Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö opiskella kieliä 1800-luvun vai 2000-luvun tarpeisiin?

Vierailija
04.01.2014 |

Pakkoruotsia opiskellaan, koska ruotsin kieli oli tärkeä 1800-luvulla. Mitäpä jos kieliä opiskeltaisiinkin sen mukaan, mitä kieliä nyt ja tulevaisuudessa tarvittaisiin? Olisiko ihan kummallinen ajatus?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latinaa varmaan kannattaisi opiskella. Vähintään yhtä hyödyllistä kuin ruotsi.

Vierailija
2/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 00:46"]

Latinaa varmaan kannattaisi opiskella. Vähintään yhtä hyödyllistä kuin ruotsi.

[/quote]

Latina on pakollista Saksassa lääkikseen pyrkiville. Yleinen vieras kieli myös muissa maissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ette te mitään kieliä opi kun ette osaa lausua beetä ja peetä saati sitten kuule niiden eroa, koo ja gee samaten. näillä ja muilla kirjaimilla on oikeasti merkitystä eri kielissä ja selittelyt siitä että kunhan puhuu jotain niin hyvä on kun ne lihavien tekosyyt olla lihavia. nyt syytetään ruotsia ettei muita kieliä opita, no minkä valitsette sitten viholliseksi kun totuus kielten oppimišesta käy ilmi. pakkoruotsi on hyvä ja turvallinen vihollinen loppupeleissä.

Vierailija
4/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 03:25"]

ette te mitään kieliä opi kun ette osaa lausua beetä ja peetä saati sitten kuule niiden eroa, koo ja gee samaten. näillä ja muilla kirjaimilla on oikeasti merkitystä eri kielissä ja selittelyt siitä että kunhan puhuu jotain niin hyvä on kun ne lihavien tekosyyt olla lihavia. nyt syytetään ruotsia ettei muita kieliä opita, no minkä valitsette sitten viholliseksi kun totuus kielten oppimišesta käy ilmi. pakkoruotsi on hyvä ja turvallinen vihollinen loppupeleissä.

[/quote]

Mikä hirveän into teillä on pakottaa ihmiset opiskelemaan ruotsia? Mitä sinä edes minun kielitaidostani tiedät? Tiedän kyllä, etten osaa ranskaa hyvin, koska pystyin ottamaan sen vasta lukiossa, eli 16-vuotiaana, jolloin herkkyysikä on jo ohi, ja venäjää en osaa senkään vertaa, koska pystyin ottamaan sen vasta yliopistossa. Mitä sinä hyödyt siitä, etten minä voinut ottaa niitä jo peruskoulussa, vaan minun piti lukea tarpeetonta ruotsia?

Vierailija
5/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 03:30"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 03:25"]

[/quote]

Mikä hirveän into teillä on pakottaa ihmiset opiskelemaan ruotsia? Mitä sinä edes minun kielitaidostani tiedät? Tiedän kyllä, etten osaa ranskaa hyvin, koska pystyin ottamaan sen vasta lukiossa, eli 16-vuotiaana, jolloin herkkyysikä on jo ohi, ja venäjää en osaa senkään vertaa, koska pystyin ottamaan sen vasta yliopistossa. Mitä sinä hyödyt siitä, etten minä voinut ottaa niitä jo peruskoulussa, vaan minun piti lukea tarpeetonta ruotsia?

[/quote]

Ei se ruotsin opiskelu edelleenkään estä opiskelemasta muita kieliä. Siitä vaan! Eikä se ruotsin opiskelu äkkiä kadota kykyä oppia muita kieliä. Jos näin olisi, niin äkkiä vaan väsäämään artikkelia Languageen, niin sitten me kielitieteilijät saataisiin jotain todella uutta ja mullistavaa luettavaa alalta!

Niin ja sitä kieltä oppii lähes kokonaan itse niiden koulun tuntien ulkopuolella käytetyllä ajalla. Ne koulutunnit ei ratkaise mitään.

