Jösses näitä "vähäosaisia"
Jotenkin tämäkin dokumentti saa mussa aikaan enemmän ärsytystä kuin ymmärrystä... Vähäosaiset pupeltavat ruokaa armeijan edestä, kropasta päätellen jo vuosien ajan... kämppä on kun pommin jäljiltä, rojua nurkat täynnä. Röökiä on varaa vetää solkenaan, taulu tv:t ja tietsikat toki löytyy ja lapsihan on laitettava viikonlopuksi pois, että voi "rentoutua". Mulle tulee enemmän mieleen sana "vähälahjainen" kuin "vähäosainen" näitä katsoessa.
Tekisi m ieli käskeä ryhdistäytymään, opiskelemaan ja ottamaan elämää edes vähän haltuun...
Kommentit (247)
Jos asiat ovat jo niin hyvällä mallilla että selkeesti on ruokaa ja perusasioita. Miksemme joilla asiat vähän tai paljon paremmi ota näit "köyhia" hihasta kii ja auta oikeille raiteille. Ei näköjää rikkaammatkaa yhtää järkevämpii ole... kunhan vaa omat asiat on hyvin ja napa näkyy.. :DD Me voimme yhdessä tehdä lopun vähäosaisista auttamalla heitä eikä haukkua vääristä valinnoista.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:07"]
32 puhuu asiaa. Ja tuota nyt vaan on muiden hankala ymmärtää kun ei itse ole joutunut kokemaan moista.
[/quote]
Vaan kun nimenomaan on joutunut kokemaan ja silti pärjännyt. Ihminen pystyy siihen mihin tahtoo.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:00"]
aina te siihen tupakkaan takerrutte. onhan se kallista ja järjetöntä, mutta nikotiinihan on koukuttavampaa kuin huumeet, joten ei varmaan ole helppoa lopettaa jos on muitakin ongelmia.´ymmärtämättömänä teininä aloitetaan. ja ite en polta.
[/quote]
Se on tahdonvoimasta kiinni. Tiedän tapauksen jossa 30 vuotta polttanut pystyi lopettamaan omasta tahdostaan seinään ja 6 vuotta polttanut ei taas millään, koska ei vaan tarpeeksi sitä halunnut. Ja olen itsekin aikanaan polttanut, että tiedän mistä puhun.
[/quote]
Poltin 18 vuotta kaksi askia päivässä ja lopetin kertalaakista.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:27"]
32 puhuu asiaa. Ja tuota nyt vaan on muiden hankala ymmärtää kun ei itse ole joutunut kokemaan moista.
[/quote]
Vaan kun nimenomaan on joutunut kokemaan ja silti pärjännyt. Ihminen pystyy siihen mihin tahtoo.
[/quote]
Mutta kun kaikki ihmiset eivät ole varustettu samoilla palikoilla. Kai sinä nyt sen jo tajuat? Ei kaikilla on pirunmoista sinniä, tahtoa saada asioita aikaan jne. Heikommin varusteltu ei vaan osaa, pysty eikä jaksa.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 16:34"]
Siis mitä ihmettä - toisella jokin paniikkilääkitys, joka sitten estää kaiken työnteon? Ota se lääke ja hae työpaikkaa. Ei yhteen pillerin ottaminen voi kaada koko maailmaa. Otetaanhan niitä ehkäisypillereitäkin kerran päivässä eikä kaada koko maailmaa.
[/quote]
No mitä ihmettä? Opettelisi hallitsemaan kohtauksiaan, jättäisi päihteet ja kofeiinin pois, sekä liikkuisi päivittäin niin kuin minä teen. Kohtauksetkaan ei ole enää niin pahoja :)
[/quote]
psyykelääkkeet ja e-pilleri on pikkusen eriasia :D
Siskolla paniikkihäiriöön psykoosilääkkeet jotka kyllä vie toimintakyvyn
Minua huvittaa miten suuren huomion palstan pikkuporvarit kiinnittävät johonkin taulu telkkariin tai pelikonsoliin:D Ihan kuin nuo muutaman sadan euron laitteet edustaisivat nyt merkittävää omaisuutta. Wannabe porvarit ovat aina neuvomassa työtöntä menemään töihin mutta kun oikeassa elämässä voi keski-ikäinen diplomiinsinöörikin joutua olemaan pitkään työttömänä. Mitä koulutukseen tulee niin kaikki eivät voi päästä yliopistoon ja monella köyhäyteen ajautuneella on ammatillinen koulutus.
Tuo hokema ilmaisesta yliopisto koulutuksesta on vain keino syyllistää köyhiä omasta ahdingostaan ja akateemisten illuusiota siitä että voit hallita täysin elämääsi ikään kuin lama ei vaikuttaisi sinuun mitenkään. Jokohan muuten kaikki Nokialta irtisanotut ovat löytäneet uuden huipputyöpaikan?
Todellisuudessa globalisaation eli uusliberalistisen politiikan myötä keskiluokan sielunmaisemaan on hiipinyt kurkkua kuristava pelko työttömäksi joutumisesta kun osoittautuikin että ei tarvitakaan yli kallista suomalaista korkeakoulutettua kun Intiassa ja Kiinassa on nuoria nälkäisiä vastavalmistuneita.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:46"]
[/quote]
[/quote]
Mutta kun kaikki ihmiset eivät ole varustettu samoilla palikoilla. Kai sinä nyt sen jo tajuat? Ei kaikilla on pirunmoista sinniä, tahtoa saada asioita aikaan jne. Heikommin varusteltu ei vaan osaa, pysty eikä jaksa.
[/quote]
Ainahan siihen voi vedota, mutta et tiedä minun palikoistani mitään. Useat krooniset sairaudet, mukaanlukien masennus, kulkeneet mukana koko ajan, ja siltikin olen pärjännyt. Enkä sanoisi itselläni olevan kovaa sinniä. Siksi tiedänkin, mistä puhun.
En tiedä. Pitäisikö vähäosaisille sitten järjestää itsetunnon eheyttämisen -kursseja? Motivointi -kursseja?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ainahan siihen voi vedota, mutta et tiedä minun palikoistani mitään. Useat krooniset sairaudet, mukaanlukien masennus, kulkeneet mukana koko ajan, ja siltikin olen pärjännyt. Enkä sanoisi itselläni olevan kovaa sinniä. Siksi tiedänkin, mistä puhun.
[/quote]
Mutta kun sinä et ole sama asia kuin kaikki muut ihmiset. Sinulla on vain yhden ihmisen kokemus.
Vähäosaisille pitäisi järjestää työpaikkoja, tuettuja työpaikkoja vajaakuntoisille. Työelämään pääsy on ensimmäinen askel tavalliseen elämään. Ei se työkkärin virkailijan kanssa keskustelu riitä, näille ihmisille pitää osoittaa se työpaikka.
Kun tapaat uuden ihmisen niin ensimmäinen asia mitä sulta kysytään on että mitä teet työksesi. Suomessa ihmisarvo mitataan työllä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No sitten ei pidä myöskään kitistä. Jos ei jaksa ja viitsi, niin turpa kiinni ja sillä mentävä mitä on. Mutta ei, sitten aletaan kadehtia niitä, jotka viitsii ja pärjää, ja poltetaan lippuja ja huudetaan luokkayhteiskuntaa. Kun näille eiviitsikehtaapystyjaksa pitäisi tuoda tarjottimella kaikki naaman eteen, että saisi samat tikkarit kuin naapureilla, vaikka eivät itse viitsi niitä ansaita.
Itsekin olen perheestä, jossa on ollut työttömyyttä ja pätkätyötä, vanhemmat köyhistä oloista, duunareita. Heidän vanhempansa köyhiä evakoita. Minä kävin lukion ja lähdin opiskelemaan, vaikkei siihen kummemmin kannustettu. Aloin harrastaa kaikkea mieluisaa yläasteikäisenä, koskapa vanhempani eivät mihinkään olleet vieneet. Ahersin mansikkapelloilla kesäisin, tein siivoushommia, toimin valvojana nuorisotalolla. Mitä vain, mistä sain taskurahaa niin, että sain harrastettua ja tehtyä jotain muutakin, kuin nyhjättyä kotona kaljaa juovan isän ja nuhjuisen kodin seurana.
Sisareni ei mennyt lukioon, mutta hommasi myös ammatin ja laittoi elämänsä järjestykseen. Eräs ystäväni siskoineen ovat hommanneet ammatit, työpaikat ja omakotitalot vaikka ovat juoppoperheestä. Toinen ystäväni on perheestä, jossa oli viinaa ja väkivaltaa, mutta kouluttautui itse lastensuojelualalle puuttuakseen vastaaviin olosuhteisiin. Vielä yksi ystäväni, joka on juopon muusikkoisän tytär, kouluttautui silti ja kostean nuoruuden viettettyään kävi psykoterapiassa, perusti perheen, käy töissä ja on mallikelpoinen perheenäiti. Kuten huomaatte ystäväpiiristäni, en tosiaan ole edes keskiluokasta.
Minä en tunne ketään envoienpystyenkykene -tyyppiä. Kaikissa on ollut munaa tehdä elämälleen jotain. Tukien lypsäminen ja perseellään istuminen on nykyisin kai helppoa ja mukavaa, tuskin sitä muuten kukaan viitsisi tehdä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No sitten ei pidä myöskään kitistä. Jos ei jaksa ja viitsi, niin turpa kiinni ja sillä mentävä mitä on. Mutta ei, sitten aletaan kadehtia niitä, jotka viitsii ja pärjää, ja poltetaan lippuja ja huudetaan luokkayhteiskuntaa. Kun näille eiviitsikehtaapystyjaksa pitäisi tuoda tarjottimella kaikki naaman eteen, että saisi samat tikkarit kuin naapureilla, vaikka eivät itse viitsi niitä ansaita.
Itsekin olen perheestä, jossa on ollut työttömyyttä ja pätkätyötä, vanhemmat köyhistä oloista, duunareita. Heidän vanhempansa köyhiä evakoita. Minä kävin lukion ja lähdin opiskelemaan, vaikkei siihen kummemmin kannustettu. Aloin harrastaa kaikkea mieluisaa yläasteikäisenä, koskapa vanhempani eivät mihinkään olleet vieneet. Ahersin mansikkapelloilla kesäisin, tein siivoushommia, toimin valvojana nuorisotalolla. Mitä vain, mistä sain taskurahaa niin, että sain harrastettua ja tehtyä jotain muutakin, kuin nyhjättyä kotona kaljaa juovan isän ja nuhjuisen kodin seurana.
Sisareni ei mennyt lukioon, mutta hommasi myös ammatin ja laittoi elämänsä järjestykseen. Eräs ystäväni siskoineen ovat hommanneet ammatit, työpaikat ja omakotitalot vaikka ovat juoppoperheestä. Toinen ystäväni on perheestä, jossa oli viinaa ja väkivaltaa, mutta kouluttautui itse lastensuojelualalle puuttuakseen vastaaviin olosuhteisiin. Vielä yksi ystäväni, joka on juopon muusikkoisän tytär, kouluttautui silti ja kostean nuoruuden viettettyään kävi psykoterapiassa, perusti perheen, käy töissä ja on mallikelpoinen perheenäiti. Kuten huomaatte ystäväpiiristäni, en tosiaan ole edes keskiluokasta.
Minä en tunne ketään envoienpystyenkykene -tyyppiä. Kaikissa on ollut munaa tehdä elämälleen jotain. Tukien lypsäminen ja perseellään istuminen on nykyisin kai helppoa ja mukavaa, tuskin sitä muuten kukaan viitsisi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta kun sinä et ole sama asia kuin kaikki muut ihmiset. Sinulla on vain yhden ihmisen kokemus.
[/quote]
No eikös kaikilla ole vain yhden ihmisen kokemus?? Joten ehkä sinunkaan ei kannattaisi viisastella.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 18:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
on se hienoa että sinä ja sun kaveri olette niin pystyviä. Kaikki ne maailman miljoonat ihmiset ilman työpaikkaa ovat vaan ihan paskoja luusereita joiden pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni. Huoh..
