Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäisyys ja vyötärölihavuus

N
11.10.2020 |

Minulla oli nuoruudessa hyvin hoikka uuma. Nyt 45- vuotiaana olen jopa hoikempi kuin 20 vuotiaana (rasvaprosenttini on 22%) ja urheilen 10 tuntia viikossa, kroppa on lihaksikas. Silti vyötärön ympärykseni on 83 cm, vaikka pitäisi olla 75 (puolet omasta pituudesta, olen 149 cm lyhyt).

Tuntuu ihan mahdottomalta saavuttaa 75 cm vyötärö. Urheilen jo paljon (voimaharjoittelua ja aerobista, sekä esim Pilatesta ja Corea). Nukun 8-9 tuntia yössä, en käytä alkoholia, syön kasvispainotteisesti. Hiilaria maltilla, treenipäivinä vähän jotta jaksaa liikkua. En käytä lainkaan vaaleaa riisiä, perunaa, valkoisen vehnän tuotteita, pastaa, makaronia. Kaikki aina täysjyvä tuotteina (kuten puurot). Hyviä öljyjä salaatin kanssa ruokalusikallinen joka päivä. Myös joka päivä kourallisen pähkinöitä (n 6-8 pähkinää) ja usein avocadoa salaatin kanssa. En juuri syö sokerillisia tuotteita, teen itse alusta asti ruoan. Joka päivä syön kasviksia sen 500 g.
En juo mitään makeaa, en edes light juomia. En syö karkkia tai muita herkkuja kuin hyvin harvoin ja silloinkin maltilla (esim 2-3 palaa suklaata).

Onko enää mitään tehtävissä? Ja miksi se hoikka uuma on niin vaikeaa saavuttaa tässä iässä. Vyötärölihavuus kun on tutkitusti haitallista.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas kävi toisinpäin. Olin lasten syntymän jälkeen isomahainen vatsalihasten erkauman, pienen ylipainon ja ilmavaivoja aiheuttavan ruokavalion takia. Nyt 47-vuotiaana olen hoikkavyötäröinen taas. Suurin vaikutus on ollut sillä, että olen jättänyt pois ruokavaliosta kaiken huonosti sulavan ja ilmavaivoja aiheuttavan ruoan ja syön nyt riittävästi kuituja ja käytän vain vähälaktoosisia maitotuotteita. Sokeria välttelen.

Vierailija
22/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sitä aina saa hämmästyä.

Mitä hiton väliä jollain muutamilka senteillä on, kun kokonaisuus on kuitenkin noin hyvä?! En tajua.

N43

Mikä sun tilanne sitten on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas kävi toisinpäin. Olin lasten syntymän jälkeen isomahainen vatsalihasten erkauman, pienen ylipainon ja ilmavaivoja aiheuttavan ruokavalion takia. Nyt 47-vuotiaana olen hoikkavyötäröinen taas. Suurin vaikutus on ollut sillä, että olen jättänyt pois ruokavaliosta kaiken huonosti sulavan ja ilmavaivoja aiheuttavan ruoan ja syön nyt riittävästi kuituja ja käytän vain vähälaktoosisia maitotuotteita. Sokeria välttelen.

Tämä on tyhmä kysymys, tiedän: Voiko ermaumasta parantua vain laihduttamalla?

Vierailija
24/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JOS kyse on vyötärölihavuudesta, siitä pääsee muutaman viikon pätkäpaastolla. Energian määrää ei tarvitse vähentää, jos ei ole tarvetta painonpudottamiseen.

AP tässä. Pätkäpaastoilen jo nyt. Esim eilen ja tänään syönyt alle 500 kaloria. Treenipäivinä en paastoa.

Vierailija
25/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ilmavaivoja eikä maha ole ikinä turvonnut. Silti pömpöttää.

Vierailija
26/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
27/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette enää välitä kun menee muutama vuosi, kolotukset valtaa tilaa vyötärönmittaamiselta. Rentoutukaa ja nauttikaa loppuelämästä.

N51

Vierailija
28/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näihin ketjuihin aina päätyy näitä jotka samoisss mitoissa 55v kun normi 20v. Ja livenä 45+ treenatunkin naisen tunnistaa aina siitä että vatsa on leveä ja pömppö :) Hormonit sen tekee.

Vierailija
29/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tyhmä kysymys, tiedän: Voiko ermaumasta parantua vain laihduttamalla?

Erkaumasta voi useissa tapauksissa parantua tekemällä oikeanlaisia vatsalihasliikkeitä. Googlaa!

