Jösses näitä "vähäosaisia"
Jotenkin tämäkin dokumentti saa mussa aikaan enemmän ärsytystä kuin ymmärrystä... Vähäosaiset pupeltavat ruokaa armeijan edestä, kropasta päätellen jo vuosien ajan... kämppä on kun pommin jäljiltä, rojua nurkat täynnä. Röökiä on varaa vetää solkenaan, taulu tv:t ja tietsikat toki löytyy ja lapsihan on laitettava viikonlopuksi pois, että voi "rentoutua". Mulle tulee enemmän mieleen sana "vähälahjainen" kuin "vähäosainen" näitä katsoessa.
Tekisi m ieli käskeä ryhdistäytymään, opiskelemaan ja ottamaan elämää edes vähän haltuun...
Kommentit (247)
Mulla häiritsi, kun huomasin, että syötti lapselle mikrovalmista riisipuuroa! Siis sen hinnallahan varmaan syö kaksi litraa itsetehtyä puuroa. Tai en mä tiedä, mitä einekset maksaa. En koskaan osta niitä.
Kun tuloerot kasvaa, kasvaa myös tyytymättömyys ja ristiriidat eri "ryhmien" välillä ja sitä tämäkin ketju kuvastaa varsin hyvin!
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 18:26"]
Mulla häiritsi, kun huomasin, että syötti lapselle mikrovalmista riisipuuroa! Siis sen hinnallahan varmaan syö kaksi litraa itsetehtyä puuroa. Tai en mä tiedä, mitä einekset maksaa. En koskaan osta niitä.
[/quote]
Varmaan sieltä ruokajonosta saatuja.
Pitäisikö noi vähäosaisille sitten järjestää myös kursseja Miten säästät -kurssi Itsetunnon eheyttämisen -kurssin lisäksi? Neljän viljapuurolla saa todella edullisen aamiaisen, mutta kuitenkin täyttävän!
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:48"]
Minua huvittaa miten suuren huomion palstan pikkuporvarit kiinnittävät johonkin taulu telkkariin tai pelikonsoliin:D Ihan kuin nuo muutaman sadan euron laitteet edustaisivat nyt merkittävää omaisuutta. Wannabe porvarit ovat aina neuvomassa työtöntä menemään töihin mutta kun oikeassa elämässä voi keski-ikäinen diplomiinsinöörikin joutua olemaan pitkään työttömänä. Mitä koulutukseen tulee niin kaikki eivät voi päästä yliopistoon ja monella köyhäyteen ajautuneella on ammatillinen koulutus.
Tuo hokema ilmaisesta yliopisto koulutuksesta on vain keino syyllistää köyhiä omasta ahdingostaan ja akateemisten illuusiota siitä että voit hallita täysin elämääsi ikään kuin lama ei vaikuttaisi sinuun mitenkään. Jokohan muuten kaikki Nokialta irtisanotut ovat löytäneet uuden huipputyöpaikan?
Todellisuudessa globalisaation eli uusliberalistisen politiikan myötä keskiluokan sielunmaisemaan on hiipinyt kurkkua kuristava pelko työttömäksi joutumisesta kun osoittautuikin että ei tarvitakaan yli kallista suomalaista korkeakoulutettua kun Intiassa ja Kiinassa on nuoria nälkäisiä vastavalmistuneita.
[/quote]
tottakai niihin kiinnittää huomiota, oli wanna be-porvari tai ei. Taulutelkkari maksaa satoja euroja, samoin pelikonsoli - jos ihmisillä on todella rahasta tiukkaa niin silloin ei laiteta rahaa turhuuksiin vaan jää ylimääräistä niiin se laitetaan sivuun vielä pahemman päivän varalle.
Ja joulupukkikin! Onkohan siitä maksettu? Hirveät määrät lahjoja yhdelle lapselle tai edes tolle kolmelle ihmiselle! Ei meilläkään noin paljon lahjota,
Minä olen itsekin köyhä, työtön ja ylipainoinen. Näköalattomuuden ja luovuttamisen tunnistan itsessäni. Koulutus kuitenkin löytyy, mutta tuntuu ettei yksinkertaisesti jaksa enää yrittää... mutta se siitä. Tässä dokumentissa minua häiritsi ns. kolmannen polven köyhyys; sillä perusteella, mitä isoäitiä näytettiin, ei hänen lapsuudenperheensä ollut sen ajan mittapuulla laisinkaan köyhä.
Minä olen HS:n luokkatestin mukaan vähäosainen!
Olen saanut akateemisen koulutuksen ja käyn töissä, kylläkin pätkätyössä ja palkkani on huono. Minulla on perhe, ystäviä ja lemmikkikin. Harrastan monipuolisesti kulttuuria ja liikuntaa. Olen terve ja normaalipainoinen mutta siis VÄHÄOSAINEN!
Kiitos nyt tiedosta...
Terveellinen ruoka ei todellakaan ole kallista, jos sitä jaksaa tehdä itse. Mielummin teen itse ison vuoallisen lihaperunasoselaatikkoa, kun ostaisin koko perheelle Saarioisten vastaavaa. Porkkanat, kurkut jne eivät tee suurta lovea lompakkoon. Okei, onhan jauhomakkarat (esim. Xtran lenkkimakkara) halpoja, mutta en osta moisia kuin ääritapauksessa makkarakeittoon. Pitsaa ja mäkkäriruokaa meillä ei ole edes varaa syödä kuin hyvin harvoin.
Terveellisen ruoan kalleus on minusta hyvin typerä tekosyy, koska asia ei ole näin. Itse leivotut sämpylät ja rieskat ylijäämäperunamuussista on meillä suurta herkkua. Ei ole varaa ostaa joka päivä leipää kaupasta.
Taulutelevisiot, hienot puhelimet ja tietokoneet, niihin on helppo selitys. Osamaksulla ostettu.
Meidän perhe on köyhä, jos rahallisuutta katsoo. Silti emme kitkuta nälässä ja syö huonoa ruokaa. Kyllä köyhänä oppii laskemaan rahat ja olla nirsoilematta.
Minua ei häiritse se että suomessa työtön tai opiskelija saa pientä tukea. Tai että joku saa jopa toimeentulotukea tai että joku tekee isommankin perheen elämään toimeentulotuella. Kyllähän nuo aika pieniä rahoja ovat loppupeleissä verrattuna suuriin eläkkeisiin tai osakkeenomistajien ja yritysjohtajien kahmimiin yritystukiin verrattuna. Tai nykyiseen lääketieteeseen, jotain polvileikkaustakin tehty turhaan halukkaille. Satojen tonnien ellei miljoonien hoitoja tuosta vain. Lääkefirmojen omistajat loppupeleissä yhteiskunta elättää maksamalla lähes ilman harkintaa kaikki mitä kehtaavat ehdottaa. Tervettä ihmistä ei ole kohta kun kaikilla joku lääkitys tai diagnoosi. Aseteollisuus kahmii valtavia voittoja usa:ssa ja suomikin ostelee aseita, yhteiskunnan piikkiin jne muut teollisuuspomot elätetään yhteiskunnan rahoilla tekemällä poliittisia päätöksiä että ostetaan yhteiskunnan rahoilla mitä joku keksii myydä.
Se mikä minua ärsyttää on yleinen muilta vaatiminen. Oli sitten tuossa dokumentissa kuvattu perhe (en katsonut itse ohjelmaa) tai rikkaampi perhe niin nykyään kehdataan vaatia muilta mutta itseltä ei mitään.
Heti elämän alkutaipaleella pitäisi tehdä selväksi todellisuus. Kukaan ei ole sinulle mitään velkaa.
Jos alkaa lapsen vaatimukset olla kovi nsuuria, silloin todetaan että sinä voit tehdä saatanasti työtä niin voit ostaa itsellesi mitä haluat. Työtä työtä työtä, harva suomessa tekee esim. montaa työtä kuten virossa pitää tehdä pienipalkkaisen ja vähän koulutetun.
Kaikkien ei tarvitse olla kunnianhimoisia vaan saa olla laiska ja kunnianhimoton. Silloin ei kadehdita ketään vaan ollaan kiitollisia jos on ruokaa ja katto pään päällä.
Se että ylipainoinen ja laiska ihminen syyllistää ja kadehtii muita ja luulee kaikkien työssäkäyvien kierivän rahassa, on oikeasti tosi paskamaista.
Ja sekin on että työssäkäyvä kadehtii ja syyllistää työtöntä, joista suurin osa ei ole osaansa valinnut. Eli haluaisi sekä laiskotella että paljon rahaa. Jokainen ottaa lusikan kauniiseeen käteen ja tekee oman valinnan ja elää sen mukaan.
Tämä pitäisi takoa jo leikki-iässä: kukaan ei ole sinulle velkaa mitään. Jos jotain haluaa voi pyytää mutta ymmärrettävä myös vastaus ei.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:07"]
32 puhuu asiaa. Ja tuota nyt vaan on muiden hankala ymmärtää kun ei itse ole joutunut kokemaan moista.
[/quote]
Vaan kun nimenomaan on joutunut kokemaan ja silti pärjännyt. Ihminen pystyy siihen mihin tahtoo.
[/quote]
Minäkin olen kokenut yhtä sun toista, rämmin joten kuten eteenpäin ja yritän hoitaa itseäni. Kaikki ammattilaiset ovat sanoneet, että on suoranainen ihme, että olen tässä nyt, tässä kunnossa ja jollain tavalla yhteiskunnassa mukana. Minun perustempperamenttini on aina ollut ihmeellisen kestävä ja minulla on aina ollut edes se yksi ihminen, joka on välittänyt. Ei se vaadi, kuin erilaisen tempperamentttityypin, tai sen yhden läheisen puuttumisen ja kierre on valmis.
Käsittämätöntä, miten osa "kokeneista" pystyykin olemaan niin näköalattomia ja sokeita muiden tilanteita kohtaan. Olemme yksilöitä ja kestämme eri asioita, käsittelemme eri tilanteita ja traamoja omilla tavoillamme. Jotkut kestää enemmän, jotkut vähemmän. Lyödyn lyöminen ei hyödytä yhtään ketään.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:48"]
Minua huvittaa miten suuren huomion palstan pikkuporvarit kiinnittävät johonkin taulu telkkariin tai pelikonsoliin:D Ihan kuin nuo muutaman sadan euron laitteet edustaisivat nyt merkittävää omaisuutta. Wannabe porvarit ovat aina neuvomassa työtöntä menemään töihin mutta kun oikeassa elämässä voi keski-ikäinen diplomiinsinöörikin joutua olemaan pitkään työttömänä. Mitä koulutukseen tulee niin kaikki eivät voi päästä yliopistoon ja monella köyhäyteen ajautuneella on ammatillinen koulutus.
Tuo hokema ilmaisesta yliopisto koulutuksesta on vain keino syyllistää köyhiä omasta ahdingostaan ja akateemisten illuusiota siitä että voit hallita täysin elämääsi ikään kuin lama ei vaikuttaisi sinuun mitenkään. Jokohan muuten kaikki Nokialta irtisanotut ovat löytäneet uuden huipputyöpaikan?
Todellisuudessa globalisaation eli uusliberalistisen politiikan myötä keskiluokan sielunmaisemaan on hiipinyt kurkkua kuristava pelko työttömäksi joutumisesta kun osoittautuikin että ei tarvitakaan yli kallista suomalaista korkeakoulutettua kun Intiassa ja Kiinassa on nuoria nälkäisiä vastavalmistuneita.
[/quote]
tottakai niihin kiinnittää huomiota, oli wanna be-porvari tai ei. Taulutelkkari maksaa satoja euroja, samoin pelikonsoli - jos ihmisillä on todella rahasta tiukkaa niin silloin ei laiteta rahaa turhuuksiin vaan jää ylimääräistä niiin se laitetaan sivuun vielä pahemman päivän varalle.
[/quote]
Onko kellekään tullut mieleen, että ne pelikonsolit ja taulutelkkarit saattaa olla vaikka lahja joltain? Minä ja avopuolisoni olemme saaneet pleikkarin ja videotykin lahjaksi, meillä ei nuihin ole varaa. Taulutelkkarin ostin ehkä 200 eurolla eksältäni pois ja sekin hajosi vuoden sisällä. Tiedän monia, jotka ovat saaneet sukulaisilta, vanhemmiltaan, ystäviltään tai muualta lahjaksi telkkareita, tykkejä, kännyköitä ja muita, johon perheellä itsellään ei olisi varaa. Halkeatko kateudesta?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 16:10"]
Just ajattelin, että näissä dokkareissa, joissa näytetään näiden vähäosaisten elämää, on kaikissa yhteistä se, että niiden kodit on järkyttävän sotkusia. Noillakin roinakasoja nurkissa ja kirjahyllyissä.
[/quote]
...joskohan osaksi juuri siksi ne näiden dokumenttien stereotyypeiksi päätyvätkin?
Pikkusen pisti hymyilyttämään, kun tuo nuori, selvästi liikalihava äiti selitteli terveydenhoitajalle, että ei ehdi lapsen vuoksi harrastamaan liikuntaa! Silmät kirkkaina selosti, että on mahdotonta mennä uimaan tai kuntosalille, tai lenkille. Siis miten niin muka on mahdotonta.. puoliso ei ole töissä, ja äidit sun muut on myös työttöminä, joten ihan varmasti löytyy porukkaa katsomaan lapsen perään sen tunnin pari, mitä liikuntaan menisi. Ja kamoon, jumpata voi kotonakin, tehdä esim. kyykkyjä ja punnerruksia omassa olohuoneessa, ei maksa mitään. Ja kirjastosta saa esim. ilmaiseksi lainattua jumppa-dvd-levyjä, joten ei tartte nyt kenenkään vetää köyhyyskorttia esiin.
Pikkusen pisti hymyilyttämään, kun tuo nuori, selvästi liikalihava äiti selitteli terveydenhoitajalle, että ei ehdi lapsen vuoksi harrastamaan liikuntaa! Silmät kirkkaina selosti, että on mahdotonta mennä uimaan tai kuntosalille, tai lenkille. Siis miten niin muka on mahdotonta.. puoliso ei ole töissä, ja äidit sun muut on myös työttöminä, joten ihan varmasti löytyy porukkaa katsomaan lapsen perään sen tunnin pari, mitä liikuntaan menisi. Ja kamoon, jumpata voi kotonakin, tehdä esim. kyykkyjä ja punnerruksia omassa olohuoneessa, ei maksa mitään. Ja kirjastosta saa esim. ilmaiseksi lainattua jumppa-dvd-levyjä, joten ei tartte nyt kenenkään vetää köyhyyskorttia esiin.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 18:17"]
Kaikille tuntuu olevan selvää, että kaikki eivät voi nostaa 100 kiloa penkistä tai yltää hyppäämällä kolmen metrin korkeuteen. Silti kaikilta odotetaan aina samanlaista henkistä kestävyyttä ja kanttia. Minusta se on outoa.
[/quote]
Ei "kaikilta" odoteta "aina". Ei tarvi kaikkien tehdä esim. yhtä vaativaa työtä, mutta jotain muuta voisi tehdä kuin istua kotona ja odottaa että yhteiskunta elättää.
Anteeksi provosoiva vastaus, mutta en oikeasti ymmärrä näitä juttuja että ei muka voi hakeutua opiskelemaan ja töihin, kun äitikin oli työtyön ja isä oli juoppo. Näitähän varmaan oli iso osa "menestyjienkin" vanhemmista, ihan normaalia Suomessa. Ei sen takia kannata heittäytyä uhriksi omassa elämässään!
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 18:17"]
Kaikille tuntuu olevan selvää, että kaikki eivät voi nostaa 100 kiloa penkistä tai yltää hyppäämällä kolmen metrin korkeuteen. Silti kaikilta odotetaan aina samanlaista henkistä kestävyyttä ja kanttia. Minusta se on outoa.
[/quote]
Ei "kaikilta" odoteta "aina". Ei tarvi kaikkien tehdä esim. yhtä vaativaa työtä, mutta jotain muuta voisi tehdä kuin istua kotona ja odottaa että yhteiskunta elättää.
Anteeksi provosoiva vastaus, mutta en oikeasti ymmärrä näitä juttuja että ei muka voi hakeutua opiskelemaan ja töihin, kun äitikin oli työtyön ja isä oli juoppo. Näitähän varmaan oli iso osa "menestyjienkin" vanhemmista, ihan normaalia Suomessa. Ei sen takia kannata heittäytyä uhriksi omassa elämässään!
[/quote]
Tuota...mihin töihin näiden ihmisten pitää pakottautua puolikuntoisena tai lähes työkyvyttöminä (jos on esim. masennusta, pahoja ongelmia arjen hallinnassa johtuen jostain keskittymishäiriöstä tai muusta), jos Suomessa muutenkin on puoli miljoonaa työtöntä? Työpaikkoja avoinna ehkä muutama kymmen tuhat. Töitä ei löydy terveillekään, miten sitten puolikuntoisille?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 18:26"]
[/quote]
Ruoka-avusta saa varmaan kaupasta ylijääneitä valmisaterioita.
No, ei tietenkään työkyvyttömien pidä hakeutua töihin. Mutta nämä, jotka ovat "näköalattomia", "luovuttaneita" tai "ei vaan viitsi", voisivat tehdä jotain oman elämänlaatunsa kohottamiseksi. Tai sitten on turha ruikuttaa.
Myönnän sen, että se on myös oma puutteeni kun en ymmärrä.
Tällä hetkellä elämääni en pysty kuvittelemaan tilannetta jossa itse luovuttaisin kokonaan. Jos ei nyt vakavaa vammautumista lasketa, kun siihen en pysty terveenä samaistumaan. Toki näkemykseni voi joskus muuttua, mutta ihmettelen miten moni tähänkin ketjuun on vastannut, että se on ihan ok olla tekemättä mitään jos ei jaksa.
Masennus on myös vakava sairaus, mutta se on parannettavissa. Ehkä ei kaikilla, mutta usein kuitenkin.
Enpä ole itsekään syntynyt kultalusikka suussa ja isä oli (ja on) alkkis, mutta olen tehnyt hommia oman itseni eteen, ja ihan hyvin menee. Enkä ole sitä mieltä, että työn pitäisi olla kivaa, vaan sitä tehdään jotta saa rahaa.