Katsoin sen dokkarin, jonka joku linkitti, ja liikutuin kyseisen nuoren perheen elämästä useaan otteeseen. Samoin mummien avoimet kertomukset elämästään olivat koskettavia.
Pieni poika oli aivan valloittava, ja ilmeisen hyvin hoidettu ja rakastettu. Nuori äiti oli todella herttainen, rauhallinen ja hymyilevä. Perheen isä oli hyvin tyytyväinen työllistyessään. Olen aivan varma, että tämä perhe hoitaa "yhteiskunnallisen vastuunsa" ihan hyvin (huolimatta taulutelkkareista, sätkistä ja tavarapinoista), älkäämme ihan oikeasti lähtekö täällä anonyymeina lyttäämään heitä.
Mielelläni maksan veroja myös tällaisten perheiden avuksi (joskin suurin osa niistä taitaa mennä ihan muuhun).
Mobiiliversiolla en pysty lainaamaan viestiä 51, mutta kommentoin siihen. Kaikilla on vain oma kokemus, mutta kaikki eivät oleta, että oman kokemuksen perusteella voi asettaa vähimmäisvaatimukset muiden toiminnalle.
Kaikille tuntuu olevan selvää, että kaikki eivät voi nostaa 100 kiloa penkistä tai yltää hyppäämällä kolmen metrin korkeuteen. Silti kaikilta odotetaan aina samanlaista henkistä kestävyyttä ja kanttia. Minusta se on outoa.
Uskomatonta kuinka ihmiset kehtaa haukkua toisia! Älä tuomitse tai sinut tuomitaan.
Ja veroista ja rahoista. Se mitä joku pienituloinen työtön tai eläkeläinen yhteiskunnalta saa, on pientä siihen verrattuna mitä laitetaan rahaa Kreikkaan tai milloin minnekin tukipaketteina. Tai mitä poliitikot tienaa bonuksina ja palkkoina ja etuuksina.
Ne rahat mitä nuokin köyhät saa, liikkuu Suomessa. Kaikesta ostamastaan maksaa veroa, niin ruoasta kuin hygienituotteista. Ne rahat taas jotka lähtee Kreikkaan, niitä ei enää Suomessa nähdä.
Mieluummin maksan veroa ja että niillä yhteisesti maksetuilla veroilla autetaan myös köyhiä kuin että kaikki rahat lähtee muualle. Ja joka ikisessä läntisen euroopan maassa on sosiaaliturva, ei Suomi ole tässä mikään poikkeus!
Uskomatonta mistä kaikesta ihmiset kehtaakin ruinata ja ainaisesti näitä vähäosaisi ihmetellä, ihmisiä nekin on, hyvänen aika!! Se voisit olla sinä, sinun lapsesi, sinun sisaresi tai sinun vanhempasi
Mulla häiritsi, kun huomasin, että syötti lapselle mikrovalmista riisipuuroa! Siis sen hinnallahan varmaan syö kaksi litraa itsetehtyä puuroa. Tai en mä tiedä, mitä einekset maksaa. En koskaan osta niitä.
Mulla häiritsi, kun huomasin, että syötti lapselle mikrovalmista riisipuuroa! Siis sen hinnallahan varmaan syö kaksi litraa itsetehtyä puuroa. Tai en mä tiedä, mitä einekset maksaa. En koskaan osta niitä.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 11:56"]
Asiahan on niin, että eivät hyväosaiset voi ymmärtää huono-osaisia.
Huono-osaisuus on niin monimutkainen ja monisyinen juttu, ettei se lakkaa pelkäästään sillä, että jättää voin pois ja pupeltaa parsaa.
[/quote]
Entä jos hyväosainen on ollut huono-osainen ja sisulla noussut hyväosaiseksi? Eikö silloinkaan ymmärrä?
[/quote]Ei, koska jos oikeasti pystyy nousemaan hyväosaiseksi niin silloin se sellainen syvin huono-osaisuuden olemus puuttuu.
[/quote]Niin. Velttous puuttuu.