En osaa tehdä jauhelihakastiketta... Vinkkejä?
Eli miten te teette jauhelihakastikkeen? Miten saatte siitä täyteläisen makuista, tummahkoa ja paksua?
Mulla se jää aina vaaleaksi, litkumaiseksi ja vähän vetiseksi/laimeaksi maultaan. Ei auta vaikka laittaisin reilusti vehnäjauhoja saostukseksi.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vanhanajan perinteinen jauhelihakastike
1. Ruskista jauheliha (ja siirrä toiseen astiaan odottamaan)
2. Ruskista pilkottu sipuli (ja siirrä toiseen astiaan odottamaan)
3. Sulata paistinpannulle 3 rkl voita
4. Lisää 3 rkl vehnäjauhoja (yhtä paljon jauhoja ja rasvaa)
5. Ruskista jauhoja kokoajan puulastalla pannun pohjaa vasten sekoittaen kunnes jauhot ovat tumman suklaan väriset. Tämä on tärkein vaihe, koska kastikkeen maku tulee tummaksi ruskistamisesta!
6. Lisää vettä pieninä annoksina koko ajan sekoittaen lastalla kunnes kastikkeen rakenne on sileää ja sopivan paksuista
7. Lisää kastikkeen joukkoon paistettu jauheliha, sipuli ja mausta suolalla (ja ripauksella mustapippuria)
8. Anna hautua ja maustua hetki miedolla lämmöllä
9. Nauti keitettyjen perunoiden, suolakurkkujen ja säilykepunajuuren kera!
Tämä on oikein tehtynä todella, todella hyvää!
Eikä saa mistään kaupasta, ruokalasta tai kaupasta valmiina. Tummaksi paahdetun kastikkeen tietotaito taitaa olla katoavaa kansanperinnettä. Sääli sillä maku on mahtava ilman mitään kermoja tai edes mausteita, suolaa lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan hieraista silmiä; onko tämä ketju 70-luvulta? Ruskeaa kastiketta? Jauhoja paistellaan?!
Mikä siinä on outoa? Kyllä nykyäänkin syödään ruskeaa kastiketta siinä missä muitakin perinteisiä ruokia. Ihmetteletkö myös makaronilaatikkoa, hernekeittoa ja karjalanpaistia?
Ihmettelen kyllä makaronilaatikkoa, ja ylipäänsä mitä tahansa ruokaa jonka pääraaka-aine on ketsuppi. Hernekeitto ja Karjalanpaisti taas ovat ihan oikeita ruokia.
Syökö joku oikeasti jotain ruskeaa kastiketta, pottujen kanssa arvaan? No, moneen junaan ja niin edelleen. Nykyään kun kaupoista saisi jo vähän muutakin.
Siis mikä vika oli ruskeassa kastikkeessa pottujen kanssa?
Ja nykyään saisi jo vähän muutakin eli mikä muu olisi mielestäsi sitten parempaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan hieraista silmiä; onko tämä ketju 70-luvulta? Ruskeaa kastiketta? Jauhoja paistellaan?!
Mikä siinä on outoa? Kyllä nykyäänkin syödään ruskeaa kastiketta siinä missä muitakin perinteisiä ruokia. Ihmetteletkö myös makaronilaatikkoa, hernekeittoa ja karjalanpaistia?
Ihmettelen kyllä makaronilaatikkoa, ja ylipäänsä mitä tahansa ruokaa jonka pääraaka-aine on ketsuppi. Hernekeitto ja Karjalanpaisti taas ovat ihan oikeita ruokia.
Syökö joku oikeasti jotain ruskeaa kastiketta, pottujen kanssa arvaan? No, moneen junaan ja niin edelleen. Nykyään kun kaupoista saisi jo vähän muutakin.
