Keski-ikäisyys ja vyötärölihavuus
Minulla oli nuoruudessa hyvin hoikka uuma. Nyt 45- vuotiaana olen jopa hoikempi kuin 20 vuotiaana (rasvaprosenttini on 22%) ja urheilen 10 tuntia viikossa, kroppa on lihaksikas. Silti vyötärön ympärykseni on 83 cm, vaikka pitäisi olla 75 (puolet omasta pituudesta, olen 149 cm lyhyt).
Tuntuu ihan mahdottomalta saavuttaa 75 cm vyötärö. Urheilen jo paljon (voimaharjoittelua ja aerobista, sekä esim Pilatesta ja Corea). Nukun 8-9 tuntia yössä, en käytä alkoholia, syön kasvispainotteisesti. Hiilaria maltilla, treenipäivinä vähän jotta jaksaa liikkua. En käytä lainkaan vaaleaa riisiä, perunaa, valkoisen vehnän tuotteita, pastaa, makaronia. Kaikki aina täysjyvä tuotteina (kuten puurot). Hyviä öljyjä salaatin kanssa ruokalusikallinen joka päivä. Myös joka päivä kourallisen pähkinöitä (n 6-8 pähkinää) ja usein avocadoa salaatin kanssa. En juuri syö sokerillisia tuotteita, teen itse alusta asti ruoan. Joka päivä syön kasviksia sen 500 g.
En juo mitään makeaa, en edes light juomia. En syö karkkia tai muita herkkuja kuin hyvin harvoin ja silloinkin maltilla (esim 2-3 palaa suklaata).
Onko enää mitään tehtävissä? Ja miksi se hoikka uuma on niin vaikeaa saavuttaa tässä iässä. Vyötärölihavuus kun on tutkitusti haitallista.
Kommentit (42)
Onneksi olkoon palstalaisille jos elämässä ei isompia huolia ole kuin vyötärönleveys centtimetreissä.
Saatte olla kiitollisia elämästänne❤️
Tässä linkissä mainitaan myös riittävä yöuni vyötärölihavuutta ehkäisevänä tekijänä:
https://kotiliesi.fi/terveys/liikunta-ja-painonhallinta/nain-ehkaiset-s…