takaisin. Tai jos on työtön / työkyvytön tulevaisuudessa ei edes tarvitse maksaa. 

Vierailija
14/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun vain haet sitä leipää leipäjonosta. Ei kiinnosta.

Vierailija
15/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei tarvi elää lainalla, mutta opiskelijalle se voi olla kannattavaakin, jos opiskelee jotain rahanarvoista koulutusta.

Vierailija
16/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on yksi todella harvoista maista, jossa opiskelijalle maksetaan opiskelusta.

Vierailija
17/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopiston ruoka on pääsääntöisesti tosi ravintoköyhää, tylsän makuista ja maksaa 3 euroa. Tämä 3 euroa kattaa jo leijonaosan päivän menoista, jos haluaa elää tarkasti. Eikä yksi ateria täytä koko päivää, vaan illallakin täytyy syödä. Vielä jos on etänä opiskelua, ei opistolle jaksa lähteä pelkän syömisen takia.

Mikä joukkoliikenne? En ole koskaan semmoisesta haaveillutkaan ja sitä ei edes ole pks ulkopuolella, ainakaaan mikäli tarkoitat paikallisliikennettä. Ihan kuule omin nokin on liikuttu ja lainarahalla eletty. Ei mulla muutenkaan oisi varaa minkään sortin bussikortteihin.

ap

Järjen käyttö on tässäkin asiassa sallittu, eikä niitä aivoja tarvitse heittää narikkaan.

Kukaan sinua ei pakota opiskelemaan yliopistossa ja syömään pahaa ruokaa, vaan olet ihan itse halunnut sinne. Ovet avautuvat ulospäin ja voit ryhtyä jo tänään työttömäksi ja saat työttömyyskorvaus 600€ miinus verot, jolla voit sitten elää leveästi ja syödä hyvää ruokaa ja asua mukavasti.

Vierailija
18/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä ulistavaa tässä on. Olen yliopistossa, saan kuussa 312€ yleistä asumistukea, 252€ opintorahaa, 650€ opintolainaa. Yhteensä 1214€. Pakolliset menot kuussa mulla ovat (vuokra, ruoka, lemmikki, sähkö, puhelin, viihde, auto, bussikortti, lääkkeet) noin 900€ kuussa. Ylimääräistä jää siis 314€, jonka joko säästän, ostan vaatteita, käyn leffassa, kampaajalla, kavereiden kanssa jotain kivaa, ostan kirjoja tai laitan rehellisesti viinaan. 

Opintolainaa tästä tutkinnosta tulee noin 38 000€, jonka takaisinmaksuun olen arvioinut tulevalla palkallani menevän noin 9 vuotta. Eipä edes harmita, kun opintoni kestävät sen 5-6 vuotta. 

En ymmärrä marinaa, oma syy jossei laina ota, sen kuitenkin maksaa takaisin. Tai jos on työtön / työkyvytön tulevaisuudessa ei edes tarvitse maksaa. 

Onhan tuo nyt ihan jäätävä määrä lainaa. Kiva valmistua kun on helvetinmoiset velat niskassa. Mitä jos ei saakaan töitä? Tai palkka on niin pieni, että valmistumisen jälkeen elintaso ei nouse käytännössä yhtään opiskeluajoista, kun ekat 9 vuotta maksaa opintolainasta isoja eriä.

Tuollaisen lainamäärän otto on mielestäni sulaa hulluutta, ellei oikeasti valmistu lääkäriksi tms hyväpalkkaiseen, varmaan ammattiin.

Vierailija
19/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo nyt ihan jäätävä määrä lainaa. Kiva valmistua kun on helvetinmoiset velat niskassa. Mitä jos ei saakaan töitä? Tai palkka on niin pieni, että valmistumisen jälkeen elintaso ei nouse käytännössä yhtään opiskeluajoista, kun ekat 9 vuotta maksaa opintolainasta isoja eriä.

Tuollaisen lainamäärän otto on mielestäni sulaa hulluutta, ellei oikeasti valmistu lääkäriksi tms hyväpalkkaiseen, varmaan ammattiin.

Juurihan kirjoitin, että työttömänä ei tarvitse maksaa. Eikä tuo ole helvetinmoinen velka, mieti kun joillain on jopa 180 000€ asuntolainaa! Sekään ei ole edes kovin iso.  Keskipalkkani valmistuttuani on nettona noin 2800€ ei paljoo haittaa maksaa siitä 200€ lainanlyhennystä. Käteen jää 2600€, ja se on tuplasti tuon nykyisen 1214€.

Vierailija
20/96 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi pitäisi muiden ihmisten maksaa sun opiskelut huonopalkkaiseen ns. harrastukseen. Miksi et vaan maksa kulujaan itse

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi