Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinginsanomien luokkatesti on valheellinen.

Vierailija
04.01.2014 |

Testin mukaan olen vähäosainen. Perheen yhteenlasketut kuukausitulot 5100e. Voisiko päivähoitopalvelut ottaa mallia tästä laskentatavasta, ei ole kiva joutua maksamaan täyttä päivähoitomaksua?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kulttuurinen luokkani oli siis eliitti. En usko tuohonkaan sen enempää. =D ap

Vierailija
22/36 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:56"]

Sanoisin pikemminkin harhaanjohtava ja tarkoitushakuinen.

Minusta on suuri loukkaus sosiologiaa ja sosiologeja kohtaan, että se on tieteenä sotkettu tähän. Tarkoitus on kai ollut vain saada kävijöitä hesarin sivuille = enemmän näkyvyyttä mainoksille ja lisää mainostuloja.

[/quote]

Mun mielestä tarkoitus on vähätellä niitten oikeasti hätää kärsivien asemaa Suomessa. Sitten voi taas pressakin kaikkia lohdutella, että syrjäytyminen loppuu, kunhan kotona leivotaan pullaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:55"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:47"]

Miten päivähoitomaksut tähän kuuluvat? Se testi mittaa luokkaa, ei tuloja. Tähän kuuluu esim. Myös ammatti, harrastukset jne... Aika paljon mielestäni sinusta ja henkisestämpääomastasi kertoo sekin, että et ymmärtänyt testiä..

[/quote]

Tuloja se testi nimenomaan mittaa. Kaiva esiin aiempia ketjuja samasta aiheesta tai lue edes lehden kommentteja, jos et usko.

[/quote]Et ole tainnut edes itse tehdä testiä, jos et huomannut, että tulot ovat vain osa testiä. 

[/quote]

Kyllähän siinä kaikenlaista kysellään, mutta jos henkilökohtaiset tulosi ilmoitat vähän päälle pari tonnia, niin olet aina vähäosainen. Ei auta, mitä laitat koulutukseksesi, ammatiksesi, miehesi tuloiksi tai harrastuksiksesi. Kokeile vaikka.

[/quote]

Mulle tuli asiantuntija -myös kulttuurin osalta, vaikka mun tulot on ihan minimaalliset (1100 tällä hetkellä kk).

Vierailija
24/36 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:56"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:47"]Miten päivähoitomaksut tähän kuuluvat? Se testi mittaa luokkaa, ei tuloja. Tähän kuuluu esim. Myös ammatti, harrastukset jne... Aika paljon mielestäni sinusta ja henkisestämpääomastasi kertoo sekin, että et ymmärtänyt testiä..

[/quote]Olet niin ulalla. =D Otat tuollaiset testit liian tosissaan. Olen ammatiltani lähihoitaja. Mielestäni me olemme duunareita, emme vähäosaisia. Minulla on myös alempi korkeakoulututkinto ja olen päätynyt tekemään työtä josta nautin. Mutulla voisin väittää, että henkistä pääomaa minulta löytyy sinuun verrattuna hyvin paljon. Perusteluina esim. se, että et tunnistanut aloituksen sarkasmia ja kirjoitit henkisen pääoman yhteen. ;) ap

[/quote]Kukahan se tässä ottaa testin liian vakavasti, kun alkaa palstoilla riehumaan siitä, että joku testi on valheellinen, kun ei saa haluamaansa tulosta? :D  Onhan se nyt kamalaa, että testi saattaa laittaa oikein alemman korkeakoulututkinnon suorittaneen vähäosaisten luokkaan, hui kamalaa.

Pahoittelen kovasti, että minulta jäi yhdestä kohtaa välilyönti pois. Puhelimella kirjoittaessa käy joskus niin. Jos sen perusteella luulet voivasi tehdä suurempiakin johtopäätöksiä minusta, se kertoo enemmän sinun kommunikointitaidoistasi kuin minusta. Samoin kuin "se oli niinq sarkasmii, ihan oikeesti!!!" -vinkuminen. Samaahan nuo persut ovat paljon harrastaneet - ensin sanotaan jotain tyhmää, ja sitten huudetaan että "läppä, läppä".

Vierailija
25/36 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:55"]

Miten päivähoitomaksut tähän kuuluvat? Se testi mittaa luokkaa, ei tuloja. Tähän kuuluu esim. Myös ammatti, harrastukset jne... Aika paljon mielestäni sinusta ja henkisestämpääomastasi kertoo sekin, että et ymmärtänyt testiä..

[/quote]

Tuloja se testi nimenomaan mittaa. Kaiva esiin aiempia ketjuja samasta aiheesta tai lue edes lehden kommentteja, jos et usko.

[/quote]Et ole tainnut edes itse tehdä testiä, jos et huomannut, että tulot ovat vain osa testiä. 

[/quote]

Kyllähän siinä kaikenlaista kysellään, mutta jos henkilökohtaiset tulosi ilmoitat vähän päälle pari tonnia, niin olet aina vähäosainen. Ei auta, mitä laitat koulutukseksesi, ammatiksesi, miehesi tuloiksi tai harrastuksiksesi. Kokeile vaikka.

[/quote]Palkkani on 2100e/kk. Pienihän se on, mutta itse miellän vähäosaisen oikeasti köyhäksi, työttömäksi, syrjäytyneeksi... en koe itseäni millään tavalla vähäosaiseksi. Ap

Vierailija
26/36 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:04"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mulle tuli asiantuntija -myös kulttuurin osalta, vaikka mun tulot on ihan minimaalliset (1100 tällä hetkellä kk).

[/quote]

Tuo testi nähtävästi leimaa syrjäytyneeksi ja vähäosaiseksi helpommin myös, jos on korkea koulutus ja vanhemmillakin ns. hyvät ammatit ja sitten se oma tulotaso vain pari tonnia. 

Vierailija
27/36 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleislääkärinä olen testin mukaan eliittiä, siirtyessäni erikoistumaan tipun asiantuntijaksi. Kaikki muu pysyy samana, titteli ja palkka muuttuva.

Vierailija
28/36 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä riehu. Totesin vain, että testi on valheellinen. Ei siis pidä paikkaansa. On siis huono. =) ap

Vierailija
29/36 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:13"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tuo testi nähtävästi leimaa syrjäytyneeksi ja vähäosaiseksi helpommin myös, jos on korkea koulutus ja vanhemmillakin ns. hyvät ammatit ja sitten se oma tulotaso vain pari tonnia. 

[/quote]

No, mulla korkeakoulutus, työskentelen taiteellisella alalla, samoin äitini ja mieheni, isäni toimii asiantuntijana duunarialalla...

se 1100 euroa kk:ssa tienaava

Vierailija
30/36 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tuossa olla syynä se ammatti? Jos testi katsoo, että lähihoitajat ovat vähäosaisia? Aika outoa olisi se kyllä...

Vierailija
31/36 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomatkaa, että testissä nuo harrastukset ja medioiden käyttö määrittelevät kulttuurista luokkaa, ei sosioekonomista.

Vierailija
32/36 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minut määritellään tuossa testissä vähäosaiseksi tulojeni perusteella ja vanhempieni ammatin. Itse olen maisteri ja taiteilija, mieheni nauttii juuri valtion viisivuotista, hyvin menestyneitä ollaan, mutta eihän se kukkarossa näy. Vanhempani eivät ole koulutettuja, mutta heillä on miljoonaomaisuus.

Vierailija
33/36 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo testi on aivan uskomattoman hölmö. Minä vaihduin kulttuurissa kipuajasta eliitiksi jättämällä jääkiekon seuraamisen pois (muuten samat vastaukset). Ei teatterissa käynnit ja kirjallisuus auta, jos jääkiekkokin kiinnostaa. Olet leimattu.

Vierailija
34/36 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:41"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:13"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No, mulla korkeakoulutus, työskentelen taiteellisella alalla, samoin äitini ja mieheni, isäni toimii asiantuntijana duunarialalla...

se 1100 euroa kk:ssa tienaava

[/quote]

Olisikohan testissä kaikki sinkut syrjäytyneitä?

Vierailija
35/36 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuossa ei kysytty, että opiskeleeko? Vaihtoehdot olivat työtön ja työelämässä. En käy tällä hetkellä töissä, mutta mielestäni se, että olen päätoiminen opiskelija, on kuitenkin aika oleellinen tieto.

Vai onko tuohon jokin järkevä syy?

Vierailija
36/36 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 15:34"]Miksi tuossa ei kysytty, että opiskeleeko? Vaihtoehdot olivat työtön ja työelämässä. En käy tällä hetkellä töissä, mutta mielestäni se, että olen päätoiminen opiskelija, on kuitenkin aika oleellinen tieto.

Vai onko tuohon jokin järkevä syy?

[/quote]Siihen on se järkevä syy, että testi on luokattoman huono eikä kuvaa todellisuutta.