Ahaa, eli sinun pointtisi oli vaan tulla kertomaan kuinka syöt parempaa ruokaa kuin muut, eikä aidosti ihmetellä syökö väki jauhelihakastiketta. Kyllä minäkin yritän syödä terveellisesti, enkä syö arjessa kovin perinteisesti, mutta ei minulla ole mitään tarvetta arvostella muiden syömisiä. Mutta meitähän on moneen junaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5. Ruskista jauhoja kokoajan puulastalla pannun pohjaa vasten sekoittaen kunnes jauhot ovat tumman suklaan väriset. Tämä on tärkein vaihe, koska kastikkeen maku tulee tummaksi ruskistamisesta!
6. Lisää vettä pieninä annoksina koko ajan sekoittaen lastalla kunnes kastikkeen rakenne on sileää ja sopivan paksuista
7. Lisää kastikkeen joukkoon paistettu jauheliha, sipuli ja mausta suolalla (ja ripauksella mustapippuria)
9. Nauti keitettyjen perunoiden, suolakurkkujen ja säilykepunajuuren kera!Kiitos selkeästä ohjeesta. Onko vesi tässä kylmää, haaleaa vai kuumaa mitä tässä lisätään?
Ap
Kylmää vettä olen käyttänyt.
Kiitos kaikille vinkkejä antaneille!
Olen tosi positiivisesti yllättynyt, että tähän tuli näin paljon asiallisia ja hyviä vastauksia.
Nyt olen taas paljon toiveikkaampi seuraavan kastikkeen onnistumisen suhteen :).
Vierailija kirjoitti:
Kuka laittaa vettä ruokaan?
Sanos muuta. Aina käytetään itse tehtyä liha- kasvis- kana- kala- tai riistalientä tai esim. viiniä. Ei koskaan vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä paistan jauhelihan ja sipulin, lisään 2 rkl (kukkurallista) vehnäjauhoa sekä 2-4 dl vettä ja purkin ruokakermaa. Mausteeksi 1 tl suolaa, vähän paprikamaustetta ja valkopippurijauhetta sekä reilusti ketsuppia (ehkä 5 rkl) makua ja väriä tuomaan. Annan hautua 10 min. Helppoa ja hyvää! Kaveriksi spagettia.
Mä teen melkein samallalailla, mutta laitan sitä 3juuston ruokakermaa. Ja aina naudan jauhelihasta. Ja joskus jos tuntuu, että jäänyt liian vaaleaksi, saatan vähän soijaa lorauttaa, mutta aika harvoin. Ja vain värin takia.
Väri tehdään jauhot tumman ruskeiksi ruskistamalla maun takia. Tämä ei ole ulkonäköä varten vaan erittäin ratkaiseva vaihe maun tuottamissa!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vinkkejä antaneille!
Olen tosi positiivisesti yllättynyt, että tähän tuli näin paljon asiallisia ja hyviä vastauksia.
Nyt olen taas paljon toiveikkaampi seuraavan kastikkeen onnistumisen suhteen :).
Tää olis siis ap:lta. Eli vinkit menee kokeiluun, eiköhän sieltä vielä se oma lempparitapa löydy :).
Jauhot pitää paistaa voissa korkealla lämmöllä (5-6 keittolevyllä), jotta ne ruskistuvat, kuten joku jo aikaisemmin kertoi. Voita pitää olla tarpeeksi, että siitä tulee kiinteämpää massaa. Ja sitä jauhomassaa pitää lastan avulla koko ajan vähän käännellä. Lihaliemikuutio on myös tärkeä. Jauheliha heitetään sitten paistettujen jauhojen sekaan. Valkosipulia laitan myös jauhelihan sekaan. Vehnäjauhot pitää olla tyyppiä 'erikoisvehnäjauhot', jotta eivät paakkuunnu kun laittaa veteen. Vesi voi olla kylmää tai lämmintä, ja heitän sekaan vielä yhden tomaattimurskatölkin. Mitään kermaa ei kannata laittaa sekaan, se heikentää säilyvyyttä jääkaapissa ja on kallista, voi jauhoissa riittää hyvin.
