Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha-asiat perheessä: Miten toimii yhteinen tili?

Vierailija
04.01.2014 |

Hei

Meillä on suunnilleen samankokoiset tulot. Käytännössä minulle tulee kuitenkin helposti kaikki kulut maksettaviksi, ehkä siksi että olen toimeliaampi, maksan lasten harrastukset, tilaan leffaliput, hankin lasten vaatteet ja käyn ruokakaupassa. Tyypillinen nainen siis :)

Toisin sanoen minun tilini huutaa usein tyhjää, ja sitten toisen pitää siirtää minulle rahaa. Käytämme kumpikin elämiseen suunnilleen yhtä paljon rahaa.

Nyt haluaisin kuitenkin pystyä käyttämään omia rahojani suunnitelmallisemmin. Säästää vaikka ihan omaa matkaa varten. Tällä hetkellä perheen rahojen kulutus on liian ad hoc.

Miten toimii yhteinen tili perheessä? Olen miettinyt, että olisiko se järkevää, että molemmat laittaisivat sinne saman summan kuussa ja sieltä maksettaisiin lasten menot ja kaikki asumiseen ja ruokaan yms. liittyvät menot ja sinne voisi säästää myös yhteisiä lomamatkoja varten.

Mutta miten se toimii käytännössä? Olisiko molemmilla pankkikortit omiin tileihin ja sitten vielä siihen yhteiseen tiliin?

Toimisiko? Kertokaapa kokemuksia!

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen taloustili, johon laitamme 30% tuloista ja kaikki lapsilisät. Asuntolainat ovat henkilökohtaiset ja maksamme ne omilta tileiltä. Jos tulot on yhtä suuret, niin voisi tosiaan laittaa myös saman euromäärän. Hoitovapaalta jäi tämä 30% järjestelmä.

Vierailija
42/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi yhteinen tili, mihin tulee molempien rahat (+lapsilisät) ja lähtee kaikki rahat. Meillä ei ole sinun ja minun rahoja, vaan meidän rahat. Meillä ei säästetä "omiin" menoihin ja tarpeisiin, vaan perheen yhteisiä juttuja varten. Asuntolaina on myös yhteinen ja lapset ja talo. Jääkaapissa on perheelle ruokaa vapaasti kaikkien käytettävissä. Rahasta ei ole koskaan riidelty, enkä näe syytä miksi riideltäisiin jatkossakaan.

Emme ole naimisissa.

En voisi itse ryhtyä suhteeseen, jossa on sinun ja minun rahat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat laittavat yhteistilille tietyn summan kuussa, mistä 3/4 menee kuukausittaisiin asumis- ja vakuutus- ym. kuluihin, ja 1/4 jää säästöön. Sitten molemmille jää omalle tilille rahaa, josta maksamme ruuat ja auton tankkauksen sen mukaan, kumpi sattuu tankkaamaan tai käymään kaupassa. Lapsilisät tulevat tililleni, mutta siirtyvät samantien lapsen sijoitusrahastoon, kotihoidontuki tulee myös minulle, mutta minä myös ostan kaikki lapsen vaatteet, joten se menee siihen. Lisäksi molemmilla vanhemmilla on oma sijoitusrahasto, johon siirtyy sama summa kummaltakin kuukaudessa. Tienaamme muutaman satasen tarkkuudella saman verran molemmat.

Vierailija
44/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:28"]

Mikäs juttu tää tai- ja ja-tili on? Mistä tiedän kumpi meillä on? Emme ole avioliitossa miehen kanssa, eli mikään ositus ja perinnönjako tms. ei kuitenkaan koske meitä toisiimme nähden, joten...? Pankkimaailma kai siis lukee meidät kahdeksi vieraaksi ihmiseksi, voiko meidänkin tilin jäädyttää, jos toinen kuolee? Haluan tarkistaa asian jotenkin.

[/quote]

Ei sillä ole tilinkäytön kannalta mitään merkitystä, omistaako tilin kaksi tai useampi täysin vieras ihminen vaiko aviopari, vaan tilinkäyttöehto siihen vaikuttaa.

Tottakai kuolleen ihmisen jälkeen tehdään aina perunkirjoitus ja ositus perillisten kesken, ennemmin tai myöhemmin. Joten asia koskee sinua mitä suurimmassa määrin, sillä miehesi omaisuuden perivät hänen perillisensä, etkä sinä edes siltä teidän yhteiseltä tililtänne. Siinä voi olla melkoinen sotku, jos miehesi kuolee ja sen teidän yhteisen tilinne rahoja ilmaantuu jakamaan joitakin täysin sinulle tuntemattomia miehen perillisiä.

Kyllä tili jäädytetään kun toinen/ joku osakas kuolee, jos se ei ole tai-muotoinen.

Tämä on todella tärkeä asia jos vaikka toinen - ja varsinkin se raha-asioista vastannut puoliso - kuolee yllättäen jossakin onnettomuudessa. Sitäkin on sattunut, että toinen ei ole koskaan edes itse maksanut laskujaan, esimerkkinä  minun mieheni. Onneksi meillä on lapsia, jotka hoitaisivat tarvittaessa raha-asioitamme.

Vierailija
45/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 13:13"]

Meillä on sovittu että jos toiselle käy jotain, niin toinen käy nostamassa saman tien tilin tyhjäksi että ei jää rahatta. Lisäksi meillä on omat tilit joissa vähän rahaa pahan päivän varalle.

[/quote]

Mitenpä kuvittelet sen onnistuvan, jos pankki ehtii saada ennen tilin tyhjentämistä tiedon kuolemasta?

Muuan vakavasti sairas läheinen ratkaisi ongelman siirtämällä omalta tililtään jäljellejäävälle puolisolleen riittävästi rahaa omalta tililtään, kun siinä tapauksessa ei siis ollut sitä yhteistä. Yhteisen tilin kanssa on tullut ongelmia myös siinä tapauksessa, että toinen on joutunut sairauden vuoksi edunvalvontaan, ja maistraatille on pitänyt tehdä selvitykset varoista ja kuluista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi