Lapset ostoskärryssä kaupassa
http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288613680145.html
Mitäs mieltä olette? Myönnän. Syyllistynyt olen. Turhankin monta kertaa. Autokärryissä muksut vain tappelee paikasta (ikäeroa 1,5v.) välillä on ihan pakko ottaa mukaan kauppaan ilman isukkiakin kun mies paahtaa pitkää päivää. Yleensä helpoiten pääsee kun toinen istuu istuimessa ja toinen kärryissä. Koskaan ei ole kukaan valittanut, vaikka hävettänyt onkin. Kivittäkää jos siltä tuntuu. En piittaa, mutta mielenkiinnolla kuulen ne syyt tätä vastaan.
Kommentit (62)
Voi pyhä perä teitä naiset.... Kun vaan tietäisitte missä oloissa teidän ostoksenne on ennen niihin kaupan hyllyille pääsemistä. Luuletteko tosiaan, että tehtaat missä purnukkanne puserretaan, ne kädet joilla siirrellään, ne trukit joilla nostellaan, ne autot joilla kuljetetaan ja ne kädet joilla aamutuimaan kaupan alipalkattu opiskelijaplanttu ne pakettinne hyllyyn nostaa, olisi jotenkin superhygieenisiä? Oikeasti? SIKSI niissä tuotteissa on pakkaukset, kuoret, kelmut, pussit, pahvit, että sisältö olisi puhtaana ja helposti kotiin kuljetettavissa. Kaikessa tuossa prosessissa joidenkin lasten pikkukengät on pienistä pienimmäisin paha.
Nykyihmiset on niin hemmetin vieraantuneita todellisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 03:48"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 02:41"]
No voi hitto. Mulla on neljä lasta, kaikki alle 2v ikäeroilla.
Eikä KOSKAAN ole tarvinnut lasta laittaa ruokakaupassa kärryihin :) Ja mieheni työn takia käyn 95% yksin kaupassa lasten kanssa. Mieti vähän, neljä alle 6v lasta. Ja vain ainoastaan 1 lapsi on kärryissä. Tutuksi on tullut kun vauva on kaukalossa, toinen kärryissä, 2 lasta käppäsee vierellä.
Eivätkä ole edes niinkään rauhallisia. Onhan siinä hommaa riittänyt kun on opettanut miten kaupassa ollaan, mutta on se kannattanut.
Suoraan sanottuna, ootte te avuttomia.
[/quote]
Mihis laitat kun on kaksi kaukalossa? Tai kaksi yksivuotiasta? Laitatko kävelemään? Se on aivan eri asia, kun toinen osaa istua ja toinen on kaukalossa. Ennenkuin sulla on kaksoset, älä tule arvostelemaan.
[/quote]
Heh, oon minä kulkenut joskus kahdenkin vauvan kanssa ;) Jotka oli kaukaloissa. Toisen otin syliin ja laitoin siihen vauvoille tarkoitettuun istuimeen ja toinen oli kaukalossa. Eipä sillä, toinen ei ollut omani, joten ei tartte aina kulkea kahden vauvan kanssa. Mutta onnistuu kuule sekin :)
Onpa muuten kävellytkin vieressä monta pientä :D
Mä en ole KOSKAAN nähnyt sellaista kauppaa missä ei ole minkäänlaisia lasten kärryjä. Että olisi vain tavallisia. Tavallisiinkin muuten btw voi laittaa turvakaukalon sivuttain kärryjen päälle ilman että ne koskettavat pohjaa :)
Ja ps. Miten ihmeessä näin pienellä paikkakunnalla kaverit joilla on kaksoset, pärjäävät ilman kärryihin laittamista? Hmmmmm....
Kahdella kaverillani on kaksoset. Monesti olen käynyt kaupassa yhtäaikaa heidän kanssaan eikä ole ollut ongelmia.
Joten kyllä, pidän sinuakin vähän avuttomana :)
Minulla on neljä alle kouluikäistä lasta, eivät oe istuneet kärryissä ikinä. Mutta toisaalta, ei minua haittaa vaikka jonkun muun muksu siellä istuisikin. En ole mikään pöpölammoinen noin muutenkaan. Sinnehän viskataan käsilaukutkin pohjille ja nekin on maassa varmasti välillä lojuneet. Jotenkin tuntuu taas kummalta hössöttämiseltä tämä. Meille on riittänyt, että pienin on päässyt siihen istuimeen istumaan ja muut on kävelleet, mutta ymmärrän kyllä jos jollakulla ei vaikka lapsi jaksa kävellä niin hyvin kuin meillä.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 10:31"]
Meillä on kolme lasta, esikoisella ja nuorimmalla ikäeroa 3 v 3 pv. Esikoinen on varsin villi lapsi ollut aina, valjasrepun kanssa lähdetään yhä usein liikenteeseen, vaikka ikää on jo 5 vuotta. Alusta asti on kuitenkin opetettu, että kaupassa kävellään nätisti vieressä ja pidetään kärrystä tai äidin kädestä kiinni. Esikoinen oli ainoa, jonka kanssa joutui ns. tekemään hommia, jotta tämä upposi päähän (jo pian 1-vuotissynttäreiden jälkeen), nuoremmat ovat oppineet melkein itsestään isomman mallin mukaan. Kolmena kertana neljästä käyn lasten kanssa kaupassa "yksin" (eli nelistään).
Vauvan turvakaukalon myönnän laittaneeni kärryihin, mutta en mä sitä maahan ole laskenut varmaan kertaakaan... Yksi lapsi sitten kärryjen istuimeen ja toinen viereen kävelemään oman kauppakorin kanssa, johon saa hakea tavaroita (tietty niin, että ei lähde toiselle puolen kauppaa, vaan kun ollaan sen hyllyn kohdalla, lapsi ottaa tuotteen ja näin), tai muuten auttamaan.
Tässä on oikeasti kyse ihan vain ja ainoastaan siitä, mihin lapsensa opettaa, ainakin mitä ns. terveisiin lapsiin tulee. Monestihan niissä kärryjen istuimissa on painorajana 15 kg, enkä mä kyllä yhtään ihmettele, että ystäväni ei 5-vuotiasta autistipoikaansa päästä kaupassa "vapaaksi" vaan pitää kärryissä, jos joutuu lapsen kanssa kaksin kauppaan lähtemään.
Kaksoset ovat kyllä myös vähän poikkeustapaus, monikkovanhemmille synninpäästö ainakin multa tässä asiassa. :)
Lyhyestä virsi kaunis: Lakatkaa valittamasta, laiskat vanhemmat, ja opettakaa lapsenne kävelemään julkisilla paikoilla ihmisten lailla. Säännöt on tehty noudatettaviksi, vaikka ne tyhmiltä joskus tuntuvatkin. Lapsenne eivät ole tyhmiä, vaikka teidän geeniperimällänne se pieneltä ihmeeltä tuntuukin.
[/quote]
Mitä sitä sädekehääsi siellä kiillotat. Jos olet kuitenkin kaukalon sinne kärryyn tunkenut. Ihan yhtä epähygienista sekin on.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 00:04"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 23:58"]
mä muistan lapsena istuneeni ostoskärryissä s-marketissa, ja se oli täysin normaalia ja jopa yleistä. Puhutaan siis n. vuosista 1995-1999. (:
Niin moni asia muuttunu ainaki mun mielestä huonompaan päin.
[/quote]E
No ei se ollut silloinkaan normaalia.
[/quote]
Aivan kakkaa. Lapseni ovat syntyneet 1995 ja 1998. Jokainen on istunut säännöllisesti kärryissä kaiken kaman keskellä. Ihan tavallista silloin. Hössötihössöti edelleen.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 22:12"]
Eikä KOSKAAN ole tarvinnut lasta laittaa ruokakaupassa kärryihin :) Ja mieheni työn takia käyn 95% yksin kaupassa lasten kanssa. Mieti vähän, neljä alle 6v lasta. Ja vain ainoastaan 1 lapsi on kärryissä. Tutuksi on tullut kun vauva on kaukalossa, toinen kärryissä, 2 lasta käppäsee vierellä.
Eivätkä ole edes niinkään rauhallisia. Onhan siinä hommaa riittänyt kun on opettanut miten kaupassa ollaan, mutta on se kannattanut.
[/quote]
Mihis laitat kun on kaksi kaukalossa? Tai kaksi yksivuotiasta? Laitatko kävelemään? Se on aivan eri asia, kun toinen osaa istua ja toinen on kaukalossa. Ennenkuin sulla on kaksoset, älä tule arvostelemaan.
[/quote]
Heh, oon minä kulkenut joskus kahdenkin vauvan kanssa ;) Jotka oli kaukaloissa. Toisen otin syliin ja laitoin siihen vauvoille tarkoitettuun istuimeen ja toinen oli kaukalossa. Eipä sillä, toinen ei ollut omani, joten ei tartte aina kulkea kahden vauvan kanssa. Mutta onnistuu kuule sekin :)
Mä en ole KOSKAAN nähnyt sellaista kauppaa missä ei ole minkäänlaisia lasten kärryjä. Että olisi vain tavallisia. Tavallisiinkin muuten btw voi laittaa turvakaukalon sivuttain kärryjen päälle ilman että ne koskettavat pohjaa :)
Ja ps. Miten ihmeessä näin pienellä paikkakunnalla kaverit joilla on kaksoset, pärjäävät ilman kärryihin laittamista? Hmmmmm....
Kahdella kaverillani on kaksoset. Monesti olen käynyt kaupassa yhtäaikaa heidän kanssaan eikä ole ollut ongelmia.
[/quote]
Toinen kaukaloon kärryyn ja toinen vauva syliin???? Mitäs sitten kun kärryyn pitää nostella painavia ostoksia? Enkä minä todellakaan ole koskaan autosta lähtenyt käppäilemään niin että on toisessa kädessä toinen vauva turvassa kaukalossa, joka kaukaloineen painaa aika paljon, ja toisessa kädessä irrallaan vauva, jolle kävisi huonosti jos vaikka sattuisin kaatumaan. Varsinkin kun suuren osan vuotta piha on jäinen, ja lapset liukkaissa haalareissa.
Kyllä autokärryjä on aina muutama per iso marketti, mutta tajuatko että ne voi olla muilla perheillä käytössä? Ja joskus on pakko ottaa tavallinen kärry?
En todellakaan tiedä miten sun kaveri pienellä paikkakunnalla pärjäävät, ehkä kaupat on niin pieniä, että juuri kävelemään oppinut jaksaa sen muutaman metrin kävellä itse, ja itse jaksaa kanniskella kymmenenkiloista toisella käsivarrella samalla kun tekee ostokset toisella kädellä.
Minä en todellakaan ylpeilisi sillä että olen pakottanut pienet taaperot kävelemään.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 07:22"]
Minusta kaupassa pitäisi olla kärryjä, joihin voi laittaa kaksi vierekkäin istumaan. Olen viimeaikoina ongelmaan törmännyt, kun kahden alle kaksivuotiaan kanssa olen kaupassa käynyt...Haluaisin laittaa toisen kärryyn, mutta en ilkeä.
[/quote]
Oon jossain kaupassa törmännyt tuollaiseen kahden istuttavaan kärryyn.. En vaan oikein muista missä. Todennäkösesti oli joku prisma täällä pääkaupunkiseudulla.
Onko tää oikeesti joku ongelma? Mä olen nähnyt tasan kerran, kun lapsi istui ostoskärryissä sisällä. Ei tää mun mielestä voi olla mikään iso ongelma.
No joka tapauksessa, lapsen paikka ei kyllä ole siellä ostoskärryissä. Ja kun joku täällä sanoi, että 90-luvulla oli tavallista, että lapset oli siellä kärryissä ostosten kanssa, niin ei kyllä tasan ollut. Mun vanhimmat on syntyneet silloin, eikä kärryissä istuminen ollut suotavaa silloinkaan. Todellakaan.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 22:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Toinen kaukaloon kärryyn ja toinen vauva syliin???? Mitäs sitten kun kärryyn pitää nostella painavia ostoksia? Enkä minä todellakaan ole koskaan autosta lähtenyt käppäilemään niin että on toisessa kädessä toinen vauva turvassa kaukalossa, joka kaukaloineen painaa aika paljon, ja toisessa kädessä irrallaan vauva, jolle kävisi huonosti jos vaikka sattuisin kaatumaan. Varsinkin kun suuren osan vuotta piha on jäinen, ja lapset liukkaissa haalareissa.
Kyllä autokärryjä on aina muutama per iso marketti, mutta tajuatko että ne voi olla muilla perheillä käytössä? Ja joskus on pakko ottaa tavallinen kärry?
En todellakaan tiedä miten sun kaveri pienellä paikkakunnalla pärjäävät, ehkä kaupat on niin pieniä, että juuri kävelemään oppinut jaksaa sen muutaman metrin kävellä itse, ja itse jaksaa kanniskella kymmenenkiloista toisella käsivarrella samalla kun tekee ostokset toisella kädellä.
Minä en todellakaan ylpeilisi sillä että olen pakottanut pienet taaperot kävelemään.
[/quote]
Ylpeilisi.........
Just just.
Ole avuton sitten.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 22:46"]
Halveksin sinua syvästi. En ole syyllistynyt, koska osaan kasvattaa lapsiani. Vihaan kaltaisiasi itsekkäitä idiootteja.
[/quote]
tai sitten sulla on superhelppoja normaaleja rauhallisia lapsia, tod näk vieläpä tyttöjä, jotka vaan istuu nurkassa ja piirtää ja harrastaa viulunsoittoa. No mitäpä siitä, kade oon. T. Adhd-pojan äiti, joka ymmärtää ap:ta paremmin kuin hyvin.
Jos on pakko niin ottaa kengät ja housut/haalarin pois ja ne viereen muovipussiin. Kerran jouduin näin tekemään kun 1.5 v. nukahti kauppaan mennessä ja ei herännyt millään. Nukkui sitten ostonkärryn kärryosassa mutta otin ulkokamat ja kengät pois. Rattaita ei ollut mukana ja en voinut autoonkaan marketin pihaan jättää.
Eikös tämä ole näin yksinkertaista: ostoskärryt on ostoksia varten.
Mitenkäs av-raati suhtautuu kärryjen "laidalla" istuviin/roikkuviin lapsiin? Itselläni lapset eivät ole missään vaiheessa kulkeneet ostoskärryjen sisällä, mutta tuossa lähempänä kouluikää ja jopa kouluikäisinä ovat kiivenneet joko seisomaan kärryjen sivulle (jalat siellä kärrjen rengasosan lähettyvillä) tai sitten kärryjen keulaan istumaan jalat kärryjen edessä roikkuen ja käsillä kärryn laidoista tukien. Siitä ovat sitten hyppineet hakemaan ostoksia apuna. Taidan olla kamala ja laiska äiti minäkin kun olen omille "pilteilleni" moista käyttäytymistä sallinut... :D
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 23:17"]
Mitenkäs av-raati suhtautuu kärryjen "laidalla" istuviin/roikkuviin lapsiin? Itselläni lapset eivät ole missään vaiheessa kulkeneet ostoskärryjen sisällä, mutta tuossa lähempänä kouluikää ja jopa kouluikäisinä ovat kiivenneet joko seisomaan kärryjen sivulle (jalat siellä kärrjen rengasosan lähettyvillä) tai sitten kärryjen keulaan istumaan jalat kärryjen edessä roikkuen ja käsillä kärryn laidoista tukien. Siitä ovat sitten hyppineet hakemaan ostoksia apuna. Taidan olla kamala ja laiska äiti minäkin kun olen omille "pilteilleni" moista käyttäytymistä sallinut... :D
[/quote]
Oon minäkin tuollaista nähnyt, eihän tuo ole edes paha :)
Eivät ole kärryissä sisällä.
me täältä maalta lähdetään kaupunkiin muutaman kuukauden välein ostoksille ja siellä isssa arketissa voidaan hyvinkin viipyä 2-4 tuntia. tässä ajassa on useammanki kerran joku, yleensä se nuorin lapsista väsähtänyt ja tympääntynyt hommaan niin, että olen hänet ostoskärryyn laittanut. yleensä vielä nukahtanut siihen heti. ja kyseessä siis tällainen isokokoinen lapsi, joka ei enää mahdu kärryn istuimeen.
tällöin ei ole ollut mahdollista jättää lasta kotiin (esim. lääkärissäkäynti samalla). ja paljon ostoksia on pitänyt tehdä samalla reissulla.
itse en edes pidä kaupannkärryjä muutenkaan niin puhtaina, että lsittsisin niihin ruokaa paljaaltaan.. niitätän usein säilytetäänkin ulkona sateessa yms. ja linnut niihin paskovat.
Missään en ole nähnyt että vaunut olisi puhtaat!
Ei niistä vaunuista tiedä onko niissä lapsia pidetty sisällä..
Minusta tuo on hygienia-kysymys lähinnä laittaako lasta likaiseen vaunuun.. ! Ei se että me ihmiset otetaan kärryt: jotka on aina yhtä likaisia, iiik- Ei kiinnosta pätkääkään: en nuole ostamiani paketteja.
Kuljetan lapsiani joskus ostoskärryissä ja joskus ulkona kottikärryissä! :)
Enää ei saa ihminen olla kuin steriilissä muovissa ja hieroo itseensä joka käänteessä käsidesiä. KAMALAA! Niin järkyttää tämä joka jumalan keväinen ja syksyinen jauhanta. Eikö teillä ole muuta tekemistä kuin nuolla niitä pakkauksianne?
Jos te pelkäätte basiliskoja niin älkää käyttäkö ollenkaan ostoskärryjä!!!!!!!!!!
Pidän näitä ihmisiä lukutaidottomina idiootteina, koska useissa paikoissa kakaran kuskaaminen OSTOSkärryssä on kielletty.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 23:17"]
[/quote]
Oon minäkin tuollaista nähnyt, eihän tuo ole edes paha :)
Eivät ole kärryissä sisällä.
[/quote]
hohhoijaa, eiköhän tuokin varmaan jonkun mielestä ole paha? Tuntuu, että mitä tahansa lapsi tekee niin aina on joku nipottamassa.
Suurin osa täällä taas tällaisia hörhömammoja. Itse niin täydellisiä ja kaikki todella mustavalkoista. Laittakaa ne vihannekset pussiin. Kuka kumma niitä suoraan kärryn pohjalle laittaa?