Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha-asiat perheessä: Miten toimii yhteinen tili?

Vierailija
04.01.2014 |

Hei

Meillä on suunnilleen samankokoiset tulot. Käytännössä minulle tulee kuitenkin helposti kaikki kulut maksettaviksi, ehkä siksi että olen toimeliaampi, maksan lasten harrastukset, tilaan leffaliput, hankin lasten vaatteet ja käyn ruokakaupassa. Tyypillinen nainen siis :)

Toisin sanoen minun tilini huutaa usein tyhjää, ja sitten toisen pitää siirtää minulle rahaa. Käytämme kumpikin elämiseen suunnilleen yhtä paljon rahaa.

Nyt haluaisin kuitenkin pystyä käyttämään omia rahojani suunnitelmallisemmin. Säästää vaikka ihan omaa matkaa varten. Tällä hetkellä perheen rahojen kulutus on liian ad hoc.

Miten toimii yhteinen tili perheessä? Olen miettinyt, että olisiko se järkevää, että molemmat laittaisivat sinne saman summan kuussa ja sieltä maksettaisiin lasten menot ja kaikki asumiseen ja ruokaan yms. liittyvät menot ja sinne voisi säästää myös yhteisiä lomamatkoja varten.

Mutta miten se toimii käytännössä? Olisiko molemmilla pankkikortit omiin tileihin ja sitten vielä siihen yhteiseen tiliin?

Toimisiko? Kertokaapa kokemuksia!

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimitaan juuri kuten alla kysyit. Kaikki yhteiset ja lapsiin liittyvät kulut maksetaan yhteiseltä tililtä, johon laitamme kuukausittain saman summan, sillä tienaammekin melkolailla saman verran. Lompakossa löytyy kaksi eri maksukorttia, yksi omiin menoihin, toinen kaikkeen muuhun. Suosittelen!

Vierailija
2/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen palkkatili, ja toimii silloin, kun luotto toisen rahankäyttöön on ihan sataprosenttista, ja säästötavoittert ym samansuuntaisia. Teille varmaan sopisi kakkosen malli, jos kuitenkin kaipaat itsenäisyyttä rahankäyttöösi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omien tilien lisäksi yhteinen tili, johon laitamme molemmat saman summan kuukaudessa ja lisäksi yhteinen säästötili, johon laitan lapsilisät sivuun. Meillä yhteinen tili on toiminut hyvin, koska molemmat ovat maltillisia rahankäyttäjiä ja ne rahat ovat vain perheen yhteisiin menoihin. Yhteiseltä säästötililtä voi sitten maksaa isompia ostoksia, kuten kodinkoneita tai lomia.

Vierailija
4/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on S-pankissa taloustili, johon siirrämme molemmat melkein yhtä paljon rahaa kuussa, tästä ostetaan ruuat ja bensat ja shampoot yms. Tämän lisäksi minä maksan vuokran, vakuutukset, sähkön jne, mies omat laskunsa. (Mies työtön, minä töissä).

Rahat on vähän tiukilla, ja kaksi pientä lasta huolehtii siitä että raha ei kulu mihinkään "omaan" kuten ravintoloihin, baareihin jne... 

Vierailija
5/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistattehan yhteisen tilin vaarat siinä tapauksessa, että se on ainoa tili!

Onhan tili sellainen, että toisen kuollessa tai vakavasti loukkaantuessa tiliä voi käyttää? Kuollessa ei aina yhteistäkään tiliä saa käyttää ennen perunkirjoitusta muuhun kuin kuolinpesän kuluihin, ja tämän vuoksi monella leskellä on ollut huutava hätä, kun omaa rahaa ei ole ollut.

Vierailija
6/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili ja yhteiset rahat. Mä ostan lapsille lähes kaiken ja mies maksaa yleensä laskut, mutta yhteisistä rahoista ne kaikki menevät.

Vierailija
7/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 10:33"]Muistattehan yhteisen tilin vaarat siinä tapauksessa, että se on ainoa tili!

Onhan tili sellainen, että toisen kuollessa tai vakavasti loukkaantuessa tiliä voi käyttää? Kuollessa ei aina yhteistäkään tiliä saa käyttää ennen perunkirjoitusta muuhun kuin kuolinpesän kuluihin, ja tämän vuoksi monella leskellä on ollut huutava hätä, kun omaa rahaa ei ole ollut.

[/quote]

Höpö höpö. Tai-tiliä käytää kumpikin erikseen. Ja-tilejä ei edes avata enää käyttötileiksi

Vierailija
8/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 10:33"]

Muistattehan yhteisen tilin vaarat siinä tapauksessa, että se on ainoa tili!

[/quote]

Meillä on ollut yhteiset tilit pitkään. Molemmilla on "nimellisesti" oma tili, johon toisella on käyttöoikeus, pankissa käytiin tekemässä sellainen järjestely, että jos jompikumpi kuolee yllättäen, jää toiselle mahdollisuus käyttää tilejä. Olen tässä vielä miettinyt, että pitäisiköhän tehdä vielä keskinäinen testamentti. Sen verran vielä, että miehen palkkatilille on molemmilla pankkikortti ja se on ns. käyttötili. Mun palkkatililtä maksetaan laskut, lainanlyhennykset ym. Ja sitten on vielä säästötili,  joka on ns. pahan päivän varalla. Käytännössä sinne on alkanut jotain kertyä vasta nykyvuosina, kun suurimmat velat on saatu maksettua pois. Koskaan ei ole tarvinnut riidellä raha-asioista tai rahankäytöstä, mutta kaikki järjestelyt ei sovi kaikille. 

Vierailija
9/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInusta menis kauheen vaikeeksi jos olis monta pankkikorttia. Johan jokaisesta pitää maksaakin erikseen ja muistaa tietysti tunnusluku ym.

Minusta säästötili vois olla hyvä idea eli kumpikin säästäis sinne jonkun tietyn summan kuussa. Tai jos omaa matkaa varten haluat säästää, mikset avaisi omaa tiliä?

Meillä tilit erikseen ja toimii loistavasti. Kumpikin myös säästää omalle toiselle tilille. Nämä eivät ole mitään omia rahoja vaan käytetään sitten hankintoihin sitä mukaa kun tulee, kohta esim. keittiöremppa. Se maksaa enemmän kumpi on saanu enemmän rahaa säästöön. Tai sitten jos on joku oma ostos (vaikka moottoripyörä miehellä) niin saa käyttää omia säästöjään, minä en pyörän maksuun osallistu.

Vierailija
10/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen tili toimii kun suunnilleen samanlaiset rahankäyttötavat ja luottamus siihen että toimitaan molemmat yhteisen hyvän nimissä.

meillä vain yksi yhteinen tili jota käytetään ja johon liitetty myös yhteinen luottokortti. Tuloeroillakaan ei ole merkitystä meille kun molemmat tuo tulonsa perheen yhteiseen pottiin. Ollaan miehen kanssa vuorotellen oltu milloin työttömänä, perhevapailla tai tulot muuten vaan olleet erilaiset. Ja ennen kuin vääräleuat länkyttävät, minä, nainen, olen ollut viimeiset 6 vuotta perheen pääasiallinen elättäjä.

Molemmilla on lisäksi omia tilejä, mutta niitä käytetään lähinnä säästötileinä.

tuo on myös toimiva ratkaisu että yhteinen tili on taloustili josta maksetaan yhteiset kulut ja loput rahat pidetään omilla tileillä.

Vierailija
11/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteinen tili ja omat tilit. Yhteiseltä menee kaikki perheen maksut, kumpikin laittaa sinne saman verran rahaa. Kaksi pankkikorttia, ei yhtään vaikeaa. Ei ikinä riidellä rahasta, minä tuhlaan vaatteisiin, mutta omaa rahaani, joten miehellä ei ole mitään sanomista. Rahankäyttäjinä olemme samanlaisia, eli aika tarkkoja (minä vain tykkään vaatteista enemmän kuin mies ymmärtää).

Vierailija
12/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteinen tili ja omat tilit. Yhteiseltä menee kaikki perheen maksut, kumpikin laittaa sinne saman verran rahaa. Kaksi pankkikorttia, ei yhtään vaikeaa. Ei ikinä riidellä rahasta, minä tuhlaan vaatteisiin, mutta omaa rahaani, joten miehellä ei ole mitään sanomista. Rahankäyttäjinä olemme samanlaisia, eli aika tarkkoja (minä vain tykkään vaatteista enemmän kuin mies ymmärtää).

Vierailija
13/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilllä on omat käyttötilit ja yhteinen taloustili. Molemmat laittavat joka kuukausi yhteiselle etukäteen sovitun summan rahaa, ja sieltä maksetaan perheen menot. Meillä on pankkikortit myös tuolle tilille, joten sieltä on helppo maksaa ruokaostokset ja muut. Joku sanoi, että on vaikeaa kun on monta pankkikorttia, minusta siinä ei ole mitään vaikeaa. Päinvastoin, minusta on turvallisempaa kun on kaksi korttia, esim. ulkomailla.

Vierailija
14/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tili johon menee kummankin rahat. Kummallakaan ei  ole omaa tiliä.

Minä käytän rahat 90 prosenttisesti, mutta en oikeastaan mitään itseeni.

Ei ole edes aikaa harrastaa mitään. Vaimo taasen käy punttikkeslla jonka olenkin laittanut suoraveloitukseen tai mikä se nykyään onkaan.

m39

Vierailija
15/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina olleet omat tilit, joista kumpikin on maksanut vuorokuukausina vuokran ja sitten maksellaan omalla nimellä tulleet laskut suurinpiirtein tasan. Nyt meillä on omien tilien lisäksi yhteinen ns. talotili, josta maksellaan rakentamiseen ja myöhemmin lainanmaksuun liittyvät laskut. Kumpikin siirtää sinne tilille niin paljon kuin pystyy ja omalta tililtään maksellaan edelleen omat laskumme, esim. lehdet ja harrastukset. 

Vierailija
16/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmilla omat tilit mutta koska mies on huomattavasti varakkaampi niin minulla on käyttöoikeus hänen tililleen.

Eli voin nettipankissä maksaa laskuja miehen tililtä ja minulla on myös erillinen pankkikortti hänen tililleen...voi nostaa käteistä tai maksaa kaupassa ym.

Vierailija
17/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit (useampia omia tilejä) ja molemmilla niihin kaikkiin käyttöoikeus. Kaksi kertaa kuukaudessa minä maksan laskut sieltä, missä rahaa tuntuu olevan. Lopun aikaa kumpikin maksaa satunnaisia juoksvia menoja omalta käyttötililtään. Jos raha meinaa käyttötileiltä loppua, minä siirrän sitä lisää sieltä, missä sitä on.

Meilä on sijoitusten takia melko paljon satunnaisia kertalaskuja, joiden takia laskut pitää maksaa ihan perinteisen manuaaseesti. Säännöllisempää elämää elävien ihmisten on kuitenkin mahdollista ohjata säännölliset laskut suoraveloitukseen eri tileiltä ihan tasapuolisesti ja suunnitelmallisesti.

Vierailija
18/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee kaikki samalle tilille lapsilisiä myöten. Sieltä sitten maksetaan. 

Vierailija
19/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili yhteisille laskuille. Ollaan laskettu paljonko per kk menee ja molemmilla automaattinen tilisiirto sinne palkka päivänä. Minä laitan huomattavasti vähemmän tuolle tilille, mutta vastaavasti maksan omalta tililtä ruokamenot.

Pankkikortit on vain omiin tileihin.

Lapsen menoja tasapainoitan sillä, että maksan miehen tililtä tai miehen visalla harrastusmaksuja, koulukuvia, nettiostoja. Ne on ihan ilmoitusasioita: "ostat ihan pian lapsellesi talvihaalarin" tai "maksan huomenna tililtäsi uimakoulun".

Johonkin aiempaan ketjuun laitoinkin, että on helpompi tarkkailla molempien säästötilejä: etä ne kasvavat tasaisesti molemmilla.

Vierailija
20/45 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saa käteen 4000 e, mä 2500. Laitetaan yhteiselle tilille kumpikin 2000 ja tästä summasta maksetaan kaikki kulut. 500 e menee mun säästötilille josta pitää käydä pankissa nostamassa rahaa.

4000 e menee kuussa kokonaan ja summa mikä miehelle jää, hän lyhentää omaa autolainaa ja maksaa perheen matkat. Kummallakin on pankkikortti yhteiseen tiliin mutta ei mies ikinä käytä.