Vierailija
30/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsatanssi! Treenan joka pv 15min, tubessa hyviä ohjelmia pilvin pimein (belly dance). Kun aloitin tämän, niin parissa kuukaudessa kapeni vyötärö reippaasti ja ryhti parani. Plussana hävinny selkäkivut. Tavoite oli päästä nimenomaan keskivartalolle kertyneistä senteistä, joita ei nyt hirveästi liikaa ollu, mutta itseäni häiritsi. Edeltävästi vaikka mitä liikuntaa kokeillu ja vuosikymmeniä harrastanu.

Sitä paitsi vatsatanssi on tosi hauskaakin kun sen oppii.

Vierailija
31/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, get a real life!

Toisekseen, mistä lähtien vyötärönympärys kuuluu olla puolet pituudesta?

Ammoisista ajoista mulle on opetettu, että aikuisen naisen vyötärönympärys tulisi olla max 80 ja miehen max 90 tuon sisäelinrasvan takia. (Nykyään kai 84/94cm?)

Minä olen 175cm, vyötärönympärys n76cm mutta ollut joskus lähes 90cm, en pidä itseäni mitenkään erityisen hoikkana vieläkään, mutta tuon sinun säntäsi mukaan minun vyötärönympärys tulisi olla 87,5cm??? Kuulostaa tosi paksulta.

Vierailija
32/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas kävi toisinpäin. Olin lasten syntymän jälkeen isomahainen vatsalihasten erkauman, pienen ylipainon j

No oletko kokeillut pilatesta, joka vaikuttaa syviin lihaksiin ja sutjakoittaa? Myös monet joogaliikkeet ovat hyviä hoikistajia voimaharjoittelun sijaan.

Vierailija
33/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sitä aina saa hämmästyä.

Mitä hiton väliä jollain muutamilka senteillä on, kun kokonaisuus on kuitenkin noin hyvä?! En tajua.

N43

Samaa mieltä.

N50

Vierailija
34/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas kävi toisinpäin. Olin lasten syntymän jälkeen isomahainen vatsalihasten erkauman, pienen ylipainon j

No oletko kokeillut pilatesta, joka vaikuttaa syviin lihaksiin ja sutjakoittaa? Myös monet joogaliikkeet ovat hyviä hoikistajia voimaharjoittelun sijaan.

Harrastan jo nyt Pilatesta ja Power-Pilatesta. Sekä Hula-Hula vanteen pyörittämistä. Liikun 10 tuntia viikossa, 2 krt voimaharjoittelua, 2 krt Pilatesta ja 1-2 krt aerobista. Ja katson tarkkaan syömisiäni. Sokeria vältän samoin rasvaisia, energiatiheitä ruokia, nopeita hiilihydraatteja.

Kävin jo ravintoterapeutilla yksityisesti ja hän sanoi, että ruokavalioni on ihanteellinen; Paljon kuitua, kasviksia, prosesoimatonta puhdasta ruokaa, pähkinöitä, ja hyviä öljyjä, täysjyvätuotteita. Ravintoterapeutti tarkisti myös annoskoot ja oli niihinkin tyytyväinen. Hän sanoi, ettei löydy korjattavaa.

Vierailija
35/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa kuulostaa siltä, että se on stressiä, joka sitä vy:tä leventää. Jos iso osa elämästä pyörii treenaamisen, syömisen ja itsensä punnitsemisen/mittaamisen ympärillä, niin kuulostaa ainakin musta ihan hiton stressaavalta.

Vierailija
36/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JOS kyse on vyötärölihavuudesta, siitä pääsee muutaman viikon pätkäpaastolla. Energian määrää ei tarvitse vähentää, jos ei ole tarvetta painonpudottamiseen.

AP tässä. Pätkäpaastoilen jo nyt. Esim eilen ja tänään syönyt alle 500 kaloria. Treenipäivinä en paastoa.

Ei tuo oikein normaalipainoisten pätkäpaastolta kuulosta. Itse syön 1800-2000kaloria/pv ja vain ruoka-aika on rajattu. Epäilen että syöt liian vähän. Se aiheuttaa pömpön. Tiedän tämän omasta kokemuksestani.

Vierailija
37/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 44-vuotias, pituus 170 ja vyötärö 64. Olen saanut vyötäröä kapeammaksi (nuoruusvuosiin verrattuna, tässä se on ollut jo monta vuotta) ihan vaan pitkäjänteisellä treenillä ja puhtaalla syömisellä, mutta vaikea sanoa, mikä se "salaisuus" on.

Luulisi kuitenkin, että noilla elintavoilla viskeraalista rasvaa tuskin on paljon. Olisko ihan tukilihasten heikkoutta kuitenkin?

Raskauksien jälkeen maha alkoi pömpöttämään. Minulla on leikattu vatsalihasten erkauma. Korjannut lääkäri sanoi, ettei rasvaa ole juurikaan mahassa, vaan pömpöttäminen kuulemma johtuu kudospetäisestä löysyydestä. Raskausajat aiheuttaneet kudoslöysyyttä ja vatsa antaa periksi suoliston paineelle. Näin lääkäri sanoi.

Miksi mietit jotain laihdutuksia, ruokavaliota, liikuntaa, tai edes ikää, jos ihan lääkärikin on todennut syyn olevan raskauden aihettamat muutokset 🤦‍♀️?! Siitähän tuo johtuu, eikä siihen auta kuin enintään kirurgin veitsi.

Vierailija
38/42 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla elintavoilla kyseessä tuskin on vaarallinen määrä viskeraalista rasvaa. Ihmeellistä nipottamista muutaman sentin vuoksi! Mikä ihme elämässäsi muuttuisi oikeasti sen kummemmaksi, jos vyötärösi olisi vähän kapeampi? Suosittelen keskittymään olennaiseen. Elämä on lyhyt.

Vierailija
39/42 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostin tämän ketjun, koska tästä aiheesta olisi syytä puhua enemmän. Vyötärölihavuus  on ihan kaikkien sairauksien kannalta aivan järkyttävä terveysriski. Valitettavasti myös normaalipainoisilla esiintyy vyötärölihavuutta.

Nyt myös covid on yksi niistä lukuisista sairauksista, joka voi olla etenkin vyötärölihavalle kohtalokas tauti. Luin tämän https://tervepaino.fi/covid-19-on-uusi-lihavuussairaus/ Pertti Mustajoen blogikirjoituksen, jossa kerrotaan, miksi tarkkaan ottaen on näin:

"Heikompi pärjääminen liittyy erityisesti vyötärölihavuuteen, jossa ylimääräiset kalorit ovat kertyneet vatsaontelon rasvakudokseen ja maksasoluihin. Tämä sekoittaa aineenvaihdunnan, jonka seurauksena ilmaantuu sairauksia. Verensokeri kohoaa ja syntyy tyypin 2 diabetes, verenpaine nousee, veren rasva-arvot kohoavat, ilmaantuu sydämen häiriöitä. Lihavuussairauksien heikentämällä keholla on huonommat mahdollisuudet koronasta toipumiseen."

"Keuhkolääkärit kertovat, miten lihavat COVID-potilaat pärjäävät ensimmäisen viikon aikana melko hyvin, mutta toisella viikolla tulee ongelmia. Virus on keuhkoissa edennyt pieniin keuhkoputkiin, joiden rakkuloissa kaasujen vaihto tapahtuu. Jos vatsaontelossa on 10 – 15 kiloa ylimäärääräistä rasvaa, se työntää palleaa ylöspäin ja estää sen liikettä. Keuhkojen puolella pienet ilmatiehyet ja hiussuonet eivät pysy auki. Hapetus ja hiilidioksidin poisto toimivat vajaalla teholla. Edes hengityskone ei aina pysty tuulettamaan keuhkoja riittävästi."

Suoraan sanottuna tällainen potilas tukehtuu omaan rasvaansa.

Vierailija
40/42 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisista lähes joka toinen on vyötärölihava:

https://yle.fi/uutiset/3-10987800

"HL viittaa FinTerveys 2017 -tutkimukseen (siirryt toiseen palveluun), jonka mukaan yli 30-vuotiaista miehistä 72 prosenttia ja naisista 63 prosenttia oli vähintään ylipainoisia. Miehistä 26 prosenttia ja naisista 28 prosenttia oli lihavia.

Lähes joka toinen aikuinen oli vyötärölihava. Vyötärölihavuus on erityisen haitallista terveydelle.

Ylipainoisuus on Suomessa yleistä myös lapsilla. Melkein joka neljäs lapsi ja nuori on ylipainoinen.

THL:n erikoistutkija Annamari Lundqvist sanoo, että millään yksittäisellä keinolla lihavuutta ei ehkäistä, vaan siihen tarvitaan eri toimijoiden välistä yhteistyötä."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme