En osaa tehdä jauhelihakastiketta... Vinkkejä?
Eli miten te teette jauhelihakastikkeen? Miten saatte siitä täyteläisen makuista, tummahkoa ja paksua?
Mulla se jää aina vaaleaksi, litkumaiseksi ja vähän vetiseksi/laimeaksi maultaan. Ei auta vaikka laittaisin reilusti vehnäjauhoja saostukseksi.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan hieraista silmiä; onko tämä ketju 70-luvulta? Ruskeaa kastiketta? Jauhoja paistellaan?!
Mikä siinä on outoa? Kyllä nykyäänkin syödään ruskeaa kastiketta siinä missä muitakin perinteisiä ruokia. Ihmetteletkö myös makaronilaatikkoa, hernekeittoa ja karjalanpaistia?
Ihmettelen kyllä makaronilaatikkoa, ja ylipäänsä mitä tahansa ruokaa jonka pääraaka-aine on ketsuppi. Hernekeitto ja Karjalanpaisti taas ovat ihan oikeita ruokia.
Syökö joku oikeasti jotain ruskeaa kastiketta, pottujen kanssa arvaan? No, moneen junaan ja niin edelleen. Nykyään kun kaupoista saisi jo vähän muutakin.
Ahaa, eli sinun pointtisi oli vaan tulla kertomaan kuinka syöt parempaa ruokaa kuin muut, eikä aidosti ihmetellä syökö väki jauhelihakastiketta. Kyllä minäkin yritän syödä terveellisesti, enkä syö arjessa kovin perinteisesti, mutta ei minulla ole mitään tarvetta arvostella muiden syömisiä. Mutta meitähän on moneen junaan.
Tulkitse miten haluat. En tiedä ketään joka söisi ruskeaa kastiketta. Mummolassa olen syönyt viimeksi 80-luvulla.
Ehkä sun mummosi on ainut tuttusi, joka on osannut sitä tehdä. Sinä mukaan lukien, mutta nythän säkin voit ottaa tästä ketjusta ohjeet talteen ja kokeilla ihan itse!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka laittaa vettä ruokaan?
Sanos muuta. Aina käytetään itse tehtyä liha- kasvis- kana- kala- tai riistalientä tai esim. viiniä. Ei koskaan vettä.
Sarkasmia?
Ei vaan ammattitaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kumma kysymys.
Keittoihin pistän, kastikkeisiin pistän. Keitän perunan ja makaroninkin vedessä.
Perunat ja pasta vedessä keitetäänkin. Keittoihin tehdään aina itse joko liha- kasvis- kana- äyriäis- riista- tai kalaliemi. Koskaan ei käytetä vettä.
Perinteiseen jauhelihakastikkeeseen EI tule ketsuppia, ei tomaattimurskaa, ei kermaa, liemikuutioita, porkkanaa, ei soijakastiketta, eikä muita mausteita kuin suolaa ja ehkä ripaus pippuria. Nämä muut aineet vain peittävät kastikkeen makua.
Demi glase kastikepohjasta saa tehtyä kunnon kastikkeita jos haluaa joskus kokkailla enemmän
Tässä eräs ohje
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/reseptit/resepti/pippuripihvi-3/566056…
Teen jauhelihakastikkeen kattilassa.
Jauheliha, jauhot, mausteet ja vesi kattilaan. Sekoitetaan hyvin ja annetaan kiehua n 45 min. Valmis.
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan hieraista silmiä; onko tämä ketju 70-luvulta? Ruskeaa kastiketta? Jauhoja paistellaan?!
Hiero sinä silmiäsi vaan, mutta niin se kastike tehdään oikeaoppisesti.
Kastikkeeseen tummempi väri saadaan, mitä ruskeammaksi vehnäjauhot paahtuvat pannulla. Lopuksi lisätään neste ja kastike suurustuu.
Näin se kastike tehdään oikeasti, eikä lisäillä mitään knorrin litkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kumma kysymys.