T. Lidl-mies.
Ensin kuumennat paistin pannun kunnolla. Sitten ruskistat lihan pienissä erissä, et siis ” keitä”haaleassa pannussa. Kuullotat sipulisilpun, sitten ruskistat vehnäjauhot . Voit tehdä kaiken samalla pannulla tai osissa niin, että laitat lihan välillä sivuun. Sitten lisäät vettä jauhoihin ja sekoitat kovasti, että ei tule paakkuja. Mausteeksi kokonaisia maustepippureita ja pala kasvisliemikuutiota. Voit pilkkoa kastikkeeseen myös 1 porkkanan. Kypsyttele hitaasti ja rauhassa ainakin 30 min. Lopuksi loraus kermaa ja suola.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, eli sinun pointtisi oli vaan tulla kertomaan kuinka syöt parempaa ruokaa kuin muut, eikä aidosti ihmetellä syökö väki jauhelihakastiketta. Kyllä minäkin yritän syödä terveellisesti, enkä syö arjessa kovin perinteisesti, mutta ei minulla ole mitään tarvetta arvostella muiden syömisiä. Mutta meitähän on moneen junaan.
Tulkitse miten haluat. En tiedä ketään joka söisi ruskeaa kastiketta. Mummolassa olen syönyt viimeksi 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä paistelen ruskeaan kastikkeeseen jauhoja lokakuussa vuonna 2020. Ei se mihinkään ole muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanos muuta. Aina käytetään itse tehtyä liha- kasvis- kana- kala- tai riistalientä tai esim. viiniä. Ei koskaan vettä.
Mietipä mistä luettelemasi liemet ja viini 99% on tehty? Myös (ruoka)kermat yms ovat pääasiassa vettä. Jos käytät niitä laitat itsekin ruokaasi vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9. Nauti keitettyjen perunoiden, suolakurkkujen ja säilykepunajuuren kera!Tämä on oikein tehtynä todella, todella hyvää!
Eikä saa mistään kaupasta, ruokalasta tai kaupasta valmiina. Tummaksi paahdetun kastikkeen tietotaito taitaa olla katoavaa kansanperinnettä. Sääli sillä maku on mahtava ilman mitään kermoja tai edes mausteita, suolaa lukuunottamatta.
Näin mäkin tekisin sen.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kumma kysymys.
Keittoihin pistän, kastikkeisiin pistän. Keitän perunan ja makaroninkin vedessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarkasmia?
Vierailija kirjoitti:
Ensin kuumennat paistin pannun kunnolla. Sitten ruskistat lihan pienissä erissä, et siis ” keitä”haaleassa pannussa. Kuullotat sipulisilpun, sitten ruskistat vehnäjauhot . Voit tehdä kaiken samalla pannulla tai osissa niin, että laitat lihan välillä sivuun. Sitten lisäät vettä jauhoihin ja sekoitat kovasti, että ei tule paakkuja. Mausteeksi kokonaisia maustepippureita ja pala kasvisliemikuutiota. Voit pilkkoa kastikkeeseen myös 1 porkkanan. Kypsyttele hitaasti ja rauhassa ainakin 30 min. Lopuksi loraus kermaa ja suola.
Minusta kermat, liemikuutio ja porkkanat ovat turhia ja jopa peittävät kastikkeen alkuperäistä ja hienoa makua, joka tulee voissa riittävän tummaksi ruskistetuista jauhoista.
Ei missään nimessä mitää ketsuppia tms. tomaattimurskaa. Paistetaan pannulla, sipulia, pippuria, currya, paprikaa ja lopuksi kuohukermaa. Tulee täydellistä.
Googlaa: Frutti Di Mutsi se täydellinen ruskeakastike. Siinä on hyvin selitetty miten kastikkeen saa onnistumaan, tällä ohjeella onnistun aina.