Vierailija
6/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 03:25"]ette te mitään kieliä opi kun ette osaa lausua beetä ja peetä saati sitten kuule niiden eroa, koo ja gee samaten. näillä ja muilla kirjaimilla on oikeasti merkitystä eri kielissä ja selittelyt siitä että kunhan puhuu jotain niin hyvä on kun ne lihavien tekosyyt olla lihavia. nyt syytetään ruotsia ettei muita kieliä opita, no minkä valitsette sitten viholliseksi kun totuus kielten oppimišesta käy ilmi. pakkoruotsi on hyvä ja turvallinen vihollinen loppupeleissä.

[/quote]

Rasismi ja halveksunta on tyypillinen vastaus pakkoruotsin puolustajilta. Voi miettiä sitä, että mitä se kertoo argumenttien vahvuudesta, ja miten paljon se edistää ihmisten halua oppia ruotsia. Ja taas kerran, puhun viittä kieltä, olen asunut eri maissa, ja mielelläni olisin ruotsin sijaan lukenut esim ranskaa, koska se on kansainvälisesti tärkeämpi kieli. Ruotsista minulla oli aina kymppi, ja kirjoitin siitä laudaturin, kuten esim venäjästäkin, ja saksaa olen opetellut itsenäisesti.

Lukujärjestys vaan täyttyy koululaisella nopeasti, kun on laaja matikka ja fysiikka, ja sitten mahdollisimman monta kieltä. Olisi ihan viisasta, jos sieltä voisi karsia löysät pois.

Vierailija
7/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 09:43"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 03:25"]ette te mitään kieliä opi kun ette osaa lausua beetä ja peetä saati sitten kuule niiden eroa, koo ja gee samaten. näillä ja muilla kirjaimilla on oikeasti merkitystä eri kielissä ja selittelyt siitä että kunhan puhuu jotain niin hyvä on kun ne lihavien tekosyyt olla lihavia. nyt syytetään ruotsia ettei muita kieliä opita, no minkä valitsette sitten viholliseksi kun totuus kielten oppimišesta käy ilmi. pakkoruotsi on hyvä ja turvallinen vihollinen loppupeleissä.

[/quote]

Rasismi ja halveksunta on tyypillinen vastaus pakkoruotsin puolustajilta. Voi miettiä sitä, että mitä se kertoo argumenttien vahvuudesta, ja miten paljon se edistää ihmisten halua oppia ruotsia. Ja taas kerran, puhun viittä kieltä, olen asunut eri maissa, ja mielelläni olisin ruotsin sijaan lukenut esim ranskaa, koska se on kansainvälisesti tärkeämpi kieli. Ruotsista minulla oli aina kymppi, ja kirjoitin siitä laudaturin, kuten esim venäjästäkin, ja saksaa olen opetellut itsenäisesti.

Lukujärjestys vaan täyttyy koululaisella nopeasti, kun on laaja matikka ja fysiikka, ja sitten mahdollisimman monta kieltä. Olisi ihan viisasta, jos sieltä voisi karsia löysät pois.

[/quote]

Valehtelet! Korvat heiluu! "puhun viittä kieltä" tarkoittaa vain, että osaat nyt sen oluesi tilata viidellä kielellä. Muutoin viiden kielen puhuminen olisi kyllä häivyttänyt niitä viittä kieltä osaavalta tällaiset pakkoruotsiharhaluulot, joita levittelet.

Vierailija
8/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olutta en juo, mutta kun olen kolmessa eri maassa Suomen lisäksi asunutkin, niin kyllä kielitaitoni on ihan kohtuullinen. Mikähän tuossa oli harhaluulo? Sekö, että ranska, jota en osaa, on maailmalla tärkeämpi, kuin ruotsi, jota osaan?

Vierailija
9/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 23:30"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 23:25"]

Minun esivanhempani sukulaisineen opiskelivat saksaa ja venäjää 1800-luvulla.

[/quote]

Siis ruotsia ei tarvittu edes 1800-luvulla!

[/quote]

Ruotsia ei erikseen opiskeltu, se oli käyttökieli. Oletusarvoisesti jokainen sitä osasi, jos aikoi jatkaa kiertokoulusta eteenpäin ( tai mitä pikkulastenkouluja ne nyt olivatkaan siihen aikaan). Ruotsissa käytiin läpi kielioppia, ei sanastoa.