Keittoihin pistän, kastikkeisiin pistän. Keitän perunan ja makaroninkin vedessä.Perunat ja pasta vedessä keitetäänkin. Keittoihin tehdään aina itse joko liha- kasvis- kana- äyriäis- riista- tai kalaliemi. Koskaan ei käytetä vettä.
Mutta tehdessäsi sitä liemejä olet käyttänyt vettä. Keitot ovat eriasia kuin tämä perinnekastike, jonka valmustamiseen eivät esiäitimme ole mitään liemiä käyttäneet. Kunnioitetaan sitä ja annetaan perusmauille mahdollisuus ilman tarpeetonta hienostelua.
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan paistatte niitä jauhoja ennen veden lisäämistä? Ja onko kylmää, haaleaa vai kuumaa vettä? Kaikki kerralla sekaan vai vähitellen?
Voi kuulostaa tosi tyhmiltä kysymyksiltä, mutta kai se on silti parempi kysyä kuin jättää kysymättä.
Ap -uusavuton kastikkeiden suhteen
Laita kasari keskilämmölle ja sulata 30 g voita. Sulaneen voin sekaan jauhoja puoli desiä ja ruskista sekoitellen kunnes seos on piparkakkutaikinan väristä. Sitten puoli litraa lihalientä muutamassa erässä perään ja kunnon sekoitusta. Sitten kuullota sipulit pehmeiksi n 10 minuuttia, sipulit ja kerma kastikkeen sekaan. Lopuksi ruskista jauheliha, mausta suolalla ja pippurilla ja kastikkeen sekaan. Anna hautua 10 min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kumma kysymys.
Keittoihin pistän, kastikkeisiin pistän. Keitän perunan ja makaroninkin vedessä.Perunat ja pasta vedessä keitetäänkin. Keittoihin tehdään aina itse joko liha- kasvis- kana- äyriäis- riista- tai kalaliemi. Koskaan ei käytetä vettä.
Nämä liemetkin on veteen tehtyjä. Vai mihin teet hienot liemesi, virtsaan kenties?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kumma kysymys.
Mutta tehdessäsi sitä liemejä olet käyttänyt vettä. Keitot ovat eriasia kuin tämä perinnekastike, jonka valmustamiseen eivät esiäitimme ole mitään liemiä käyttäneet. Kunnioitetaan sitä ja annetaan perusmauille mahdollisuus ilman tarpeetonta hienostelua.
Vesi ei ole mikään perusmaku. Amatöörit käyttää vettä.
Minä rukistan jauhot niin ruskeiksi kuin mahdollista ilman että ne palavat. Tumman lähes mustan ruskeiksi. Se vaatii rohkeutta, mutta maku on sitä parempi mitä tummemmat jauhot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kumma kysymys.
Nämä liemetkin on veteen tehtyjä. Vai mihin teet hienot liemesi, virtsaan kenties?
Jätä huumori ja ruoanlaitto muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kumma kysymys.
Valmiin ruuan maku ei ole sama asia kuin raaka-aineet yksittäin. Jankuttaminen ja perinneruokien valmistustavan kiistäminen kertoo kyllä ammattitaidosta tai taidottomuudesta jotain.
Välineet pitää olka kunnossa, tietysti. Ei missään alumiinikasarissa synnytetä makunautintoja, muista se. Hyvin sisäänajettu valuurautapannu on paras.
( kannattaa pitää lettupannu erillään)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kumma kysymys.
Valmiin ruuan maku ei ole sama asia kuin raaka-aineet yksittäin. Jankuttaminen ja perinneruokien valmistustavan kiistäminen kertoo kyllä ammattitaidosta tai taidottomuudesta jotain.
Jauhelihakastike ei ole mikään perinneruoka.
Lisäksi perinneruoka ei ole syy tehdä ruoasta mautonta.
Et ilmeisesti koskaan ole tehnyt kunnon liha- tai kasvislientä jos väität niiden olevan vettä. Ruokakermaa ei tule käyttää vain ainoastaan oikeaa kermaa.
Ammattitaitoinen ruoanlaittaja ei koskaan laita ruokaan pelkkää vettä. Pastan ja perunoiden keittäminen on erikseen. Ne keitetään vedessä.