Vierailija
10/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 23:30"]

[/quote]

[/quote]

Ruotsia ei erikseen opiskeltu, se oli käyttökieli. Oletusarvoisesti jokainen sitä osasi, jos aikoi jatkaa kiertokoulusta eteenpäin ( tai mitä pikkulastenkouluja ne nyt olivatkaan siihen aikaan). Ruotsissa käytiin läpi kielioppia, ei sanastoa.

[/quote]

Suomenkielisten alistaminen siis jatkuu vanhojen perinteiden mukaisesti. Nykyäänkään suomenkielinen ei saa valmistua mihinkään ammattiin ilman todistusta ruotsin kielen osaamisesta.

Vierailija
11/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 2014, tuhoutumistaan  ihmettelvän euroalueen kansalaisina meidän nimenomaan kannattaa opetella ruotsia, jotta meillä on joku lähialueen henkireikä siitä katastrofista ulos.

1. Kruunu-valuuttaisella svedulalla menee lujaa ja sinne voi tehdä kauppaa

2. ruotsi on nyt kuitenkin meidän toinen kotimainen, ja on tolkkunsa siinä että sitä siksi opiskellaan

3. ruotsi on hyvä portti norjan kieleen, samoin tanskaan.

Ettekö ole lukeneet lehtiä tänäänkään? Juuri hesarissa oli juttu, että norjaan tarvitaan edes jotenkuten kielitaitoista populaa jolle maksetaan hyvin.

Ruotsi on hyödyllinen kieli, ja nimenomaan nyt. Jos se johki pitää vaihtaa niin venäjään ja norjaan

Vierailija
12/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 11:21"]

Nyt 2014, tuhoutumistaan  ihmettelvän euroalueen kansalaisina meidän nimenomaan kannattaa opetella ruotsia, jotta meillä on joku lähialueen henkireikä siitä katastrofista ulos.

1. Kruunu-valuuttaisella svedulalla menee lujaa ja sinne voi tehdä kauppaa

2. ruotsi on nyt kuitenkin meidän toinen kotimainen, ja on tolkkunsa siinä että sitä siksi opiskellaan

3. ruotsi on hyvä portti norjan kieleen, samoin tanskaan.

Ettekö ole lukeneet lehtiä tänäänkään? Juuri hesarissa oli juttu, että norjaan tarvitaan edes jotenkuten kielitaitoista populaa jolle maksetaan hyvin.

Ruotsi on hyödyllinen kieli, ja nimenomaan nyt. Jos se johki pitää vaihtaa niin venäjään ja norjaan

[/quote]

Tuo ruotsin "kotimaisuus" on aika väsynyt perustelu pakkoruotsille. Ruotsi on ihan vieras kieli suurimmalle osalla suomalaisia ja tuo kotimaisuus on vain poliittinen termi. Onhan saamen kieletkin kotimaisia, eivätkä ne ole silti pakollisia aineita.

Vierailija
13/15 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 09:35"]

Ei se ruotsin opiskelu edelleenkään estä opiskelemasta muita kieliä. Siitä vaan! Eikä se ruotsin opiskelu äkkiä kadota kykyä oppia muita kieliä. Jos näin olisi, niin äkkiä vaan väsäämään artikkelia Languageen, niin sitten me kielitieteilijät saataisiin jotain todella uutta ja mullistavaa luettavaa alalta!

Niin ja sitä kieltä oppii lähes kokonaan itse niiden koulun tuntien ulkopuolella käytetyllä ajalla. Ne koulutunnit ei ratkaise mitään.

[/quote]

Kerro tuo ahvenanmaalaisille, siellä ei ole pakkosuomea.

Ja miksi me sitten koulussa edes sitä ruotsia luetaan, jos sitä ei sielläkään opi? Ei sitä koulun ulkopuolella tarvitse tai edes kuule. Poistetaan koko pakkoruotsi.

Vierailija
14/15 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/15 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme